Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Anbefaling af kysthjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Anbefaling af kysthjul
    Sendt: 08 Aug 2019 kl. 15:00
@ Michael, ja det vil jeg godt give dig ret i er overkill til en 2-12 gr stang. Selv render jeg med en Speedmaster 10" mener det er 10-28 gr og blink omkring 15-20 gr.


Redigeret af limfjord - 08 Aug 2019 kl. 15:01
Til top
Peter Fosgerau Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pfr

Tilmeldt:: 21 Maj 2010
Geografisk: Hammel
Status: Offline
Beskeder: 221
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pfr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Aug 2019 kl. 12:17
Hej!
Jeg har et Daiwa Caldia str 2500 til salg! Hjulet har aldrig været brugt i saltvand :-)


Mvh Peter
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2019 kl. 19:15
Ok...syntes bare en str. 4000 til en 9" fod med kastevægt på 7-28 gram er i overkanten til kystfiskeri i Limfjorden.... har også en 10" fod med kastevægt 2-12 gram til let bombarda fiskeri i Limfjorden.......synes altså 4000 lyder for voldsomt?Geek
Michael 
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2019 kl. 16:02
Hej Michael, prøve inde ved Jagt og fiskeri i Skive, jeg har lige købt et Ultegra 4000 FB, og det er med en Berkley Fireline Ultra 8 line det spiller bare 110% Bedste opsætning jeg har haft, og ja jeg kan også bedst lide tungere gjej så hjulet er et str 4000, men det har jeg så også næsten altid gået med. :-)
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Aug 2019 kl. 22:17
Shimano Super GT RD har netop en mega bred spole i forhold til andre i den samme størrelse Wink
Mvh.
Michael L. 
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Aug 2019 kl. 19:14
Køb et str. 4000, da du kan kaste længere med dette qua den bredere spole.
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2019 kl. 11:09
Thumbs Up
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2019 kl. 19:27
Hej Michael

Jeg kan godt se at der er lidt langt fra Mors til Hvidovre men som det bliver foreslået så find en grejpusher og prøv nogle kombinationer.
2500 vejer vist 315 gr men hjulets vægt føles ikke fordi man har hjulet direkte i hånden.  Det er værre hvis stangen er "næsetung" , stangens vægt opvejes ikke af hjulet.  Hvor meget vejer dit gamle hjul?  Det kunne være nogenlunde det samme.

mvh Lasse
Til top
dogan muhcu Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hamsi1984

Tilmeldt:: 20 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hamsi1984 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2019 kl. 23:16
Der er så også vægt forskel på hvilket hjul serie det er. F.eks mit 4000 vejer 240 gram. Det er hvad et shimano ultregra vejer i 2500 modellen. Hvor et stradic ci4+ 2500 vejer 190 gr. 
Find en grejpusher og prøv hjulene.
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2019 kl. 22:29
Bor på Mors....så lidt langt til Hvidore....men tak for tilbuddet Lasse. Det er en meget let stang synes jeg.....så tror altså at 2500 er det jeg vil gå efter.... findes der et skema fra schimano, hvor de skriver, hvilke str. stænger, deres hjul nr. angivelser på de forskellige modeller passer til?

Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2019 kl. 15:08
jeg bruger mit 3000 hjul til en 10,3 fods stang. De passer fint sammen

mvh Lasse
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2019 kl. 15:07
Jeg har et 3000s gtm rc som jeg er meget glad for.  Der er 30 gr forskel i vægt på 2500 og 3000 og lidt mere linekapacitet på 3000. 
4000 er et  kraftigt hjul som er lidt tungt til en 9 fods stang.  Hvis det er en meget let stang du har ville jeg vælge 2500.  Du kan jo tage din stang med til Hvidovre og prøve begge hjul der.
mvh Lasse
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2019 kl. 00:27
Gider ikke hive 5 makreller ind ad gangen.......kun 1 maks 2..hvis jeg fisker  med ophænger....mit gamle shimano hjul var også en 2500 model....den klarede det fint....med 0.08 mm line på...både i Limfjorden(fisker der mest) samt de få ture til kysten ved vesterhavet.
Vh.
Michael
Til top
dogan muhcu Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hamsi1984

Tilmeldt:: 20 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hamsi1984 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2019 kl. 00:06
Det syntes jeg ikke. Jeg bruger det helt ned til min 8 fods.
Du vil også fiske makreller der er det rart og have et stærkt hjul når der er 5 makreller på Big smile
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2019 kl. 23:59
Er str. 4000 ikke for stort til en 9 fods stang ?? 
vh.
Michael 
Til top
dogan muhcu Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hamsi1984

Tilmeldt:: 20 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hamsi1984 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2019 kl. 21:19
Anbefaler et størrelse 4000 til kyst og saltvand. 
Bruger selv et shimano stadig ci4+ fb som varmt kan anbefales. Det er lige over 1000 kr de koster men ellers er der shimano ultregra som også er fine til under 1000 kr. 
Men str. 4000 er et must for saltvand og kyst og lidt smørrelse efter 2-3 ture er en god ting.
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2019 kl. 22:17
Har kigget på disse 2 (mit gamle hjul er også shimano med samme bremsestystem)
https://hvidovresport.dk/shop/fiskegrej-fiskehjul/fastspolehjul/super-gt-rd.aspx

https://hvidovresport.dk/shop/fiskegrej-fiskehjul/fastspolehjul/stradic-gtm-rc.aspx

Er der nogen af jer, der har erfaring med den der Shimano Super GT RD??   

Michael 

Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2019 kl. 22:04
Hej,
Mit kysthjul er færdig.....efter rigtig mange års tro tjeneste... Så skal have købt mig et nyt hjul. Er der nogen der kan anbefale et i prisklassen 0-1000 kr. ud fra princippet "value for money" ???
Det skal bruges ved vestkysten efter havbars og makrel(fra stranden) og i Limfjorden efter havørred. 
Min stang er en Berkley Titanium SSGS 9 fod, kastevægt 7-28 gram.
På forhånd mange tak
Michael Larsen



Redigeret af Michlar - 21 Jul 2019 kl. 22:05
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum