Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kutterture i Ebeltoft

 Besvar Besvar
Forfatter
Vilhelm Ellekrog Weldingh Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Vilhelmw

Tilmeldt:: 18 Jun 2017
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vilhelmw Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kutterture i Ebeltoft
    Sendt: 28 Jan 2018 kl. 15:44
Hejsa
Er der nogen der ved om der er en kutter man kan komme på tur med i ebeltoft her næste weekend? 
Mvh Vilhelm
Til top
ole menander Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OleOrm

Tilmeldt:: 18 Feb 2005
Geografisk: midtJylland bl.a Hald Sø
Status: Offline
Beskeder: 188
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OleOrm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2018 kl. 16:10
det skulle da kun være for sejlturens skyld.

Der er ej længere fisk ( Torsk) at fange der.

sidt jeg var ude var det ude ved de 7 øer tror jeg det hedder.

var en præmie til den første over målet. den blev uddelt efter 1,5 timers fiskeri 
Til top
Vilhelm Ellekrog Weldingh Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Vilhelmw

Tilmeldt:: 18 Jun 2017
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vilhelmw Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2018 kl. 17:33
Hmm, tak Ole :) så tror jeg ikke jeg vil fiske der ;) Ved der er en i greenå, er det værd at forsøge?
Til top
ole menander Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OleOrm

Tilmeldt:: 18 Feb 2005
Geografisk: midtJylland bl.a Hald Sø
Status: Offline
Beskeder: 188
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OleOrm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2018 kl. 18:07
det er sjældent der er måger med båden ind til Grenå ;-)

samme problem som Ebeltoft.. skal helt til Frederikshavn el Skagen el på vestkysten.

er kommet lidt fisk i Lillebælt igen  men de er små  ca 90% undermålere.
dog fanger de lidt helt nede i Åbenrå med båden Mik.
Storebælt er for så vidt også torske død.
Var ellers strålende år tilbage
kan være lidt i langelandsbæltet i perioder.

foretrækker Hirtshals  der er sejlturen oftest kortes til torsken

 
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2018 kl. 21:49
Det er faktisk temmelig skæmmende at torsken virker som udryddet i de indre danske farvande.
For 20-30 år siden var den meget talrig og man kunne være sikker på at fange de torsk man gad slæbe hjem hvis man fiskede eks på havnemoler og lign.
På yderkysten af Djursland blev der også fanget pænt med torsk i kolde måneder og enhver lille havn havde sin egen båd der tilbød ture med lystfiskere.
Forureningen er jo aftaget meget igennem tiden og nu kan man da efterhånden bade de fleste steder uden risiko for helbredet og algesuppe og bundvendinger er ikke hverdag ret mange steder mere, dog er vores fjorde stadigvæk meget belastede, men det skyldes ikke så meget kloakvand og kemikalier som tilbage i de glade 60ere og 70ere, men mere udvaskningen af næringsstoffer fra markerne.
Gad vide hvorfor den så talrige torsk nærmest er forsvundet og hvorfor får det ikke den samme opmærksomhed som mange af de øvrige sportsfisk ??

Jesper Rasmussen
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2018 kl. 23:47
Jeg kan kun i store træk være enig med dig Jesper. Samt tilføje at med de massive krabbeinvasioner og ditto sortmundet kutling bestemt også burde være føde nok, ikke bare til torsken, men også andre arter der lader til at være forsvundne eller stærkt pressede. Fladfisk ved kysten er ligeledes gået stærkt tilbage og det samme gør sig gældende med ulk og ålekvabbe.
Lige med ålekvabbe læste jeg for et par siden en undersøgelse af bestanden i Vejle Fjord. Denne var ligeledes gået kraftigt tilbage, og der blev det påvist at det skyldtes forurening. 
Måske er det alligevel der forklaringen skal findes. At forureningsgraden langs vore kyster og i vore fjorde alligevel har gjort det til et alt for ugæstfrit miljø til mange arter.

Jeg ved det jo ikke og er lige så undrende og trist over det. Det kan være nemt at skyde skylden på fiskeriet, når det kommer til torsk og fladfisk. Som jeg dog også vil mene er en væsentlig faktor. Men forklarer ikke nedgangene i de andres bestande. Ganske vist har massive forekomster af krabber fået skyld også for nedgang af fladfisk. Sandsynligvis er de medvirkende. Men et eller andet sted har der altid været mange og fiskebestandene stadig til stede.
Måske alt i alt en kombination af alle nævnte faktorer. Hvor forureningsgraden nok stadig er slem. Selvom det på overfladen ser bedre ud?
Jeg føler mig rimelig sikker på, at det sikkert er os menneskers egen skyld på den ene eller anden måde. Jeg ønsker dog også en god forklaring på hvad det alt sammen skyldes.

Wilhelm. Jeg vil også stemme i med, at hvis du vil have torsk, er det bedste du kan gøre at tage ud med båd i Vesterhavet. Fangster kan også gøres i Kattegat. Men det ved jeg ikke så meget om. Jeg har indtryk af, at det kræver lang tids sejlads, og ture der også og måske mest baseres på andre arter. Mit indtryk har altid været, at på de ture har torskefiskeriet aldrig været det store at råbe hurra for.

For nogle år siden kunne det stadig lade sig gøre at fange torsk fra Århus Havn. Men tror det er gået tilbage. Alligevel synes jeg det er et forsøg værd. For det er som at jo dybere vand du har ind til land jo bedre chance har du for f.eks torsk. Jeg ville bestemt fiske ind i aftenmørket, hvor ikke bare torsk men også andre arter trækker tættere ind til land. Undertiden fanges der andre meget sjældne arter der. Århus bugten som sådan regnes for at være det anden mest artsrige område efter Øresund.
Sidst på yderst kortvarig visit fangede jeg hvilling og en enkelt stankelbenkrabbe der. Begge arter første gang for mig herhjemme. Det blæste dog så afsindigt at jeg hverken kunne være der for kulde eller knapt kunne skelne mellem bid og vind. Forrige gang fangede jeg fladfisk og en double af fin sej. Andre fangede også sej, da en stime for en kort bemærkning kom forbi. Netop sej er blevet mere almindelig. Man hører om de bliver fanget her og der. Men man kan tydeligvis aldrig være sikker på at finde dem helt sikkert nogen steder. Ved Norsminde har også jeg selv fanget dem og kender til fangster også op langs Djursland.
Det er vist nok to år siden nu men jeg regner det alligevel for nyere tid. Men kan jo ikke ligefrem sige, jeg har fingeren på pulsen. Men det har de i Aarhus Fishing Gear (tidligere Stef´s). Et opkald eller besøg i butikken kan meget vel være udslagsgivende. Det samme kan siges om andre af grejforretningerne i området. Det er nok først og fremmest der, du hører om hvad og hvor der om noget rør sig. Deres viden strækker sig ofte langt også geografisk.
Undertiden hører man også om et rimeligt fiskeri fra land i Lillebælt. Men svinger vist meget. Har aldrig selv prøvet fra land dernede. Umiddelbart tror jeg det vil være ekstremt vigtigt, at opsøge god dybde helt ind til land og ligeledes vigtigt at fiske ind i de mørke timer. Deciderede gode steder kan jeg ikke være så behjælpelig med. Tror du skal google dig hudløs. Kontakte grejforretninger dernede. Facebook grupper kan også være til stor hjælp, især for aktuelle meldinger. På Fisketips.dk er det ikke længe siden, der har været en tråd fra Lillebælt. Flere meget aktive personer på den side fisker iøvrigt en del der og lader til at være ret vidende. Ganske vist med og fra båd. Men tror de kan give gode tips til fra land også.

Mvh Poul



Redigeret af Salmoniden - 29 Jan 2018 kl. 00:06
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2018 kl. 06:07
Jeg vil anbefale du daffer ind til Grenå og tager med M/S Signe.
"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum