Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Moderne dansk laksefiskeri

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Moderne dansk laksefiskeri
    Sendt: 01 Dec 2017 kl. 14:41

Tråden fortsat 1. januar 2023

Mine visioner for fremtidens laksefiskeri er

  • sæsonstart 20. marts og slut 1. oktober i A-vandløb (hovedløb)
Hvorfor: Det vil give en glidende start hvor der ikke er så mange laks i åen. Det vil give de lokale mulighed for fiskeri uden at man står på ryggen af hinanden som ved premieren 16. april. Der er ikke grund til at hive mange gydemodne laks af vandet i oktober.
  • Max. en vestjysk større laks indenfor åkvoten pr. lystfisker og frit fisker og efter de små.
Hvorfor:  Der er ingen grund til, at der shoppes rundt mellem de forskellige åløb for at få mere end en røgelaks i fryseren. Det vil blive mere udtalt i 2018, hvor kvoten i Skjern Å deles i 2. Det gælder generelt om at udtage flere af de små laks for, at den genetiske stabilitet i bestanden bevares. I år blev kun 1/3 af den lille kvote opfisket i Storå, hvilket gav et forholdsvist skævt udtag til skade for genetikken i laksebestanden. Ca. 300 laks blev med nuværende system hjemtaget fra Storå, hvilket realistisk betragtet svarer til 5-7 % af opgangen. Hvilket er et uhørt lavt udtag sammenlignet med fx. den norske lakseforvaltning.
  • Ingen tvungen genudsætning af gælleblødende laks.
Hvorfor: Det burde ikke være nødvendigt at understrege det kritisable i at reglerne foreskriver, at store laks skal genudsættes levende som døde.  Ved Gaula og Orkla har man fine indleveringsregler (til plejehjem udenfor kvoten), regler der snildt kunne kopieres i Danmark, men gider man?
  • Ingen brug af fiskemetoder, der notorisk giver mange skadede laks.
Hvorfor: Det er muligt at vælge agn der kun resulterer i sjældne skader på fiskene, hvilket er alfa og omega i et C/R fiskeri. Cirkelkrog og kondomspinnere kommer umiddelbart dårligt ud. Kondomspinner kan måske reddes ved anvendelse af helicopterrig, som det demonstreres på Skjern Å´s hjemmeside.

Det var umiddelbart mine vigtigste forslag - lad mig høre hvad I andre laksefiskere har gjort jer af tanker. Nu har vi i efterhånden nogle år kørt med samme setup og det er tid til en evaluering.

med lystfiskerhilsen

Jakob Larsen


Redigeret af Jakob Larsen - 01 Jan 2023 kl. 09:43
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2017 kl. 15:40
Hej Jakob - med fare for at gøre folk der fisker efter nedfalds fisk sure - vil jeg ytre mig om tideligt fiskeri efter - nedfaldsfisk.

Een ting jeg synes er vigtig at påpege mht. til det tidlige fiskeri i Skjern å/Nedfaldsfisk

Nettop Skjern Å (Måske også andre af de vest vendte å systemer) har en høj % del af andegangsgydende laks (måske også 3 gangs gydèr) - altså fisk der overlever gydning og når tilbage til deres spiseområder ved Grønland.

Man kan læse om dette forhold i fiskeri biolog Knud Larses bog fra 50`r - Nettop det fohold at der er tale om meget værdifulde nedfaldsfisk - bør tages med i en vurdering af omfanget af sportsfiskeri efter disse - genetisk specialitet - der potientielt kan vokse til...gigantlaks

Hvordan kan man udgå et fiskeri hvor dise hårdt prøvede fisk står for skud?

Bør man lave frednings zoner på den nederst del af åen og andre steder hvor nedfaldslaksen opholder sig?

Bør man lave yderlig tiltag i forhold til disse særlige nedfaldslaks?

Venlig hilsen Jesper

     
Til top
Morten Lundh Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mlundh

Tilmeldt:: 16 Dec 2011
Geografisk: Esbjerg N
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mlundh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2017 kl. 15:59
https://www.youtube.com/watch?v=0-gk9-IXTjw

Cirkel kroge til fluefiskerne?
Til top
Per Gylling hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Gylling

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gylling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2017 kl. 16:34
Hej Jakob.

Som Skjern Å fisker løber jeg tit i den snak og set med mine øjne har du ret. Mit personlige ønske er meget lig dit oplæg.

Tænkt hvis vi kunne få lov at begynde fiskeriet allerede 1. Eller 15 marts... uha det ville være fedt, men også fornuftigt efter min mening. Fiskeriet vil spredes mere ud istedet for det vilde 16 april fiskeri og ugerne derefter. Vi ved der ihvertfald i Skjern Å. Er opgang hele året og der er en del blanke fisk allerede i jan/februar dog ikke så mange som i april. Genetisk ville det give mere fornuft at fangsterne/ aflivningen af laksene bliver spredt over flere måneder istedet. Fiskeriet vil for sportsfiskerens skyld blive rigtig spændende da der naturlig vil være noget længere mellem fangsterne og det at fange en vinter-springer vil være noget helt specielt. .. Måske der vil "ryge" en nedgænger i ny og næ men så vil den jo tappe på kvoten og så hellere en nedgængere mindre end en opgangsfisk der er sikker på at komme på arbejde på gydepladsen. 
Om der så skal en masse " regler" til i den nye fisketid fra 1. Marts til 16 april, er mig underordnet. Om det kun er enkeltkrog, modhagløs, ekstra betaling ( som udelukkende går til udsætning/gydegrus m.m) det vil efter min mening give fiskeriet et løft og set med turist øjne og for de lokale kan vi få ægte springerfiskeri som i Irland. 
Endvidere vil lidt aktivitet ved åen i marts måned holde Skaven på vingerne og der skader jo ikke. Så i sidste ende vil et tidligere fiskeri nok ikke tolde på en bestand.
Og snakke og ideer gå vidt omkring..spændende om det en dag kunne blive en realitet. 
Og ja de sidste uger af sæsonen kunne nemt sløjfes efter min mening.

Spændende at følge denne debat 👍
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2017 kl. 17:34
Hej Jesper

Der vil selvfølgelig ryge enkelte nedfaldsfisk på krogen - i Skjern Å nok traditionelt flere end i Storå. 
Hvor mange der reelt kommer tilbage og om disse nedfaldsfisk klarer genudsætning i mindre grad end en blankfisk ved jeg ikke. 
Om det er disse flergangsgydere, der giver de helt store laks er ikke sikkert. Det kan lige så vel være laks, der har været 4 år i havet i streg.
Hvis der er en tendens til at nedfaldsfiskene hober sig op nederst i åen kunne denne del lukkes 14 dage i starten (regnet fra 20. marts) eller der kunne være redskabsbegrænsninger. Det er sikkert primært efter en hård vinter nedfaldsfiskene bliver i åen i længere tid.
mvh Jakob
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2017 kl. 18:36
Hej Per

Tak for dine bemærkninger. Jeg kan se vi i store træk er enige i det fornuftige i at starte fiskeriet tidligt. I år blev fanget 65 store laks på premieredagen i Storå, hvor åen blev finkæmmet af så mange fiskere, at det dårligt var til at parkere. Det ville ikke være sket ved en tidligere sæsonstart, så ville fiskeriet stille og roligt løbes i gang og de mest ihærdige havde chancen for at løbe ind i en af de helt tidlige, som ellers nok ville ryge på krogen 16. april.
mvh Jakob
Til top
Søren Juel Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
S.Juel

Tilmeldt:: 02 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.Juel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2017 kl. 10:16
Hej Jacob

Jeg er fuldstændig enig i dine punkter og anskuelser.

For at underbygge, er det også i min optik vigtigt vi får begrænset hjemtagelse til et stk vestjysk laks / år. Altså en personlig DK kvote. Om den hjemtages fra det ene eller andet vandløb er underordnet. Det er vel ikke et et must med en Grand Slam til fryseren!!
Det vil få den positive konsekvens, at vi lystfiskere vil genudsætte den eller de første forårslaks. Det er vigtigt den skånes. Det er jeg ikke sikker på der sker idag, da tæt på 100 % aflives - idet alle ved kvoten udløber ret hurtigt.
Du har ligeledes en vigtig pointe ved tidligere opstart. Koncentrationen af laks og fiskere vil ikke være så stor som midt april. Det burde give en mere jævn fordeling af fangster og dermed skåne bestanden, eller forlænge kvotetiden. Det skete tidligere!
Det ville tjene et godt formål hvis man hjemtog den skadede, finneklippede eller hanfisken. Eller måske vente på trofælaksen.....

Mht nedgængere bliver problemet, hvis det er et problem løst samtidig. Det er i øvrigt ikke mit indtryk, at der blev fanget voldsomt mange på det tidspunkt vi måtte fiske tidligere (Storå)

Hvem er det lige der bestemmer hvordan reglerne er? Og hvordan er det vi kunne påvirke dem. Ved biologen detWink

Vh Søren Juel



Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2017 kl. 10:34
Interessant debat.
Men en personlig Vestjysk laks fra en af åerne hvordan kunne det administreres? 
Der er jo et loft i hvert enkelt å system stadigvæk og der er da væsentlig flere fiskere end laks i kvoterne 
Så hvordan skal/kan det skrues sammen?  Højere kvoter, en  fælles indrapporterings-portal, nem-id baseret eller? 

Det blev før nævnt at kondomspinneren skulle være skidt for fiskene mht genudsætning? 
Hvordan det? 
De laks jeg har taget på kondomspinneren har været kroget i over/undermunden helt ude i snuden og når de kom i nettet røg krogen ud af sig selv. 
Jeg fisker udelukkende opstrøms med den.

Mvh Ole 



Redigeret af Ole K. - 02 Dec 2017 kl. 10:39
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2017 kl. 14:09
Hi, bare lille bemærkning til emne.

Som laksefisker, så kan man sige, det ikke er blevet mindre populær de sidste åre. Som nærmeste nabo til en lakse å, så kan man se stigningen i lystfiskerturismen vokse, hurtigere end forventet. I år åbnede Laksens Hus v Skjern åen, mange tusinder af lystfiskere gik 8-15 m fra hinanden, mens bilerne holdt i lange kolonner langs åen, overfyldte pakkeringspladserne. Storkvoten forduftede inden 10 dage, mange gik forgæves. Folk fra andre lakseåer, som havde fået "sin" laks, kom og sænkede ormeklasen, kastede den gule Flying C, fik en laks mere.... skal vi have mere af det ?   .. . 

Samtidig med Laksens Hus blev åbnet, blev ulovlige garn konfiskeret i fjorden...

Man skal passe på med at ønske, man risikere at få det man ønsker !

Vi fik rykket premieren til Dronningens fødselsdag, med god grund, sidenhen er der ikke fanget kelt, fisk på vej ud fra endt gydning. Det, i sig selv, skal man naturligvis påskønne som laksefisker - vi ved de kommer igen og gør, det laksen skal. Bogen af Knud Larsen fortæller om fakta, før 1950erne, med stærke Skjern å laks. 


Jeg kan kun bifalde bogen, som fortæller om fakta, dog er der naturligvis et faktum, i skal bekymre jer om, hvis laksen skal frem og tilbage. Som Hans Bache, også kaldt Æ´skomager. Han var fluefisker i Skjern åen. Da han var 84 år. Da Skjern åen kun havde leveret 2 laks 1958, blev Hans Bache interviewet af "sportsfiskeren" redaktør Bent Lemche. Hans mente "de tager alt for mange fisk i fjorden, uden man høre om det. De siger ganske vist kun, fanger få fisk, men jeg tror dem ikke. Der er i år blevet taget fisk på 36 kg i garnene, så der er stor fisk imellem" , det var Hans Bache´s ord slut 50érne, indtil dato er intet ændret sig, udover fredning af laksefisk, ørreder, som blot skal genudsættes, døde, skadet tilbage i fjorden. Fiskedirektoratet har fjernet garn i fjorden, mange ulovlige. Senest for ca 11/2 mdr siden, over 90 ulovlige ruser, umærkede, store, med indgang, som din hoveddør. 

Så alt er en balance mellem laksens behov, ikke vores. Ulovlig fiskeri, fritidsfiskere, bi-erhvervsfisker fylder voldsomt i Ringkøbing fjord i perioder. Alt fra enorme sildegårde, som opfisker gydemodne sild, til eks minkfoder, til heltfiskeri m bifangster af havørreder, alt sammen i de trækruter til og fra Skjern åen. Problemer kan man også registrere i smolt rapporten, 64 % forsvinder i fjorden. . . osv. 

For nogen, er det spændende at fiske med flying C - andre med klase orm - fluefiskeri, , Skjern åen er v bestandsanalyse estimeret mellem 2650 til lidt over 3000 laks, samtidig er der rekord i fangster i år, , man kan sige, det er måske smart at beskytte nedfaldsfisk i særdeleshed, udover det, gøre sig tanker om fiskemetoder, om fjorden, som kan fiskes uhindret på kryds og tværs i trækruterne. Så kan man gøre sig tanker; Få år siden, beskrev SÅS, DSF mange skadede, garnskadede fisk i åen, , hvis de garnskadede fisk pludselig er forsvundet, med samme garn forhold i fjorden, hvordan går det så laksen, på sin vej gennem fjorden. 

Så med Jespers mening omkring nedfaldslaksen er en særdeles vigtig pointe. Dernæst kan vi sende en tanke til de mange generationer af laks der gik tabt i fjorden, med deres afkom gennem årtier, der mangler i bestanden, med andre ord, som betegnes "stagneret" hos DCV, kan man tænke over , , intet kommer af sig selv, smolten produceret på DCV koster ca 12 - 13 kr pr stk, under givende forhold. Kun og heldigvis er Storåen undtaget, en sart balance, som nok er værd at beskytte en selvproducerende vild-laksebestand !, i særdeleshed i foråret, hvor de værdifulde kelt trækker yt, risikere at komme tilbage som monstre ! 

Endelig ville det være optimalt med forslag Jesper, fredningszoner på dele af det nederste åløb, problemstilling m grådighed, tanker om vækst, penge til kommunen kommer i første række, som med lystfiskerturisme, inden alm forhold er bragt i orden, som Hans Bache påpegede i sin tid. 

     
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2017 kl. 14:21


Redigeret af hlf - 02 Dec 2017 kl. 15:31

     
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2017 kl. 14:33
 


Redigeret af hlf - 02 Dec 2017 kl. 15:29

     
Til top
Anders Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
anderslarsen

Tilmeldt:: 24 Aug 2006
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér anderslarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2017 kl. 20:48
Ideerne er meget fornuftige. Jeg synes det er fint at vi kan få en laks med hjem til røgovnen. Man kunne stoppe fiskeriet i midten af september. Det kunne vel medføre, at der kunne skrues lidt op for antallet af hjembragte store laks?
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2017 kl. 10:06

God debat hvor jeg syntes at det med en personlig kvote lyder fint Big smile
Der er en del som når de har fanget en Laks så skal de videre til den næste Å inden kvoten er opbrugt der. Det vil man så slippe for !
Frit fiskeri efter laks under 75cm lyder også fint Thumbs Up
Med de nuværende frednings tider syntes jeg ikke der fanges mange nedgænger i skjernå. Så hvis der må fiskes fra 1 eller 20 marts vil det helt sikkert øde fangsten af disse fisk, men på den anden side vil den trafik også være til gavn da det vil forstyre skaven i sit fortagenet !
Men jeg er i det stor hele enig med jer og vi er også ALLE enig i at det er ren kaos med folk og parkering ved div Åer til præmieren !



Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2017 kl. 14:59
Hej Søren

Den indflydelse man har er at få Sammenslutningerne (SÅS, SVS osv..) til at bakke op om det erfarne lystfiskere kommer med af konstruktive ændringer og så få staten til at vedtage de nødvendige regelændringer i storåbekendtgørelsen m.fl. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=160647

 Jeg synes det må være noget svært at argumentere mod det fornuftige i en tidligere sæsonstart. Om det så betyder at fiskeriet lukkes ned allerede medio september som forelået af Anders (med et halvt års pause som nu) er måske ok, man skal blot huske på at få høstet en del af de små laks, som jo kommer senere op i åen. Der er også et hensyn til havørredfiskeriet.
Til top
Anders Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
anderslarsen

Tilmeldt:: 24 Aug 2006
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér anderslarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2017 kl. 16:39
Med hensyn til antallet af nedgængere, virker det som om, at de milde vintre vi efterhånden har, betyder at laksene går hurtigere ud i havet igen efter afsluttet gydning. Det er kun en formodning, men det må være en enkel sag at få det enten forkastet eller bekræftet ved mærkningsanalyse.
Venlig hilsen
Anders
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2017 kl. 16:40
Hvis man udelukket ser på Storåen, så har man en del bruger som ikke bidrager til fællesskabet ved at betale til gruspuljen. Når man faktisk har verdensklasse laksefiskeri uden at bidrage til fællesskabet og en stadig udvikling af bestanden med gydeforhold osv er pinligt. 
Man har to vandløb i Danmark som giver problemer med oversvømmelser, det er Gudenåen og Storåen som netop begge stadig har de to meget skadelige vandkraftssøer som man stadig ikke forholder sig til at finde en løsning på.
Man snakker om højvandsdæmning i vandkraftssøen til at begrænse de menneskeskabte problemer med oversvømmelser uden at få tænkt et omløbsstryg uden om hele søen og ikke kun 1/3 som stadig ikke vil sikre laksens vandring til gydepladserne og endnu vigtigere smoltens vandring tilbage til havet.
Man drømmer om vandevent på det 1/3 af stryget med rafting, der er kun 5 højdemeter, så håbløs lille fald hvis man tror det kan skabe langvarig vandturister, vi har Cold Hawaii en times kørsel derfra, der kan man få vand aktivister i verdensklasse.
Så er man igen inde og pille i at kun fluefiskeri er ædle nok til laksefiskeri, hvor spinner og orm er skadelig for fiskeriet...
Der skal være en klar forvaltningsplan af skarv, sæl og garn/ulovlig garn som er tidssvarende til problemerne her og nu, ikke al de langvarige syltekrukker og når det endelig kommer lidt, så er det allerede forældet.
Så kan vi få en tidssvarende forvaltning af problemerne, et frit 100km Storå som vil være til gavn for lystfiskere, laksen og turismen, så behøver vi ikke regler hvor fluefiskeri er mere ædle end andet, hvor der kunne opbygges meget større stamme som kunne forvaltes med meget færre og simple regler. 
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2017 kl. 17:25
Mht. til skarv - I North Esk (Skotland) har interesserede i laksens ve og vel lavet hold af støjende fodgængere der lægger deres daglige gåtur forbi den nederste del af elven - i den for smolten farlige periode - Tidlig forår - hvor den trækker ud

Gas kanoner med interval afskydning er også en del af projektet - der har fokus på at stresse prederende fugle som skarv og toppede skallesluger

Måske en ide med et friviligt larmekorps
Til top
Morten Klim Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mortenklim

Tilmeldt:: 03 Feb 2015
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mortenklim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2017 kl. 19:06
God ide med, at sprede fiskeriet over nogle flere uger.

Fiskeri efter laks og havørred er for alle. Så for mig er fiskeri med flue, orm, spinner osv. ligeværdigt.

Ved åen skal der være plads til alle fiskeformer. Der vil altid være diskussion om dybe krogninger ved de forskellige metoder.



Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2017 kl. 19:50
Hvis man vil ændre sæsonpremieren så vil jeg da håbe at de gør det ens alle steder, kan da forestille mig et endnu større kaos ved Storåen hvis de åbner 14 dage før Skjern å hvor lystfiskerturismen muligvis kan nå at presse den store kvoten på kort tid og så drage videre til Skjern år osv, så tænker man skal lige tænke sig om mere end to gange hvis man ønsker at starte tidligere end andre. I de sydligere åer har de en stærk bestand af havørreder, så der bliver de hårdt ramt at lukke sæsonen tidligere.
Så det er mest interessant er præmieren, der gør man klogt i ens regler for at få spredt fisketrykket og gerne lidt mindre kaos og stille opstart på sæsonen ved at starte tidligere.
Med den eksplosive vækst af bestanden i Storåen er det kun de 35km ud af 100km, skarv, sæl, garn/ulovlig garn der er klart de begrænsende faktorer, så finjustering af regler betyder ikke nævneværdigt på bestanden. Der skal bedre rammer til for laks og havørred så fiskeriet ikke stagnere....  
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2017 kl. 22:45
Hej Ulrich og Morten

Der er ikke fiskemetoder, der er finere end andre, men hvis visse metoder giver en overdødelighed i et C/R fiskeri, må det da stå klart at noget må gøres. 
I år går Skjern Å solo med en opsplitning af laksekvoten. Det er muligvis en god ide.., men det var nu bedst, hvis der var enighed om reglerne på tværs af vandløbene.
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2017 kl. 22:53
Citat: Jakob Larsen

Hej Ulrich og Morten

Der er ikke fiskemetoder, der er finere end andre, men hvis visse metoder giver en overdødelighed i et C/R fiskeri, må det da stå klart at noget må gøres. 
I år går Skjern Å solo med en opsplitning af laksekvoten. Det er muligvis en god ide.., men det var nu bedst, hvis der var enighed om reglerne på tværs af vandløbene.

     
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2017 kl. 01:20
Hej
Når man kalder tråden "moderne  dansk laksefiskeri" og har synspunkter som "Ingen brug af fiskemetoder, der notorisk giver mange skadede laks" underforstået spinner og cirkelkrog, så vil jeg da meget gerne have defineret hvad "moderne" indebære. 
Hvad har man af statistik på overdødelighed ved brug af spinner og orm?
Om du fisker med flue, orm eller spinner kan man da risikere en dyb krog....
Hvert år kan man læse og høre og utrolig lange fight på fluestænger, de dør måske ikke af en dyb krogning, så er det mælkesyre og stress de dør af...
Er moderne dansk laksefiskeri forbud mod spinner og orm? nu når man mener der skal gøres noget?
Når man tænker på hvor meget skade skarven, sæl og garn kan gøre på bestanden af laks og havørred, er vi så ikke meget under promiller hvad dødlighed ved C&R?
At starte denne debat er sgu navlepilleri som kun giver mudderkast når man ikke bidrager med mere dokumentation, slet ikke hvis man mener at det skal være moderne dansk laksefiskeri....
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2017 kl. 07:17
Hej Ulrich

Du må gerne mene hvad du vil. Jeg har ikke talt for forbud mod hverken orm eller spinner, men når jeg gang på gang konfronteres med det synspunkt at cirkelkrogen stort set skal sluges af laksen for at blive hængende, så er det for mig rigeligt til at metoden nok ikke er optimal. Metoden skal være optimal især nu hvor man er tvunget til at sætte mange laks ud igen. Jeg forstår ikke hvorfor du ikke kommenterer på mine betragtninger vedrørende indlevering af gællekroget blødende laks. Jeg har siden 1976 fisket i 10 forskellige elve udenfor Dk og aldrig været i en situation, hvor der var tvungen genudsætning af en skadet laks. Det skal håndteres ellers har vi ikke et moderne laksefiskeri. - Og ja, fluen kan også sidde dybt om det så er en lille eller en stor flue. Jeg gør gerne mere for at også mit eget fluefiskeri bliver endnu mere skånsomt. Man kan sagtens skyde skylden på skarv og garn, men i mit eget fiskeri har jeg også en etisk standard og jeg må bare sige at jeg har det skidt med genudsætning af laks jeg ved ikke overlever.
Til top
Morten Lundh Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mlundh

Tilmeldt:: 16 Dec 2011
Geografisk: Esbjerg N
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mlundh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2017 kl. 07:58

Hej Jakob Larsen.

Da jeg kun kan give dig rat i at fiskeriet efter laks skal være så skånsomt som muligt, kunne jeg godt tinge mig at du ville gå ind og se den youtube video jeg henviser til i et af de første indlæg i denne tråd.  Det under mig,

 at der ikke er kommet eneste kommentar om denne video??

https://www.youtube.com/watch?v=0-gk9-IXTjw

Mvh Morten Lundh.

Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2017 kl. 08:04
Hej Jakob
Jeg reagere på det du skriver og ikke hvad jeg tror du mener....
Med hensyn til genudsætning af blødende fisk fra gæller er vi skam enige, og finder set selv hel håbløst.
Men er der så brodne kar der vil udnytte denne regel?
Nu kan man se rigtige gode genudsætninger på youtube når folk bruger de store anbefalet net, så har faktisk købt et til den nye sæson da disse genudsætninger ser meget skånsomme ud hvor laksen ofte forholder sig roligt.
Så hvis laksen bliver presset for længe og kørt hel flad så den kan landes og man kan få et godt facebook billede skader vist og meget mere end det gavner med mælkesyre og stress.....
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2017 kl. 15:14
Hej Morten

jo, jeg har nu set videoen igen. Det drejer sig om fluefiskeri med en efterhængt cirkelkrog, der så vil kroge udvendigt på kæben. Det synes jeg måske er lidt alternativtErmm

Ulrich : jeg skriver "kondomspinner "og ikke "spinner". Jeg skriver "cirkelkrog" og ikke fx. "J-krog". Så jeg har hverken talt mod spinnerfiskeri generelt eller ormefiskeri generelt. Jeg fisker fx. selv med blink en del af tiden i Norge - så der er ikke tale om en hetz på lystfiskere, der fisker med spinnestang.
Jeg har også fået købt et savage gear gumminet str. XL, men det har nu vist sig at være lige i den store ende og ville hellere finde noget sammenklappeligt at have hængende på ryggen.
Til top
Morten Lundh Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mlundh

Tilmeldt:: 16 Dec 2011
Geografisk: Esbjerg N
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mlundh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2017 kl. 15:25
Ja.. lille krog, der kroger udvendigt på munden, så langt væk fra gælder som muligt. det burde være den  eneste lovlige metode, hvis man vil fiske på laks man skal genudsætte??
 
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2017 kl. 15:35
Morten

Jeg kan godt se princippet i at det er skånsomt, måske en ide til ormefiskeriet...så det kun er selve ormen, der kan sluges mens krogen kroger udvendigt når der strammes op.
Til top
Morten Lundh Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mlundh

Tilmeldt:: 16 Dec 2011
Geografisk: Esbjerg N
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mlundh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2017 kl. 15:43
Helt sikkert en god ide til ormefisker, men jeg fornemmer en vis skepsis over for at bruge det til fluefiskeri., hvorfor?? 

Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2017 kl. 16:40
Fordi jeg ikke rigtigt kan se hvordan det skal praktiseres når der ses bort fra fiskeri med rør. Men lad os se flere you tubes hvor der fluefiskes på en måde, der er sammenlignelig med laksefiskeriet dvs. nedstrøms fiskeri.
Til top
Marius Juhl Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marius Juhl

Tilmeldt:: 15 Okt 2017
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marius Juhl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2017 kl. 04:36
Hej Jakob.

Jeg er meget enig i dine pointer, og ligesom de andre gæve lystfiskere, synes jeg også, at det er et interessant debatemne at tage fat i. Vil følge debatten i de kommende dage.

Mvh.
Marius
Er du i tvivl om, hvilket fiskegrej du skal vælge? Besøg friluftsmagasinet.dk og læs diverse guides til valg af fiskegrej.
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2017 kl. 08:33
Hej Jakob
Kan du ikke fremlægge data for det overdødelighed med de to metoder som du omtaler?
Hvorfra ved vi at laksen ikke også ville tage en flue dybt som det kunne være kondomspinner?
Nu bruger ikke selv kondomspinner, men det gør de fleste nok.
Så ja jeg er tilhænger af så få regler som muligt.
Synes det er tankevækkende at rigtig mange når de ikke kan fange fisk på fluen så griber de spinnestangen og bruger kondomspinneren eller bader lidt orm når der er så stor omtalt overdødelighed?
Til top
Morten Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mfls1

Tilmeldt:: 14 Jan 2017
Geografisk: Esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mfls1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2017 kl. 13:08
Jeg synes det er svært at lave perfekte regler, og jeg er bekymret for, om vi ikke er på vej til at udvikle et fiskeri, hvor det næsten kun er flue, der er tilladt. 
Det går jo egentligt ret godt med de eksisterende regler, forstået på den måde, at fiskebestandene er i fremgang.

Jeg har fanget en del laks på både reje, orm og spinner. 

Da rejen blev forbudt i DK gjorde jeg op, at jeg på reje havde fanget 11 april-maj laks, hvoraf de 10 havde været kroget perfekt i mundvigen med en almindelig str. 3-0 enkeltkrog. Dette synes jeg ikke gav anledning til lovindgriben, men andre (hvoraf mange aldrig har brugt en reje, havde andre meninger)

Med orm og modhageløs cirkelkrog er der flere ting at bemærke.

Jeg kroger ca. 50% færre formodede laks og havørreder end tidligere.
Jeg taber 30-50% flere under fighten.
Jeg bruger væsentligt flere orm p.g.a. manglende modhage mm. (jeg har prøvet forskellige metoder med elastik, nylon mm på kroggabet for at undgå dette). En fiskedag kan således let koste 150-200 kr i købte orm. Det er de færreste, der har mulighed for at grave så mange selv). En alternativ metode med orm kun på linen vil måske forværre dette ormeforbrug.....
Jeg kroger absolut de fleste af de landede fisk i mundvigen.
Det er blevet væsentligt sværere at fiske orm med flåd, de fleste fisker i dag uden flåd)

Med spinner har jeg også ofte oplevet, at spinneren er blevet helt slugt (overhalet) og sidder langt nede. De modhageløse kroge gør det betydeligt lettere at få disse ud, men der er bestemt stadig fisk, der næppe overlever.

Endelig skal man også huske, at det er betydeligt lettere i teorien at udsætte og håndtere en laks korrekt. Om foråret, hvor fiskene er generelt er store, tager de særdeles let skade ved at komme på land. Nogle steder er der så dybt, at det nærmest er uundgåeligt, især hvis man er alene afsted.  De fleste brinker er tilmed ikke engang ordentligt groet til med græs, hvilket yderligere skader fisken. En fisk på 8-9 kilo, der har overhalet spinneren, cirkelkrogen eller rørfluen skal godt nok være overordentligt udtrættet (ofte problematisk syrefyldt), førend man ene mand bare lige afkroger den problemfrit i vandet.
Min pointe er her, at der allerede genudsættes en del fisk der sikkert dør.

Jeg synes det er fint, at sportfiskeforeningerne flere steder er holdt op med at vise billeder af genudsatte laks.

Man kan også vende "bøtten helt om" og foreslå noget andet fx

* Et max antal fisketure pr årskort (nogle fanger rigtig mange fisk, og de laks der ikk e overlever er formentlig ligeglade med, hvem der fangede dem og lodsejerne er ligeglade om det er de samme biler eller forskellige, der slider deres veje)
* En pauseperiode efter landet laks (genudsat eller hjemtaget) (råddent hvis man har en uges fiskeferie)
* Genudsætning forbudt og fiskestop ved fanget fisk. (en straf at fange laks)
* Et makimalt antal landede fisk pr måned i hvert enkelt vandløb og herefter stop. (et kapløb hver gang til den første)

Dette var bare strøgtanker - jeg synes bestemt IKKE selv disse forslag er gode eller gennemtænkte. Min pointe er dog, at uanset hvordan laksefiskeriet forvaltes i fremtiden, skal vi passe på, at det ikke bliver for de få udvalgte, men derimod til glæde for flest mulige - altsammen på en måde, hvor fiskebestanden fortsat trives storartet.


Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2017 kl. 15:58
Hej Morten
Når man kommer til at vende bøtten i dit opslag, så melder jeg helt pas når det gælder om at lave sådanne begrænsninger og regler da jeg fisker for at komme ud og nyde naturen og stilheden, dyrke min hobby når tiden tillader det.
Synes det er imponerende at nogle folks trang til at lave regler og begrænsninger accelerere hurtigere end ellers eksplosiv bestand stigning af laks, der er ikke tænkt på dig Morten men mere i al almindelighed.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2017 kl. 16:54
Enig i at man skal have så få grejbegrænsninger som muligt. Det er vel heller ikke mere end 2 jeg har foreslået. Alt det andet trækker vel den anden vej? Mere albuerum ved fiskevandet, mindre stress, større kvote (frit fiskeri efter de små). En mulighed for at indlevere en skadet laks, så man ikke skal have det dårligt med at genudsætte en døende laks.
@Ulrich. - Jeg skal fremlægge dokumentation siger du. Det lader jeg DTU Aqua om. Jeg nøjes med at konstatere at der er fremført stor kritik af ormefiskeri med cirkelkrog og at de samme fiskere ikke havde tilsvarende problemer med dybe krogninger, da de fiskede med J-krog. Jeg kan anbefale videoen på Skjern Å´s hjemmeside om hvordan en kondomspinner omdannes, så den ikke giver dybe krogninger. - Det har med afstanden fra spinnerblad til 3-krog at gøre...



Redigeret af Jakob Larsen - 05 Dec 2017 kl. 16:58
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2017 kl. 17:28
hej lige en lille input.
der henvises til helikopter rig på kondom spinner, jeg laver selv mine spinner er begyndt at forsøge mig med gennemløbs spinner så jeg kan brug en mindre krog som på helikopter rig, jeg har endnu ikke prøvet dem men det ser ud til at setupet virker, det hele for at få en mere skånsom krogning med feks str 10 kroge, forventer mig meget til den kommende sæson, med hensyn til cirkelkroge til orm de kroger ligeså tit dybt i fisken som alm. ormekroge, men er langt mere besværlig at få ud igen ved en dyb krogning og mindst lige så stor dødlighed, "min personlige mening" men jeg elsker at fiske med ormn det er meget afstressende og hyggelig. Tongue

rigtig glædelig jul til alle.

hilsen Peder
gennemløbs spinner selvfølgelig for at opnå en bedre krogning, og undgå brækstangs effekten.


Redigeret af æ fisker - 05 Dec 2017 kl. 17:34
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2017 kl. 17:45
Hej Jakob
Nu har jeg set videoen tidligere og fint og godt lavet af Andreas og Torben.
Men så den lige igen da jeg ikke huskede noget med dybe krogninger og overdødelighed.
De omtaler landingsraten og krogstørrelser, ikke noget med dybe krogninger. Så har du en laks der sluger hele spinneren er du nok lige vidt eller sluger rørfluen helt....
Meget mere interessant er krogstørrelsen og er enig i denne betragtning, har i over to sæsonger ikke brugt større kroge end størrelse 8. En lille krog gennemtrænger bedre end stor krog.
Så der er intet i den video der understøtter den overdødelighed som du skriver......kun landingsraten.
Når du kun nævner kondomspinneren, så tænker jeg da Mepps spinner der har en kæmpe krog i størrelse 5 som laver kæmpe sår og der med så kort wire kan der bruges brækstangseffekten til at vriste krogen ud og evt skade laksen.
Laver faktisk mine wire op til 15-20mm længere, dels af to grunde da laksen ikke kan bruge brækstangseffekten og så kan spinneren meget nemt rettes ud bagefter med det ekstra plads.
Har kun få gange badet orm, men ja der er stor kritik af de cirkelkroge, så det er de overordnet regler der skal laves om, mener ikke det skal være de enkelte sammenslutninger der kommer til at lave hovsa regler.....
Der blev faktisk vist nogle gennemløbsspinner i videoen, der sad krogen nu langt fra bladet, den korte line var så krogen ikke fangede halen og satte sig fast og igen intet med den overdødelighed.
Synes ikke helt man kan kalden tråden moderne dansk laksefiskeri og angribe kondomspinner for overdødelighed hvis man intet kan fremvise der understøtter dette postulat, men jeg fisker ikke med kondomspinner og mener det er temmelig mangelfuld i din påstande...
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2017 kl. 17:53
Hej Ulrich

Det der virkelig betyder noget er om laksen bløder fra gællerne, for så er det slut med den laks. Hvis krogen er slugt helt og linen klippes er det nok mere et spørgsmål om tid..Det har man dokumenteret ved geddefiskeri. Så jeg er ikke enig i at en mepps 5 er værre...
Hvordan har du det selv med at udsætte en gællekroget blødende laks?? Jeg har prøvet det og det er helt i strid med min moral som lystfisker...meningsløst..
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2017 kl. 18:36
Vi er enig med de blødende fisk....
Når du ikke ønsker at debatere og underbygge dine egne postulater mener jeg denne tråd er temmelig useriøs og melder mig ud af debatten.
Prøv at holde en størrelse 8-10 krog op ved siden af en mepps 5, så er du vist ikke i tvivl....slet ikke hvis du refererer til videoen med netop små kroge....

Men knæk og bræk
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2017 kl. 19:27
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2017 kl. 20:06
Tja så sidste kommentar....
Den liste er anbefalinger, hvor der bliver nævnt store kroge, og ja mange bygger kondomspinner med størrelse kroge som er tilsvarende de størrelse kroge på Mepps spinner....
Ja vi er enige om små kroge og har brugt dem længe, men igen igen forholder du ikke til det du skriver at der er en overdødelighed ved brug af kondomspinner......det er pinligt du ikke vil forholde dig til dine udokumenteret postulater med sådan en overskrift....
Vi er enige om bedre krogning, mindre sårskader og bedre landindsrate med små kroge, men hvornår forholder du dig til den overdødelighed som du nævnte?

Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2017 kl. 21:19
Det er jo ikke helt lige meget hvad man fisker med...http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165783614002495?showall%3Dtrue%26via%3Dihub

I de åer hvor man stadig udsætter laks koster en udsætningslaks ca. 12 kr- så kan man jo regne lidt på hvor mange laks, der skal købes for at få en gydelaks tilbage ved en smoltoverlevelse i havet på omkring 5 %. Her bliver det så ikke helt lige gyldigt om laksene overlever genudsætning med 98 % eller med 55 %.

Survival of wild Atlantic salmon (Salmo salar) after catch and release ...

Nedenstående fra google søgning refererer til samme artikel som link

www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165783614002495 - Oversæt denne side

Many Irish Atlantic salmon rivers are only open for catch and release (C&R) angling since a change in salmon management in 2006. Success of Atlantic .... The lures were spinning lures (Flying C type lures). Table 1. .... The water temperature at C&R was higher for fly caught than lure caught fish (mean 13 °C vs. 11 °C, t-test ...




Redigeret af Jakob Larsen - 06 Dec 2017 kl. 05:55
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2017 kl. 21:30
 Ind i mellem kan jeg undre mig over alle jeres problemer med alle de laks i angiveligt fanger, jeg fisker sammen med min kone i Skjern Å på Borris stykket ,og hun har i de sidste 6 år fanget 1 (en) laks  selv om vi fisker 20-40 dage i sæsonen, hun fisker kun med spinner da hun ikke har tjek på fluen, det er helt uforståeligt for hende hvorfor nogle vil gøre det et problem for hende at bruge spinner, hun har heller ikke haft mistede laks i de år.

Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2017 kl. 21:52
Jakob
Du skriver en masse tomgangssnak, hvornår kommer der dokumentation på at der er en overdødelighed ved at bruge kondomspinner som kan opløfte tråden til at kaldes moderne dansk laksefiskeri?
Prøv om du ikke kan forholde dig til det du selv har skrevet tak...
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2017 kl. 22:14
Den er jeg kommet med Ulrich bare ved lidt simpel googlesøgning. 45% dødelighed ved et irsk forsøg med genudsætning af laks fanget på Flying C. Du kan jo købe artiklen hvis du vil have andet end konklusionen.
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2017 kl. 22:15
Hej Frank
Du rammer hovedet på sømmet, da rigtig mange der fanger få eller ingen laks med orm eller spinner så hvorfor alle de regler og restriktioner her??? Ja dem der fanger mange fisk og bruger meget tid på deres hobby må man da forvente fisker mest skånsomt ved C&R. Der er nogle meget dygtige ormebader og spinnefisker ved hvert vandløb som fanger rigtig mange fisk, også efter alle foreskrifter og anbefalinger, men det kunne måske gøre ondt på nogle??? Man kan gøre sig sine tanker....
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2017 kl. 23:06
Hej Jakob
Nu skal du lade være med at blande det sammen, i den artikel stå der LURES...
Hvad er LURES så: det kan være kondomspinner, mepps spinner, wobler, devonsspinner, blink osv osv hvor der typisk fra producenten bliver brugt store kroge.
Der står ikke i den artikel at der er overdødelighed ved specifik brug af kondomspinner som du skriver i din tråd.
Der står når agn kommer i halsen og de begynder at forbløder, så dør de. 
De kan gøre skade i mund og kæbe som også reducer overlevelsen.
Så vi er enige om at store kroge skader mere og kroger dårligere osv.
Du vedholdte dig igennem hele tråden at specifikt kondomspinner var der en overdødelighed med dem og ikke andre spinner, så den rapport giver heller ikke bevis på at kondomspinners overdødelighed kontra andre spinner med samme størrelse krog, som har været mit argument igennem hele tråden.
Hvis du fra starten havde brugt argumenter for små kroge kontra store kroge havde vi været enige lige fra starten, men ved specifik brug af kondomspinner kontra andre spinner har jeg ikke set noget dokumentation endnu.....
Så det var sidste ord fra mig i denne omgang.
Vi er enige på mange punkter, især små kroge
Lad det snart blive forår og knæk og bræk


Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2017 kl. 05:49
Ulrich - er en Flying C type lure en wobler? 
Men, jeg er da enig i at små kroge også er en stor fordel ligesom kort afstand mellem spinnerblad og krogen på en spinner er en fordel.


Redigeret af Jakob Larsen - 06 Dec 2017 kl. 05:57
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2017 kl. 06:06
Frank
Det var ikke et problem hvad man fiskede med hvis der ikke var en kvote. Så kunne alle fisk tages med hjem og man behøvede ikke bekymre sig om overlevelse af en genudsat laks. Sådan er situationen desværre ikke. Jeg vil også tro din kone ville være ked af at skulle genudsætte en laks, hun kunne se ikke ville overleve. Så jeg synes ikke det er forkert  at indrette laksefiskeriet, så antallet af skadede laks minimeres og i øvrigt så kvotesystemet ikke bliver mere restriktivt end det sikres at der er nok laks på gydebankerne. Det nordmændene kalder at "gydebestandsmålet opnåes". 
Knæk og bræk til dig og konen.
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2017 kl. 07:06
Jakob
Igen hvor jeg læste dit link ved 3 floder i Ireland skriver de lures, så igen vil du på en engelsk webshop og købe lures så kan du vælge imellem mange fabrikanter af spinner, det samme med blink, wobler, Devon osv osv.
I den link står der stadig ikke specifik en overdødelighed på kondomspinner.
Når du slynger dig rundt med tal som 45% så må vores åer være fyldt med døde fisk som kommer drivende ned hele tiden eller de ligger og rådner mange steder langs åen?
Jeg har set en død fisk i de år jeg har fisket ved Storåen....
Hvorfor har du ingen beretning eller argumentation når du slynger dig rundt med google tal.....
100vis af lystfiskere fanger nul og få fisk, men nok 15-20 mand fanger ekstrem mange, så var den lille gruppe der interesant hvordan de bedriver deres fiskeri mest skånsomt, i stedet for at begrænse det store flertal....
Men de rigtige dygtige spinnefisker og ormebader er nok
en torn i øjet på nogle og kan da så ikke forstå at så mange fluefiskere også vælger at bruge orm og kondomspinner når de ikke kan fange noget på deres flue????
Hvis du vil holde en seriøs debat, tror jeg vi skal holde os til danske tal og undersøgelser, taget på danske forhold hvad vi ser oplever langs de danske åer.
Har ikke hørt en beretning endnu der understøtter de vilde tal du slynger dig om med.....
Så igen har du ikke data der berettigere til at skrive overdødelighed ved brug af kondomspinner kontra andre spinner, det er kun dit subjektive gæt...
Til top
 Besvar Besvar Side  123>

Skift forum