Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fisk løs - eller udvis mådehold

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fisk løs - eller udvis mådehold
    Sendt: 09 Sep 2018 kl. 08:24
Luk for fiskeriet indtil det er bæredygtigt at fiske eller fisk løs indtil der er så få laks at ingen gider fiske efter dem...

Lyder lidt som et luksus problem

Edit:

Det med at gøre det sværere at fange noget ved at skifte til flue virker lidt molboagtigt på mig. Jeg elsker at fiske med min spinnestang og ville slet ikke have den samme glæde ved fiskeriet hvis jeg skulle skifte til fluestangen (ikke fordi jeg ikke kan finde ud at fiske med det, men det siger mig ingenting) Og så gider jeg simpelthen ikke fiske med noget som ikke er optimalt (efter min mening) bare fordi der er for mange fisk, bare for at gøre det sværere, så vil jeg hellere indstille fiskeriet, skifte fiskevand eller tage på kysten og fange en håndfuld makreller til røgeovnen!

Men at skifte til en metode der ikke dur (citat: de fleste fluefiskere har fisket hele sæsonen uden så meget som et nap) giver absolut ingen mening for mig, jeg tager ud for at fiske med den teknik som jeg tror på og som jeg nyder at fiske med, ligesom jeg er overbevist om at fluefiskerne fisker med det de bedst kan lide og tror på, også selvom det ikke er det mest optimale!

Redigeret af Klaus Neilsen - 10 Sep 2018 kl. 15:00
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2018 kl. 07:35
Så kom der regn og straks er den gal ved Storå igen.
8 ormefangede laks til samme mand på Vembstykket i går. 
Det holder ikke.

Til top
mads kjærgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kjærgaard

Tilmeldt:: 27 Okt 2009
Geografisk: nordvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kjærgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2018 kl. 13:53
Det smukke ved Skjeråsammenslutningens initiativ er måske netop at man har lavet en "henstilling" og ikke en "regel". Regler skal jo håndhæves og kan bruges til at banke hinanden oven i hovedet med. 

En henstilling vil, hvis mange finder den rimelig, efterhånden blive normen og måden man bedriver sit laksefiskeri på. 
Til top
finn kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finn_kjær

Tilmeldt:: 17 Apr 2013
Geografisk: sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 118
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finn_kjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2018 kl. 12:03
Hej alle,

For en gangs skyld en saglig og sober debat - lad os blive ved med det..

Jeg er udover at være lystfisker også jæger. Hvis man kikker på jagtloven, så er består den af en række helt klare regler for "grejet" hvem der må jage hvor, hvilke arter, fredningstider mv. Lovsættet på lystfiskeriområdet er knapt så omfattende.

Men i tillæg til jagtloven findes der et sæt jagtetiske regler, der er udarbejdet af jægerforbundet, vildtforvaltningsrødet og naturstyrrelsen. 

Disse etiske regler er ikke lovgivning, men har mere karakter af vejledning. Men ikke destomindre så har det efterhånden forankret sig i jæger-kredse som regler der følges, og på jagter bliver der "slået ned" på folk der f.eks. skyder på for lange afstand, skyder moderdyr fra tidligt i sæsongen - selv om det i lovens forstand er ok, så er det ikke moralsk.    

https://naturstyrelsen.dk/media/179143/bilag-3-de-jagtetiske-regler.pdf

Måske er tiden inde til åbent at tale om etik i lystfiskeri, og måske på samme måde lade interesse organisationerne nedfælde dem?   
Mvh Finn
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2018 kl. 09:36
God indlæg Ulrich.
nej vi skal ikke ha regler for alting, og ja året er vel lidt utraditionel hvad angår fiskeri,
man kan jo bare se på fangst journalen nu, presset er taget af og det kommer vel i en natulig leje igen, man kan vel sig at der faktisk har været 2 premiere dage i år, da er der jo altid lidt pres på. der har jo været perioder hver  år hvor der er nogle som fanger mere en laks om dagen, jeg husker da en fluefisker som sluttede året i storåen med 5 laks på land, det forekommer hver år jeg synes det er ok, når det ikke er konstant.
men regler som ved Skjern å synes jeg ikke om, alminelig fiskeri med lidt omtanke er det bedste og det synes jeg folk har vist i den varme periode, så selvfølgelig lidt gang i den da der igen må fiskes.Smile
nu tar jeg til Gran Canarie, så levn lidt til mig når jeg er hjemme igen. ClapThumbs Up

god fiskeri til alle, vis omtanke, lav ikke regler.
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2018 kl. 23:48
Hej Jesper Rasmussen
Super godt indspark i debatten, hvor jeg ikke ligefrem er enig i oplægget til debatten.
Nu har man hørt fra fluefiskere som bruger GoPro kamera at fight tiden kan op til halveres ved brug at fangstnet og hvor man også samtidig høre og læser om lange fight tider ved enkelte fangster ved fluefiskeri, skal vi så også til sætte nogle anbefalet tider man må fighte en fisk der skal genudsættes når vandtemperaturen er 17C?, skal fluefiskerne så til droppe fiskeriet hvis de ikke overholder disse tider? eller andre for den sags skyld?...Nej vi skal ikke have alle de regler og anbefalinger, men synes heller ikke vi skal gå i regelpanik over en enkelt sæson som  på ingen måder har tjent laksen eller fiskeriet, kun en masse fnidder og fnadder og lidt misundelse.
En laks pr lystfisker kunne umiddelbart lyde enkelt og fornuftigt, tror mange bare vil blive meget mere selektive i deres fangst når de skal hjemtage, fanger man mindre fisk kunne man jo sætte den ud igen med håb om endnu større laks. Så tror bestemt ikke presset på laksen bliver mindre over en hel sæson i det regnskab, for en præmiere med mange forventningsfulde lystfiskere der glæder sig til de sølvblanke forårsfisk vil nok stadig give lidt kaotiske tilstande. 
Hvor store bestande af laks skal vi så have for at man kan hjemtage en laks pr sæson?
Med regler som ved Skjern å med max 2 anbefalet fangster kan man jo frygte at folk ikke får meldt alle de fangede fisk ind, at den for de fleste meget høje etik og moral begynder at komme i forfald, som man kunne frygte ville sprede sig som små ringe i vandet.
Jeg håber da vi kommer langt med dialog og diskussioner om et fornuftigt fiskeri, hvor man ikke skal sætte reglerne efter nogle enkelte episoder.
Hvis folk søger heldet ved åen og rammer nogle ny fisk på en hel alminderen dag hvor alt bare går op i en højere enhed hvor alt bare lykkes, så synes jeg i grunden ikke det er forkert med flere end to fisk landet, men om så 5-6 fisk landet vil jeg lade den enkelte vurdere, da de dage vel er yderst sjældne set over flere sæsoner for den enkelte lystfisker. 
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2018 kl. 22:43
Hej Jesper
Det er nogle komplekse problemstillinger og vi er helt enige omkring C/R og at det ikke må tage overhånd. Så kan man diskutere om der er behov for regler eller som i Skjern "anbefalinger som skal følges" - hvilket jo i bund og grund så også er en regel.  I Skjern har man taget stilling i sammenslutningen og det understøtter, at der vises en grad af mådehold. Det har man ikke ved Storå og resultatet af det ser man så i disse dage. Der er fra min side ikke tale om at fluefiskeri er finere...det har jeg vidst gjort klart...Men hvis visse metoder er så effektive, at man ryger ind i for mange fisk, må det være oplagt at man overvejer om man ikke kunne give sig selv større udfordringer. Der er selvfølgelig ikke sådan at der gælder andre standarder for fluefiskere end for andre.
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2018 kl. 21:04
Overodnet set er jeg stor modstander af alle mulige mærkelige regler og den rigtigt måde må være at tale lidt til folks bedre jeg og bede dem vise lidt mådehold.
Men i bund og grund er fiskeri selvregulerende, er der mange fisk bliver der fanget mange fisk, og er der få fisk bliver der kun fanget få fisk.
At lave regler der fremmer den ene metode frem for den anden, giver for mig kun mening hvis der er tale om tæt pakkede fisk hvor der er stor risiko for eks fejlkrogninger eller direkte rykfiskeri.
At ophøje en metode frem for andre er kun snobberi efter min mening, (er selv 99% fluefisker i åen) og fører bare til splid og ballade.

Det kvote fiskeri som lige nu praktiseres i de vestjydske åer, er udtænkt bag ved et skrivebord og ikke ved breden af en å. Systemet med 1 laks pr. mand vil sprede fiskeriet meget mere ud på hele sæsonen så man undgår de panikagtige tilstande når der er præmiere eller der kommer regn eller lign. og det vil bestanden sagtens kunne bære.
At dyrke 100% C&R har jeg ikke moral til så personligt nedtrapper jeg fiskeriet hvis jeg har hjemtaget en "kvotelaks" men det er mit valg og den holdning vil jeg ikke prøve at pådutte andre, men måske kun opfordre dem til lidt selvransagelse

Jesper Rasmussen


Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2018 kl. 22:25
@Peder. Forskellen er at de ved Skjern Å reagerer og folk retter sig efter anbefalingerne - i Storå fortsætter det voldsomme fiskeri ufortrødent...I dag 5 laks af samme fisker.
Til top
mads kjærgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kjærgaard

Tilmeldt:: 27 Okt 2009
Geografisk: nordvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kjærgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2018 kl. 19:22
Hvis debatten ikke skal køre af sporet taler vi selvfølgelig om alle vore åer og alle fiskemetoder.

Og så er det måske ikke en dum ide’ man har indført i Skjernå?
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2018 kl. 19:03
Hej Peder

Jeg mener ALLE åer og ALLER fiskeres moral,,flue,orm-spinnere--ligegyldigt Ermm
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2018 kl. 18:49
 det er nok en debat værd.
men der er underlig at det lige er svs og storå der skal nævnes, hvad med Skjern å den første dag de åbnede efter varmen blev der fanget 88 laks "på en dag" langt de fleste blev genudsat, men det gør jo nok ikke noget for det er jo fluefiskernes paradis så alt vel, bare de kan få nok, nej misundelsens bæger er svær at drikke, sådan opfanger jeg opslaget, god efterår til alle.Smile
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2018 kl. 14:53
Bestemt noget man bør tænke over og forholde sig til.Tongue
Men det bør ikke gøres til en debat om fluefiskeri contra alle de andre fiskemetoder......
Ser man på www.ribeaasystemet.dk så er der fluefiskere, der har taget mange laks her i varmen hen over sommeren... så det er IKKE KUNspinne- og ormefiskere der har svært ved mådehold.....Confused

Mvh Ole
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2018 kl. 14:31
Ja det er et udmærket synspunkt og absolut noget der bør drøftes !

Med alle de fangster med genudsættelser tilfølge og vandet stadig er rimeligt varmt.
Vil der være en vis dødelighed tilfølje,, desværre 😞 

Man kan kun pt opfordre til folks fiske moral !






Til top
mads kjærgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kjærgaard

Tilmeldt:: 27 Okt 2009
Geografisk: nordvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kjærgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2018 kl. 13:56
Meget modigt skrevet, men jeg kan fint følge synspunktet. 

Er absolut en (sober) debat værd.

Mads


Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2018 kl. 10:59

I disse dage efter fiskeriet i Storå igen er givet fri, er der tilsyneladende mange laks i åen. Dagsfangster på 3 - 4 - 5 og 6 laks til en og samme spinnefisker er ikke et unormalt billede på http://www.svstoraa.dk her i dagene efter den 14. august 2018. 

"Rekorden" er 4 laks og 5 havørred til samme mand. Hvordan stiller HOF og SVS sig til sådanne fangster? Svaret er, at det synes ikke at være et emne, der overhovedet har haft fokus eller også har man ikke kunnet blive enige om en linje. Absolut intet på de 2 hjemmesider omkring anbefaling af mådehold ved et fiskeri, der ikke er uproblematisk for fiskens overlevelse.

Ved Skjern Å har man trods alt meldt ud med anbefalinger om dagsfangster på max. 2 laks før fiskeriet skal indstilles og årsfangster på max. 10 laks. Brud på anbefalingerne udløser en henvendelse til vedkommende om at anbefalinger er til for at de skal overholdes.

En sådan linje burde også vinde genklang ved Storå. Det er bare på godt jysk træls, at der ...næsten...altid handles på baggrund af et pres og ikke ud fra eget initiativ.

Massefangsterne er alle gjort af spinnefiskere, mens de fleste fluefiskere har fisket hele sæsonen uden så meget som et nap - eller måske med en enkelt fisk på land. Det er bare langt mere effektivt at fiske med spinner, wobler og orm end det er at fiske med flue i et langsomt vandløb. Fluefiskeri er under sådanne forhold ikke finere - det er bare sværere.

- En løsning kunne så være at fangsten af 1-2 laks på dagen udløste et krav om at orme- eller spinnegrejet blev pakket sammen eller alternativt fluestangen fundet frem.

Laksefiskeri ved de danske åer er ikke en fiskekonkurrence, hvor der skal medbringes notesblok for at holde styr på længden af alle de fangede fisk.

- Og til lystfiskerne - "tag dog udfordringen op og fisk med en metode, der ikke nødvendigvis er den mest effektive!"



Redigeret af Jakob Larsen - 18 Aug 2018 kl. 11:03
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down