Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Flue forfang ‘krøller’ sammen i kastet

 Besvar Besvar
Forfatter
Lasse Munkholm Skovsted Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Zioux

Tilmeldt:: 07 Aug 2016
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Zioux Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Flue forfang ‘krøller’ sammen i kastet
    Sendt: 05 Maj 2018 kl. 19:53
Hej med jer :-)

Jeg har problemer med at strække forfanget ud i landingen.. Det bliver oftest bare til en gang fuglerede :-(

Setup:
A.Jensen Spook Stalker 9’ #7
Vision KUST 100 WF7-I
Orvis Mirage 9’ Taperet forfang (0.56mm - 0.28mm spids)
Vision Prisma 2-3’ tippet (0.265mm)

Er det bare mangel på line hastighed, eller er der faktisk noget galt med mit forfang/tippet setup?
MVH. Lasse
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2018 kl. 00:46

Det er ikke nødvendigvis mangel på linehastighed, men kan skyldes andre fejl i kastet. Fx hvis der er større linehastighed på skydelinen end øvre line så vil det heller ikke strække. Der kan være mange årsager til problemet og det er svært at analysere dit kast uden at se dig kaste.

I forhold til grej sammensætningen så lyder det fint - og vil sagtens kunne strække forfanget forudsat at kastet er korrekt. Du kan dog sagtens justere på dit setup for at kompensere for eventuelle fejl i kastet. i forhold til forfanget så er "grundreglen" at jo større flue desto kortere forfang (forudsat at resten af grejet er konstant) dvs at du på en klasse 7 line sagtens kan have et 12 fods forfang og kaste en ubelastet kobberbasse, men hvis du kaster en stor tobis, børsteorm eller m ophænger - ja der vil et tyndt 12 fods måske være for langt.
12 fod er ikke "allround på kysten" - En løsning kunne være at hvis du fx klipper 3 fod af dit taperede forfang - det vil sandsynligvis gøre at det bliver omkring 0,35 i spidsen. Herefter sætter du en tippet af 0,30 fluorcarbon. Den lidt tykkere (og stivere pga fluorcarbon) vil ikke have samme tendens til fuglerede. Hvis du binder fluen i en løkke vil den stadig have mindst ligeså stor bevægelsesfrihed som 0,26 mm med clinch knot.
Prøv at hold total længden (inkl tippet) af forfanget på under 9 fod - en anden mulighed er at bruge polyleader det kan også være lettere at strække (pga øget masse), men har dog efter min mening andre ulemper, men nogle sværger til dem - alt er smag og behag.

Et trick der dog altid virker er "pull back" i linen lige før nedslag - dvs at når næsten alt line er skudt og er rullet ud - så trækker du i skydelinen således at hastigheden på øvre line øges og fluen hurtigt slår over lige før linen lander på vandet. Du kan også gøre dette ved at have ca en meter mindre line i linekurven end du kaster. Selv bruger jeg ofte dette "snydetrick" når jeg fisker med mono skydeline og/eller har en stor flue på forfanget.

Sidst men ikke mindst er der vindretning, hvis du kaster i modvind er det meget svært (selv for erfarne kastere) at strække et forfang - her må du benytte tricks, samt sigte lavt uden stor faldhøjde.... osv

Prøv dig frem - men den bedste løsning er at få en kasteinstruktør til at se og analysere dit kast.

Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Lasse Munkholm Skovsted Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Zioux

Tilmeldt:: 07 Aug 2016
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Zioux Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2018 kl. 12:20
Tusind tak Rasmus! Jeg blev meget klogere :-)

Mht. kasteteknik må jeg nok indrømme at der slet ikke har været nogen kastekurser inde.. Jeg synes selv at mine loops virker fornuftige og at line hastigheden er 'ok' i luften, men lige så snart jeg skal skyde line og lande fluen, ja så bliver det ikke for kønt.. Nu benytter jeg også en WF line for at lære det essentielle, men har prøvet en kammerats skydehoved/skydeline setup som er en del nemmere at skyde linen med og faktisk vender fluen meget nemmere.. Er det måske bare tid til at gå over til et skydehoved/skydeline setup? 

Jeg har godt nok hørt om at man skal tilpasse længden på forfanget alt efter størrelsen på fluen, men har faktisk ikke rigtig kunne finde noget om hvor langt forfanget skal være til de forskellige flue størrelser? 

Men det jeg hører dig sige er:
1. Mit 9' taperede forfang skal klippes ned til 6'.
2. 3' Tippet derefter.

Er det rigtigt forstået? :-)
Og vil det være et all-around forfang/tippet setup til kysten?

Igen.. Tusind tak :-)


Redigeret af Zioux - 06 Maj 2018 kl. 12:26
MVH. Lasse
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2018 kl. 10:34
Hej Lasse!
Det er umuligt at give et bud på årsagen til dit problem uden at se det i virkeligheden (eller på video) - det kan være flere forskellige forhold, der er på spil. Jeg vil dog påstå, at det ikke er grejet, der er problemet, og dermed vil det næppe hjælpe at ændre på det.

Det ser ud som om du har hjemme i Nordjylland, og jeg vil anbefale dig at tage kontakt til Federation of Flyfishers Denmarks Aalborg-afdeling - her er nogle særdeles kompetente instruktører, der kan hjælpe dig.

Lars
Til top
miko Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
miko

Tilmeldt:: 22 Nov 2015
Geografisk: KBH.Ø
Status: Offline
Beskeder: 1
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér miko Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2018 kl. 21:06
Hej Lasse, har haft de samme problemer med krøllet forfang, vindknuder m.v.
Prøv at kaste et blik på : Kystfluefiskeren.dk "vedr skydehovder" De råd og den vejleding jeg fik der har virket for mig.
vh mik olsson
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2018 kl. 16:19
Et 9 fods forfang med tippet er bestemt ikke for langt og ikke noget kastemæssigt problem. Årsagen er med 99% sikkerhed manglende teknik. Du forsøger formentlig at kaste længere end du evner og så giver man den lige en ekstra skalle i afleveringen. Det kan man også hvis teknikken er i orden, men for os alm dødelige går det ofte langt bedre hvis man ikke forsøger så voldsomt at nå den ekstra meter.

Kom til Aalborg, til FFFD kasteaftener, torsdag i ulige uger på græsplænen ved Almas. 
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2018 kl. 00:28
Hej Lasse

Undskyld jeg ikke lige fik svaret på dit spørgsmål, men her kommer det: Naturligvis betyder grejet, og her især forfangslængden som vi jo talte om - noget for hvor let det er at strække dit forfang. Det er meget svært at sige noget "allround" da alt jo afhænger af vind, vejr, lineklasse, fluestørrelse og fiskeri. Så der er mange parametre. Men hvis du kaster almindelige ubelastede kystfluer i str. 8 og 6 så burde du som sagt sagtens kunne strække dit 12 fods forfang, hvis ellers vinden er fra en go retning;) har du problemer så prøv i stedet 9 fods forfang, især hvis din flue er meget stor eller belastet.

Som jeg allerførst skrev, så er det aller bedste råd naturlivis at få en dygtig kasteinstruktør til at analysere dit kast og give dig noget træning. Dit problem skyldes sandsynligvis kastemæssige fejl. Erfarne fluekastere kan nemlig godt strække et 12 fods forfang - selv med en meget stor/tung flue - det går bare ud over kastelængden...

Som flere har sagt er kastekurser det bedste, men jeg vil dog påstå at det ikke er den eneste vej... vi er mange fluefiskere der er "selvlærte". Du kan sagtens lære at kaste flue på egen hånd - og her er du netop godt igang med at opsøge viden og spørger dig frem - som Miko skrev så findes der meget god viden på forskellige forum websites - også youtube video er glimmerende gratis undervisning - blot vær lidt "kilde-kritisk".
Sexyloops er et rigtigt godt sted at få saglig information - det tror jeg at Lars Bentsen vil give mig ret i;) Ligeså med hans DVDer;)

Det aller vigtigste er dog træning, træning og træning. En fluefisker som ikke træner er som en fodboldspiller der kun gider tage fodboldstøvler på når det er kampdag - eller en musiker der kun vil bruge sit instrument til at optræde til koncerter... Det kan da være meget sjovt - men rigtig godt bliver det nu aldrig:)
Fluekast handler ikke om talent - men om at dem som træner - de bliver gode.
Men man skal dog ikke bare gå ud på græsset og vifte rundt med stangen - men derimod træne og gå analytisk til værks. I forhold til forfangslængden er her en opgave: Gå ud på græsset med dit setup og prøv at varier forfang/tippet længde fra 15 fod til 6 fod - mærk forskellen. Prøv også at tage uldtotter af forskellige størrelse som fluer - nogle store bundter og helt små... prøv alle kombinationer fx: kort forfang/lille uldtot og langt forfang/kæmpe uldtot prøv herefter det modsatte altså kort forfang/stor uldtot og langt forfang/lille uldtot ... gik det bedre..? Vær nysgerrig, prøv det samme på vand hvor uldtotten er våd og tungere og prøv måske endda forsigtigt med splitshots på linen også.
At eksperimentere er den bedste måde at lære på - at du vil gøre dig dine egne erfaringer - og ikke blot følge andres...

Vi er også alle forskellige og der er mange stilarter - og her er det vigtigt at du finder din egen stil.
Der er nemlig ikke "een korrekt måde at kaste med flue på" der er mange... ligesom med sport eller musik;)

Rigtig god fornøjelse




Redigeret af Rasmus Elvekjær - 16 Maj 2018 kl. 00:36
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Lasse Munkholm Skovsted Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Zioux

Tilmeldt:: 07 Aug 2016
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Zioux Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Maj 2018 kl. 16:56
Tusind tak alle sammen :-)

- Jeg er blevet en del klogere, og har skam taget kastekurset til nøje overvejelse.. 
Dog ønsker jeg at tage indlæringen på egen hånd, da jeg synes at det giver mere mening for at kunne finde sin 'egen stil'.
MVH. Lasse
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Maj 2018 kl. 17:12
Alle fluefiskere har deres egen stil. Den udvikler sig efterhånden som man får styr på tingene. Problemet med at lære sig selv det, er at man også lærer sig selv unoderne. Få en dygtig instruktør til at lære dig grundkastene og rette dine fejl. Du lærer fluekastets finesser meget hurtigere. Så kommer stilen af sig selv. Den anden vej rundt er den forkerte vej. Det ved jeg af bitter erfaring og en intruktør der nu har endnu mindre hår.

Redigeret af P.M. - 18 Maj 2018 kl. 17:13
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Maj 2018 kl. 17:16
Omvendt så kan jeg også godt forstå at det måske er lidt voldsomt at køre fra Thisted til Aalborg for en kasteaften.

Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Maj 2018 kl. 18:04
Citat: P.M.

Omvendt så kan jeg også godt forstå at det måske er lidt voldsomt at køre fra Thisted til Aalborg for en kasteaften.


Det er da ikke så galt! 
Det bedste kursus jeg har deltaget i, foregik i Odense med Erik Kyrping som underviser ved et Go-Fishing kusus, det var en tur på tur/retur 364 km!
Men det har alligevel været den bedste investering, til mit fluefiskeriThumbs Up
Mvh
Henning
Til top
Mikkel Hald Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mikkel Hald Avatar

Tilmeldt:: 18 Feb 2008
Geografisk: Kbh
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mikkel Hald Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Maj 2018 kl. 18:29
En særlig "egen kastestil" er efter min overbevisning noget der er forbeholdt meget få fluekastere i verden og det kan være ret opsonst at jagte det som nybegynder (og øvet). Det er som nybegynder vigtigt at fokusere på de grundlæggende principper ved fluekast (de er nemlig ens uanset kastestil 😂). Når man øver sig... bliver man bedre. Men  også bedre til fejlene og det er der hvor en instruktør er god! Min fornemmelse er at argumentet "egen kastestil" ofte bliver brugt som en undskyldning for utrolig mange basale kastefejl. Oftest overdrevet brug af kraft i kastet.
FFFD er ett godt sted at lære... Og man lærer aldrig bedst udelukkende alene. Det har jeg selv lært af bitter erfaring.

Knæk og bræk!
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Maj 2018 kl. 21:53
Man kan også være så uheldig at møde en kasteinstruktør som prædiker det såkaldte “grundkast” som et evangelium. Fx den med at pendle-teknikken er et grundkast.
Jeg bruger selv pendle-teknikken i visse situationer - men det er absolut ikke mit grundkast. Efter min mening så er teknikken den som giver flest skulder, albue og håndledsskader i blandt fluefiskere - specielt iblandt dem som praktisere det hele tiden i en fastlåst kastestil til langdistance.
Problemet er, at hvis der er rotation og markant hårdt stop i skulder, albue og håndled så kan det give slidskader.
Teknikken er fin hvis man fisker med let grej på kort distance, eller korte skydehover ved å fiskeri - men hvis man benytter teknikken til lange kast og maskinfiskeri på kysten med WF line - så tvivler jeg på at der er sundt i længden.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2018 kl. 11:05
Citat: Henning

Citat: P.M.

Omvendt så kan jeg også godt forstå at det måske er lidt voldsomt at køre fra Thisted til Aalborg for en kasteaften.


Det er da ikke så galt! 
Det bedste kursus jeg har deltaget i, foregik i Odense med Erik Kyrping som underviser ved et Go-Fishing kusus, det var en tur på tur/retur 364 km!
Men det har alligevel været den bedste investering, til mit fluefiskeriThumbs Up

Nu tænkte jeg også på at køre hver anden torsdag til vores alm. kasteaftener. For et heldagskursus er det helt rigtigt ikke noget at snakke om.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum