Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

gennemløbs spinner

 Besvar Besvar
Forfatter
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: gennemløbs spinner
    Sendt: 07 Jan 2018 kl. 17:06
Hej derude, har forsøgt at lave en gennemløbsspinner tror jeg er i mål, den er bygget på en tube som går igennem hele spinneren, den vejer 20g. uden krog, på billedet monteret med en 0,45 monofil line bare for at vise hulstørrelse, til krog foreslår jeg en str. 10 eller 12. jeg forventer mig meget af den til den kommende sæson, jeg ligger det op for at få så meget ris og ros og foreslag til ændring som er mulig.Smile håber at høre fra rigtig mange.

hilsen PederClapSmile
Til top
MICHAEL ROLSNER Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ROLSNER

Tilmeldt:: 19 Mar 2007
Geografisk: Billund
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ROLSNER Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2018 kl. 21:30
Super fed spinner, pusler selv med samme slags, hvilken slags tube laver du den på ?

Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2018 kl. 19:22
Hej Peder,

Hvad er fordelen med en gennemløbsspinner fremfor fx en Mepps, hvor krogen er monteret med en svirvel?



Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2018 kl. 10:28
Hej Thomas.
mener du monteret som helikopter rig,  hvis det er det du mener, mener jeg at fordelen ved gennemløbsspinner er den er bedst til havørred fiskeri,  da havørreden angriber agnet bagfra, hvor laksen angriber agnet fra siden der er helikopter rig ganske god, og så kan begge rig fiskes med små kroge str 10-12 som giver en langt nemmere afkrogning, jeg håber du forstår hvad jeg mener, alt hvad jeg har skrevet er udelukket min egen teori.
men tak for input jeg hører gerne mere da det kan være der skal ændringer til.Clap

hilsen Peder.
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2018 kl. 11:37
Peder,

Tak for dit svar. Hænger krogen i nylonlinen et stykke bagved spinneren?
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2018 kl. 12:33

Hej 
måske du bedre kan se det på dette billede, den lille perle er for at beskytte knuden, krogen er bundet med er rapala knude som jo lave en lille løkke, ved brug af denne metode altså gennemløbsspinner, undgård du brækstangsefekten som på alm spinner, det giver både større krognings og landings procent, og man kan bruge små kroge som nemmere sætter sig i kæbebenene på fisken, ønske du yderlig oplysning så bare skriv, det er dejlig med lidt respons. Clap
hilsen Peder. Smile
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2018 kl. 14:05
Hej Peder,

Jeg gør sådan her. Det er først sidste år jeg er begyndt med spin igen efter mange års fluefeber, så mit samligningsgrundlag ligger 20-25 år tilbage med en alm. Mepps 3 spinner monteret med standardkrog. Jeg kan dog særlig godt lide enkeltheden i mit rig, og flexibiliteten i mulighed for skift af krog.



Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2018 kl. 16:09
Hej Thomas
Jeg kender ikke det rig du bruger men det er da sikkert udmærket, men jeg mener at du stadig bevarer brækstangseffekten uanset hvor mange svivler du monterer.
med hensyn til udskiftning af krog på gennemløbsspinneren er det jo bare at klippe linen og så binde en ny på,
fordelen ved gennemløbsspinneren er at idet fisken hugger forsvinder hele spinneren op på line så der er bare krog og line ved fisken, dermed ingen brækstangseffekt.

men held og lykke med forsøgerne det er altid spændende at eksperimentere lidt. Wink

hilsen Peder.Smile
Til top
Søren. Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Søren. Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 96
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2018 kl. 16:28
Thomas - vil du ikke lave en lille beskrivelse af hvordan du laver dit rig? Og hvilke mærker/materialer du bruger? 
Det ser ret fedt ud Thumbs Up

Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2018 kl. 21:54
Hej Søren,

Hvordan jeg laver det? Jeg sætter bare en blinklås i enden af spinneren. På Mepps 4 og 5 spinnere kan du "skrue" kroppen af, og så har du "krogen" på wiren som på billedet, hvor du kan montere en blinklås og en krog. Nemmer bliver det ikke. Blinklåsen er en Sinker hook W crane swivel i #18 fra Owner. Den kan tage 10.3kg, så det er rigeligt til mit fiskeri. Krogen er en #14 ST-36C X fra Owner.
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2018 kl. 21:35
jeg vil ikke ødelægge tråden, men komme med en række input i forhold til mine erfaringer med småkrogstackler til spin igennem en 3-4 sæsoner 

jeg startede for mange år siden med, at udskifte mine kroge på spinnere til owner s61 kroge i en springring. Desværre oplevede jeg fra tid til anden at undermålere var kroget igennem øjet

jeg fik set Jens Bursells helikopterrig og begyndte at anvende dette på mine mepps 3 og 4, samt flying c i 10 gram. 

I 2016 var jeg så heldig og få lov og testfiske det nyeste helikopterrig hvor der anvendes en fluesnapper og hookaligner så rigget kan flyttes fra spinner til spinner, og derudover anvendes til savagegear caviar også, selvom de ikke har en konisk krop rigget kan hvile på

på mepps 3 og flying c er det i dag min overbevisning, at det bundne helikopterrig klart vinder over fluesnapper versionen. Det er som om, at rigget kommer længere fra kroppen af spinneren, og bladets masse er for lille til at slå i gang hvis det hviler forkert i forhold til rigget. 

På caviar størrelse 4 i både 14 og 18 grams versionerne er bladet større og tungere, og  her fungerer fluesnapper versionen fint

Der er to aspekter i det her med småkrogstacklerne, når vi snakker spinnere

- Krogning. Der opleves markant bedre landingsrate når vi snakker disse helikopterrig, gennemløbsspinnere og andet der gør det muligt at anvende mindre kroge. 

- Afkrogning. Helikopterrig og gennemløbsspinere muliggør afkrogning under vand, og nemmere afkrogning ved dybere krogninger. 

jeg anvender i dag disgorger, har en model der er designet til krogfluer, men den fungerer fint. Koster en del mere end de orange billige, men fungerer i princippet ens. 

Ved gennemløbsspinner kan spinneren føres op af krogen, disgorger på linen og fisken afkroges uden og kigge fisken ind i munden. Det samme kan man med helikopterriget

Thomas jeg tænker ikke du vil opleve dårligere fangstrate end på de andre metoder der gør det muligt og anvende små kroge. Men du kan efter min overbevisning ikke på samme måde afkroge fiskene i "blinde" 

jeg har tidligere forsøgt mig med gennemløbsspinerne, og oplevede samme fordele som jeg i dag har med helikoptterigget. Den gang døjede jeg dog en del med og finde noget og "fore" selve bøjlen med, da den ikke er nær så stort hul som krop og løsdele til spinnerne. Jens Bursell har dog siden fundet på noget med nogle kanyler

på eBay kan jeg se en del spinnerrigs, hvor der ikke anvendes nogle foring men det hele bare er monteret på nylon line. Men jeg vil da tro, at linen vil blive noget slidt af denne model

der er flere fine artikler om helikopterrig, og gennemløbsspinere på Jens hjemmeside
www.bursell.dk




Redigeret af René H.N. - 11 Jan 2018 kl. 21:39
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
MICHAEL ROLSNER Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ROLSNER

Tilmeldt:: 19 Mar 2007
Geografisk: Billund
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ROLSNER Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2018 kl. 09:19
Tak René, det er det bedste indlæg jeg længe har læst ang. dette, og med praktiske erfaringer også. Jeg mistede selv for mange fisk i 2017, noget som jeg klart tillægger brækstangseffekten i kombination med en "stiv" fletline, og vil klart gå over til småkrogstackler i sæson 2018. God sæson til jer alle.
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2018 kl. 10:10
Hej Rene.
fin indlæg om helikopterrig og gennemløbsspinner, du skriver lidt om at det kan være svær at få dele til at lave gennemløsspinner især bøjler, ja det er også rigtig, de gennemløbsspinner  jeg har lavet og som er vist på billede anden sted i denne tråd er bygget op på en tube som går hele vejen igennem spinneren, tuben 1,8 mm ø den bruges også til rørfluer og i matriale til rørfluer kan man faktisk få alle slags perler med huld som passer på tuben, og alle kroppe er jo med 2 mm huld,   der er så lige bøjlen men Korsholm har nogle der heder str. 6-7 der er hullet 1,5 mm ø så de må lige en tur i boresøjlen der er gods nok til at bore op til 2 mm. det vil sige at når spinneren er færdig så går linen i en plastik tube hele vejen igennem, og bøjle med blad køre udvendig på tuben, nøjagtig som var den bygget på tråd, så jeg forventer mig meget af den til den kommende lakse sæson .Clap

Hilsen Peder
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2018 kl. 13:15
Citat: ROLSNER

Tak René, det er det bedste indlæg jeg længe har læst ang. dette, og med praktiske erfaringer også. Jeg mistede selv for mange fisk i 2017, noget som jeg klart tillægger brækstangseffekten i kombination med en "stiv" fletline, og vil klart gå over til småkrogstackler i sæson 2018. God sæson til jer alle.
tak for de flotte ord Clap

jeg kender og læser om mange som er skiftet over, faktisk både spinnefiskere, men også mange som nu anvender de små owner st36 på rørfluer med stort held

jeg selv er gået først fra standard kroge, over enkeltkroge, til dette helikopterrig med owner stbl36bc str 12 (modhageløs udgaven)

jeg oplever på nuværende tidspunkt flere landede fisk pr kontakt end med alle andre metoder. 

Og samtidig så kan jeg hvis jeg får en undermåler, smolt eller lignende fisk på, bare vælge og give løsline og så kan de i de fleste tilfælde selv slå sig af krogen

Citat: æ fisker

Hej Rene.
fin indlæg om helikopterrig og gennemløbsspinner, du skriver lidt om at det kan være svær at få dele til at lave gennemløsspinner især bøjler, ja det er også rigtig, de gennemløbsspinner  jeg har lavet og som er vist på billede anden sted i denne tråd er bygget op på en tube som går hele vejen igennem spinneren, tuben 1,8 mm ø den bruges også til rørfluer og i matriale til rørfluer kan man faktisk få alle slags perler med huld som passer på tuben, og alle kroppe er jo med 2 mm huld,   der er så lige bøjlen men Korsholm har nogle der heder str. 6-7 der er hullet 1,5 mm ø så de må lige en tur i boresøjlen der er gods nok til at bore op til 2 mm. det vil sige at når spinneren er færdig så går linen i en plastik tube hele vejen igennem, og bøjle med blad køre udvendig på tuben, nøjagtig som var den bygget på tråd, så jeg forventer mig meget af den til den kommende lakse sæson .Clap

Hilsen Peder

Hej Peder

jeg anvendte kun gennemløbsspinere en 2-3 gange, før jeg gik direkte over til helikopterriget. Den gang var det egentlig fordi jeg havde klippet krogen af et par caviar spinnere, så havde ikke så mange andre muligheder

den gang mener jeg, at jeg fandt noget særligt tyndt plastikrør der kunne gå igennem bøjlerne. Kan dog ikke helt huske det i dag her 3 år efter 

i dag anvender jeg som sagt disse helikopterrig, og det er ganske problemfrit ved mit fiskeri. Derfor har jeg ikke forsøgt mig yderligere med disse gennemløbsspinnere

jeg har dog en del løsdele, så kunne da være man måske skal give det et skud igen i den kommede sæson Wink

jeg var i 2016 og et stykke ind i 2017 sæson ret overbevist om jeg ville konvertere til den nyeste version, som gør man bare flytter rigget fra spinner til spinner. 

desværre har mine erfaringer efter masser af forsøg, tanker og evalueringer endt med jeg har droppet den nye version på mine mepps 3 som jeg primært anvender i dag

fordelen ved den nye version er, at den også fint kan sættes i det forreste øje på en wobler, anvendes til gummiagn og mange andre end kun på spinnerne. De er lidt mere besværlige og binde, og kræver lidt ekstra indkøb, men til gengæld behøves alle ens spinnere ikke være monteret med rigget

jeg kom faktisk i tanke om en gammel tråd jeg startede før jeg begyndte med småkrogstacklerne







Redigeret af René H.N. - 12 Jan 2018 kl. 13:19
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2018 kl. 16:35

Hej

Først lige med hensyn til gennemløber spinner har jeg ikke fået dem prøvet, fik dog anskaffet lidt kanyler til formået med er nok lidt mere end gennemsnittet hys med at bladet skal snurre så let som muligt, og derfor jeg bruger stirrup bøjler fremfor de flade bøjler der blandt andet bliver brugt på Mepps spinner osv, så vil helst have wiren.

Nu handler gennemløbs spinner og helikopter rig om højere landingsrate og krogstørrelse, hvis jeg ser på sæsonen 2015 og 2016 mistede jeg kun én laks under fight da jeg allerede dengang brugte størrelse 8 kroge på spinner, 0.8mm wire på spinneren. Så her så jeg ingen anledning til at begynde med gennemløber eller helikopter rig, dels da jeg også laver mine spinner 10-15mm længere wire så den nemt bukker rundt i munden på fisken. Desuden bruger jeg stænger med dyb aktion til at kompensere laksen ofte vilde slag med hovedet.

Nu har jeg også valgt at lave en spinner der kan trækkes langs bunden og igennem grøde uden alle de bundhug da jeg vil ned til fisken, så har haft mine tvivl om en helikopter rig kan trækkes igennem grøden uden at få de trælse tunge bundhug?

I 2017 mistede jeg lidt flere fisk end ellers, dog også en monster der rettede 2 arme ud på  2X Owner krog, så det havde været drømmefisken….men fakta er at i denne sæson havde jeg rigtig mange kontakter som jeg ikke får kroget og kunne fightes, så ved nærmere eftertanke har jeg faktisk brugt 0.9mm wire da jeg rendte tør for mit 0.8mm pianowire. Det er lidt tilfældigt da jeg tænkte de ikke skulle rettes så tit og havde egentlig også købt nyt wire i 0.8mm.

Så enden er blevet at jeg har købt 0.7mm pianowire og dele til helikopter rig, så begge dele bliver testet imod hinanden i den nye sæson, hvor det mest at sammenligne de lette kontakter og hug hvor fisken ikke vender rundt med spinneren med bare hurtig spytter spinneren ud igen….så skal der testes om helikopter riggen kan trækkes igennem grøden som mine almindelige spinner kan, da laksen ofte ynder at stå foran grødebankerne….

3 af mine landet laks i år har det ikke været mere kontakt på bladet end det kunne være et stykke grøde som ramte bladet hvor jeg bare knalder modhug af, derfor er jeg tilhænger af flet i åen og så dyb stærk aktion på  stangen, så jeg kan mærke selv meget små kontakter. Så efterhånden bruger jeg kun 2-3 forskellige modeller i løbet af sæsonen, dog variere jeg så på størrelse af bladet efter forholdene og årstiden. Så man skal lære at kende sine spinner og ikke skifte rundt til nye modeller hele tiden, bedre at man lære at fiske dem rigtigt….

Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2018 kl. 09:57
Citat: ufl

Hej

Først lige med hensyn til gennemløber spinner har jeg ikke fået dem prøvet, fik dog anskaffet lidt kanyler til formået med er nok lidt mere end gennemsnittet hys med at bladet skal snurre så let som muligt, og derfor jeg bruger stirrup bøjler fremfor de flade bøjler der blandt andet bliver brugt på Mepps spinner osv, så vil helst have wiren.

har fundet disse, som trådstarter bruger som jeg forstår ham

https://www.korsholm.dk/dk/spinnerbyg-bojler-20-stk.html

De omtalte steeltubes er noget tyndere end traditionelle rørfluerør, og derudover er de med plastikrør til forring. Så man undgår kanylerne slider tråden over


Citat: ufl

Nu handler gennemløbs spinner og helikopter rig om højere landingsrate og krogstørrelse, hvis jeg ser på sæsonen 2015 og 2016 mistede jeg kun én laks under fight da jeg allerede dengang brugte størrelse 8 kroge på spinner, 0.8mm wire på spinneren. Så her så jeg ingen anledning til at begynde med gennemløber eller helikopter rig, dels da jeg også laver mine spinner 10-15mm længere wire så den nemt bukker rundt i munden på fisken. Desuden bruger jeg stænger med dyb aktion til at kompensere laksen ofte vilde slag med hovedet.

for mig handler det ikke kun om landingsraten, hvis man kun anvender det ud fra landingsraten vil alle metoder der gør det muligt og anvende mindre kroge gøre en forskel. Du kompenserer for mindre kroge ved, at forskyde krogene bagud og det vil nok give sammen effekt som helikopterrig når vi snakker krogning

afkrogning er dog noget helt andet, du vil stadig skulle anvende krogløser for at få krogen ud, og dybt krogede laks skal du kigge ind i munden for at finde krogen.

helikopterrig gør du kan sætte disgorger på linestumpen, før den ind i munden tage krogen ud og fisken hele tiden være under vandet Clap

På dine spinnere med tungere blade vil jeg umiddelbart tro du kan bruge klikversionen af helikopterrig. Det betyder, at du kan lave forskellige længder, og så skifte dem ud ved åen. Derfor skal du også kun have en 4-5 forskellige med, og ikke et rig til hver spinner

Citat: ufl

Nu har jeg også valgt at lave en spinner der kan trækkes langs bunden og igennem grøde uden alle de bundhug da jeg vil ned til fisken, så har haft mine tvivl om en helikopter rig kan trækkes igennem grøden uden at få de trælse tunge bundhug?

jeg oplever ikke flere bundhug, men fisker også opstrøms spin med mine

Dog mister jeg nu kun krog når jeg har bundhug, og ikke hele spinneren

Citat: ufl

I 2017 mistede jeg lidt flere fisk end ellers, dog også en monster der rettede 2 arme ud på  2X Owner krog, så det havde været drømmefisken….men fakta er at i denne sæson havde jeg rigtig mange kontakter som jeg ikke får kroget og kunne fightes, så ved nærmere eftertanke har jeg faktisk brugt 0.9mm wire da jeg rendte tør for mit 0.8mm pianowire. Det er lidt tilfældigt da jeg tænkte de ikke skulle rettes så tit og havde egentlig også købt nyt wire i 0.8mm.

Håber du får et gensyn med den igen i 2018 Wink

Citat: ufl

Så enden er blevet at jeg har købt 0.7mm pianowire og dele til helikopter rig, så begge dele bliver testet imod hinanden i den nye sæson, hvor det mest at sammenligne de lette kontakter og hug hvor fisken ikke vender rundt med spinneren med bare hurtig spytter spinneren ud igen….så skal der testes om helikopter riggen kan trækkes igennem grøden som mine almindelige spinner kan, da laksen ofte ynder at stå foran grødebankerne….

Knæk og bræk, glæder mig til at høre dine erfaringer

Er det den gamle bundne version du vil prøve, eller den nye man kan tage og flytte fra spinner til spinner Confused

jeg tror som sagt, at udfra du fisker med større spinnere og tungere blade ville kunne få godt held med den nye version

Citat: ufl

3 af mine landet laks i år har det ikke været mere kontakt på bladet end det kunne være et stykke grøde som ramte bladet hvor jeg bare knalder modhug af, derfor er jeg tilhænger af flet i åen og så dyb stærk aktion på  stangen, så jeg kan mærke selv meget små kontakter. Så efterhånden bruger jeg kun 2-3 forskellige modeller i løbet af sæsonen, dog variere jeg så på størrelse af bladet efter forholdene og årstiden. Så man skal lære at kende sine spinner og ikke skifte rundt til nye modeller hele tiden, bedre at man lære at fiske dem rigtigt….

jeg fortæller gerne alle nye de skal holde sig til 2-3 forskellige slags endegrej, og lære en 2-3 å strækninger og kende Clap

at jeg så selv er virkelig dårlig til at efterleve dette er en helt anden sag Embarrassed
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2018 kl. 10:24
Hej Rene.
fin indlæg, jeg kan se du henviser til steel tube fra Korsholm de er sikker ok. men de er jo noget dyre en tube af plastik ca 7 kr. wire til en spinner ca. 0,50 kr tube ca. 1,50 kr.
de spinner som jeg har lavet er udelukkende på plastiktube der er ingen kanyle eller andet stål nogen steder dvs. at hele spinneren er bygget op på tuben så snøren køre i en plastikrør hele systemet er fast og solid og bladet køre fantastisk nem på tuben, fordi jeg har lavet dem sådan er udelukkende for at holde prisen nede.Wink

hilsen Peder Smile

ps den nye version som kan flyttes fra spinner til spinner kender jeg ikke, er der en som vil forklare den event. vise et billede.


Redigeret af æ fisker - 13 Jan 2018 kl. 10:28
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2018 kl. 11:02
Hej Rene
Det skal være de nye bundne helikopter rig, dog var planen at jeg ville binde en stak rig med loops i begge ender, og igen med så små loops som muligt som kan bindes her inden sæsonen. Planen var at jeg bare ville klippe wire og samle nye spinner hvis der skal ny krog på. Så vil igang nu med at lære dem, det bliver med størrelse 12 kroge.
Ja overvejer om jeg skal have fundet en krogudløser som linen køre igennem.
Der har tidligere været en tråd med store net til især laksefiskeri, sidste efterår fik jeg købt et stort net hvor man også fra videoer ser en betydelig kortere fight tid og laksen også der er meget roligere når den ligger i nettet og ofte afkroger sig selv. Man ser ofte og man skal selv huske det hvor man ikke bare skal holde hårdt fast i forfangslinen og bare trække fisken ind på land når den slår vildt med hovedet, det gavner især ikke laksen hvis der bliver brugt store kroge og den sidder dybt. Så jeg er bestemt tilhænger nu af net hvor man har svært ved at komme hel tæt på brinkerne eller kan håndlande ude i åen.
Du skal nok høre om mine erfaringer, dog skal vi familien have 4 konfirmationer og et guldbryllup her i april og maj🙈🙈🙈så tiden til en tidlig forårs blank er minimal, men får tiden til at teste og sammenligne når der er grøde, og det er faktisk der jeg er mest spændt på resultatet.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2018 kl. 14:08
Citat: æ fisker

Hej Rene.
fin indlæg, jeg kan se du henviser til steel tube fra Korsholm de er sikker ok. men de er jo noget dyre en tube af plastik ca 7 kr. wire til en spinner ca. 0,50 kr tube ca. 1,50 kr.
de spinner som jeg har lavet er udelukkende på plastiktube der er ingen kanyle eller andet stål nogen steder dvs. at hele spinneren er bygget op på tuben så snøren køre i en plastikrør hele systemet er fast og solid og bladet køre fantastisk nem på tuben, fordi jeg har lavet dem sådan er udelukkende for at holde prisen nede.Wink

hilsen Peder Smile

ps den nye version som kan flyttes fra spinner til spinner kender jeg ikke, er der en som vil forklare den event. vise et billede.
Hej Peder

det var bare fordi de nævnte det, desværre kan man ikke købe futureflys inderrør til steeltube, for det er faktisk mindre end det normale 1,8mm inderrør. Så måske det passede direkte i de bøjler du køber

kanyler er ikke så dyre, men der er altså mange modeller og længder og vælge mellem. Derudover skal man jo tage højde for de er med skarpe kanter. Har faktisk ikke læst hele Jens Bursells artikel om emnet endnu 

jeg er nok også selv mest til plastikrør, har som sagt købt noget fra ebay men desværre er det ikke stift som almindelige fluebindingsrør. 

det omtalte nye helikopterrig er der flere billeder af i mine indlæg. Men det ser sådan her ud



Fluesnapper størrelse Large, der i bindes FC, og der monteres en radical bent hook aligner, og monteres ønskede krog. 

min erfaringer er som sagt, at det klart er bedst på større spinnere hvor bladet ikke påvirkes af riggets større tyngde. 

Citat: ufl

Hej Rene
Det skal være de nye bundne helikopter rig, dog var planen at jeg ville binde en stak rig med loops i begge ender, og igen med så små loops som muligt som kan bindes her inden sæsonen. Planen var at jeg bare ville klippe wire og samle nye spinner hvis der skal ny krog på. Så vil igang nu med at lære dem, det bliver med størrelse 12 kroge.
Ja overvejer om jeg skal have fundet en krogudløser som linen køre igennem.
Der har tidligere været en tråd med store net til især laksefiskeri, sidste efterår fik jeg købt et stort net hvor man også fra videoer ser en betydelig kortere fight tid og laksen også der er meget roligere når den ligger i nettet og ofte afkroger sig selv. Man ser ofte og man skal selv huske det hvor man ikke bare skal holde hårdt fast i forfangslinen og bare trække fisken ind på land når den slår vildt med hovedet, det gavner især ikke laksen hvis der bliver brugt store kroge og den sidder dybt. Så jeg er bestemt tilhænger nu af net hvor man har svært ved at komme hel tæt på brinkerne eller kan håndlande ude i åen.
Du skal nok høre om mine erfaringer, dog skal vi familien have 4 konfirmationer og et guldbryllup her i april og maj🙈🙈🙈så tiden til en tidlig forårs blank er minimal, men får tiden til at teste og sammenligne når der er grøde, og det er faktisk der jeg er mest spændt på resultatet.
Hej Ulrich

jeg har lidt svært ved og se dine argumenter for, at lave rigget i omvendt rækkefølge. 

Når du binder helikopterrig føres linen bare op over spinneren, og du justerer herefter øjets størrelse før knuden strammes helt til. Det kræver bare du har en konisk del på din spinner, og noget til at beskytte knuden fra bøjlen. Som du kender fra normale mepps spinnere

jeg synes det er noget omstændigt og klippe hele spinneren op hvis du mister en krog

og som sagt så kunne det være værd og forsøge disse aftagelige og flytbare rigs
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2018 kl. 15:45
Hej Rene
Nu skal jeg først til begynde med de helikopter rig, så tingene bliver nok tilpasset og justeret hen ad vejen....
Jeg synes bøjlen lyder som smart ide, men til mit fiskeri især ved opstrøms fiskeri hvor jeg fisker dybt og er ligeglad med grøde vil bladet mange gange klappe sammen, så der synes jeg bøjlen kommer til at fylde meget....ikke fordi ideen er forkert men nok den måde jeg selv fisker på....Der kan sagtens fiskes hurtigere og det fanger glimrende, men vil gerne ned og fisker der hvor laksen og ørreden står....
Så er mere til små loops med knuder til en start hvor de bare ligger færdig og klar til at bruge, men hvis det ikke fungere så skal jeg have det trimmet og justeret, så kan det godt være bøjlen skal testes, kan den snap ikke mistes når laksen slår vildt med hovedet eller den springer af vandet?

Ulrich
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2018 kl. 17:55
Jeg var også skeptisk overfor småkrogstaklerne i starten, jeg synes lidt at de skulle løse et problem jeg ikke mente jeg havde, jeg syntes at jeg landede langt de fleste af de fisk jeg krogede! Men det var her jeg mærkede den store forskel da jeg først kom igang, jeg oplevede simpelthen at jeg krogede langt flere af de kontakter jeg fik, også det jeg før bare registrerede som et hug, det blev pludselig til fast fisk..

Så jeg ville ikke se så meget på selve landingsraten (hvis det betyder de fisk man har kroget), men mere på antallet af kontakter. Og så skal man passe på med "at knalde til" når man mærker noget på de små kroge, de skal nok få fat, men hvis man rykker får hårdt så flår man de tynde kroge fri istedet for


Redigeret af duck power - 13 Jan 2018 kl. 17:56
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2018 kl. 19:08
Hej duck power
Jeg ser faktisk frem til at prøve helikopterrig, den eneste grund til ikke at det ikke er gjort tidligere da jeg ikke har set nogen behov. Jeg har erfaret at komme fra 0.8mm wire til 0.9mm wire gør spinneren meget stivere og især på de kontakter hvor laksen bare snapper lidt i spinneren. Derfor vil jeg faktisk teste 0.7mm wire i sæsonen mod helikopter rigget. Er selv tilhænger af små kroge hvor min skepsis på rigget har været om man kan trække spinner med rig igennem grøde uden at sætte sig til bundhug? Der er mange bruger af rigget men der er ingen kan svare på det🤔🤔🤔.
Med hensyn til modhug vil jeg hel klart lade de små 12 kroge kroge sig selv, men de 8 kroge skal have modhug da jeg bruger en stang med dyb aktion, så den skal flyttes meget inden der kommer lidt pres på. Det er bevist valg, men mange vil ikke bryde sig om, mange vil nok kalde det en blød stang.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2018 kl. 18:06
Citat: ufl

Hej Rene 
Nu skal jeg først til begynde med de helikopter rig, så tingene bliver nok tilpasset og justeret hen ad vejen.... 
Jeg synes bøjlen lyder som smart ide, men til mit fiskeri især ved opstrøms fiskeri hvor jeg fisker dybt og er ligeglad med grøde vil bladet mange gange klappe sammen, så der synes jeg bøjlen kommer til at fylde meget....ikke fordi ideen er forkert men nok den måde jeg selv fisker på....Der kan sagtens fiskes hurtigere og det fanger glimrende, men vil gerne ned og fisker der hvor laksen og ørreden står.... 
ud fra mine test, er det min erfaring at på større spinnere kan bladet sagtens slå i gang

med mindre spinnere kan de ikke slås i gang, og derfor er jeg gået tilbage til første version på mepps 3

jeg fisker selv opstrøms i små vandløb, og typisk ved lav vandstand. Her fisker jeg meget omkring standpladser ved brinker, og ja langs grøden hvis der er noget midt i vandløbet

Citat: ufl

Så er mere til små loops med knuder til en start hvor de bare ligger færdig og klar til at bruge, men hvis det ikke fungere så skal jeg have det trimmet og justeret, så kan det godt være bøjlen skal testes, kan den snap ikke mistes når laksen slår vildt med hovedet eller den springer af vandet? 
jeg har ikke fisket laks med rigget, der må du forsøge og få kontakt til Torben Smedegaard, men kan ikke se rigget skulle være svagere end med den bundne version

hvorfor vil du binde dem på forhånd, er det fordi du vil sætte dem på mens du bygger selve spinneren Confused

se evt denne film hvor de forklarer hvordan det bindes og kommer med nogle gode fif Clap

https://www.youtube.com/watch?v=4CuGj7Bw-Y4&t=152s


Citat: ufl


Jeg ser faktisk frem til at prøve helikopterrig, den eneste grund til ikke at det ikke er gjort tidligere da jeg ikke har set nogen behov. Jeg har erfaret at komme fra 0.8mm wire til 0.9mm wire gør spinneren meget stivere og især på de kontakter hvor laksen bare snapper lidt i spinneren. 
Du har jo egentlig også optimeret dine spinnere til brug med små kroge, bare indtænkt i selve designet. Så derfor vil du nok ikke opleve så mange flere krogninger og landinger

dog har du nok oplevet at brækstangseffekten med tykkere wire blev for stor Confused

Citat: ufl

Derfor vil jeg faktisk teste 0.7mm wire i sæsonen mod helikopter rigget. Er selv tilhænger af små kroge hvor min skepsis på rigget har været om man kan trække spinner med rig igennem grøde uden at sætte sig til bundhug? Der er mange bruger af rigget men der er ingen kan svare på det🤔🤔🤔.
Når jeg fisker opstrøms i vandløb med enkelt pindsvineknop oplever jeg ikke de store problemer. Dels presser strømmen jo pindsvineknoppen samme vej, og dels oplever jeg bare at krogene skærer sig igennem bladene Clap

hvis jeg fanger en større gren, væltet træ eller den slags så forsøger jeg tit og gå opstrøms og ændre vinklen når jeg trækker. Det virker da i en del tilfælde Clap

har på 3 år mistet en 5-10 kroge, men spinnerne kommer jo med op igen når man anvender dette helikopterrig. Så der bindes bare nyt på, og man kan bruge spinneren igen Wink


Redigeret af René H.N. - 14 Jan 2018 kl. 18:07
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum