Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Blinkstøbning

 Besvar Besvar
Forfatter
Morten Drews Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fister Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fister Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Blinkstøbning
    Sendt: 08 Aug 2019 kl. 07:32
Hej
Vi oplever at når vi støber blink, at der , nogle gange,  opstår huller eller små fordybninger i overfladen på selve blinket. 
Er der nogen herinde der ved hvad det skyldes?  Er det temperaturen  eller hvad?
Mvh Morten 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1573
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Aug 2019 kl. 09:21
Hej Morten.

Ved støbning af blink afhænger overfladerne af mange ting, og det kan være en større videnskab, at få tingene til at blive vellykket.

Jeg har støbt blink i snart 60 år, rigtig mange, lavet et utal af forme, og har fagligt haft den fordel, at jeg som værktøjsmager, har en proffesonel indgang til støbeteknikken, trods det, er der stadig nogle blink, som bliver kasseret, grundet dårlig overflade.

Varmekilden er vigtig, da man skal være sikker på, at støbemassen har den rigtige temperatur, så det kan løbe ud i formen.

Støbematerialernes legering, er afgørende for om temperaturen bliver rigtig.

Støber man med skrot, er det vigtigt at skumme urenheder, altså helt frisk overflade hinde, når materialet skal hældes i formen.

Jeg mener så, at bruger man flere typer støbematerialer, og blander dem, så er det vigtigt, at veje de forskellige materialer, ellers bliver legeringerne ikke ens, så jeg vejer hver sektion, normalt 500g. eller 1000g, afhængig af hvad støbepotte, jeg bruger.

Jeg bruger udelukkende el til opvarmning, ikke gas, og mine varmekilder kan styres ned til + 10 grader, så jeg kan nøje styre, den helt rigtige temperatur til en given legering.

Jeg har en termometer, der kan tåle op til 1500 grader, så jeg har normalt målt mine temeperaturer, så jeg kan have indstillingerne på varmekilden, så kan jeg ramme støbetemperaturen ret nøjagtig.

Nu er formenes beskaffen ikke uvigtig, og støber man i gips forme, må man regne med, at der er flere svipsere, end ved siliconeforme.

Jeg bruger både gips og silicone, men silicone er absolut det formmateriale, som giver bedste overflader, og er nemmest, at arbejde med.

Smøring af formene er en vigtig del, til alle typer form materialer. I rigtig mange år var sodning, med et stearinlys absolut det foretrukne slipmiddel, men jeg har i de sidste 10 år brugt talkum til smøring af mine forme, og det har givet en noget lettere arbejdsgang, end sodning. Dog kræver talkummet, at man smøre efter ca. 5 støbte emner, men det er meget lettere, at smøre med talkum, mest fordi pulveret, blot skal stryges over formenhulrummet med en finger, og rest pulveret ,skal bare retur. Jeg bruger en lille foliebakke, så kan talkummet genbruges.

Jeg bruger Matas talkum, den med blåt låg!

En teknisk ting, er at lave sit indløb i blinkets ryg, det gør, at man kan bevarer emnets fulde kontur, og samtidig lave masser af udluftnings riller, i rygsiden af emnet, det gør at materialet flyder ud i formhulrummet, uden luft modstand, og det giver normalt flotte emner, hvor kun kanterne skal have et strøg med en fil, for at være klar til boring, eller andet!

Hvis man har problemet med ens overflader, så kan tilsætning af ca. 10% ren tin (91% kan gøre det) være med til at nedsætte dårlige overflader!

Gennemløbere har sin helt egen hisitorie med hensyn til overflade - teknik, det må vi tage en anden gang, det er en længere historieWink

Håber ovenstående giver lidt mening, om ikke andet, så læs Remi Garders Silikonebogen, det er støbernes bibel!

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 08 Aug 2019 kl. 09:42
Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2019 kl. 14:08

Hej Per

Hvilken silikone og gips bruger du til dine støbeforme?

Vh Christian Larsen


Christian M. larsen
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1573
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2019 kl. 15:54
Hej Christian.

Jeg køber gips her:

https://www.makemake.dk/shop/22-gips/185-ekstra-staerk-stoebegips-1-kg/?gclid=CjwKCAjwq4fsBRBnEiwANTahcMQe_suYtpB6_jz4sGNHv0119hBO5Mu8MrUpC9Md0rc2X8KySA3nHBoC9QIQAvD_BwE

Silicone købes her:

https://www.bleigussformen-shop.de/1-kg-Hitzebestaendiger-Silikon-fuer-Formenbau

Bleigussform er et godt sted at handle, hurtig forsendelse, og reel behandling, jeg handler alt mit støbetilbehør her, også aluminiums forme!

Angående gips, så laver jeg kun forme i gips, hvis jeg har noget nyt i støbeskeen, det vil sige, at jeg laver grundmodellerne i gips forme, og tilpasser / tester emnerne, hvorpå de kommer over i Silicone forme, hvis det er noget, som er blivende.

Skal man bare lige have en 5 – 10 stk. til æsken, så kan gips sagtens bruges, men skal man have flere støbninger, så er tandlæge gips, såkaldt pinkgips bedre, men så er man ovre i priser, der taler for at bruge Siliconen, i stedet.

Den røde Silicone, er den Silicone, der kan tåle højeste temperaturer, men generelt er den røde udgave en Silicone, der sviner meget, sørg for at have engangs handsker i brug, lad ikke Siliconen komme på huden!

Mvh

Per Karlsen.




Redigeret af PK - 18 Sep 2019 kl. 15:56
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jens65

Tilmeldt:: 06 Aug 2015
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens65 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2019 kl. 08:25
Hej

Man kan købe silikone rtv 835 på modelskibets hjemmeside. Det er dyrt og det sviner,så husk handsker. 
Et lille sidespring : Jeg har med held brugt Ureol ,det hedder vist  også tokomponent polyurethan ,i mine silikonestøbeforme. Emnet størkner på 5 minutter,er nemt at slibe i og male på. Til gennemløber kan man bruge plastrør eller metalrør alt efter hvilken vægt man vil have, da der ikke udvikles varme. Jeg har brugt jernpulver i bunden af formen for at give yderligere vægt,og dernæst påfyldt ureolen . Man behøver ikke slipmiddel. 
Vh
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1573
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2019 kl. 14:19
Hej Jens.

Ureol - tokomponent polyurethan, er i dag et større område, da der er mange slags / typer. Jeg kender det fra min tidligere hverdag, som værktøjsmager, men her i det i fast form, som plader, hvor mange forsøg og prototyper, bliver lavet på CNC maskinerne + i undervisningen i brug af maskineriet.

Jeg tror du lige skal give den information, hvad type Ureol du bruger, og hvor du køber det, jeg er sikker på, at nogle støbere fatter interesse, for måden at lave især gennemløbere på, brugen af Ureol og anden tokomponent polyurethan, kan gøre det en del nemmere.

Jernspåner, ja hvor får du fat i det? og hvad for spåner snakkes der om?

Jeg bruger jern pulveret, som bruges i i Sinter industrien, men det kræver, at man har en forbindelse, som kan skaffe pulveret, ellers bliver det alt for dyrt, men har man forbindelsen, så kan sådan noget pulver, give en interesant støbt model, som kan laves i mange vægte, da Sinter pulver dækker næsten alle vægtskalaer, evt. også med tungmetal.

Mvh
Per Karlsen.
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jens65

Tilmeldt:: 06 Aug 2015
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens65 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2019 kl. 16:48
Hej Per og andre
Jeg har købt jernpulveret i
Handelshuset Nidaros, og ureol har jeg fået af min gode ven. Han er i Lapland ,men kommer hjem i næste uge. Så skal jeg nok finde ud af handelsnavnet,men mener bare han kalder det ureol,købt i Sverige.Messingrør og plasticrør er købt hos Modelskibet
Vi har brugt det til at støbe kastelodder med,og jeg har så prøvet med lidt woblere. Det virker perfekt,jern og ureol hænger fint sammen,jernet bliver i bunden af emnet. Dog er det svært at lave rigtig tunge emner ,men op til 15 gram går det fint.
Det er ikke svært at finde to komponent polyurethan på nettet,dog mest udenlandske forretninger.
Vh
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jens65

Tilmeldt:: 06 Aug 2015
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens65 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2019 kl. 12:34
Så er han tilbage på Djævleøen,og jeg har set hans dunke med  to komponentmaterialet. Det forhandles hos Ebalta.de, og sikkert også mange andre steder. Det er dog købt i Sverige,og blev førhen omtalt som Ureol. Nu hedder det vist noget andet.
Fremgangsmåden jeg bruger,er at støbe et emne i en silikoneform,mest den røde som omtalt. Dernæst hul til at hælde urethanen og jernpulveret i,dette sidder på langsiden,så emnet støbes vandret. Der laves plads til gennemløbsrør. Jernpulver hældes i,og rystes sammen,så det ligger vandret i bunden af formen.Til sidst blandes urethanen og hældes i. Jern og urethan binder hinanden uden indblanding. 10 minutter senere kan formen skilles. Det er let at slibe og male, danner ikke varme under hærdningsprocessen,og er yderst holdbart. Husk at bruge gummihandsker eller lign.
Håber beskrivelsen kan bruges. Har kun brugt materialet til gennemløber,ved ikke om det dur til "almindelige"blink.
Vh
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1573
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2019 kl. 15:11
Hej Jens.

Tak for oplysningen omkring brug af urettan.

Jeg har været lidt rundt i "miljøet" omkring forhandling af  Ureol / Urethan, og jeg synes, at det er nogle pebret priser. Reelt er 1 kg. prisen ca. lig med Siliconen, og det synes man i min omgangskreds, er alt for dyrt, men det må vi finde en løsning på!

Jeg kunne godt tænke mig, at få det eksakte navn på det to komponentmateriale, du benytter, mest for at kunne få et tilbud på en bestilling + at vi nok, må se i øjnene at der skal flere til, at deles om udgifterne!

Hvis jeg forstår dig ret, så er dit støbemasse, så tilpas stift / hårdt, at det sagtens kan bruges til gennemløbere, men reelt er der jo et hav af hårdheder i støbemasserne, men min opfattelse er, at sælgere selvfølgelig, vil fremhæve deres produkter, og der er altså mange muligheder!

Hvordan er emnet at male på? Bruger du grunder? og hvad bruger du evt. til generel maling af dine blink, støbt med Ureol?

På forhånd tak.

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 04 Okt 2019 kl. 15:12
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2019 kl. 15:55
Hvis der er nogle nye eller andre der vil prøve støberiets kunst, har jeg en del forme og støbemateriale liggende.  Formene kan lånes ub og støbemateriale købes billigt da jeg vist ikke får det brugt. Henvendelse helst på pb.
VH  LJF
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jens65

Tilmeldt:: 06 Aug 2015
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens65 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2019 kl. 22:42
Hej
Så må jeg lige hen til naboen igen for at lede efter en nøjagtigere beskrivelse. Men det nogle gamle dunke efterhånden, så det er vist sparsomt med oplysninger jeg kan finde. Jeg har ikke forstand på alt det kemisk/tekniske. Materialet er nemt at male,dvs spraye, på,og det holder fint. Jeg grunder ikke,men sprayer bare på emnet
Vh
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jens65

Tilmeldt:: 06 Aug 2015
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens65 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2019 kl. 15:40
Hej Per og andre.
Du/I kan finde varen på Ebalta.de ved at søge efter SG 2000. Der er tre typer,det er den øverste vi har brugt.
Vh
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1573
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2019 kl. 18:05
Jeg takker for henvisningen til handel med Ebalta, dog er jeg lidt bekymret for hærdetiden - SG 2000, Topfzeit 2,5 - 3,5 Minuten, det synes jeg godt er en hurtig hærdetid, men det er vel nok, til at få det hele hældt i formen, også jernpulveret?

Mvh
Per Karlsen.
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jens65

Tilmeldt:: 06 Aug 2015
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens65 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2019 kl. 21:58
Du hælder jernpulveret i først,og derefter den blandede masse.
Jamen det går hurtigt,men det kan man fint nå. Og det er rigtig hurtigt at lave mange emner,i hvert tilfælde i forhold til alm. støbning
Vh
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Altid sikker på et godt TILBUD!


Fluer.dk


Fiskerejser.dk


Fiskegrej


GEOFF ANDERSON