Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sunray Varianter

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Sunray Varianter
    Sendt: 16 Aug 2017 kl. 22:35
Er man til meget lange rørfluer i typen Sunray Shadow, så vil jeg godt slå på tromme for en type hår, som er rigtig gode til at lave Sunray Varianter.

Talen er på hår, fra økologiske islandske lammeskind, og i denne tid er der flere steder, hvor man sætter priserne ned.

Jeg fandt et usædvanligt flot skind i Thomsons Design i Kolding storcenter. Skindet er brunsort med hårlængder op til 25 cm. og skindet er ca. 135 cm. langt og 90 cm. bredt, og har en meget stor mængde lange hår, til tusinde af fluer.

Skindet er så fint, at man kan lave strips af det, og man kan sige, at et helt skind er lige voldsomt nok, men vis man vil dele, så er der nok ikke meget, der matcher i kvalitet.

Pris, ja 500 kr. - nedsat fra 699 kr!

Nu er islandske lammeskind ret så populært, som dekoration i sofaer / stole osv., men der er faktisk flere prisklasse / skind kvaliteter / hårlængder, og ret så mange farver.

Jeg bruger underulden til wool head sculpin, og her giver lammeskindene, nogle meget flotte fluer.

Nu er det jo muligt, at sætte lammehårene sammen med mange typer kunsthår, og glimmer i vingedelen, så med lidt fantasi,så er der rigtig mange muligheder i lammeskindets hår.

Mange af mine meget lang vinget fluer, får en krop af Hama perler, det giver fluen en godt svæv, især vis man sætter et Conehead på, i en 7 mm. udgave i let vægts udgave.


Ovenstående flue, har en vinge på 20 cm. længde, med Holo sølv flash, over vingen, og et twistet front hackel, af sort ræve hår, og en 60 mm. lang krop, med Hama perler, som leddelt / farvet krop.

Googler man Islandske langhåret Lammeskind og wool head sculpin, så kan man se, hvad der købes af skind, og laves af fluemønstre.

Blot til orientering, angående brug / køb af lammeskind.

Mvh
P.K.


Til top
Lasse Føhns Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lasse Føhns

Tilmeldt:: 30 Jul 2008
Geografisk: Østerbro
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lasse Føhns Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2017 kl. 12:47
Det funger sikker udmærket med lam, men bliver det ikke en meget tung flue? Jeg må nu nok sige, at jeg foretrækker at bruge det originale materiale til sunray shadow - ape hår. Det koster nok lidt mere men er helt super. Man kan købe det her http://www.monkeyflytying.com/ 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2017 kl. 15:46
Hej Lasse.

Hvorfor vil du mene at lammehår skulle være tungere? Det er jo hår, som er befriet for underuld, og så er der ikke forskel på sugeevnen, uanset om man bruger ged - monkey eller andet, vis bare underulden er friseret væk.

Selve underulden er udemærket, som twistet hackler a la Sculpinhoveder, og så kan man få både volume og vægt! men det er jo med de moderne stænger og line, jo ikke noget problem, det skal godtnok være tungt, før det skaber problemer.

Ydermere er underulden fra lammeskin fremragende som dubbing, dels kan det bruges selvstændigt, men blandet med ræv og andet underuld, så får man noget forrygende dubbing.

Iøvrigt har jeg praktiseret lamme hårs vinger, i snart 20 år, og samtidig blandet det med de moderne kunsthår, som kan købes, og så har man et utal af muligheder, for at få nogle forrygende flotte Sunray vinger.

Vis man laver vingen ved at binde vingen, så den vender fremad, og bøjer vingen bagover, så får man en binde teknik, der reelt kan bruges til alle typer fluer, både på kyst - å og elv.
Samtidig kan man hekse med en midtervinge, så der kommer farver i midten eller gummiben på eksempelvis skumvinger.

Mvh
P.K.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum