Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mudstad krogkataloger.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Mudstad krogkataloger.
    Sendt: 16 Nov 2018 kl. 20:07
Jeg håber på lidt hjælp, fra kendere af Mudstad kroge, mest fordi jeg har fået fingre i nogle oldtimer kroge. Samtidig har jeg under en flytning, mistet mine gamle krog kataloger, fra omkring 1960 og frem til de moderne Mudstad kroge.

Jeg har søgt på Nettet, men kan ikke rigtig finde de oplysninger, som henviser til komplette kataloger, over gamle kroge. Det som interessere, er selvfølgelig krog numre, og skriftlig data på krogenes navne + farverne på labelen, på æskerne.

Jeg har tidligere fundet en del ældre kataloger / kroge fra Mudstad i USA, men i dag er det også mere moderne kataloger / kroge man støder på.

Det er jo muligt, at jeg ikke bruger de rigtige søgekriterier, men skulle der evt. være nogle af brugerne på 123.nu, som har en ide' om, hvad / hvor der skal søges, så hører jeg meget gerne om detWink

Hvis der evt. ligger kataloger ude hos brugerne, så vil en kopi være meget velkommen, helst i farver, men lad os tage en snak over privat mail, hvis ovenstående skulle være aktuel.

På forhånd tak.

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2018 kl. 21:31
Hej Per
Hvis du smider det første "D" væk i firmanavnet (MUSTAD) og søger på nettet, så er der rigtigt meget at hente ved lidt ihærdigt arbejde.'mvh
Heinz
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2018 kl. 22:53
Hej Heinz.

Tak for tippet, der kommer nogle overlap, når der søges med Mustad, helt fint, for der er også tegninger i naturlig størrelser, men det lader til, at et helt katalog med kroge ikke findes mere.

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2018 kl. 11:03
Hans Jørgen Hurum skrev i 1976 "Med allverden på kroken" (ISBN 82-504-0167-0) - oversat til engelsk i 1977 hed den "A History of the Fish Hook" (ISBN 0 736 1834 5)

Hurum siger selv "Fiskekrogens kulturhistorie og O. Mustad & Søns verdenshistorie" - men det er også et Jubilæumsskrift for det gamle firma i Gjøvik.

Nogen systematisk gennemgang af Mustads program ses ikke - men der er som forventet en masse om deres krogfabrikation og krogenes udvikling gennem tiden.

Et samlet katalog fra Mustad har jeg ikke set, men det findes - men dog kun til og med det årstal, som kataloget nu engang er fra. En stor det af katalogerne fra det vi kalder lystfiskeriets guldalder - omhandler også de mange fluer firmaet kunne levere.

Grejsamlerklubben ligger inde med det der omtales som 'a salesmans portfolie' en alenlang udfoldelig sag med alle firmaet fluer i udvalg. Den blev i sin tid doneret til fabrikken, som efter nogle år sendte den tilbage til giveren, da man ikke mente man kunne tilbyde et passende udstillingssted, da Mustads museum nærmest lå brak og ikke blev vedligeholdt. Derefter blev den overgivet til grejsamlerklubben.

Giveren var vor egen nu hedegangne Julius Wedege !

mvh
Heinz   
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2018 kl. 11:48
Hej Heinz.

Jeg er klar over, at et 1 stk. katalog, er lig med en årgang eller flere, det var, hvad jeg havde adgang til, men som instruktør i fluebinding, var det blandt meget andet, især mønstre hæfterne fra K.E Fluer, som ikke kun indeholdt fluernes mønstre, men oftest de kroge, især fra Mudstad, som skulle bruges, og aftryk af dem, i forholdet 1:1, det var gode hæfter, som gav en masse information, selv om det var trykt i sort / hvid.

Nogle forretninger havde tavler med Mudstad fluemønstre, og jeg kan erindrer, at nogle af de forretninger, havde en oversigt over datidens tilgængelige kroge, især til fluebinding, men også til andet fiskeri.

I dag er Mustads krogsortiment meget stort, men lige oldtimerne, savner jeg en større oversigt over, men jeg tror det eksistere, de skal blot findes fremWink

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2018 kl. 20:33
Har kigget i en del af mine gamle ting og faldet over et katalog fra Nor Sport i Trondheim årgang 90/91.

Det var året efter Mustad introducerede sine Accu point kroge.

Der er oversigt over en del ørredkroge samt den dengang velkendte serie 3582 og i
Varianterne F og C.
Laksekrogene er den gode gamle 36890,

De er alle afbillede i alle relevante størrelser- hvilke en eftersøges!
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2018 kl. 07:50

Nu er der flere numre, som er aktuel blandt andet disse her:

Mustad                                 39390

Mustad Sproat                       3906

Mustad                                 94840

Mustad                                 3906B ekstra lange.

Generelt ville ovenstående numre printet i fuld størrelse, og hele serien have interesse. Jeg ved ikke, om de moderne Mudstad kroge evt. er lig med de numre her, men bare opdateret, evt. andre numre.

Billedet viser en større Mudstad vådflue krog med lige øje, desværre ukendt hvad angår nummer, men størrelsen er kendt.


Jeg har brugt masser, af de her kroge i min professionelle karriere, som fluebinder, og daværende vådfluer i forretningerne, var i de numre, også til helt store havørred fluer

De helt store Mudstad str. 1/0 til 3/0 blev købt i USA, daværende i bulk med 1000 stk. i hver størrelse, så det var ikke mange forretninger i Danmark, som førte de helt store Mustad vådflue kroge.

Mvh

Per Karlsen.

Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2018 kl. 19:14
Hej

Har lige skannet kataloget 94840 er der i alle størrelser fra 2 til 26.
Den er jo identisk med 94841 som er i normal tråd tykkelse størrelse 8-18 hvor din 40 er i ekstra tynd.
Tror en del af Mustads kroge der dengang blev solgt i Norge kan ha været anderledes end de vi købte i Danmark.

Jeg har bl.a fra denne tid Mustad 38930 våd , 3913 B tør ,72720 streamer , 38941våd og en type der er bundet norske lokale havørredfluer på.
De er dobbelte longshank brunerede med nedadbøjet øje og ikke identiske med de Mustad jeg dengang bandt på til Norges fiskeriet!
Jeg skal gå gennem alle mine sager og kommer så tilbage - det kan ta lidt tid!
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum