Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Moderne dansk laksefiskeri

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Uffe L

Tilmeldt:: 05 Dec 2017
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Uffe L Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Moderne dansk laksefiskeri
    Sendt: 25 Jan 2023 kl. 08:03
Undskyld Jakob, men du læser altså lidt mit opslag om fanden læser biblen. Jeg tager netop forbehold for, at usikkerheden i estimatet i Storåen er stor. MEN der findes ikke bedre estimater end det lige pt. Hvis du ser på bunden af dit 95% konfidensintervali 2018 og 2022, så disse to tal nærmest ens. Så at sige det går den gale vej med bestanden holder ikke i forhold til denne undersøgelse. Den står højeste i stampe.  
Ud fra denne bestandsanalyse, så kommer de sandsynligvis ikke til at rokke ved storåens kvote, da den stadig ligger under 10%. 

Der findes desværre ikke, så vidt jeg ved, noget tal for på naturlige fejlvandring, men det er nærtliggende, at bestandsprocenten for vildlaks i Skjern er hjulpet op, af naturlige laks fra Storåen. 
Men hele den "fremgang" der er i Storåen er nærmest fuldt båret af udsatte laks fra et andet vandløb. Uden med var estimatet det samme som i 2018 - dog med en meget større usikkerhed i 2022. 

Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2023 kl. 08:37
Jakob
Der bliver nævnt skarv der tager smolt, som igen bliver presset ved å mundingen da man ikke har fået fornyet tilladelse til at regulere skarv efter 1 Jan, så det kan blive katastrofalt når smolt begynder at trække ud i fjorden, så det kan få uhyggelige konsekvenser.
Fra Skjern å nævnes garnskader, så igen hvormange laks og ørreder overlever ikke denne tur med garn?
Når garn er skadelig i Ringkøbing fjord, så hvorfor de ikke være det i Nissum fjord🤷‍♀️🤷‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️
Kom ud af din snæversynet boble, din fobi mod spinner og orm er total ude af proportioner
Drop at læse fangstrapporter, tvivler på de gør dig noget godt😅😅
Ulrich
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2023 kl. 11:01
jeg er meget tilbøjelig til at give Uffe og Ulrich ret i deres udtalelser.
Har fulgt/læst tråden løbende uden ønsker om at deltage direkte men det i nævner har jeg selv spekuleret over.
Bl. a mener jeg ikke at der er evidens for at laksens “taking behavier” i en Norsk elv er samme som i en Dansk Å alene ud fra deres forskelle.
Derfor mener jeg heller ikke at statistikker over fejlkrogninger ved blink,sluk og wobler sammenlignet med flue fangede kan sammenlignes. Måden at fiske med feks Devon var/er vidt forskellige fra elv/elev - land/land.
Er selv fluefisker uden at ha fulgt med den teknologiske udviklingen indenfor dette fiskeri, så har ikke selv erfaring ved “modificeret sluk fiskeri med korte tunge flue liner” men har stadig glæden og fornøjelsen til at fiske med blink/sluk et par dage i sæsonen.



Redigeret af lmehl - 25 Jan 2023 kl. 11:03
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2023 kl. 06:35
Hjemmeside ned igen igen og indlægget forsvinder før det kan gemmes..

Uffe - jeg reagerede på at du skrev at Storå var i fremgang, men den konklusion synes jeg ikke du kan drage. Du kan sige at opgangen med 95 % sandsynlighed ligger mellem x og y. Det forudsat at forudsætningerne for undersøgelsen holder og det er slet ikke sikkert. Fx skal de mærkede fisk opføre sig som dem der ikke er elfisket. Det kan sagtens være at det ikke holder. Hvis de mærkede suser op i tilløbene i stort omfang inden næste elfiskerunde 3 uger senere- ja så får du en overestimeret bestand. Det passer måske bedre med det vi ser i tilløbene, hvor der ikke er gydefisk, hvor de tidligere har været mere massivt. Inden 2. elfiskerunde arbejdede jeg med et grusprojekt ved Mølbak Dambrug i Gryde Å og her kom en mellemlaks med svamp op omkring wadersstøvlerne og skulle se hvad der foregik. Den laks var udenfor undersøgelsesområdet.

Ulrich: Vigtigt med skarv, men hjælper ikke rigtigt som middel for at beskytte de store, der allerede er på gydevandring. Du agerer lidt som orkesteret på Titanic, der står og spiller på øverste dæk mens skibet går ned...Jeg vil hellere forsøge at agere så skibet ikke synker og det med mindst mulige omkostninger.

Lars: Når vi ikke har danske undersøgelser, ja så må vi bruge de erfaringer og undersøgelser man har andre steder. Jeg har fisket laks i Norge med blink og flue i over 45 år og det er min erfaring at den kraftigere strøm giver færre dybe krogninger end i DK. Jeg bakker op om Vidar Skiris observationer ved Rauma.


Redigeret af Jakob Larsen - 26 Jan 2023 kl. 07:02
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2023 kl. 08:19
Jakob
Af med skyklapperne og forhold dig til de faktiske forhold i Storåen, ikke hvad en smagsdommer mener andre steder i verden.
Store gydende fisk er udsatte med garnfiskeri, allerede påvist Ringkøbing fjord med 16% bifangst af laksefisk med dengang stor bestand af helt, plus de ulovlige garn
Nu laver man samme undersøgelse i Nissum fjord, igen så sker der ikke noget i 7 år på presset havørredbestand.
Det er skræmmende tal, tør eller vil du ikke forholde dig til de skadende virkning med garn?
Lange fighttider i varmt vand er mere dræbende end valg af agn, så man skal bruge store egnede net
Ulrich
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2023 kl. 14:18
Ulrich
Tråden handler primært om laksefiskeri. Truslerne er ikke mindre for havørred - tværtimod. Bæver, skarv, hejre, lystfiskere, bifangst...
Jeg har fortalt at Nissum Fjord data ikke tyder på et stort garnproblem - ellers må du aktivere SVS, der også er med i Fjordudvalget.
Man skal slet ikke fiske i varmt vand net eller ikke net. Det vigtige er at fisken håndteres i vand.
Jakob
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Uffe L

Tilmeldt:: 05 Dec 2017
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Uffe L Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2023 kl. 16:51
Jo tak, jeg udmærket hvordan jeg skal læse statistikken, men så må du også indse, at du ikke kan sige bestanden er på retur.  Men generelt er en undersøgelse med så bredt et konfidensinterval svær at konkludere på. Der har været en del undersøgelser med laksenes vandring i åen, og i Skjern suser de rundt, fra Vorgod å til opstrøms forvirringen. I Skjern å elfisker man alle store tilløb. Jeg vil gå ud fra, at man også elfiske tilløbene til Storåen. Og måske er den usikkerhed også lagt ind i konfidensintervallet?
Jeg har bare meget svært bakke dit negative syn omkring bestanden op på baggrund af dette estimat. 
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2023 kl. 18:43
Jakob
Ja tråden handler om laks, hvordan kan du konkludere at garnfiskeri i Nissum fjord ikke har betydning for de store gydende laks, er det den subjektive smagsdommer der igen håndsortere i udsagn om dit påstået skræmmebillede af storå laks totale sammenbrud😂😂😂
Ja nu bliver der fisket om sommeren, så det må man forholde sig til.
Fighttider kan halveres på flue ved brug af net, og man har før læst om fluefight på 30min om sommeren, og den er nok stendød, de kan dø et døgn efter udsætning da mælkesyre ophobes i kroppen.
Ja løft mere end 10 sekunder kan skade og halvere forplantningsevnen, men ikke nødvendigvis døden.
Ulrich
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2023 kl. 22:27
Uffe
Man elfisker ikke tilløb til Storå i undersøgelsen. Hvis du går ind på hydrometer.dk og st. 22.10 Holstebro Renseanlæg ved Storå. Her fremgår det at der på 2 tidspunkter var nedbørshændelser der hævede vandspejl med ca 70 cm i Storå. Så er det ikke svært at forestille sig at mange laks forlader undersøgelsesområdet.
Lystfiskerfangsterne er nedadgående og der mangler laks på i gydeområderne de sidste 3 år, så jo jeg mener godt jeg kan stå inde for at bestanden er nedadgående, men ikke på baggrund af undersøgelsen.
Jakob


Redigeret af Jakob Larsen - 26 Jan 2023 kl. 22:55
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2023 kl. 22:41
Ulrich
Hvis du er bekendt med at en masse store laks garnfanges i fjorden må det da frem i lyset. Synes ikke der er særlig tale om garnskader på laksene. Lange fighttider er jf anbefalinger noget der skal undgås og også fotoseancer ude af vandet af fisk til genudsætning.
Jakob


Redigeret af Jakob Larsen - 26 Jan 2023 kl. 23:29
Til top
 Besvar Besvar Side  <123

Skift forum