Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kystfluehjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kystfluehjul
    Sendt: 12 Feb 2018 kl. 15:02
Jeg overvejer at købe et Okuma SLV 7/8 i Sørens flueshop til 350 kr for et nyt hjul.
Det er vist en ret god pris?

Jeg har brugt et Vision 3zone men er ret irriteret over det besværlige spoleskift og at fremspolingen går lidt trægt når der er bremsemodstand på.

Jeg søger et hjul i den billige afdeling da mine besøg på kysten med fluestang er af mindre omfang. Jeg har desuden læst at SLV´en tåler saltvand bedre end andre hjul i samme prisklasse?

Er der gode råd derude så lytter jeg meget gerne

mvh LasseSmile
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2018 kl. 17:32
Citat: lc52

Jeg overvejer at købe et Okuma SLV 7/8 i Sørens flueshop til 350 kr for et nyt hjul.
Det er vist en ret god pris?

Jeg har brugt et Vision 3zone men er ret irriteret over det besværlige spoleskift og at fremspolingen går lidt trægt når der er bremsemodstand på.

Jeg søger et hjul i den billige afdeling da mine besøg på kysten med fluestang er af mindre omfang. Jeg har desuden læst at SLV´en tåler saltvand bedre end andre hjul i samme prisklasse?

Er der gode råd derude så lytter jeg meget gerne

mvh LasseSmile

Til det brug du beskriver, ville jeg vælge et hjul af kuntstof eller plastik om du vil, og så ville jeg købe det ved en seriøs forhandler, frem for en bagdørsbutik som den du nævner!
Mvh
Henning
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2018 kl. 20:03
Hjulet er sikkert udmærket til dit brug. 
Man kan altid diskutere pris kontra kvalitet, det er religion for nogle 

Et lidt dyrere hjul som er let og saltvandsbestandigt er Scierra tx1. En model 5-6 rummer megen bagline og en wf line, Fås også i 7-8.
Ingen bremse der kan gå i stykker.  Kan nogle gange fås hos effektlageret til 6-700 kr.
Men som sagt fluehjul er religion for nogle,  og for andre bare opbevaring af Line 😉

Mvh Ole 
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
finn kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finn_kjær

Tilmeldt:: 17 Apr 2013
Geografisk: sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 118
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finn_kjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2018 kl. 07:08
Hej Lasse,

Her er jeg 100% på linje med Henning - Airframe er et absolut et godt hjul til en særdeles rimelig pris . og så kan du bruge lidt ekstra penge på en god line - det tror jeg du vil blive glad for..

Knæk og bræk

Mvh Finn
Til top
Lars Bahrt-Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars Rens

Tilmeldt:: 11 Okt 2017
Geografisk: Sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars Rens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2018 kl. 12:53
Hej, jeg er måske nok lidt gammeldags, men hvis det var mig som skulle have et godt hjul til kystfiskeri til små penge ville jeg her på siden byde på et DAM Quick Finessa. Der er en årsag til at dette hjul stadig - på trods af mange år på bagen - stadig sælges og virker uden problemer. SmileSmileSmile


  
Til top
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2018 kl. 12:56
Citat: Lars Rens

Hej, jeg er måske nok lidt gammeldags, men hvis det var mig som skulle have et godt hjul til kystfiskeri til små penge ville jeg her på siden byde på et DAM Quick Finessa. Der er en årsag til at dette hjul stadig - på trods af mange år på bagen - stadig sælges og virker uden problemer. SmileSmileSmile
  


Tror ikke at han bliver glad for det fastspolehjul på sin fluestang
Til top
Lars Bahrt-Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars Rens

Tilmeldt:: 11 Okt 2017
Geografisk: Sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars Rens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2018 kl. 14:43
Nå var det til en fluestang - ja undskyld   
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2018 kl. 15:57
tak for de gode råd.  Okumas Airframe er jo meget billig,  Det er vel ikke sådan, at indspolingen påvirkes af om bremsen er sat til?
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2018 kl. 16:28
Citat: lc52

tak for de gode råd.  Okumas Airframe er jo meget billig,  Det er vel ikke sådan, at indspolingen påvirkes af om bremsen er sat til?

Okuma Airframe er lavet med et envejsleje, på samme måde som de fleste andre fluehjul er det, så det burde ikke være et problem.

PS Et plastikhjul er ikke kun billigt, det er også ligeglad med salt, du skal bare holde de indvendige dele fri for salt og ellers sørge for lidt smøring.





Redigeret af Henning - 14 Feb 2018 kl. 16:30
Mvh
Henning
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2018 kl. 17:26
tak for svar. Jeg køber et Airframe.   

Jeg er ellers helt enig med Lars om de gamle DAM hjul.  Jeg startede med et Finessa 220 og en ABU 413 9 fods glasrørsstang købt hos Jagt og Fiskerimagasine på Vester Voldgade.
Begge dele fungerede upåklageligt på kysten i mange år men jeg blev så fanget af udviklingen af  lettere, hurtige stænger og primært Shimanos lækre hjul. 
Jeg har nu et mindre lager af lette, hurtige stænger og lækre Shimano hjul som fungerer perfekt men 220´eren kommer med på kysten en gang imellem og kører stadig upåklageligt.  Jeg kunne nok have klaret mig i endnu flere år med DAM og ABU

Tilbage til kystfluehjul:  Mindre end det perfekte kan gøre det.  Jeg holder ved Airframe

Knæk og bræk





Til top
Marius Juhl Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marius Juhl

Tilmeldt:: 15 Okt 2017
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marius Juhl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Feb 2018 kl. 19:41
Hej Lasse,

Jeg er også enig med Henning og Finn. Jeg bruger selv Airframe, og hjulet kan varmt anbefales! Og som Finn siger, kan du spendere lidt mere på en bedre line, som jo er ligeså vigtigt!

Mvh.
Marius
Er du i tvivl om, hvilket fiskegrej du skal vælge? Besøg friluftsmagasinet.dk og læs diverse guides til valg af fiskegrej.
Til top
Thomas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas.segato

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas.segato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Feb 2018 kl. 21:46
Når vi snakker fluehjul til dansk kystfiskeri eller p&t, er hjulet blot en line holder. Købet hjul du syntes passer i prisklasse om som du selv syntes er lækkert. Fuldstændig ligegyldigt om det er det ene eller det andet. Var det tropisk fiskeri er det en hel anden sag. Hvis man vil undgå rengøring skal man købe et hjul med lukket bremse, men så skal du lidt op i pris og de fleste skyller også dem alligevel.
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2018 kl. 09:05
Tak for de gode råd.  Jeg køber et Airframe 7/9

mvh
Lasse
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2018 kl. 10:52
Citat: lc52

Tak for de gode råd.  Jeg køber et Airframe 7/9

mvh
Lasse

Til top
allan winther Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
aw

Tilmeldt:: 28 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aw Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2018 kl. 16:54
Jeg har både Okuma SLV og Airframe. Begge har fungeret fint, men jeg synes at vægten i SLV giver bedre balance med stangen. Jeg har kun fisket ved kysten og SLV har ikke haft problemer med salt.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum