Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ferulle passer ikke _hjælp

 Besvar Besvar
Forfatter
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ferulle passer ikke _hjælp
    Sendt: 31 Mar 2019 kl. 12:25
Hej,
Min dreng knækkede sin elskede fiskestang(topdelen), som han havde vundet i en fiskekonkurrence, sidste år. Jeg har ledt efter en ny topdel til en rimelig pris i længere tid, da den ikke kunne skaffes hos nogen grejpushere el. importøren. Her fornyelig lykkedes det at få fat i en brugt udgave af samme stang. I dag ville jeg så lige sætte den sammen, da han gerne vil ud at fiske med den i næste weekend. Jeg opdager til min store overraskelse, at topdelen ikke kan gå helt derned på bundstykket(på hans gamle stang), som hans game topdel kunne. Der mangler vel godt 1 cm...ifht. der hvor hans gamle topdel kan gå ned til(afprøvede den defekte topdel også- så jeg var sikker på, at det ikke bare var noget, jeg forstillede mig)
Så er det, at jeg  vil høre om det kan gå?.....er jo nervøs for at topdelen knækker igen(under fight)....bare nede ved samlingen...fordi ferullen fra bundstykket ikke går nok op i topdelen ?
Kan man evt. gøre noget fornuftigt ved ferullen på bundstykket, så den passer bedre....og som er muligt for en som mig, der ikke bygger stænger....så jeg ikke risikerer at ødelægge stangen helt?
På forhånd mange tak
Ps. har spurgt ham om han ikke bare kan bruge bundstykket på den brugte stang...det vil han ikke høre tale om. Korket er grimt siger han....og er klistret med noget glimmerstads....og som han siger, " den har jeg jo ikke vundet" ;) 
Michale Larsen, Morsø


Redigeret af Michlar - 31 Mar 2019 kl. 12:27
Til top
ole menander Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OleOrm

Tilmeldt:: 18 Feb 2005
Geografisk: midtJylland bl.a Hald Sø
Status: Offline
Beskeder: 188
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OleOrm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2019 kl. 12:46
hvilken stang er det?
har en del liggende af halve stænger?

nogle stænger har det der hedder spigot ferroler  som slides lidt med tiden, derfor kan en brugt og ny ferrole have samlingsproblemer.
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2019 kl. 14:38
Ok... Jeg har vedlagt et billede, som burde kunne give svar på dine spørgsmål. Den gamle topdel har jeg afmonteret øjerne til brug som reservedele ...bare hvis du synes den gamle topdel ser underlig ud uden et øje ifht. det nye ;) 
Vh.
Michael L.

Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2019 kl. 14:38
Du er nødt til at scrolle til siden, for at kunne se hele billedet.
Vh.
Michael L. 
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2019 kl. 14:40
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2019 kl. 14:41
 
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2019 kl. 14:42
Ved billedet med den nye topdel....er topdelen selvfølgelig nederst i billedet...kan måske forvirre lidt, når jeg har placeret den røde tekstboks foroven ;) 
Til top
ole menander Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OleOrm

Tilmeldt:: 18 Feb 2005
Geografisk: midtJylland bl.a Hald Sø
Status: Offline
Beskeder: 188
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OleOrm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2019 kl. 14:53
det er en spigot samling.

de skal IKKE samles helt, meningen er at der skal være lidt at slide af, så med årene kommer de tættere på.

den knækker ikke.. kun hvis du med vold prøver at samle den mere end nødvendigt ;-)

mvh
Ole
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2019 kl. 16:24
Ok....så det gør ikke noget, at den mangler 7mm i at være lige så langt nede over bunddelen som med den gamle topdel?
Til top
ole menander Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OleOrm

Tilmeldt:: 18 Feb 2005
Geografisk: midtJylland bl.a Hald Sø
Status: Offline
Beskeder: 188
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OleOrm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2019 kl. 17:31
absolut ikke  det er meningen
fiduser er jo at den aldrig blive løs i det, som normal han/hun ferrole
med tiden vil den slides lidt og komme tættere på

Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2019 kl. 18:26
Ok...bare mystisk, at den gamle topdel kan komme så langt ned...Den havde kun 1 fisketur på bagen inden han knækkede den.... Nå men jeg kan altså godt sige til ham, at han kan gå ud og hive en +3kg havørred på land med den Wink?
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2019 kl. 12:22
Hvis overdelen kunne komme helt i bund kan det tyde på at underdelen, altså hanferrulen har været for tynd og ikke har kunne holde overdelen fast. Når overdelen så begynder at løsne sig opstår der et "slup" dvs overdelen sidder løst.
Den belastning af samlingerne der sker ved et kast og hvis delene ikke sidder fastspændt, er så nok til at stangen knækker.
Jeg har prøvet det og man ser vist ret dum ud når man hører et knæk og ser topdelen forsvinde ud ad linen.
Jeg reparerede ved at skære det knækkede stykke af (topdelen) og give den en stærk bevikling i samme længde som hanferrulen er.  Hanferrulen sleb jeg jeg så den passede.
knæk og bræk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum