Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Laks / Norge / spin = hvor

 Besvar Besvar
Forfatter
Ben Jamin Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hooke

Tilmeldt:: 16 Okt 2014
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hooke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Laks / Norge / spin = hvor
    Sendt: 18 Dec 2017 kl. 22:41
hej venner.

Hvilke elve vil de erfarne laksefiskere anbefale til spin i Norge ? Bjerkreim er ikke interesant ( vil ha chance for de store laks 🤴🏻) hehe ... hvis der er nogle der vil være med til at arrangere en tur i 18 lægger jeg gerne bil til.Wink
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2017 kl. 09:26
Hej Benn.
jeg følger lige dit indlæg, kunne måske være interesseret da jeg også er spinner fisker, for alt hvad forbundet og andre arrangører tilbyder er jo kun for fluefisker, jeg kunne så godt være tilfredsmed en af en af elvene i syd Norge da det for mig mere er oplevelsen ved at fiske i en fossendeelv, en størrelsen på laks.Tongue

glædelig Jul.

hilsen PederClapSmile
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2017 kl. 12:29
Citat: æ fisker

Hej Benn.
jeg følger lige dit indlæg, kunne måske være interesseret da jeg også er spinner fisker, for alt hvad forbundet og andre arrangører tilbyder er jo kun for fluefisker, jeg kunne så godt være tilfredsmed en af en af elvene i syd Norge da det for mig mere er oplevelsen ved at fiske i en fossendeelv, en størrelsen på laks.Tongue

glædelig Jul.

hilsen PederClapSmile
Hej Peder

nu er det godt nok ikke i Norge, men forbundet har faktisk to målrettede kurser i spinnefiskeri ved Skjern å i næste sæson, og her i januar har de to dages kursus i gør det selv grej til spinnefiskeri Clap

https://www.sportsfiskeren.dk/lystfiskeri/kurser-og-aktiviteter

Jeg har kun været i Mandal på en 4 dages tur, men her mødte vi i zone 3 en hel del som fiskede spin, og flere fik nogle ganske flotte laks. 

Hvis i drømmer om store laks, kan i også kigge på Andreas Lyngø's film fra frostfly vald i 2017
https://www.youtube.com/watch?v=5ydm-hvX084&t=307s
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2017 kl. 15:59


Hej Rene.

Nu er det ikke et kursus i laksefiskeri i de danske åer jeg søger, der er nok nogle der vil siger der får jeg min partClap det jeg søger er oplevelsen og fiske metoden i en fossende elv, og være sammen med andre der ikke er fluefisker, jeg har ikke noget imod fluefisker næsten alle mine makker er det, men det har ikke rigtig fanget mig, så derfor.
hilsen Peder. Smile

ps. jeg laver selv mine spinner, har også udviklet en gennemløbs spinner som jeg forventer mig meget af.


Redigeret af æ fisker - 19 Dec 2017 kl. 16:02
Til top
Marius Juhl Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marius Juhl

Tilmeldt:: 15 Okt 2017
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marius Juhl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2017 kl. 16:31
Er du i tvivl om, hvilket fiskegrej du skal vælge? Besøg friluftsmagasinet.dk og læs diverse guides til valg af fiskegrej.
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2017 kl. 20:20
 Uden at gøre mig klog på de sydlige elve, så går der en stor elv (Otra?) gennem Kristianssand, her har jeg set pladser lidt længere oppe som er spin egnedede, og der går store laks, faktisk er det sådan i de 30-40 år jeg har fisket i norge at alle elve jeg har været i er der blevet fisket med spin ,specielt af de lokale , så find en elv ,og der vil være pladser. Og ja som en skriver Mandal? 

http://www.afiskeri.dk/nyheder-fra-mandalselven.html



Redigeret af folp - 19 Dec 2017 kl. 20:22
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2017 kl. 13:40
Citat: æ fisker



Hej Rene.

Nu er det ikke et kursus i laksefiskeri i de danske åer jeg søger, der er nok nogle der vil siger der får jeg min partClap det jeg søger er oplevelsen og fiske metoden i en fossende elv, og være sammen med andre der ikke er fluefisker, jeg har ikke noget imod fluefisker næsten alle mine makker er det, men det har ikke rigtig fanget mig, så derfor.
hilsen Peder. Smile

ps. jeg laver selv mine spinner, har også udviklet en gennemløbs spinner som jeg forventer mig meget af.

Hej Peder

jeg havde godt på fornemmelsen, at det var kursus i spinnefiskeri i Norge du var interesseret i. Og det du hentydede til

jeg blev bare lidt ked af, at læse forbundet ikke havde noget for spinnefiskerne Cry

Mandal har jeg som nævnt fisket på zone 3, det er nemt og komme til elven, billigt og bo, og masser af fiskevand og vælge mellem. Selvom der måske findes elve med større chance for en af de helt store laks

du kan forsøge og kigge lidt på www.afiskeri.dk eller på deres facebook side

knæk og bræk, håber du får held med at finde et par gode makkere til en kommende tur
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2017 kl. 15:55
Hej Rene.

det er ok, men generelt synes jeg ikke der er meget for spinner fisker,  og jeg kan også godt se at fluefiskerne er mange, så de ture der arrangeres kan nok ikke kombineres selv om jeg synes det går fint ved de hjemmelige åer når vi mødes der, men lad os se hvad det bliver til, ellers er Storåen en ganske udmærket sted at fiske så måske holder jeg mig til den i næste sæson Smile har dog også kort til både Skjern Å og Karup Å så det er ikke fiskevand der mangler men blot nogle andre oplevelserClap.

hermed en rigtig glædelig jul og godt nytår til alle.

hilsen Peder.


Til top
jan werner thomsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
janus w

Tilmeldt:: 04 Jun 2011
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér janus w Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2017 kl. 19:18
otra er en god mulighed ,og nemt tilgængelig : hirtshals/kristianssandfærgen og så kun 15-20km alt efter zone -har været der hvert år i over 10 år og hjælper gerne med oplysninger
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2017 kl. 14:33
Citat: æ fisker

Hej Rene.

det er ok, men generelt synes jeg ikke der er meget for spinner fisker,  og jeg kan også godt se at fluefiskerne er mange, så de ture der arrangeres kan nok ikke kombineres selv om jeg synes det går fint ved de hjemmelige åer når vi mødes der, men lad os se hvad det bliver til, ellers er Storåen en ganske udmærket sted at fiske så måske holder jeg mig til den i næste sæson Smile 

hilsen Peder.
Hej Peder

du har for så vidt ret i, at de fleste ting der er og finde er henvendt mod netop fluefiskerne. 

men lidt søgen gav da et par tilbud, godt nok ikke kun målrettet spinnefiskerne, men måske det var værd og undersøge nærmere

https://www.fiskerejser.dk/europa/norge/laksefiskeri-i-suldal

https://www.fiskerejser.dk/europa/sverige/laksefiskeri-i-kangos-i-sverige

jeg har ingen aktier i firmaet, og kender intet til dem og deres service. Jeg søgte bare på google efter fiskerejser til Norge/Sverige og som du selv nævner er de fleste netop tilbud om fluefiskeri og træning i kast med 2 hånds stang
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2017 kl. 18:21
Mit råd vil nærmere gå på at du i forvejen undersøger dig hudløs på flere elve og vælger dem du har lyst til at besøge ud fra dine ønsker. Måske endda ud fra om de lægger op til den type spin du ønsker. Spin vil dog kunne lade sig gøre langt de fleste steder undtagen hvor der er oprettet fluezoner/kun fluefiskeri tilladt. På sin vis er spin til laks i de norske elve ikke metodemæssigt så meget anderledes end som flue fiskes blot med andet grej. Typisk ligesom ved flue kastes skråt over og lader det drive/fiske ind til land for efter varierende antal skridt nedstrøms at gentage det osv. Jeg har også brugt teknikker herhjemme fra såsom opstrøms fiskeri og nogle af de måder at føre agnen som jeg har kender fra vore egne åer. Men har helt ærligt ikke oplevet den store succes med det og ganske ofte hurtigt opgivet og vendt tilbage til den mere traditionelle norske teknik.
Som sagt vil mit råd være at besøge flere elve. Find DIT stræk og DIN elv. Du ved det når det er der du helst vil være. Der hvor fangst og størrelsen på fiskene ikke er det vigtigste. Fangst skal nu nok komme og kommer med læren om pladserne,vandstand og teknik lige som herhjemme - men tager jo sin tid sådant. 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum