Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spørgsmål ang. Min fluestang.

 Besvar Besvar
Forfatter
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Spørgsmål ang. Min fluestang.
    Sendt: 25 Maj 2019 kl. 23:39
jeg er ny til fluefiskeri og for år tilbage købte jeg et “start” sæt ved jagt og fritid i Randers bestående af et Okuma hjul og stangen er en Ron Thomson steel head Pro. Der står på stangen at den er 9 fod så vidt så godt men der står også #6/7 hvad betyder det? At det både er en klasse 6 og 7 eller hvordan skal det tolkes?
Jeg fortalte i butikken at jeg gerne ville have en all around stang og så anbefalede han mig den stang. Jeg var til kastekursus i Aarhus og fik i den anledning en meget bedre Line på hjulet men blev anbefalet en bedre stang. Jeg prøvede en der var lidt blødere en den jeg har nu. Hvordan ved man hvor “blød” en stang er? Skal man prøve den før man finder ud af det?
Til top
Thomas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas.segato

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas.segato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Maj 2019 kl. 10:07
Det kan altid betale sig at prøve en fluestang inden man køber den da det er meget individuelt hvad man er til og hvor god man er. En langsom stang er typisk nemmere at kaste med, til gengæld kan man opnå smallere linebuer med en hurtig stang, og dermed kaste længere og i mere vind. Linen er faktisk enorm vigtig, så overasker mig ikke over det gjorde en forskel på dig. 6/7 brugte man meget i gamle dage hvor det ene tal stod for en line der ikke var taperet og det andet hvis det var en WF line det vil sige den har en klump i spidsen af linen. Jeg vil gætte på din stang er en klasse #6. Du vil opleve at inden for fluefiskeri går vi meget op i grej. Og du vil få en masse råd om alt det du skal købe. Sandheden er giver du din stang til en dygtig kaster kan han kaste rigtig langt med den og få noget rigtig fint fiskeri.

Grund regel til dansk fiskeri er at hjul er fuldstændig lige gyldigt. Det blot en beholder for linen. Havde det været tropisk fiskeri havde det været en anden snak. Passer din stang og line sammen, så det bare at give den gas. Det vil tage dig 1-2 år at blive noglelunde fortrolig med at kaste, og det vil ikke ændre noget du går ud og køber flere stænger. Kommer ikke til at gøre dig til en bedre kaster. Det er bare svært at komme i gang det ikke stangen.
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Maj 2019 kl. 13:09
Tak for svaret. Forstår dog stadigvæk ikke helt det #6/7. Jeg ved at #6 er en klasse 6 men hvad /7 betyder fatter jeg stadigvæk ikke hehe. Skidt med det måske jeg bare skal komme igang og prøve med det sæt jeg har nu i stedet for at kigge på nyt. For år tilbage var jeg til kastekursus i Trige og der prøvede jeg en stang af bedre kvalitet end min og der gik mine kast meget bedre. Det var derfor jeg overvejede en lidt dyrere stang :)
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens G. Nielsen

Tilmeldt:: 29 Nov 2018
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens G. Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Maj 2019 kl. 13:11
Ganske enkelt: #6 er klasse 6 - #7 er klasse 7 - #6/7 dækker over begge klasser. Altså kan din stang ifølge producenten kaste rimeligt med begge lineklasser.
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Maj 2019 kl. 14:28
Citat: Jens G. Nielsen

Ganske enkelt: #6 er klasse 6 - #7 er klasse 7 - #6/7 dækker over begge klasser. Altså kan din stang ifølge producenten kaste rimeligt med begge lineklasser.

Fedt. Så er det sådan som jeg selv tænkte det kunne være :)
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Maj 2019 kl. 14:32
Var det ikke sådan at en stang klasse 6/7 kaster bedst med en DT6 line eller en WF7 line ?

Mvh Ole
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Maj 2019 kl. 20:37
hej Dennis

Det drejer sig om to ting: Længden af den line som er udenfor topøjet på din stang og derudover vægten af denne længe.  Som det tidligere er nævnt er det ofte nemmest for begyndere at kaste med en kortere tyk line fremfor en længere.  Den længere line kan være svær ar holde i luften fri for græs og andre irriterende ting.  
Vi taler om skydehoveder dvs at man skal bruge en skydeline og et skydehoved i en passende længde og vægt som passer til stangen og den kastestil man nu kan præstere. Jeg lavede mit første skydehoved af en billig wf (weight forward) line som jeg afprøvede på min fluestang.  Jeg fandt ud af at stangen og jeg havde det bedste "sving" ved en bestemt antal meter udenfor topøjet.  Jeg afsatte et tuschmærke på dette sted + 5 cm.  Jeg klippede nu linen, lavede et øje og vupti havde jeg et skydehoved som passede mig og fluestangen bedst.
mvh og knæk ogbræk Lasse
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum