Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lak til Vadestav.

 Besvar Besvar
Forfatter
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Lak til Vadestav.
    Sendt: 05 Nov 2017 kl. 09:42
 Jeg har i mange år brugt en vadestav der er lavet af lamineret træ ,ved ikke hvilket, der har årene efterhånden slidt al lak af,så vil have den omlakeret i vinter, hvad vil være den bedste /mest slidstærke, mindes at jeg engang havde noget Zaponlak,vil det kunne bruges?

Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2017 kl. 11:23
Hej Frank.

Omkring lak til lamerimeret træ, som bruges i våd miljø, ja da er vi ovre i bådlak, men jeg ville kontakte nogle af de kollegaer, som laver net i lamineret træ, de om nogen ved, hvad der skal bruges, af holdbar lak.

Jeg bruger i al beskedenhed Junkers lak til briketgulve, i klar, og jeg har net, som er godt brugt i saltvand, som har holdt i små 20 år, så jeg er tilfreds med den type lak.

Mine net er lakeret 7 gange, og Junkers lak skaller meget sjældent af, vis det er påført korrekt.

Jeg har normalt ikke mine net på ryggen, men drivende bag mig, det er først i de senere år, at jeg har fået nettet på ryggen med de nye magneter, så mine net, har levet et hårdt liv, blandt sten og opskylWink

Vis du får nogle usansynlige gode råd omkring lakering af din vadestav, så lad os andre vide, hvad man bruger af moderne lak her i 2017Smile

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 05 Nov 2017 kl. 11:24
Til top
christian svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
damquick Avatar

Tilmeldt:: 14 Aug 2014
Status: Offline
Beskeder: 108
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér damquick Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2017 kl. 14:44
Selv bruger jeg liberon bistrot lack fås hos sløjddetaljer , de har mange brugbare ting. 
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2017 kl. 14:49
Tak for svar ,ja var kigget på Bådlak ,og ja sådan en vade stav har også ført et hårdt liv, været i Norge,BC og  Sverige, foruden kysten herhjemme, jeg vil tjekke jeres råd.
Til top
Jens R Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jens R

Tilmeldt:: 08 Aug 2003
Geografisk: Østjylland - Silkeborg.
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens R Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2017 kl. 15:26
Skibslak er en glimrende løsning. I tilfælde af, at det ikke er en selvfølge, så skal lige nævnes, at vadestaven skal slibes med sandpapir, inden den får lak. Efter første lakering, slibes igen inden næste lakering osv.
Sandpapir eller smergellærred omkring korn 60 eller 80 er fint. Hvis du synes, at det er for grovkornet, så træk det over en skarp metalkant. Det tager "knotterne".

Good Luck med projektet. 
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2017 kl. 23:38

Jeg har også brugt skibslak og vil lige tilføje at udover at slibe kan man også overveje at give det første lag lak i en fortyndet version med fx 50% terpentin - herved trænger lakken dybere ned i træet. Efter dette skal den naturligvis have flere lag af ufortyndet lak.

Mvh Rasmus
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum