Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fisk løs - eller udvis mådehold

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fisk løs - eller udvis mådehold
    Sendt: 14 Nov 2018 kl. 03:33
I forhold til en af de pointer jeg synes Karsten bangsgaard kom med, kan det pine romantikeren i mig. Selvom jeg har forståelse over for forsøgene på, at forvalte fiskeriet og bestanden så godt som muligt. Måske det netop også er reaktionen på resultatet af mærkningsfiskeriet. Måske....

Jeg synes, det er trist med de mange regler. Trist med at det ikke kan lade sig gøre og lade sig blive undt den fantastiske oplevelse, at fange så mange laks som det kan lykkedes på en dag. For det er i min erfaring sjældent at opleve ret tit. Har man styr på genudsætning tror jeg også, at det kunne lade sig gøre på en for fiskene rimelig succesfuld måde. En vis sammenhæng med dygtighed og mange fisk på land, mener jeg bestemt også der må være. Derfor tager jeg måske ikke helt fejl, når jeg antager sådanne fiskere også vil være dygtige til genudsætning.

Som dette link også beskriver, har der været mange lovbrud. Ingen tvivl om at endnu flere regler vil give endnu flere lovbrud. Ud fra egen oplevelse med kvotefiskerier og mange regler andre steder, kan jeg ikke mene andet.
Her kan jeg ikke forestille mig andet og ligegyldigt om det er pr. dag eller sæson. Ved indskærpelser mod genudsatte fisk er jeg temmelig overbevist om at mange fisk således ikke vil blive indrapporteret. Særdeles uheldigt for derved vil de fisk mangle i statistikken. Det kan der potentielt være en stor risiko ved.
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2018 kl. 17:43
Man vil jo gerne fremme masseturismen hvor mange nye medlemmer/dagskortskøbere vil prøve kræfter med de danske laks.
-Mange forstod ikke betydningen af vandtemperatur over 18C med C&R hvor det ofte var nye medlemmer og dagskortskøbere ved Skjern å indtil åen blev lukket.
-Der har været en del episoder med allerede gældende regler med ulovlig hjemtagelse af laks og modhager som ikke var bøjet ind.
-Da det var vejledninger blev der alligevel fanget en betydelig andel af laks med flere end to pr dag og årsantallet, så vil de nye regler resultere i alle fangne fisk vil blive indrapporteret i fremtiden med kommende karantæne med brud på regler?
-Til den nye sæson kan der jo fightes en laks hvor krogen sidder i saksen hvor man så til sidst kan give løs line hvor laksen kunne løsne krogholdet og slippe væk, så er der teknisk set ikke landet og genudsat en fisk!!!!!det kunne måske være guf for dem der vil lege mini politibetjente der har travlt med hvad andre foretager sig, så der kunne da måske opstå rygter eller udokumenteret påstande hvad der har været af landet fisk eller mistet fisk i løbet af en dag????
-Hvad med et stort godkendt landingsnet og fokus på fight tider? Som har stor betydning ved C&R i varmt vand.....GoPro har vist at landingsnet kan halvere fight tiden ved fluefiskeri....
På en strækning med høje brinker og lav vandstand, hvor mange gange kunne tænkes en laks presses ind til kanten og væltes på siden inden man endelig får fat i halen uden brug af net?
Hvad tænker man er den fornuftige fight tid på laks som skal genudsættes i varmt vand?
-Det er da betydelige faktorer der giver større overlevelses muligheder end om det er første, anden eller tredje fanget laks den pågældende dag....
-Her i efteråret kunne man jo nærmest få indtrykket at bestanden var truet med al den frustration over at en lille minoritet fangede over gennemsnittet end hvad flertallet evnede eller lystede....
-Så men de nye regler tvivler jeg på alle laks bliver indrapporteret i fremtiden, så måske bare flere der smutter af inden de bliver landet, så hvad gavner det så?
Nu er der kommet sikkerhed for at bestanden er sikret da man kun kan indrapportere max 2 laks om dagen og kun 15 om året.....
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2018 kl. 19:26
Kendetegnende at alle der er imod dag- og årskvoter for C/R mener at reglerne vil blive omgået. Det er dog fantastisk, at man har så lidt respekt for de fælles vedtagne regler, at man kan udtænke alle mulige og umulige metoder til at undergrave intentionen bag.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2018 kl. 21:58
Jeg mener ikke man nødvendigvis kan sætte lighedstegn mellem at have fantasi til at forudse evt. farer ved flere/mange regler evt. ud fra erfaring og viden og manglende respekt for gældende regler. At kunne forestille sig det, betyder ikke at man selv tænker og agerer på samme måde. Det behøver ikke betyde, at man eller alle er imod regler for fiskeriet. Derunder kvoter og C/R. Men regler som sådan vil altid blive brudt. Spørgsmålet er bare hvor meget og om det overhovedet kan lade sig gøre at opretholde en regel. Om det danner mening og har ønsket effekt. Jeg synes bestemt det kan være på sin plads at diskutere hvad der affødes af problematikker for at være på forkant med disse. Hvordan regel evt. vil blive brudt og om man reelt kan gøre noget ved det. Det er en snak der direkte kan være nødvendig. Det bør man også diskutere og jeg formoder det har været tilfældet.

Jeg synes det danner fint mening med kvoter og regler. Selvom jeg drømmer om andet, går jeg bestemt ind for og anser nødvendigheden af dem. Der udover har det mange steder allerede fra barnsben for mig været logisk med mere end de lovmæssige tiltag evt. få lokale regler for at tolde så unødigt på en bestand som muligt. Jeg har oplevet både vande og bestande ødelagt og nedfiskede. I de tilfælde har det primært været vande og fiskerier med få eller ingen regler. Det ville jeg gerne have haft var anderledes. 
Men mange deler ikke de holdninger. Uanset om herhjemme eller i udlandet må jeg desværre anse det som et faktum, at en del snyder med brud på diverse regler. Jeg har for ofte observeret, hørt om og været vidende om det på forskellig vis. At gøre noget ved det som menigmand har været nærmest umuligt og som regel dumt at forsøge på. Selvom jeg dog også har oplevet, at det modsatte kan være tilfældet. Men en svær balancegang at opnå noget positivt ved. 
At have mange regler og/eller indviklede regler tjener ikke formålet særligt godt. Et velfungerende regelsæt mener jeg bør være fåtalligt, enkelt og enkelt at forstå og følge. Jeg tror, at først da vil det danne bedre mening og blive forstået og fulgt af folk flest. Men må desværre gentage mig selv, at regler altid vil blive brudt af nogen - måske på ganske fantasifuld vis og det flere regler det flere brud. Desto langt sværere at kontrollere for og håndhæve. Jeg tror det nærmest vil være umuligt ved de nye C/R regler. Måske det optimistisk gør en forskel i en del folks bevidsthed, at det er lavet som regel. Men måske det ikke gør den store forskel alligevel for hverken dem der vil udføre sit fiskeri på bedst mulig vis og gør sit ypperste i forvejen. Eller omvendt for dem som alligevel vil snyde eller tænker, at det at genudsætte lidt ekstra uoplyst ikke gør så meget.
Måske det kan have været til overvejelse om graden af brud vil være til at leve med - om man så at sige havner der man vil eller kan leve med det. Om overvejelsen om kendte brud og dem aldrig opdaget er acceptabel. For der er vel ingen tvivl om, at der vil være en del der aldrig opdages. Der mener jeg desværre at de nye regler vil give en langt større uvidenhed.

En regel jeg synes mangler, mener jeg også som Ulrich danner ekstrem god mening. Påbud om egnet net burde være en af dem. For jeg kan heller ikke andet end anse det som faktum at det nedbringer fighttiden og det uanset hvad grej der benyttes.
Måske det kan komme og jeg synes godt om at forvalterne af disse fiskerier løbende forsøger at finde frem til regelsæt, der er gode og fungerer. Det er der vist ingen der har en universal løsning på, og noget der skal læres efter de forhold der der opleves.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2018 kl. 22:46
Poul Erik, Du har mange gode synspunkter og jeg er enig i det meste. Reglerne kan blive for mange, de skal være enkle og til at forstå - også for de mange tilrejsende. Alle kan lære sig at fiskeriet indstilles efter 2 laks, men ikke alle kan huske hvor stor en 3-krog der må benyttes og hvor mange mm kroggab denne krog må have. Det kan også godt end med at vi alle skal udstyres med et fangstnet - og gode bud på model modtages gerne. Du har ret i at der snydes med fiskeriet i fx. Norge primært på de private stræk. Fiskeriet skal stoppes når nr. 2 hjemtages i fiskeugen. Her har vi dog strengere regler herhjemme som folk lever med, men ikke når man er udenlands?? Hunlaksfredningen i Norge i juli-august er også en besynderlig regel og nok årsag til at jeg primært dukker op i Norge i juni.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2018 kl. 22:51
Tak Jakob

Ja det vil jo være noget nemmere for lokale at få ind på ryggraden. Jeg selv ville vel nærmest være tilrejsende. Det er jo ikke bare en svip tur her fra Horsens. Men jeg har i og for sig gerne villet. Jeg har kigget på og søgt at sætte mig ind i reglerne. Der var da rigeligt at holde styr på, synes jeg. Som tilrejsende fordrer det også nærmest en smartphone og viden om brug af nettet på den - så man kan nå at indrapportere rettidigt. Det er jo faktisk ikke alle der har eller vil have en sådan. Havde selv en periode på et par år uden. Det nød jeg sådan set. Den ældre men alligevel forholdsvis moderne Nokia fungerede bare ekstrem godt. Desuden kunne man jo der virkelig tale om batterilevetid. Nu er jeg igen "smart" og må lade op hver dag - det er da noget irriterende. Men giver jo også nogle for mig oplagte og vigtige fordele. Det var lidt et sidespor måske. Men kan måske også være med til at illustrere de udfordringer, man kan føle sig nærmest tvangsindlagt til. Det er stadig ikke alles kop the, ved jeg. Selv stejler jeg også jævnligt imod den moderne teknologis slaveri, og har tit beskrevet mig som et ret analogt menneske LOL Men handler også om at jeg bare ikke er ret forstandig på den. Synes vi taler om ret lavt brugerniveau i forhold til alt, man kan med det. Men jeg klarer migSmile

Uanset bør man der, som ved så mange andre slags fiskerier selv sætte sig ind i reglerne på forhånd. Det er ens egen pligt. Omvendt bør den også oplyses ved f.eks køb af fiskekort. Om det er tilfældet ved jeg ikke - har ikke set efter. Men synes man som minimum bør sikre sig at folk senest da kan siges oplyst for at kunne håndhæve reglerne med bare nogen konsekvens.

Reglerne som jeg ser det, er en udtalt fordel og noget nemmere for lokale at rette sig efter og leve med. Men jeg synes det er ok. Først og fremmest synes jeg det netop er for disse og dem der bestemmer reglerne, som det skal tilpasses. Som tilrejsende, som gæst må man bare indfinde sig på de vilkår ,man kan få lov til at fiske på. Selvom det koster noget mønt. Jeg kan synes, det er ærgerligt at komme op. Måske hurtigt fange to laks på en dag og hvad skal man så lave? Jeg ville klart have lyst til at fiske videre og blive ved åen tiden ud. Men det må være mit problem. For jeg ved det på forhånd og vil kunne forberede at andre aktiviteter. Evt. også fiske efter andet og/eller et andet sted. Det er netop ikke op til mig at bestemme. Jeg kan debattere og benytte mig af min ytringsfrihed. Gøre opmærksom, give mine meninger til kende og måske søge at påvirke. Men det er nær sagt også den eneste ret, jeg synes jeg kan påråbe mig. Håber på en eller anden måde, det kan rykke ved noget. At det kan gøre en forskel. Forhåbentlig på en positiv måde. Ellers ville jeg/vi vel aldrig gide bruge tid på det. En ting jeg er glad for at have lært - i livet som i lystfiskeriet er, at man kan lære noget af alle. Uanset hvordan man betragter det og dem. Alle der bidrager til f.eks debat her, kan potentielt ramme noget der danner mening. Måske lige præcis noget af det, vi alle søger. Håber brændende, at det kan ske og sker. Måske det som vore agn der rammer vandet spredes som ringe og fanger et eller andet. Det er i vor alles interesse.

Angående net ved jeg godt, at jeg der faktisk kan åbne op for endnu flere og indviklede regler. Jeg ville være meget imod, at det skulle være en speciel type eller model. Det ville jeg på sin vis føle som idømt en ekstra afgift. Selvom det ville være nok så en fornuftig og varig investering. Jeg ville blot gerne selv have lov til at vælge ud for mine egen personlige smag. Jeg ville håbe, man i så fald kunne lade det blive ved at lade folk selv vælge, så længe man kunne anse det som velegnet. Det tror og håber jeg også på, at langt de fleste vil være interesseret i og i stand til at vurdere. Men ok. Minimums netramme- og netpose mål kunne godt komme på tale. Hvor jeg anser netpose dybde som det aller vigtigste for så behøver netrammen ikke være så voldsom igen og lettere at bære på sin ryg. Rækkevidden på nettet kunne også være til overvejelse. Men mange bærer waders og et stort kystnet kan sagtens være sagen værdig. Dog er netposerne ikke altid dybe nok alligevel. Selvom mit er temmeligt stort får jeg alligevel problemer ved laks over 90 cm, og må tillige tage fat om netrammen med begge hænder med stangen op under i armhulen. Det har i mine øjne ikke helt været optimalt og savner egentlig til det, at købe en en netpose en del længere. Laks derover har jeg kanet og håndlandet. Men dog ikke fisk der skulle genudsættes. Ingen tvivl i mit sind om, at de var kommet før op med net og ville have nydt godt af ved evt. genudsætning ikke at have været kørt så flade som de skal til håndlanding/kaning.
Skulle man heller ikke bære waders, kun støvler vil jeg stadig mene kystnet kan komme på tale. Det kan alligevel lade sig gøre mange steder. Jeg er også sikker på, at langt de fleste ville gå meget langt for at lande en laks - også længere end støvlekanterne. For laks er jo noget ganske at særligt. Både at fange, lande og bevare.

Forstår ganske fint din reaktion på reglerne, således at du kommer hvor du kan hjemtage også en hunlaks. Jeg har også primært fisket laks i Norge (hvor det hjemlige desværre kun har været sporadisk). Der oppe er man som regel ikke for godt vant med mange fisk. Når endelig det lykkedes har man lyst til at tage den med hjem. Dels til den dejlige spise den er. Dels for at eje, besidde, beundre og med stolthed vise den frem som den succes og ofte flidspræmie den også er. Det ligger dybt i mig/os og virker på sin vis helt rigtigt og naturligt også. Men genudsætning er nødvendig som herhjemme. Kvoterne og reglerne er jo nødvendige. Ellers ved vi godt hvad det ender med. Det går ikke uden. Heldigvis er det noget, man som lystfisker helt og holdent er nødt til at acceptere. Noget vi i forskellige situationer er nødt til at gøre alligevel. Jeg har selv altid gjort det, også udover bestemmelser. For nødvendigheden deraf var så indlysende og logisk at det også blev helt naturligt. Men det er det ikke for alle, selvom flere og flere får det sådan. At slå alt ihjel kulturen er ved, at vige mere for trenden med at passe på istedet.
Faktum for mig er, at jeg aldrig har sat en laks ud igen. Endnu altså. Men jeg drømmer om det. Det er ikke ubetinget nødvendig for mig at slå alt ihjel. Meget andet kan bruges til mad i stedet og ja endda mange andre slags fisk der findes flere af er gode at spise også. En laks som spise bliver der nok også til alligevel i ny og næ. Men som du er inde på, har vi herhjemme meget fokus på at bevare helt på bekostning af hvad vi kan hjemtage. Dertil må man nok konstatere at holdningerne i Norge blandt folk flest mest går på at hjemtage absolut alt. At der i skjulte faktisk hjemtages og brydes regler ganske meget. Ganske vist forsøges der der også meget meget i forsøg på at beskytte bestandene. Men de slåsser også med mange og store udfordringer, der er vanskelige at komme til livs.

Om alle regler og tiltag de forskellige elve og vande i mellem virker efter hensigten kan jo diskuteres og noget kan i blandt virke uforståeligt, dumt og ineffektivt. Men lige som her må de forsøgsvis prøve at finde frem til noget der virker efter hensigterne. Som både beskytter og tilfredsstiller dem der lægger de penge i det, som også er ganske vigtige til bl.a selvsamme og for så mange mennesker. Det er en hårdfin balancegang og en vanskelig størrelse at have at gøre med. Jeg misunder på ingen måder, de folk der sidder med det. Dem som skal forsøge, at stille alle tilfredse og samtidig beskytte bestandene. Ingen har tydeligvis lige den rette løsning. Den må forsøgsvis findes ved skridt for skridt afprøve hvad der fungerer. Vi kan drømme om at det lykkedes, og at det ikke kun bliver ved drømmene. Det har jeg en vis, men frygtsom, måske naiv tro på også kan lykkedes.  
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2018 kl. 08:20
Hej Poul Erik

Igen tak for et langt og velovervejet indlæg. Jeg er helt enig i din analyse at rammer for fiskeriet primært bør være og også er udformet af de lokale indenfor de rammer staten sætter. Der var så lige den smutter at J-krogen til ormefiskeri i 2018 blev tilladt lokalt udenfor de rammer staten har sat i en gyldig bekendtgørelse https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=160647 men det var forhåbentligt en smutter og ikke noget der gentages. Det samme gælder årets regel om at der skulle indberettes samme dag som laksen fanges - igen en bøf vil jeg mene. Vi lever i en retsstat hvor man ikke kan have regler der i visse situationer ikke kan efterleves - så er de for firkantede og den aktuelle regel helt unødvendig. Personligt gider jeg ikke..endnu.. rende rundt med en smartphone, den gamle vandtætte samsung håndværkermodel gør det fint selvom SMS-funktionen har lidt for små bogstaverWink

Jeg er enig med dig i at man bør oplyses om reglerne direkte, når man får sit fiskekort. Bor man i Holstebro kommune kan man få et gratis fiskekort til noget af det vand hvor kommunen er lodsejer. Fiskeriet under 2 forudsætninger. Man udfylder formular med sit obligatoriske statslige fisketegnsnummer (18-65 år) og klikker af at man har sat sig ind i reglerne. Hvor ser man ellers et sådant system? 

Men igen regler skal give mening og visse ting skal man holde på niveau anbefalinger så man ikke sætter nybegyndere og tilrejsende ud af spillet på forhånd.

 Vedr. net synes jeg man skal finde frem til typer/modeller man gider gå rundt med. Selv kunne jeg måske godt tænke mig en model udviklet, der kunne klappes helt sammen og slås ud som et V når det skal bruges. Et net bør være knudefrit  eller et gummenet og småmasket.

 For at sprede fiskeriet er jeg meget tilhænger af, at man starter fiskeriet tidligere end nu og gerne i marts. Det vil give en glidende indflyvning til sæsonen og ikke som nu..bum 16. april. bum 100 laks..og næsten slut. Jeg er så samtidig fint med på at kvoten kan splittes op i 2, så man som ved Skjern Å starter kvote  anden halvdel fx. medio juni. Vil der så ikke fanges nedgængere lyder det- Jo, men disse kan jo fint genudsættes og har i øvrigt været oppe at gyde, hvilket de laks der fanges i oktober ikke har. Så tidlig start bør følges af sæsonslut 30. september.

Nå, jeg må som lokal ud at se om bæveren opfører sig "ordentligt" i Gryde Å...ellers bliver der ingen laksegydning her. Svært for tilrejsende at deltage i den slags gøremål.....



Redigeret af Jakob Larsen - 17 Nov 2018 kl. 09:00
Til top
Karsten Bangsgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Storaalaksefisker

Tilmeldt:: 04 Okt 2018
Geografisk: Odense SV
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Storaalaksefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2018 kl. 22:49

Hej igen

Jeg er spændt på at se, hvor laksefiskeriet i Danmark befinder jeg om 4-5 år. Jeg håber ikke at det bliver tilstande, hvor mange alt for mange regler har ødelagt fornøjelsen. Selvfølgelig skal der være regler (og det kommer jeg tilbage til), men jeg håber at vi får tilstande, hvor kontrollørerne er mere usynlige langs åen, i stedet for at de skal have mistro til alle og gå og tjekke om alt er 100 % i orden. Jeg tror, at jeg på mine 4-5 ture ved Skjern å i de sidste par år, er blevet kontrolleret 3-4 gange. På mine mere end 20 ture ved Storå er jeg ikke blevet kontrolleret en eneste gang! Ved Skjern har jeg til tider følelsen af at blive mødt med mistillid, og det ødelægger min fiskeoplevelse – jeg håber at jeg bare har været ’uheldig’ at møde så mange kontrollører og at det ikke er gældende for flertallet. Min fornemmelse ved Storå er, at kontrollørerne (hvis jeg overhovedet har mødt en) kigger fiskerne an, og når de så kan se, at en fisker ligner en ’normal’ laksefisker, så stoler de på vedkomne. Det er i hvert fald mit ønskescenarie ved åerne. Hvis fiskerne udstråler ’nybegynder’, så skal kontrollørerne fungerer som vejledere og orienterer, hvis alt ikke er helt i orden. Fx har jeg hørt om folk, der har fået bøder, fordi krogene ikke var bøjet nok ind (det er sgu også svært at vurdere, hvornår en modhage er presset nok ind), og det synes jeg er småligt. Hvis kontrollørerne dog fornemmer at det er bevidst brud på reglerne, så er det noget andet. Man kan ofte ret tydeligt fornemme, hvis der er nogen der ’ikke taler sandt’. Og hvis der er hjemtaget laks ulovligt, så skal hammeren selvfølgelig også falde.

Nu er der så kommet nogle nye klarere regler ved Skjern. Jeg synes, at det er godt, at der er kommet regler om små krogstørrelser, men det med ’kroggab’-længde er sgu at gå for meget i detaljer. Og det er der mange helt almindelige fiskere, der ikke aner noget om. Min 70 årige far og hans fiskemakker besøger hvert år Skjern å – de aner intet om kroggab. Og det gælder sikkert rigtig mange. Nu da reglen er vedtaget, håber jeg, at man ved Skjern å vil vejlede fiskere, hvis længden på krogabet er for langt, og ikke starte med at udskrive bøder.

Mht net, så er det helt ok, at der ikke er kommet en regel om det, da det er svært at håndhæve sådan en regel. Jeg synes dog, at man skal anbefale at folk bruger net. At bestemme hvilket mærke det skal være, vil gøre det hele meget træls, så det vil jeg ikke bakke op om. Det vil blive en umulig regel for alle at kunne følge.

For at vende tilbage til det som den tråd egentlig handler om, så synes jeg, at det er ærgerligt, at der er kommet restriktioner på, hvor mange laks der må fanges. Specielt det med max to laks pr dag. Hvis man kunne komme med en videnskabelig forklaring på, at det er bedre for laksene, at der bliver fanget to laks af samme fisker en dag og to laks dagen efter, i forhold til at en fisker fanger 4 laks på samme dag, så vil jeg bakke op om det. Hvis reglen er blevet lavet for at mindske fiskepresset på dage, hvor der er godt fiskeri, så tror jeg ikke at det har nogen betydning. Jeg tror desværre bare, at det ender med, at nogle fiskere ikke indberetter alt, hvad de har fanget. Jeg er lidt ked af Jakob, når du hænger Ulrich ud med din kommentar:

Kendetegnende at alle der er imod dag- og årskvoter for C/R mener at reglerne vil blive omgået. Det er dog fantastisk, at man har så lidt respekt for de fælles vedtagne regler, at man kan udtænke alle mulige og umulige metoder til at undergrave intentionen bag”.

Jeg synes, at du tidligere i tråden også har udtænkt flere ting om fx intentioner om, hvorfor man ikke kan se, hvad laksene er fanget på ved Storå!

Vores bekymring tror jeg bare er helt reel og derfor synes jeg at reglen om max to fangede laks på en dag er dårlig. Hvis man absolut vil have en årskvote pr fisker (og det kan jeg heller ikke helt forstå!), så vil det være lettere for den enkelte fisker at planlægge sine ture. Skulle han være heldig at ramme et godt fiskeri en dag, så ville det bare være fantastisk, og så kunne han fange det antal laks han ville inden for sin årskvote. Jeg tror stadig, at der ville være nogen, der ikke ville indberette alt (for ikke at lukke deres årskvote for tidligt!), men det ville nok mindske ’snyd’, for hvor mange fanger overhovedet mere end fx 15 laks på en sæson?

Jeg ville personligt være meget ked af, hvis specielt disse dagkvoter blev indført ved Storå. Som jeg, er der helt sikkert flere, der kommer langvejs fra for at fiske. I 2018 havde jeg fx fem ture. På den ene var jeg så heldig at fange to laks inden middag. Jeg var af sted med min faste fiskemakker og havde planlagt en hel dags fiskeri. Med en indført dagskvote skulle jeg stoppe og han kunne så fiske videre. Det ville helt klart have fjernet meget af glæden ved den fællestur – og ville det ikke være ærgerligt?

Jeg er spændt på årets elfiskeresultater fra Storå og dermed estimatet på antal opgangslaks. Derudover håber jeg på, at der kommer nogle resultater fra spaghetti-mærkningsforsøget, og at der i fremtiden laves flere undersøgelser, så vi alle kan blive klogere. Ja, laksen er fredet og ja vi vil alle gerne have at antallet af laks øges – men man skal huske, at laksen er kun interessant (og der spyttes kun penge i laks) fordi den har så stor værdi som sportsfisker-fisk. Hvis der ikke var nogen, der gad at fiske efter den, ville pengene (og alle de frivillige kræfter) sikkert bliver brugt et andet sted.

Jeg venter spændt på, hvad udmeldingen om ’regler’ bliver ved Storå – håber at det bliver nogen vi alle kan ’leve med’.

Som jeg tidligere har nævnt, så er det sundt med en debat. Tak for det!

Karsten

Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2018 kl. 23:34
Endnu engang tak for din værdsættelse af mit indslag Jakob.
 Jeg ved godt de lange indslag kan irritere nogen. Iblandt også mig selv. For jeg binder ofte lang tid i det. Som jeg tit også ønsker eller har brug for at bruge på andet. Men nemt at blive tændt af entusiasmens ild. Så må alt andet bare vente, åbenbartSmile Jeg bruger god tid til at tænke over skrive bedre, rette til og komme hele vejen rundt. Det bliver omvendt hurtigt ret omfattende på forskellig vis. Det gør mig ikke særlig hurtig til at skrive. Heller ikke SMS besked som ofte bliver til SMS samtale. Det er mine store pølsefingre altså heller ikke egnet til - selv på en telefon der skulle forestille at være smart. Drømmer også lidt om store "senior" taster, der er nemmere at rammeLOL Der er det da langt mere taknemmeligt at skrive på pc tastaturet, og nok derfor af de grunde jeg aldrig er blevet glad for SMS i det hele taget.

Lad mig også vise min værdsættelse for de tanker og ideer, du gør dig og giver udtryk for. Det er med udpræget analytisk sans og passion. Anser dig også for en større relevant faglighed, viden og vægt. Jeg bliver meget nemt enig med meget i det. Omend jeg selv kan savne mere reel og eksakt viden for, at kunne argumentere for det. 
Enig i dit forslag med tidligere lukning. Jo, det virker logisk med flere gydefisk der således ikke toldes på. Men mine tanker og uvidenhed går mest på, om det ikke for nuværende er en ok belastning for bestanden? Måske ikke nødvendigt at pille ved, endnu?
Oplagt hvis omstændighederne kommer til at tale for det.

En tidligere start ser jeg mig enig i. Fra viden om det engelske "Springer" fiskeri ved jeg, at der fanges mange nedgængere. Uden det lader til, at at udgøre stor nok fare til, at man har ændret på det. Jo du har ret i, at så har de gjort deres. Kan tåle det og i forvejen har en formidabel evne til at restituere sig. Endda blive i stand til at komme tilbage og gyde igen. Det lader til at kunne være en reel og god løsning. Jeg har før ytret mig om bekymringen for den påvirkning af bestanden om udtaget af mange og mange store laks på en ganske kort periode. Det ville jeg være bange for, uanset hvornår på årstiden det sker. Jeg er bange for, at skadevirkningen kan vise sig stor, langvarig og svær at rette op på.
Langt bedre ville jeg føle det hvis udtaget var mere ligeligt fordelt over sæsonen. Jeg så endda gerne, man delte det yderligere op end bare halvvejs. Selvom jeg indser, at det måske også bare lægger op til en endnu sværere opgave. Men at det ville være bedst for bestanden, hvis man ville bruge ressourcerne på det. Et forslag kunne være groft sagt at dele det op i tre: forår, sommer og efterår. Måske nok? Overhovedet nødvendigt? Begrænse udtaget specifikt i foråret?
Svært at svare på. Jeg kan ikke andet end sige hvad jeg tænker og føler.  Forhåbentlig vil fagfolk, foreningernes erfaringer, undersøgelser sammen finde svarene. Selvfølgelig vil der således endnu komme "bøffer" på fadet. Men det må vi bare spise op og værdsætte forsøget.

Jeg har også læst linket. Det kunne bestemt være udtrykt bedre forståeligt. Jeg forstår godt intentionen. Men jeg føler ikke for de snævre bestemmelser. Jeg føler mig ikke overbevist om, at f.eks krogbestemmelserne er de bedste. Om det helt nødvendigvis er nødt til at være så snævre størrelser og typer. Mener også, at det kan være direkte dumt at fiske med alt for små kroge efter laks. Men at man bør vælge passende størrelse også efter, at reelt kunne lande store stærke fisk. At der er en større risiko ved mistede fisk med skader det mindre krog der benyttes.

Som også du er inde på. Er det med at holde det helt enkelt. Jeg går også hellere over på anbefalinger end regler. Det er bare svært at fiske med spændetrøje på. Jeg ser gerne at så stor individuel frihed bevares. 
Det samme kan siges om, at søge og bevare en større lighed for alle. Derfor skærer det også i hjertet. Når man kun tilbyder frit fiskeri kun for borgere i indeværende kommune. Selvom det lyder til at være simpelt opstillet og nemt at benytte sig af. Det bør være muligt for os at dels om de frie vande. Evt. belastningsproblemer tror jeg næppe ville blive større. For det vil alligevel primært være lokale der fisker der og kun få tilrejsende. Rigtigt pluk åndsvagt bliver det jo, hvis man lige bor på den forkerte side af en kommunegrænse. Altså hvis man endelig giver fiskeri frit, så giv det frit til alle. Ja tak. Så kunne det jo også være man kunne fiske der. Hvis man som tilrejsende kommer op og hurtigt fanger to laks en dagClap

Et sådant net du foreslår, har jeg i stor størrelse. Det kunne være velegnet. Men har to store minusser. Selvom selve rammen er stor nok er netposen stadig i mine øjne for kort. Det er som om at det er et generelt problem. At man ikke har taget højde for at kunne komme til at skulle putte endog meget lange fisk i det. Ved foto-fisk til genudsætning bruger jeg også gerne nettet til opbevaring af fisken i vandet, imens udstyret findes frem. Det har virket meget godt for både mig og for fiskene. Men et krav har altid været, at fisken har kunnet ligge strakt ud i det. At den udover temperatur- og iltmæssigt har det godt og ikke stressende skal ligge spændt op helt sammenkrøllet.
Det andet minus er vægten og deraf måden at bære det på. At bære det i D-ring i nakken er for mig helt udelukket. Dertil har jeg altid meget nemt fået ondt næsten uanset vægten. Mit kystnet er usædvanligt let og jeg kan bære det. Men løsthængende skal der ikke meget til af vind til, at det flagrer rundt og rykker forstyrrende i mig. En ekstrem god løsning har været at binde en længde snor fast på midten yderst på rammen med to lige længder snor. Disse bindes med en sløjfe rundt om livet, akkurat som når man binder sine snørebånd. Nettet er stadig sikret med magnet i nakken. Men al vægt bæres om livet og opleves nærmest som vægtløst. Tro mig det er virkelig dejligt på den måde. Ved landing af fisk løses sløjfen nemt op med én hånd. Nu kunne man tro at de lange stykker snor, der nu er løse kunne udgøre et problem. Men i praksis lægger de sig på yderkanten langs netposen ind mod én selv når det rækkes frem. Sådan har jeg gjort i mange år nu og ikke én eneste gang har det givet problemer. Det er lige så enkelt som de regler vi efterlyserSmile
Net af foldetypen har jeg mest fundet behag i at have i bælte ved siden eller bag på en rygsæk jeg bærer. Sådan har f.eks mit bækørredfiskeri næsten altid fundet sted. Der kan en løsning også være, at blot lægge det fra sig ved de spredte fiskepladser. Men det er nemt at blive træt af. For ligesom ved de store åer og ved laksefiskeriet kan der være åbne stræk. Hvor man ønsker at kunne gå uden hele tiden, at skulle bukke sig og samle op og lægge fra sig hele tiden. Det gider man bare ikke. 
Bedst ville det være at bære det på ryggen. Måske en form for seletøj som ala rygsæk kunne gøre det behageligt. Bærer man det ved siden får man tit problemer med at det hænger fast i vegetationen. Et hylster man som en anden revolvermand kunne trække det op af ville løse problemet. Men findes ikke. Det må man i lighed med en art seletøj selv lave. En kombination af et hylster på en skrårem, hvor nettet bæres på skrå bag på ryggen kunne sikkert også være fint. En eller nogle optimeringer jeg gerne vil prøve at lege lidt med. Men som så meget andet hidtil er druknet i en milliard million andre ting.
Nettet bør selvfølgelig være knudeløst. Men gumminettene bryder jeg mig ikke om. Jeg synes de lader til at veje mere end alm. net. Måske det bare er indbildning, for jeg har ikke vejet efter. Jeg har ikke selv et. Men har haft flere i hånden. Det virker også som om, at de fylder mere og noget vanskeligere at pakke sammen. Med de netposestørrelser jeg drømmer om, tror jeg det ender med en uforholdsmæssig stor klump at bære rundt på. Så jeg ville vælge alm. knudeløs net og iøvrigt helst selv have lov til at vælge.

Dit billede er godt og viser tydeligt hvad de anadrome fisk skal slåsse med. Butikken er lukket! Godt at du/i kan og vil gøre noget ved det. Jeg er glad for jo større biodiversitet. Men bæverne ønsker jeg langt væk til de steder, de gør mindre/mindst skade. 
Det kan jo egentlig sagtens være, man også som tilrejsende alligevel kan hjælpe med. Hvis man fanger to laks hurtigt...............
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2018 kl. 02:09
Hej
Hvis man går nogle sæsoner tilbage ved præmieredagen mødte man ofte lystfiskere der havde fisket i Storåen i over 5 år uden at få landet deres først laks hvor folk virkelig har brugt mange timer ved åen. Ser man denne forår og sommer har det faktisk været svært for alle og måske lidt frustration for nogle at fangsterne ikke kommer som perler på en snor. 
Da varmen endelig aftog og regnen kom eksploderede fangsterne og stemning blev for nogle at bestanden nærmest var truet da en lille minoritet fangede langt over gennemsnittet. Så det at man vil begrænse en lille gruppe vil lægge bånd på mange andre der med flid held og dygtighed på enkelte dage muligvis kunne lande 2-3-4 laks hvor alt går op i en højere enhed synes jeg faktisk er lidt synd især for nye medlemmer der er blevet hooked på laksefiskeriet.
Mit fiskeri er ofte korte ture hvor jeg nørder lidt med spinner hvor små ændringer og tilpasninger skal prøves efter de aktuelle forhold i åen, så jeg vil aldrig komme til at fylde meget i fangstrapporterne, men glæder mig over vi faktisk har verdensklasse fiskeri til få penge her i DK.
Det er dog lidt trist at læse at fangstrapporterne handler mest om hvor få kast og hvor hurtig man har fange laks her i efteråret, det minder mere om fiske konkurrence osv
Med hensyn til net er det også et indspark til debatten hvor jeg virkelig mener man skåner laksen på mange mulige måder især når vi snakker C&R. Dels fight tiden men også klart mere skånsom afkrogning hvor folk ikke skal krane fisk igennem vegetation med risiko for at skulle trække fisken ved at tage fat i forfanget hvis den stadig slår med hovedet med risiko for sårskader eller mistede fisk hvor linen sprænger osv. Når laksen ligger i et stort net i vandet forholder den sig meget mere rolig så man kan få afmonteret krogen....
Men ja net er store og tunge og en betydelig vægt faktor hvis man skal gå rundt med den en hel dag, de kan nu give nogle sikre landinger hvis man sørger for at få fisken ned med halen først. Så fisken man ved høje brinker eller ved meget lav vandstand kunne det være en klar fordel både for fisker og laks, men fint det er op til den enkelte hvordan og hvor let man kan praktisere sit fiskeri.
Det med mindre kroge synes jeg er en god ide, da mindre kroge penetrerer klar bedre i fiskes hårde dele af munden end de store kroge, med risiko for at laksen kan løsne krogholdet ved at slå med hovedet og springe med de store kroge.
En ting der ikke bliver skrevet meget om er at folk skal være meget obs på sløve kroge og det bliver de hurtig sløve hvis man fisker dybt langs bunden, det koster virkelig fisk at krogen ikke bliver sat ved modhugget...
Når man ser anbefalinger som langtfra bliver overholdt og regler der bliver brudt hvor man så laver yderlige stramninger af regler så ser jeg bare med realistiske briller hvordan nogle folk kunne finde på at håndtere de nye regler for den gruppe som besøger åerne meget og som er vant til at fange mange fisk.....
Nu har jeg hørt et foredrag med havørredens trækruter og trækmønster med smolt og nedgænger i Limfjorden fra Karup å og Simested å, hvor en stor betydelig del af nedgængerne faktisk også går til, så tænker hvordan vil overlevelsen være ved C&R af nedgænger af laks hvis fiskeriet skulle starte 1 marts? Dog kan Limfjordens fare nok ikke direkte sammenlignes, men der er nok betydelige fare i Nissum fjord og Ringkøbing fjord og sæler der også venter i havet.....Så vil de nedgænger ikke blive alt for afkræftet ved at starte fiskeriet tidligere end 16. April....
Det er fint med debat, men man kan få fornemmelsen når debatter køre af sporet med regler er det ofte fluefiskere der ser sig selv som korsridder mod alle andre fiskeformer end fluefiskeri, om det skulle være mere ædel eller bare lidt misundelse på de dygtige spinne eller orme fiskere. Det samme hvis man går alene på et stor stykke kan det da ikke være til frustration om man går nedstrøms eller opstrøms?? men gider slet ikke al den kø fiskeri eller for meget hysteri med laksefiskeri, så smutter jeg heller på vestkysten når vejret byder til havbars, der har man ofte hele kysten for sig selv og ingen fnidder fnadder....

Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2018 kl. 10:25
Hej med jer
Bæveren opførte sig ikke som aftalt i Gryde Å Disapprove- 2 dæmninger mere må væk, snarest og før regnen og opgangen sætter ind.

Vi bliver ikke enige om det hele, men jeg fornemmer alligevel at der en vis gensidig forståelse. Jeg tror godt vi kan blive enige om at små kroge er en fordel og som et minimum må anbefales. Karsten, hvis man laver regler om kroge, er det ikke nok at angive en str. der må også kroggab mm på, da en str. 8 ikke har samme størrelse kroggab ved alle fabrikater. Det er nok derfor jeg synes man skal holde sig til anbefalinger og så påvirke grejforretningerne, så de sælger endegrej egnet til laksefiskeriet. 
Karsten, som du beskriver kontrolindsatsen i Skjern Å, vil jeg give dig ret. Det må dreje sig om at vejlede og ja, en nedklemt modhage er ikke en eksakt videnskab - der må være rum for at det anderkendes, at man har gjort sit bedste.

Som jeg vidst har gjort klart synes jeg ikke det er rimeligt at en fisker partout skal lande 40 laks i Storå i 2018 og heller ikke at en fisker i Varde nåede mere end 80. Lad os sige at 10-15 % dør ved genudsætning, så har ham med de mere end 80 laks har altså haft en personlig kvote til hjemtagelse på 8-12 stk. og ham med de 40 har haft en personlig kvote på 4-6. Så jeg er helt på linje med Skjern Å Sammenslutningen - i dette spørgsmålThumbs Up

Karsten hvis du fanger 2 laks inden middag må du køre til Karup Å og fiske videre..det er også sjovt. Karup Å er et langt mere indbydende fiskevand end den stille Storå. Alternativt at du flytter til Holstebro. Jeg kommer jo oprindeligt fra Morud på Fyn og har taget det store spring over Lillebælt. Rigtigt som Paul Erik er inde på. Det er altså de lokale der sætter rammerne, som de tilrejsende må leve med. Fair and square. Derfor må man gerne have en anden mening. Jeg har også min mening om hvordan laksefiskeriet kunne forbedres i Gaula, men ringe indflydelse..

Paul Erik, det gratis fiskeri for kommunens borgere er ud fra den betragtning at skatteyderne i Holstebro, har stået bag rigtig store investeringer i vandløbsrestaureringer i Storå. Da borgerne må betragtes som lodsejere i kommunen er det fundet rimeligt og politisk vedtaget at disse borgere på visse vilkår kunne fiske gratis indenfor kvotesystemet. Der er ikke tale om lukket fiskevand, da visse lokale foreninger med dagkortsalg, må fiske på det samme vand og mere til.

Jeg kommer aldrig til at forstå argumentet " at så vil nogen snyde og ikke indberette"...Og hvad så? - Opdages det er det ud af klappen og opdages det ikke, må det da være en mærkelig fornemmelse at gå rundt og vide man har brudt reglerne. Glæden ved en fangst hvor reglerne ikke er overholdt er aldrig den samme, som hvis fangsten er gået ærligt til.

Paul Erik, man kunne godt sprede hjemtagelsen af de store endnu mere, men det vil nok blive lidt for bureaukratisk. Det kan selvfølgelig drøftes om man skal starte 2. runde senere end 16. juni. Dog nok praktisk at perioder ligger på samme tidspunkt ved de forskellige lakseåer.

Mht. netløsningen er vi meget på linje. Jeg er enig i at en laks kan landes hurtigere med et net end ved at den skal flådes ind i en lavvandet vig mellem sivene hvor den kan afkroges. Umiddelbart er jeg også enig med dig Paul Erik i at gumminet er noget stift noget og jeg tror alm. knudefrit giver mulighed for mere handy løsninger. Nogen må tegne det perfekte net og via en af grejforretningerne få det sat i produktion. På kysten er det fint med et man har bag ryggen stukket ned bag bæltet, men disse net er også mindre. 

Sæsonstart fx. 20 marts vil sikkert give en del nedgængere. Det gælder også for havørrederne i Karup 1. marts, men igen - de har i modsætning til fiskene i oktober været oppe at gyde og kun et fåtal vender alligevel tilbage.. måske 10-20%. Det er også noget sludder at de store ikke bider på når de har stået et stykke tid i åen. De bider ikke alle på, men en del når de første gang ser noget endegrej og igen i et forhøjet omfang i efteråret før fredningen. Denne anden runde synes jeg godt vi kunne spare gydefiskene for.


Redigeret af Jakob Larsen - 18 Nov 2018 kl. 11:05
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2018 kl. 11:47
Hej Jakob
Tror faktisk du har misforstået min kommentar der, mener ikke man være ligeglad med regler men tanken var mere at vi ikke får alle laks med i statistikken. Jeg har absolut inden problemer med regler og har ikke i sinde at bryde dem.
Men for mange regler hvor folk ikke længere kan se fornuften, der kunne man frygte at passionen og glæden vejer større med at fighte og lande laks end at overholde regler....dels er der nogle egoer der bliver poleret og desværre en stigende kultur hvor det er mig mig mig før al andet, det ses desværre mere og mere tydeligt inde for alt med lystfiskeri og andet.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2018 kl. 13:11
Hej Ulrich - nej jeg tror så man må leve med at mangle enkelte laks i statistikken. Det ser ikke ud til at tallene benyttes til ret meget alligevel, siden det stadig findes nødvendigt at lave opgangsanalyse baseret på elfiskeri hvert tredie år.
Det med egoer der skal poleres aftager vel lidt hvis man kun må fange 2 om dagenWink
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2018 kl. 10:00
Sharpes of Aberdeen Teardrop Lakse Gye netd
Der er skrevet lidt om brug af fangstnet, og om hvad for en man skal bruge, jeg bruger denne her Sharps of Aberdeen, den er med knudeløs net ikke gummi kan foldes ud med en hånd i fuld udstrækning er den 2 m. når fint ved de fleste skrænter, jeg har landet laks på 12 kg i den uden problemer, kan  købes hos Brasholt i Hjørring,  der er også video hvor man kan se brug af nettet, vejer næsten ingenting, nem at gå med, nem at bruger, kan varmt anbefaler den.

hilsen Peder. Smile
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2018 kl. 01:19
Hej

Interessant at følge debatten, men måske burde hele systemet forenkles/saneres inden det kollapser i et uoverskueligt modrads af mere eller mindre gyldige regler og lidt for ivrige initiativer.

QUOTE=Jakob Larsen]


Hej Poul Erik
Igen tak for et langt og velovervejet indlæg. Jeg er helt enig i din analyse at rammer for fiskeriet primært bør være og også er udformet af de lokale indenfor de rammer staten sætter. Der var så lige den smutter at J-krogen til ormefiskeri i 2018 blev tilladt lokalt udenfor de rammer staten har sat i en gyldig bekendtgørelse https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=160647 men det var forhåbentligt en smutter og ikke noget der gentages.
[/QUOTE]

"Krog-sagen" er et eksempel på, at man ikke har styr på, hvad man foretager sig i Skjernåsammenslutningen.

Et andet eksempel: Tidligere har sammenslutningen nedsat grænsen mellem den "store kvote" og den "lille kvote" fra 75 til 70 cm. Kvoterne fastsættes i den tilladelse, der gives af Fiskeristyrelsen (tidl. Naturerhvervsstyrelsen). Sammenslutningen har altså ment, at den uden videre selv kunne ændre i selve den givne tilladelse og dermed i de rettigheder den giver fiskeriberettigede til at fange laks.

Hvad kunne der f.eks. ske ved sådan en ændring? Hvis man forestillede sig, at der i en sæson var givet en stor kvote på 250 laks over 75 cm og en lille kvote på 200 laks under 75 cm. Der kunne så ske det (lidt teoretiske), at der i sæsonen kun ankom laks på først 73 cm og dernæst på udelukkende på 67 cm.

Først opfiskes den "store kvote" af laks på 250 stk. på 73 cm. Dernæst opfiskes den "lille kvote" på 200 stk. på 67 cm lidt senere på sæsonen. Resultat: 450 laks under 75 cm, hvilket der ikke var givet tilladelse til.

Nogen vi sikkert sige, at dette ikke skete, men at resultatet blev, at en del laks på 70-75 cm ikke blev fanget som følge af nedsættelsen, og det er jo ganske rigtigt. Men der var faktisk givet tilladelse til at fange disse laks, hvilket sammenslutningen åbenbart mente, at den var berettiget til at forhindre.

Mon den også mente, at den i stedet selv kunne have hævet grænsen til f.eks. 90 cm, således at den "lille kvote" kunne være opfisker af laks på 80-90 cm og den "store kvote" af laks over 90 cm?

Eksemplet viser, at sammenslutningen (ligesom en del andre sammenslutninger) åbenbart opfatter de årlige tilladelser som en slags hensigtserklæringer de selv kan brygge videre på efter forgodtbefindende. I Fiskeristyrelsen sov man åbenbart trygt videre, men der måske en smule håb forude:

https://borsen.dk/nyheder/ritzau/artikel/3/2345361/kammeradvokat_kritiserer_fiskeriforvaltning.html

Mvh Henrik




Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2018 kl. 07:20
Hej Henrik

Jeg tror du har ret i at der burde evalueres på hele systemet så man bliver enige om en fælles model for
  • hvad der er anbefalinger
  • hvad der er regler
Når man vælger hvad der er anbefalinger og hvad der er regler er det vigtigt, at man også kender sine lystfiskere, der spænder vidt fra nybegynder der har lille viden, til turistfiskeren fra udlandet der har andre regler derhjemme og som måske ikke er forberedt på hvad der venter og så til den erfarne lokale laksefisker...som vel i dag ofte er en af dem som laver regler og anbefalinger og som glemmer at ikke alle har samme forudsætninger.

Hele kvotesystemet og den udlagte fiskesæson har mange uhensigtsmæssigheder, som det pt er skruet sammen. Der gives eksempelvis hvert år en stor kvote til fangst af laks mindre end 75 cm i Storå og hvert evigt eneste år er det ikke lykkedes at fange disse. Ofte fanges ca 1/3. Det synes at være uhensigtsmæssigt at udregne en kvote, af genetiske hensyn formoder jeg, og at denne så ikke opfiskes. Det er nok en af de uhensigtsmæssigheder der også skal saneres væk. 
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum