Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Epoxy = farlig giftigt? Alternativ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Vilhelm Ellekrog Weldingh Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Vilhelmw

Tilmeldt:: 18 Jun 2017
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vilhelmw Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Epoxy = farlig giftigt? Alternativ?
    Sendt: 10 Nov 2018 kl. 20:40
Hejsa garvede fluebindere
Jeg har altid brugt UV lim, men har set er par video med brugen af epoxy, og er egentlig meget nysgerrig på at prøve det, men... har hørt det udleder meget giftige dampe. Er det noget specielt epoxy man skal bruge til fluebinding, og hvis ikke, er der så andre alternativer end færdige fiskehoveder eller UV lim?
Mvh Vilhelm
Til top
Mikkel Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mikl

Tilmeldt:: 23 Mar 2006
Geografisk: Nibe
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2018 kl. 12:49
Hej Vilhelm

Mig bekendt er det meste Uv-lim baseret på isocyanater som er mindst lige så problematiske med hensyn til "arbejdsmiljøet" begge typer kan udvikle allergier. Så undgå hudkontakt og god ventilation er nok en god idé når du arbejder med det. Det er godt nok mange år siden jeg har arbejdet med emnet, men mener at mange af de problematiske produkter som disse limtyper ikke faremærkes fordi de sælges i så små beholdere at de er undtaget for mærkning. 

Mvh  Mikkel 
Til top
Vilhelm Ellekrog Weldingh Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Vilhelmw

Tilmeldt:: 18 Jun 2017
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vilhelmw Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2018 kl. 15:00
Hej Mikkel
Tak for svaret! :) 
Anede jeg ikke, godt at vide. Vil i fremtiden lave hovederne på mine fluer ude i skuret;) Hvor køber jeg epoxy som kan bruges til fluebinding? Synes typisk forretningerne tager en lidt for god pris, når noget ofte kan købes i andre buttikker, som er akkurat det samme. 
Mvh Vilhelm
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2018 kl. 20:28
Der kommer sikker dampe fra UV lim, som ikke er sunde. Den korte hærdningstid må dog - alt andet lige - mindske tiden og mængden af eksponering.
Det er i hvert fald min oplevelse og en af grundene til, at jeg gik fra to-komponent over til UV.
Til top
Mikkel Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mikl

Tilmeldt:: 23 Mar 2006
Geografisk: Nibe
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2018 kl. 23:38
Jeg mente selvfølgelig akrylater i stedet for isocyanater. Akrylater anvendes også til f. eks. plastfyldninger ved tandlægen og til pålimning af kunstige negle eller lignende. En hurtig Google søgning viser at der er adskillige allergitilfælde både ved hudkontakt men også ved indånding. Mig bekendt er den største fare ved hudkontakt, men det skader nok ikke at være lidt forsigtig.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum