Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Grejopsætning til fjord/kyst

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
krubin

Tilmeldt:: 08 Aug 2016
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér krubin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Grejopsætning til fjord/kyst
    Sendt: 20 Sep 2017 kl. 09:19
Hej med jer

Jeg er ny i kyst/fjordfiskeriet

Jeg har følgende grej:
Vision Onki #7 stang
vision kunst 100 #7 Intermediate
Guideline bullet #8 flydende
følgende synke leaders (Airflo T-line fra korsholm):
T7 vægt pr. meter 1,6 gram   - synkehastighed: 14 cm/pr. sekund
T10 vægt pr. meter 2,1 gram   - synkehastighed: 17 cm/pr. sekund
T14 vægt pr. meter 3 gram   - synkehastighed: 21 cm/pr. sekund
Taperet forfang i intermidiate

Sidste jeg var afsted brugte jeg kunst100 linen med et taperet forfang og 1m flourcarbon forfang, hvilket gik fint, jeg syntes jeg kom fint ned i vandsøjlen

Spørgsmålet:
Kan jeg kombinerer min flydende bullet med en synkende tip efterfuldt af en flourcarbon forfang? eller bliver det for tungt da jeg allerede er gået en klasse op i forhold til stangen?

Hvad bruger i som alternativ for at komme ned når i fisker med flydende wf line?

Jeg har selvfølgelig mulighed for at prøve at kaste på en græsplæne, men jeg kommer så sjældent til kysten at jeg helst vil være forberedt hjemmefra i stedet for at skulle stå og afprøve derude.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2017 kl. 12:11
Nu ved jeg ikke, hvor du har det fra, at du absolut skal ned i vandsøjlen!

Det må jo afhænge af, hvad du vil med dit fiskeri, og så hvordan forholdene er, dybt - lavt - strøm ingen strøm osv.

Nu kan du så spørge, hvad kender jeg til det? Jeg har i al beskedenhed været med til at forme, det moderne nordisk kystfluefiskeri, helt tilbage fra 1978, er "far" til de første danske kystfluer, og jeg kunne blive ved, men reelt, så er mit råd til nye folk, ud på nettet og Google løs, både grej, og teorier er mange, til en dejlig hobby, som tusinde nyder godt af i dag.

Ned i  vandsøjlen, jo det var datidens teori, hvor vi belastede vores fluer, og de første belastede fluer, kom nemlig ned i vandsøjlen, og de mønstre har fanget tusindvis af ørreder, op gennem årene, men i dag er der lige så mange fluemønstre, som er ubelastet, hvor man så vælger at gå ned i stangens klasse, både kl. 3 og 4, for at få glæde af de mindre fisk + kaste let, og ubesværet.

Hvad bruger en veteran så til dagens fiskeri, her små 40 år senere, jo jeg har bruger meget forskelligt grej fra kl. 4 - 7, med flere forskelle stang aktioner, og mange forskellige setup, med liner og fluer, der kan klare forskellige situationer, hvor talen er kunne tackle det danske vejr + at jeg på de gode dage dyrker tørflue fiskeriet på kysten, i stor stil, når det er muligt.

Mit favorit setup består af:

Stang: A. Jensen – Kern Lund Signature 9' - kl. 7
Hjul: A. Jensen Auratus  Champagne
Line setup: Lawson Neutral  Skydehoved 10,7 m. - splejset med lyseblå running line.
Forfang : Fluorocarbon 0,23 mm. på standard forfang 3½m.
Fluer: Årstidens relevante mønstre, både belastet og ubelastet, gerne i små krogstørrelser.

Mvh
P.K.

Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
krubin

Tilmeldt:: 08 Aug 2016
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér krubin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2017 kl. 12:35
Tak for dit svar Per

Grunden til at jeg tænker ned i vandsøjlen er nok at jeg er vandt til at gå ved åen hvor man skal ned på bunden for at finde fiskene.

Jeg tænker hvis der er bølger er det godt at komme lidt under, og derfor bruge intermidiate, og i stille vand bruge flydende line.

Jeg kan så forstå at jeg måske bare burde droppe synke tips og bruge intermidiate synkende flourcarbon forfang, også med flydende line.

Giver det mening?

Tro mig jeg har googlet nettet tyndt, men manglende lige lidt svar.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2017 kl. 14:42
Nu mener jeg altid, at man skal være så sikker på sit valg, at man bibeholder ens valg.

Jeg har altid sagt til mine kursister, at tror man på sit setup, så får man et langt roligere fiskeri + også fangster, fremfor hele tiden at være i den tro, at andet grej, er bedre.

Virker dit valg med synke tips, og  intermediate synkende flourcarbon forfang, så brug det.

Jeg har alle dage haft både flydende og intermediate liner, men mine liner synker ikke ret meget, vel små 5 cm. og det er nok til at komme ned under normale bølger, og reguleringen forgår ved varieret indtag, så kan man ved lidt øvelse, få flere forskellige arbejds dybder.

Ønsker man tørflue fiskeri, eller decideret speed fishing, så bruger jeg højflydende liner, det passer bedst til mit temperament.

Jeg tror på, at en moderne kystfluefisker, har valgt sit grej helt personligt, og at en dygtig kystfluefisker betragter sit grej, som et arbejdsredskab, som er tunet nøjagtig til hans helt personlige setup, og det betyder også, at han er i harmoni med sit fiskeri.
i dag bliver man man påduttet alverdens grej, som i min verden ikke kan bruges til andet end salgs gas, og jeg har som instruktør, set meget ragelse i årenes løb, så er man på forkant med, hvad mener er ens rigtige setup, så har jeg den indstilling, at det er ligegyldigt om stangen / hjulet er lyserødt, bare det virkerWink

Når jeg som kasteinstruktør ser på en kystfluefiskers evindelige kasten, så har jeg tit den tanke, at i Danmark er der vel ikke flyvefisk, så hvorfor pokker lade sin flue være i luften hele tiden, nej 3 træk med stangen, og fluen er på plads, og under vandet, hvor det hele forgårSmile

God fornøjelse  med grej, og kystfluefiskeriet.

Knæk og bræk fra P.K.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum