Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hvor er fiskene?

 Besvar Besvar
Forfatter
ole menander Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OleOrm

Tilmeldt:: 18 Feb 2005
Geografisk: midtJylland bl.a Hald Sø
Status: Offline
Beskeder: 188
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OleOrm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: hvor er fiskene?
    Sendt: 22 Jun 2019 kl. 20:54
Hvor er alle vores fisk henne?

Synes kysten er utrolig død, kommer ingen havørreder op i åen længere.

Koster mere vægt i sandorm end der ligger i vægt af flade efter en mole el kysttur.

Bækørreder er der meeget langt i mellem, selvom der ej længere er undslupne regnbuer til at genere dem .

Gedder er sjove men ikke hver gang.
Til top
Orla Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
osso

Tilmeldt:: 11 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér osso Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2019 kl. 23:54
Det er rigtigt der er blevet meget langt i mellem havørrederne på kysten i hvertfald her på sjælland og øerne ,der mangler masive udsætninger de  gode folk der markedsføre fiskeriet, så der efterhånden er mange kystfiskere både lokale og turister ,satser på naturlig reproduktion i vandløbene hvilket ikke rigtigt kan lade sig gøre pga. vandindvinding til byerne ,plus åerne er tilpasset landbrugets krav om afvanding ,plus tørre somre ,håber virkelig at de menesker der efterhånden har fået stablet en større sportsfiskeindustri på benene indser at der skal være vare på hylden hvis man skal holde industrien kørende.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2019 kl. 09:23
Det går kun en vej, og jeg har sagt det i mange år.
Fiskeriet har efterhånden begrænset sig til at omfatte lidt makrel og hornfisk i sæsonen, ellers er der snart kun put and take fiskeri tilbage.
Fiskeri af det lidt mere spændende er ved at være forbeholdt de mennesker, der en eller to gange om året køber en flybillet til fjerne destinationer hvor forandringerne endnu ikke er slået helt igennem.
Jeg tror bare vi må indstille os på, at fiskeriet stille og roligt forsvinder...vi gamle mindes de gode stunder ved fiskevandet som vi nåede at opleve, og kommende generationer finder nye indteresser i den fagre ny verden.
Det er som om, at vi alle sammen bare venter og ser hvad der sker. Dead

/Jim.
Til top
Finn Sommer Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finn Sommer Avatar

Tilmeldt:: 13 Apr 2019
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finn Sommer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2019 kl. 11:31
Jeg har selv opgivet å-fiskeriet da alle åer er misligeholdt og forsømte. Brinker styrter sammen, grusbanker sander til, væltede træer der ikke fjernes og hindre vandet i at flyde, massiv grøde osv. osv.

Vi skal ikke tilbage til 70'erne og 80'erne hårdhændet vedligeholdelse af vandløbene, men det vi ser i dag er forkasteligt.

De kystnære fisk som torsk og havørred forsvinder i takt med bestanden af sæler eksploderer, men desværre har de tilladelser til at skyde sæl ikke været til særlig megen hjælp da de er svære.

Samtidig bliver der flere og flere lystfiskere, så skal vi kunne fiske om 5 år, 10 år eller lignende, så skal der være en masse (og store) Put & Take søer.

P&T fiskeriet er nok ganske sjovt for mange, men for mange af os der tidligere har oplevet dansk storhedsfiskeri for 20 år siden, så er P&T sgu ikke lige det mest ophidsende.

Men nu fik de hvad de ville... de kloge 'miljø-tosser'.



Redigeret af Finn Sommer - 23 Jun 2019 kl. 12:07
Mvh
Finn Sommer
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2019 kl. 15:27
Jeg kan se, at jeg ikke er den eneste, som undre mig over, hvor fiskene er blevet af, og uanset om man førhen har været afhængig af pleje og udsætninger, så var der vel, en rimelig blanding imellem vilde fisk, og de udsætninger, der holdt hele gryden i kog.

Nu skal jeg ikke klage, idet mit fiskeri har foregået fra midt i 60erne til midt i år 2000, og jeg har fået min del af både fisk og oplevelser, men der blev også gjort noget for det.
Med små 250 dages fiskeri om året, i ca. 25 år, har min familie og min omgangs kreds, i den grad været på, sjove perioder, hvor Ul fiskeri, og Kyst Fluefiskeriet, gav nogle meget store oplevelser, både med fangster - grej og personligheder, som var lige så tosset med fiskeriet, men i dag må jeg indrømme, at der er noget langt imellem snapsene, og jeg bruger hellere min tid på familien og børnebørnene, men det var vel ikke det, jeg havde ventet, da jeg gik på pension.

Det er især her i det sønderjyske en lang vandring på kysten, også i fjorden, men det kan være det mig, der har mistet grebet fuldstændigCry, men her er stadig mange udlændinge, og de må jo fange et eller andet, ellers ville det ligne dem dårligt, at ofre tid og penge, her i DK.

Man kan vel diskutere længe, hvorfor, der er fisketomt, men det er vel en tanke, at man invetere gud og hver mand til fiskeri, hvis man ikke ønsker, at få tilført fisk, som kan fanges. Ok kysten behøver ikke at være et rent P&T vand, men lidt, som tidlige kan også gøre det, men der er vel egentlig kun Fyn, som har lidt af gamle dage i sit fiskeri, eller er jeg helt galt orienteret!

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2019 kl. 18:15
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/flere-lyst-og-fritidsfiskere-taget-i-overtraede-reglerne-man-tager
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2019 kl. 20:07
Ak ja det er noget kedeligt bras at give videre til sine børnebørn. For ikke så mange år siden, med børnebørnenes forældre, kunne de fange brakvandsaborrer og ål i mange sydvendte havne eller moler.  Torsk var irriterende for de røg på krogen (næsten) hele tiden.  I åer og søer var der stimer af fine aborrer og gedder der lurede i sivene. 
Hvis man tog en kuttertur på Øresund med børnene kunne man ikke undgå at komme hjem med et par torsk eller andre arter.
Hvad kan man gøre ved det?  Man må jo bare konstatere at værdifulde naturoplevelser er på kraftig retur og det betyder at kommende generationer overlades til, som det bemærkes i tidligere indlæg, at fremtidige generationer finder interesser i "fagre nye verden" (læs: spil på nettet og masser af "venner" på de "sociale" medier. 
mvh  lasse
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2019 kl. 23:52
Nej men, nu får vi snart et kæmpe lystfiskercenter til enormt mange millioner.

Så skal det hele nok blive rigtigt godt.

Tak til EKH
Til top
Kenneth Dexter Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kdexter

Tilmeldt:: 23 Nov 2006
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kdexter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2019 kl. 15:16
For hver gang en ny V "Miljø-minister" trådte til under forrige regering, så fik miljøet en ordentlig lussing og den generelle vandkvalitet blev forværret. DK har f.eks. dispensation til, jeg mener det er 17 EU-ulovlige sprøjtemidler. Færre insekter, mere gift, en forværring af fjordene og øgning af næringsstoffer. 
Derudover fandt jeg et fb-opslag fra WWF der opfordrede folk til at spise f.eks. sandart istedet for torskConfused Jeg tænker bare at det tager da ikke ret lang tid at udfiske en sø for sandart med garn, tak skæbne for et godt råd.....
Sorry to say, men miljøet betyder intet for regeringen, ellers var der nok også ryddet op på bl.a. høfde 42...
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2019 kl. 15:49
LOL Ha ha Kenneth. Den var faktisk lidt sjov den der med sandart i stedet for torsk. Som du siger vil det hurtigt være overstået og virker som uden megen indsigt.

Dog var der forleden i nyhederne indslag med landmænd der frivilligt afgav og tilsåede land striber til biodiversitet. At denne tilgang også steg. Så noget positivt kan siges.

Men vi er godt bagud på point. Meget halter og haster
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2019 kl. 23:38
Med risiko for, at der er nogen, der synes, jeg er upolitisk korrekt, så vil jeg gerne høre jeres mening, om hvor stor en betydning østeuropæeres tyvfiskeri mon har for det dårlige fiskeri?

Jeg har selv oplevet nogle "mistænkelige" polakker ved åen, langt væk fra alfarvej, dog uden synligt fiskegrej, men med stor interesse i at få at vide, om der var noget at fange i åen! Jeg ved ikke, om der er en sammenhæng mellem det, og den omstændighed, at jeg faktisk herefter ikke længere har fanget, endsige set fisk, opstrøms det sted, hvor de stod, men jeg har også kun været der et par gange siden!

De fiskeklubber, jeg er medlem af, oplever jævnligt at måtte smide østeuropæiske tyvfiskere uden fiskekort og fisketegn væk fra foreningsvandene, og tyvfiskerne er jo ligeglade med mindstemål og fangsbegrænsninger, for der skal jo mad på bordet! 

Blot til eftertanke!

Løsningen kan og bør være at politiet bliver tilkaldt hver gang, så tyvfiskerne kan få en bøde og evt. få konfiskeret deres fiskegrej, men hvem har lyst til at stå alene i længere tid med en flok østeuropæiske tyvfiskere, indtil politiet kommer frem, hvilket politiet jo desværre nok ikke har tid til, da de pt. er hårdt spændt for med mange opgaver!

Bo


Redigeret af Bo Schødt Kluxen - 25 Jun 2019 kl. 23:41
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2019 kl. 11:05
Det er såmænd hverken racistisk eller politisk ukorrekt at nævne bestemte befolkningsgrupper som en del af problemet, når vi nu udmærket ved at det forholder sig sådan.
Dog tror jeg, at det betyder meget lidt i det samlede billede, at det er lokalt og forhåbentligt forbigående, og noget som udmærket kunne løses rent praktisk, hvis den fornødne vilje er tilstede.
Men det virkelige problem, som denne tråd er omdrejningspunkt for, er af langt mere eksistentiel karakter, og selv om alle østeuropæerne rejste hjem i morgen, ville de fundamentale betingelser for livet i åerne og ved kysterne være den altovervejende faktor.
Som tidligere nævnt, har jeg aldrig oplevet en økologisk tilstand som er så katastrofal dårlig, som den vi oplever gennem de senere år, og netop i år har jeg set ting rundt omkring, som er værre end nogensinde.
Faktisk føler jeg mig helt overbevist om, at det vi ser nu er de helt forudsigelige konsekvenser af den fatale skandale omkring vandrammedirektivet, som Eva Kjær Hansen måtte gå af på.
Om vi så omgående fik fjernet både tyvfiskere, garn, skarv, sæler osv ville det næppe gøre nogen videre forskel.
For nogle dage siden bragte TV-avisen et 10 sekunder indlæg om, at badevandet ved 16 destinationer fra Skagen til Gedser var af en sådan beskaffenhed, at man frarådede badning pga alger og bakterier, og i den gennemsnitlige befolknings bevidsthed er dårligt vandmiljø først et virkeligt problem når man ikke kan bade.
Hvis nogen fandt en rovfugl med hagl i kroppen, vil det skabe vild postyr og ornitologerne ville være helt oppe at køre, men når man finder et vognlæs døde fisk som er omkommet pga iltsvind får det nærmest ingen opmærksomhed overhovedet.
Desværre er jeg ikke særlig optimistisk mht fremtiden for vores dejlige hobby.
Trenden i tiden og agendaen i hele den politiske dagsorden er blebet så kompleks, at vandmiljøproblemerne som vi oplever dem bliver helt overskygget af andre nødvendige tiltag.
Miljø og klimaforandringer bliver rodet sammen i en helt misforstået pærevælling, og den generation som i overvejende grad er toneangivende for miljøpolitikken i dag, har af gode grunde nogle helt andre præferencer for, hvad et rent vandmiljø vil sige.
Målet synes at stå ganske klart, nemlig at vi i fremtiden ser store futuristiske high-tech byer i de store havne, med masser af cafe latte miljø, og hvor folk med hang til badning og vandsport kan boltre sig i vand som er renset for bakterier.

Og renset for liv.

/Jim.

Til top
ole menander Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OleOrm

Tilmeldt:: 18 Feb 2005
Geografisk: midtJylland bl.a Hald Sø
Status: Offline
Beskeder: 188
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OleOrm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2019 kl. 12:23
Godt ord Jim

Tyvfiskeri er efter min mening kun et lokalt problem, der speciel går ud over karper og gedder i mindre søer.


Dog har sandarten og aborrer i Randers fjord og havn længe lidt af udenlandske madfiskere der ikke tager hensyn til fx mindstemål.
Fuglene og insekter er da også godt på retur desværre, men det hænger jo nok sammen.
Sæler og skarv må vel også snart kunne mærke manglen på fisk og dermed blive svækkede af sult og deraf sygdomme og epidemi og massedød.
Og så bruger man en masse penge på lystfiskercenter i Assens og riverfishingdk for at lokke lystfiskere herop. De blir slemt skuffede
Til top
Finn Sommer Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finn Sommer Avatar

Tilmeldt:: 13 Apr 2019
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finn Sommer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2019 kl. 12:01
I Skive er der konstateret hundesyge, en virus sygdom der er beslægtet med sælpest.
Netop ved Skive (Limfjorden) er der er (alt for stor) bestand af sæler, som åbenbart ved sygdommens udbrud regulere sig selv.
Det er tidligere set at disse udbrud hænger sammen med for store bestande af individer (også ved rådyr).

Mvh
Finn Sommer
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2019 kl. 00:02
Ole og Jim:

Det samme billede med nedsabling af bestande ses ved fladfisk ved mange havne. Men lige der, hvis bestandene var tilstede, kunne det måske gå?

Men derudover ses og har jeg selv oplevet mindre ferske vande totalt blive ødelagt og nedfisket. Det virker desværre ret normalt.

Finn:

Ja og ved kaniner. F.eks kender jeg til den slags på Endelave. Kan være det positivt kommer til at ses for bestande rundt omkring. Men nok ikke noget der rigtigt batter og løser hovedproblemerne.

Men alle sammen:

Kære venner

NU har vi fået Dan "the Man" Jørgensen tilbage!!!!

SÅ bliver det bare rigtigt godt det hele!!!ClapDeadDeadDeadDead
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jens65

Tilmeldt:: 06 Aug 2015
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens65 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2019 kl. 08:11
Så skal han da vist lige have skiftet ministerium  TongueTongue
Vi må vist nøjes med Mogens Jensen
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jens65

Tilmeldt:: 06 Aug 2015
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens65 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2019 kl. 15:21
Eller bliver det Lea Wermelin ?
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2019 kl. 19:17
Jens

Jo det ved jeg godt. Men den mand kan ødelægge meget for mange i hvilken som helst stilling.
Glemmer ham aldrig fra tidligere gerninger heller.
Men man må jo synes han kan noget. Når han åbenbart tåler "genbrug"
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2019 kl. 19:20
Klimaminister er jo også et meget stort og ansvarsfuldt område.
Næsten endnu værre at sætte ham til. Nu må vi se hvem han er købt af - denne gang.


Redigeret af Salmoniden - 28 Jun 2019 kl. 19:22
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2019 kl. 22:28
Der er signalkrebs, der er blevet mangfoldige de seneste år, der er skarv og sæler der har hærget grundet misforstået fredninger. Der er kommet mere gylle på markerne, der har gjort at der flere steder i landet hvor kystnært bundvegation dør af den her gul/brune alge der ligger sig på bunden. Jeg har da personligt lagt mærke til hvordan de små ørreder(smolt) ikke rigtig har været tilstede i fjorden de seneste år, sidste år undtaget, hvilket jeg tillægger regulering i vores åer af sælen , og at den ekstrem varme sommer har holdt smolten tæt under brinken, samt den sorte skarv har nok lidt i  varmen, nedsat stofskifte ect. Så måske tingene vender tilbage til ok tider igen om 3-4 år, hvis det er rigtigt hvad Finn skriver om sygdom blandt sæler, og måske presset skarver, men så starter det nok forfra.. Lad os håbe den nye regering, får gjort nået ved det forøget næringsforbrug hos landmændene, for hvad hjælper det der kommer flere fisk ud af åerne, hvis alt dør under land undtaget krabber og søstjerner.


Redigeret af limfjord - 28 Jun 2019 kl. 22:38
Til top
ole menander Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OleOrm

Tilmeldt:: 18 Feb 2005
Geografisk: midtJylland bl.a Hald Sø
Status: Offline
Beskeder: 188
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OleOrm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2019 kl. 01:02
https://jyllands-posten.dk/premium/ECE11514973/Vandløb-renset-for-millioner-af-kroner-men-fiskene-er-væk/?ref=eblistermest
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2019 kl. 09:58
Ja her løfter agurketiden sløret for det faktum, at bestanden af skarv har vokset sig stor og sund da den er blevet prop fodret med lækkert fiskeyngel betalt af midler fra bla fisketegnet.
Fuglefolket og ornitologerne jubler og lystfiskerne hulker, for diversiteten er større blandt idioter end dyr Klappe

/Jim.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Sep 2019 kl. 16:20
Hej - er lige kommet hjem fra Nordjurs fra lidt ferie med søn og svigerdatter. Det var meningen, at jeg ville tage dem lidt rundt, og prøve mine gamle fiskedestinationerog medfølgende glæder. Desværre kom jeg hjem med hængemule, da mine sidste oplevelser i/omkring området var for ca. 40 år siden - så forskellen var både grel og bedrøvende.

Dengang ku vi på under ½ time grave langt over 100 sandorm - ofte omkring 8-10 stk. pr. spadestik - så man nåede sjældent at få ondt i ryggen Confused

Nu ku vi ikke finde mange sandorm. Vi måtte igen igen købe børsteorm, og uanset hvor vi fiskede ved de gode gamle nordvendte kyster eller på div. moler, var fladfisk mm. indskrænket til nogle pillikker, krabber, og et par søstjerner - hvor det fortids, lå på mellem 10-50 fladfisk pr. sted + flere forskellige andre fisk i samme periode og fiskeri efter makrelle uden resultat.

Så er det dog en hel lettere herovre fra Øresund at tage med en kutter ud, og fange torsk/fladfisk og lidt makrel/sild når man kommer forbi dem (eller omvendt) :)

Tror årsagen må findes i manglen på fødeemner for fiskene som, rejer, tanglopper, fiskeyngel - således de større fisk selvf. ikke gider spilde tiden med, at svømme rundt i en tom buffèt - hvilket vi andre jo heller ikke gider :)

Årsagerne til fødeemnernes fravær/formindskelse, skyldes så nok igen flere årsager som klimaændringer og forskellige former for forurening.

De kystnære erhvervsfiskere siger jo også, at de nærmest må lægge op, da de intet kan fange udover "ål" og krabber. Hvad disse ål så lever af, må stå uvist Ermm.


Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Sep 2019 kl. 21:58
Forleden aften i 18.30 TV-avisen var der et indlæg, hvor man kunne berette om at fiskene var helt forsvundet fra de kystnære områder i hele landet.
Man talte bla med en fisker som kom ind med garn uden fisk, dog en hummer og enkelte krabber var resultatet.
Det er både lyst- og erhvervsfiskere over hele landet som nærmest intet fanger, og man kender ikke rigtigt årsagen.
Man mener umiddelbart at klimaforandringer og varmere havvand kan være en af årsagerne, samt iltsvind som også blev nævnt.
Men jeg synes at det gennem de senere år har været ret let at iagttage hvor det bar hen.
Her kunne det være interessant om der var andre her som bød ind med deres oplevelser omkring dette.

Mvh
Jim.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Sep 2019 kl. 22:24
Som fortsættelse til mit sidste indlæg kan jeg jo nævne, at jeg på intet tidspunkt har været i tvivl om, at tingene gik i den forkerte retning på mange områder. Den ene lokale gylleudledningsskandale efter den anden. Kemikalieudledning, Fækalie/Colibakteriel udledning og ikke at forglemme al den overskudsudledning efter de til stadighed større nedbørsmængder fra vores underdemensionerede rensningsanlæg, der indeholder andre fiskedræbende engredienser, der jo ikke som på andre tidspunkter således kan nå at blive dræbt, via kraftig UV lys som på andre  tidspunkter i den normale daglige procedure. Og de kemikaler der løber med i overløbet, kan man jo ikke dræbe/fjerne - så det skidt løber direkte ud til vores fisk.

Så overløb er en slem faktor for fiskene, men nok langt fra, hvad landmændenes fosfater/insektgifte osv. gør af skade både nu og fremover - hvor "fremover" ikke er så lang tid, som vi ku` håbe på....




Redigeret af kikophil - 06 Sep 2019 kl. 22:29
Til top
Ejner Nygård Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ejner Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Århus Syd
Status: Offline
Beskeder: 205
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ejner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Sep 2019 kl. 22:31
Jeg kan ikke svare på, hvor fiskene er, men jeg kan bekræfte, at det går stærkt  tilbage.
Jeg fisker både med redskaber (garn, ruser og tainere) og fiskestangen, og har gjort det de sidste 40 år i det samme område.
Jeg har hvert år fanget de fisk vi bruger, og jeg har aldrig haft svært ved at nå målet.
Sidste år forsvandt skrubber næsten helt her i området. Jeg plejer at fange ca. 60 skrubber om året. Sidste år fangede jeg 3
Makreller plejer af fange ca. 50 af til rygning og stegning i vinteren. I år har jeg fanget 11.
Ål plejer jeg at fange 5 kg. af. I år har jeg fanget 800 gram.
Havørreder er det blevet til 2 af på fiskestangen.
Det eneste der er fremgang i er hummeren, men det er jo ikke interessant for de fleste i dette forum.
Tilbagegangen er meget markant, og det er det samme for alle dem jeg kender fra stranden.
En sørgelig udvikling som vi må håbe biologerne  kan forklare inden længe. Jeg tror ikke, at det er forurening alene. Man siger jo, at hummeren kun vil være, hvor der er rent vand, og bestanden vokser stærk i øjeblikket.

Knæk og bræk
Ejner
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Sep 2019 kl. 23:04
Hej Ejner Smile
Ja ingen tvivl om, at vi der elsker alt omkring fiskeriet, og har gjort det i mange år, nærmest står uforstående overfor situationen i dag, da vi jo alle gennem tiderne har vidst, at tingene gik den forkerte vej for fiskeriet.
Vi har jo også alle skrevet stort og småt omkring dette i årevis, men vi må vel acceptere, at løbet er ved at være tabt, da vi ikke bare alene selv har forurenet/ødelagt vores vande, men også vores øvrige omgivende lande har været med til det, i økonomiens alt overskyggende interesser.

Plastik er blot den seneste form for forurening, men den er langt fra så slem som pesticider og andre former for kemikalier vi indtil nu har udledt. Hellere spise fisk med plastik end med reelle giftstoffer, der ødelægger formeringsevner, udvikling af vækst og hjerner mm. hos spædbørn osv. adder badder..

Jeg skrev faktisk om dette for en del år siden + hvad der vil følge. Desværre vil jeg få ret - hvilket jeg er ked af - især på min families vegne..

Men vi må jo holde humøret oppe, så lang tid som muligt Beer
Til top
ole menander Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OleOrm

Tilmeldt:: 18 Feb 2005
Geografisk: midtJylland bl.a Hald Sø
Status: Offline
Beskeder: 188
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OleOrm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2019 kl. 20:27
https://viborg-folkeblad.dk/viborg/Presset-af-skarven-Maaske-bliver-jeg-den-sidste-formand/artikel/450060
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
T.B. Pedersen

Tilmeldt:: 01 Aug 2015
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T.B. Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2020 kl. 09:14
Hej. Ved godt det er et gammelt indlæg, men kunne ikke lade være med at komme med en kommentar. Jeg har hele mit liv fisket ved Vesterhavet, og har altid kunnet fange et måltid fladfisk. Dette har desværre de sidste 3 år været umuligt. Når man taler med kyst/bierhvervsfiskerne oplyser de at man skal mindst 1,5 km ud fra kysten for at finde liv. Disse fiskere kan heller ikke give en forklaring på hvorfor det står så skidt til ved kysterne. Måske er der her på forum nogle som kan give en forklaring.
Tom
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2020 kl. 23:16
Jeg er ked af at sige det, men ovenstående beretning ligner dem jeg hører om mange andre steder også.
Der er vel ikke så meget at sige om dette mere, andet end at os som måske er lidt oppe i årene er rigtig triste over den vej det går.
I samfundet generelt lader der til at være en himmelråbende ligegyldighed, og selv har jeg resigneret indstillet mit fiskeri forlængst.

Mvh Jim.
Til top
John Johansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
John Johansen

Tilmeldt:: 16 Mar 2003
Geografisk: Nordlige del af Roskilde- og Isefjord
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2020 kl. 21:05
Jeg tror desværre manglen på føde, forhøjet kvælstof i vandet og overfiskningen er problemet. Jeg har min fiskegang omkring Roskilde- og Isefjord på Sjælland, og her er det lige så tosset. Ålefiskeriet og fiskeriet efter fladfisk, er de sidste 2-3 år gået ekstremt tilbage. Til gengæld er mængden af krabber eksploderet. Havørrederne "glimrer" også med deres fravær i området. Og desværre er der ingen af "de lærde" der kan give et fornuftigt svar på problemet.
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Feb 2020 kl. 23:02
MHT til den store mængde af krabber.  Der er ingen torsk til at æde krabberne hvilket ellers var deres livret.  Krabberne kan tage mindre fiskeyngel hvilket er en skidt udvikling.
Jeg læste for et par år siden om en biologistuderende der undersøgte problemet med de mange krabber.  En mulighed var at få krabber anerkendt som en delikatesse på linie med rejer så en erhvervsmæssig opfiskning af krabber kunne være rentabel. (Jeg har smagt krabber. De smager godt og kan f.eks bruges i krabbesalat.)
Ideen er god.  If you can`t beat them - eat them.Smile


Til top
John Johansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
John Johansen

Tilmeldt:: 16 Mar 2003
Geografisk: Nordlige del af Roskilde- og Isefjord
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2020 kl. 15:42
Det med krabberne som delikatesse blev faktisk prøvet i Kulhus for nogle få år siden. De to fiskere der var tilbage, begyndte at tage krabberne med hjem, og opbevare dem i en kølecontainer. Det var et projekt i samarbejde DTU og med lidt EU penge. Og det var så små begyndt at komme på sporet. Desværre skete der så det, at nogle sindssyge dyreaktivister brød ind i containeren og smed hele indholdet i havnen. Efterfølgende kom der trusler om dyremishandling. I øvrigt var det samme tidspunkt hvor de samme tosser havde gang i pelsdyravlerne.
Efterfølgende turde DTU ikke længere være i projektet, uvist af hvilken grund.
Men det kunne være man skulle prøve at starte projektet op igen. Så kunne de være der blev en mulighed for, at "tabe" nogle sindssyge dyreaktivister i havnen. Se det kunne være sjovt.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum