Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Garn til fluebinding

 Besvar Besvar
Forfatter
finn kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finn_kjær

Tilmeldt:: 17 Apr 2013
Geografisk: sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 118
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finn_kjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Garn til fluebinding
    Sendt: 09 Feb 2019 kl. 12:01
Ohøj...

Når i anvender garn i jeres fluer, hvilke garntyper bruger I? Uld? Bomuld? Polyamid?

Er der forskel på garntyperne til f.eks. våd- og tørfluer?
Mvh Finn
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2019 kl. 13:40
Dit spørgsmål er Garn til fluebinding?

Hvis jeg var ny i faget, ville jeg stille de spørgsmål til Google:

Garn til fluebinding - tør fluer:

Garn til til fluebinding - våd fluer:

Garn til fluebinding -  nymfer:

Prøv, og se, hvad der er af tekst og billeder + henvisninger.

Jeg vil med det samme sige, at netop materialerne til kroppe, og reelt meget andet, er i dag så stort, at man nok skal begrænse sig, altså man skal nøje vurdere, hvad fluer, man vil bruge til eget fiskeri, eller hvad man ønsker, at lære at binde!

Jeg er så gammel i faget, at jeg selv med end 40 års instruktør erfaring, stadig kan være i tvivl om, hvad der skal købes ind, men jeg er ikke i tvivl om, hvad der skal bruges til mit praktiske fiskeri, der er erfaringen på plads, men netop det at binde nye ting, giver muligheden for nytænkning, fakstisk hele tiden, og da kan jeg sagtens komme i tvivl, mest fordi der hele tiden kommer nye, og brugbare materialer frem.

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2019 kl. 09:12
Garn er rigtig udmærket som fluebindingsmateriale. Jeg bruger flere forskellige typer af kunststofgarn til nymfer. Kunststofgarn kan fås i mange forskellige farver, og de skifter kun meget lidt farve når de bliver våde.

Uldgarn er fint til vådfluer (og et *meget* klassisk materiale - mange af de gamle, danske vådfluer foreskriver garn til kroppen). Det suger vand, og sørger for at fluen synker med det samme. Uldgarn fås naturligvis også i mange farver, men ikke lige så klare farver som kunstgarn, og uldgarn bliver væsentligt mørkere når det bliver vådt. Noget man skal tage hensyn til når man købe, og efterfølgende binder.

Prøv dig frem - det koster ikke mange penge, og et garnnøgle er svært at bruge op :-).

Lars
Til top
finn kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finn_kjær

Tilmeldt:: 17 Apr 2013
Geografisk: sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 118
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finn_kjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2019 kl. 13:01
Tak Lars,

Præcis hvad jeg manglede.. 
Mvh Finn
Til top
Allan Bloch Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
laska

Tilmeldt:: 03 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laska Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2019 kl. 00:27
Har i mange år brugt silketråd, købte det i broderi forretninger på en pap rulle, fantastisk til laksfluer og ullsocken. 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum