Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

RELEASE tackler

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: RELEASE tackler
    Sendt: 02 Sep 2018 kl. 15:47

 RELEASE-CONNECTOR.

Jeg ser med stor tilfredshed, at Jens Bursell, har arbejdet videre med Release systemet. Jeg har indtil videre fravalgt alle de gamle rig med knuder, men det skyldes, at jeg altid har ment, at det var forbøvlet at lave + jeg ikke helt stoler på, at så mange knuder kan holde.

Af de nye Release typer, har jeg kun brugt Bent Hook Aligner, og synes godt om systemet, men skal da prøve Jens Bursells Release- Conector, det ser spændende ud.

Nu ved jeg ikke helt, om jeg er med på, at kroge 50% flere fisk, men det skal da komme an på en prøve, så det må fremtiden vise, om en gammel rotte ud fiskeriet, kan blive overrasket.Tongue

Nu har jeg i de sidste 30 år ikke brugt 3 kroge, så jeg er spændt på, om mine enkeltkroge kan måle sig med 3 krogene, men det må tiden jo vise.

Hvad siger folk på forummet, til det nye Release system, bliver det brugt, og virker det?

Nu ikke noget med al det fnidder, der plejer at være, når der diskuteres metoder, lad os holde den gode tone, og holde os til det saglige / faglige.Wink

På forhånd tak.

Mvh

Per Karlsen.

Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Sep 2018 kl. 05:35
Jeg har så prøvet det, er ikke umiddelbart imponeret,jeg fisker normalt med 3 krog i #12, efterfulgt af splitring, en lukket ring, gummi perle og rund hård perle. Det har virket virkelig godt for mig, og med en høj landingsrate, Fordelen ved release-connector, skulle jo være at den lille krog ikke er gemt bag blinket, og ved at komme ud til siden bliver bedre eksponeret. Men med alt det tingel tangel jeg har mellem krog og blink, så sidder min krog langt nok tilbage til det ikke udgør et problem i den retning. Jeg har haft henved 50/50 af mistet og faste fisk med det nye Rsystem, skal siges at jeg hellere ikke har brugt det særlig længe inden systemet blev kørt lidt ud på en sidelinje. Men det kan måske skyldes min teknik eller tilfældigheder, jeg tror bare det havde være bedre med en Rconnector det var mere fleksibel i materialet, end den nuværende Rconnector.


Redigeret af limfjord - 04 Sep 2018 kl. 05:39
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karussendorf

Tilmeldt:: 18 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karussendorf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Sep 2018 kl. 14:48
Hej Carsten

Ja - str. 12 virker suverænt og er vejen til højre landingsrater. Det er netop den pointe, som jeg lancerede og dokumenterede med en række artikler fra 2008 og frem samt i "Refleksioner på kysten", der udkom i 2013. Det har mange efterfølgende taget til sig på den ene eller anden måde i deres kyst set-up. Dette og dermed din variant over dette tema er ikke det, som er sammenligningsgrundlaget, når vi snakker om, hvor meget landingsraten forbedres med RC - her er 0-referencen de store kroge som fx en str 6-4 trekrog eller en str 1-3/0 enkeltkrog.

Selv ret "store" forskelle, ser man ikke, hvis man ikke laver præcis statistik på et større antal fangster (både reference grundlaget + det man tester), så man rent faktisk er sikker på, at resultaterne er signifikante og ikke dermed ikke bare skyldes tilfældigheder, fordi man har prøvet halvhjertet et par gange. Jeg har også haft dage, hvor jeg har smidt halvdelen på RC ligesom dig - og flere af dem, - men jeg også ofte haft mange dage, hvor jeg har landet alle. Det er derfor at det er nonsens at snakke landingsrater - uden at man har flere hundrede kontakter at basere sit udsagn på. Så - for at få et afbalanceret gennemsnitligt billede, er man pinedød nødt til at have et større antal - helst et par hundrede i hver kategori, for at få et realistisk og præcist billede af den præcise landingsrate.

Vores statistik på RC, der nu er på 202 kontakter siger præcis 70 % hvilket svarer til 66,6% bedre end det er er normalen nemlig ca 42 % i landingsrate (baseret på over 1400 kystørred kontakter på gennemløber). På etiketten skriver vi 50 % forbedring ifht normalen, for at gå med livrem og seler - så jeg vil mene, at vi holder, hvad der loves. Jeg tror først vores landings% stabiliserer sig helt, når vi er oppe på ca 4-500 kontakter

Ja - det er vigtigt, at den lille trekrog skal lidt ud fra blinket - bagud er fint, men parallelt forskudt er efter min mening bedre - især på brede blink. Det takel du beskriver er fint - men vil tage ca 30 % længere at montere end RC - prøv selv og tag tid eller tag tid på videoen her: www.bursell.dk/release-connector video release-connector.

Pointen med RC er ikke at lave noget, der er bedre end mine tidligere takler som fx release-takler. Release-takel med både én og to trekroge giver en højere landingsrate end RC. Pointen er at lave noget, der er lettere for almindelige folk at bruge end de normale teknikker - og samtidig er mere effektivt + skånsomt end det folk normalt bruger. Ifht vinkelrigget vinder man ikke noget på landingsprocenten ved at bruge RC, men man får følgende fordele:

1) Det er lettere - ca 30 % hurtigere at montere, fordi man ikke behøver rig-ring og spring-ring (både hurtigere end vinkelrig og det normale set-up som alle bruger). Man behøver heller ikke at have husket sin springringstang - og man behøver ikke at være bange for at tabe sin tang i vandet...
2) Tynd fletline kan skære den bløde vinkel op, når der kastes med tunge blink over 28 gram. Det er derfor, at RC er af hård plast - og derfor at den ikke er lavet i et blødere materiale. Men jeg er enig - den dag jeg finder et blødt materiale, der ikke kan skæres op af kasteacceleration i en fletline - så bliver jeg den første til at lave det (jeg har allerede forsøgt med 3-4 bløde materialerr som ikke virkede fordi de var for bløde).
3) RC fås i mange farver - det gør gummivinkler (line-a-ligners) ikke - de fås primært i grøn og sort, hvilket frarøver en muligheden for at bruge RC som et fedt strikepoint.

Får at få optimale resultater med Release-connectors og andre småkrogstakler - er det vigtigt at huske følgende:

1) Hav altid stangen pegende i samme retning som linen og blinket, for at få den bedste prikning mod hjulet i det sekund fisken hugger. Der må aldrig være en vinkel mellem disse
2) Fisk med hård bremse (ca 1,1 kilo bremsetryk).
3) Giv ALDRIG modhug - stram linen hurtigt og konsekvent op så der hele tiden er fuldt pres på fisken, men undgå "piskesmældsmodhug".
4) Når fisken sidder godt efter 3-4 dunk med fuldt pres - løsnes bremsen lidt til 0,8-0,9 kilos bremsetryk

Dbh Jens



Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Sep 2018 kl. 17:40
Ja Jens jeg ved godt det er for få ture jeg har testet dine release-connector, og derfor gør jeg også opmærksom på det. Jeg følger faktisk det du skriver, men.. jeg har en dårlig uvane jeg kan bedst lide at stå med stangen pegende lidt til siden, selvom jeg ved det ikke er optimalt for kontakt, men dårlige vaner kan være svære at slippe. Jeg giver dine connector et skud igen når vi kommer lidt længere hen på sæsonen. Håber du finder et lidt mere blødt materiale, en ting der imponere mig ved dine connectors er hvor godt de sidder på krogskaftet, og ikke rives af ved lidt tang m.m. :-)
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2018 kl. 09:24
Hej
Tillader mig at skrive med selvom jeg ikke har gjort mig nogen erfaringer med releace tacklet. Jeg har dog været inspireret af Jens nye ideer og skiftede selv fra enkeltkrog og perle til en lille tynd 3 krog der monteres efter et plast rør på ca en cm og så gennemløberen. Jeg var faktisk temmelig træt af at miste HØ og efter jeg skiftede har jeg ikke mistet en fisk, det er da utroligt.
Vh
Henrik
Til top
Stefan Lambæk Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
StefanLambæk

Tilmeldt:: 01 Okt 2017
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefanLambæk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2018 kl. 08:32
Jeg har brugt release-tackler og L-rig til rørfluer i 2½ sæson nu med godt resultat.
Mit primære fiskeri er med flue i åen efter havørred. Der havde jeg en længere serie af mistede fisk, som fik mig til at lede efter en bedre løsning, hvor jeg så faldt over Jens Bursells bog. Hvis jeg fraregner de kontakter, hvor HØ'en tydeligvis ikke har hugget regulært, lander jeg de 90% som Jens lover, og det gjorde jeg bestemt ikke før. Sidste år prøvede jeg kortvarigt almindelige enkeltkrogede fluer (ikke rør) og landingsprocenten faldt øjeblikkeligt.
Jens Bursells undersøgelser omfatter jo havørred ved kysten, men ud over at bruge det i åen after havørred har jeg også brugt det i Norge efter laks, der har jeg dog ikke fanget så mange, så jeg kan konkludere noget af det.
Release tacklerne bruger jeg ved kysten med godt resultat. Omend jeg ikke kan holde de 90%, fungerer det klart bedre for mig end traditionelt set-up.
Det er først med denne tråd jeg opdager at der er lavet en release connector - dem må jeg have fat i. Den største anke jeg har mod systemet er netop bøvlet, når man står med våde og kolde fingre der ude og skal finjustere grejet. Det må gå noget enklere for sig med den connector.
Mvh Stefan
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karussendorf

Tilmeldt:: 18 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karussendorf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2018 kl. 14:53
Hej Stefan

Fedt du har succes med det. Jeg vil dog lige korrigere - jeg lover ikke 90 % men konstaterer, at vores landingsrate er 86 % :-) Og det hvis man binder og fisker taklet helt korrekt. Husk at linen altid under fiskeri skal gå i direkte forlængelse af stangen og fisk med et bremsetryk på ca 1,1 kilo - som løsnes til 0,9 under fight. Giv aldrig modhug, men hjul hurtigt ind på fisken med en jævnt accelereret opstramning, hvor fisken får fuldt pres - men uden et "piskesmældsmodhug". Jeg kan anbefale min nye version af release-taklet med udskiftelige kroge, som sidder i rig-rings og springringe str. 00. Det betyder at du pærelet kan skifte kroge, så du ikke skal lave et nyt takel hver gang en krog bliver hørget - og på den måde kan dine takler også holde meget længere, så du ikke skal binde så mange af dem.

Se taklet her på www.bursell.dk

Som sagt ovenfor - RC er 30 % hurtigere at montere end det normale set-up - og sindssygt meget nemmere end et release-takel med to trekroge - men landingraten er heller ikke helt lige så høj - du vil nok havne i spektret 65-70 % når du har et større antal kontakter, hvor du ikke fisker et sted med en milliard undermålere, som per definition bare er notoriske svære at kroge, hvilket jo er helt fint, da de alligevel skal retur. Optimalt set bliver de slet ikke kroget.

Det vigtigste for mig ved release-connectorer og takler er, at de muliggør brugen af de små Owner trekroge str 12, som bare giver en markant større chance for at de større fisk over 50 cm bliver hængende. En høj landingsrate på mindre fisk er i princippet ligegyldigt for mig personligt.

Se hvordan release-connectoren virker på www.bursell.dk/release-connector

Dbh Jenswww.bursell.dkwww.bursell.dk
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karussendorf

Tilmeldt:: 18 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karussendorf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2018 kl. 14:56
Hej Stefan - sorry der gik kludder i links - den nye version af release-taklet med udskiftelige kroge ligger her:

Release-takel med udskiftelige kroge

Video om release-connectors ligger her:



Release-connector
Til top
Stefan Lambæk Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
StefanLambæk

Tilmeldt:: 01 Okt 2017
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefanLambæk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2018 kl. 19:46
Tak for svaret, Jens. Jeg skal da ud at prøve begge dele af, både tacklet med udskiftelige kroge og connectoren - Men det bliver nok først nå åen lukker   
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karussendorf

Tilmeldt:: 18 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karussendorf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2018 kl. 22:54
Tak Stefan - kontakt mig gerne på jens@bursell.dk når du har fået en god røvfuld fisk med feedback til min statistik :-9
Til top
Anders Bo Mortensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Zlamson Avatar

Tilmeldt:: 30 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Zlamson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2019 kl. 22:35
Jeg har nu 2 gange været ude for at kroge en alt for lille havørred helt nede i halsen på grund af de bitte  små str. 12 trekroge på release systemet. 
Det har jeg aldrig været ude for med enkeltkrog på gennemløber. 
Jeg hellere undvære end at snæsten skulle "operere" krogen ud. 
Hilsen Anders 
Hilsen Anders
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karussendorf

Tilmeldt:: 18 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karussendorf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2019 kl. 06:59
De små 12´ere giver markant mindre skader på havørrederne i forhold til de store enkeltkroge, fordi de er mindre med tilsvarende markant mindre modhager, som er lettere at få ud - og fordi man ikke - som på de store enkeltkroge - kommer ud for, at de er kroget ud gennem øjnene og op igennem hjernen. Men - det er meget vigtigt at have det rette afkrognings udstyr - dvs en lille pean til de yderlige krogninger -og en pushback disgorger til de dybe krogninger. Meget tyder på, at du ikke har haft det rette afkrogningsudstyr til de dybe udkrogninger - hvorved det kan blive svært at få en lille og dybtsiddende krog ud. Men - med en pushback disgorger havde det været let for dig at afkroge selv med fisken 100 % under vand: Hold fisken lige under overfladen, stram linen op med et let træk, sæt disgorgeren på linen - og kør den ned til krogen. Hold kontra på linen, mens du giver et lille skub, som får krogen fri. Hold stadig kontra, så krogspidserne sidder stramt afskærmet op imod disgorgerhovedets bagside og træk krogen ud. Se hvoerdan her . https://vimeo.com/165110048
Til top
Anders Bo Mortensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Zlamson Avatar

Tilmeldt:: 30 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Zlamson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2019 kl. 10:26
Super tak for det. Jeg må lige have fat i en disgorger, det er jo et ret vigtigt redskab. Og måske kroge uden modhager, det må da være en god løsning. 
Hilsen Anders
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karussendorf

Tilmeldt:: 18 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karussendorf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2019 kl. 10:45
Selv tak, kroge uden modhager er fine, men vær klar over at det sandsynligvis vil sænke din landingsrate med 50 % - har også lavet statistik på dette, og det var ingen succes... Man vinder nærmest intet med modhageløse når krogene er så små, fordi modhagerne på de små 12´ere alligevel er så små. Vi fandt fx ingen signifikant forskel i afkrogingstid på 12´ere med modhager og uden modhager.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum