Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp skrue sidder fast

 Besvar Besvar
Forfatter
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjælp skrue sidder fast
    Sendt: 11 Sep 2017 kl. 20:49
Hej Forum
Har en skrue i lineføre lejet på et af mine Abu suveræn hjul sidder så fast at jeg ikke kan løsne den.Er bange for at jeg ødelægger kærven hvis jeg lægger flere kraften i.
Er der nogen der kender et trick evt. VD 40 kulde/varme eller andet der kunne virke??
Vh
Henrik
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2017 kl. 22:18
Kender ikke det specifikke hjul, men generelt er skruen i lineføreren en rigtigt bandit og de kan sidde fast som bare pokker.
En lille smule varme kan nogle gange løse problemet, især hvis skruen er sikret med Locktite eller lig.
Men ellers kan du se om du kan få et fast anlæg på bagsiden af lineføreren og så sætte en bits i skruen og give den et fast præcist gok med hammer, det kan nogle gøre underværker.

Husk det gamle ordsprog "brug ikke vold, hellere en større hammer"

Jesper Rasmussen
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2017 kl. 00:14
De er ofte låst med loktite så de sidder godt fast, prøv med en skreutrækker men større greb
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2017 kl. 06:54
Takker prøvet igen, håber det hår uden at ødelægge noget.
Vh
Henrik
Til top
Daniel W Johansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Danielwj

Tilmeldt:: 23 Jan 2010
Geografisk: Nordjylland / Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Danielwj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2017 kl. 20:42
En måde er også at forsøge at give skruen et "chok", ikke noget med gradvist øge trykket på skruen, så køre du blot kærven over. Få et godt tag omkring skrue trækkeren, et godt fast tag i hjulet og så giv det et hårdt præcist drej 110% i første hug, så kan du være heldig at løsne hvad end der sidder og holder det.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2017 kl. 22:39
Giv skruen et ordentlig sprøjt med WD40 og lad det ligge natten over, så tror jeg dit problem er løst.
Dette vidundermiddel har reddet mig ofte.

/Jim.
Til top
henrik hermansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
henrik hermansen

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér henrik hermansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2017 kl. 18:54
Prøv at varme delen med hungevindet op, som også en anden skrev, og tag så en slagskruetrækker, sæt den i kærven på skruen, og giv den et dask med en hammer så skal du bare se
Til top
Carsten Faber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Conger Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Conger Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2017 kl. 19:40
 Hej Henrik. 
Varme er som regel værd at prøve, men en lidt anden, og en smule utraditionel tilgang, 
er at dreje skruen en anelse den modsatte vej, altså som om du skulle spænde den. Det er vigtigt at det kun er en ganske lille smule. Det virker jævnligt, når den "rigtige" vej ikke får løsnet skruen.
Husk altid at have en skruetrækker, der passer så tæt på 100% som muligt,, måske overflødigt at skrive, men heller en gang for meget....

Held og lykke,,og kig forbi butikken, hvis det går i hårdknude.

Mvh
Carsten

Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2017 kl. 21:09
Hej Alle
Takker for input, er ved at samle modSmile overvejer en blandning af det hele. Har dog fået, syntes jeg selv den geniale ide at spænde det op i lille skruestik foret med en beskyttende klud og med den perfekte bits i skruen. Herefter vil jeg bruge en fastnøgle og dreje biten med det moderate tryk fra skruestikkenSmileSmile 
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2017 kl. 10:26
No "Breaking" News ????

Redigeret af Kjeld Willerslev - 15 Sep 2017 kl. 10:27
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Carsten Faber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Conger Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Conger Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2017 kl. 13:48
Henrik,, pas på med skruestikken,, der skal ikke meget tryk til at deformere bøjlearmen,,,,,
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2017 kl. 17:38
Godt ord igen Faber, og Keld jeg skal nok "breake" når der er newsSmile er dog lidt nølende da jeg ikke har mange flere forsøg tilbage med den kærvShocked
Vh
Henrik


Redigeret af HSJ - 15 Sep 2017 kl. 17:41
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 787
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2017 kl. 18:15
Hej, de fleste gode råd er vist givet, men brug evt. en loddekolbe som varmekilde ! Hvis ikke du har en, så kan de købes fra 60,- af, så ikke den store investering ! 
Personligt havde jeg nok "badet" den i WD 40 over længere tid (evt. kombineret med varme), godt med tålmodighed, og så et helhjertet forsøg en gang for alle med, som tidligere foreslået, en skruetrækker med stort greb, som passer perfekt  ! Smile
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2017 kl. 18:32
Det er jo egentlig helt spændende efterhånden. Håber du får succes, og problemet løser sig uden uheld.
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2017 kl. 18:48
Når du så har kværnet den sidste rest af kærven, så køber du et venstresnoet bor og spænder op i en søjleboremaskine og borer forsigtigt til den griber fat og trækker din skrue ud
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2017 kl. 20:08
Thumbs Up
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2017 kl. 17:42
Hej Alle
Så er der news, og gud være lovet ikke "breaking". Det lykkedes som Faber skrev, at dreje lidt den forkerte vej først, det skal også nævnes at jeg langt om længe fandt en skruetrækker med en passende stjerne og maskulint håndtagSmile.
Nåede ikke engang at bruge min nyindkøbte Caramba.
Så det var denne gang pice of cake og skrue samt hul har selvfølgelig fået passende mængde fedt og olie.
Tak for alle de gode råd.
Vh
Henrik
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2017 kl. 14:59
Jamen tillykke.

Det var da ellers noget af en fødsel, men glædeligt, at både far, hjul og lilleskrue har det godt.
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2017 kl. 15:18
Når jeg køber hjul bliver alt med gevind smurt og omspændt så er det altid til at få skilt ad når tid er.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum