Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Multi nysgerrig

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kvinde min

Tilmeldt:: 14 Mar 2017
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kvinde min Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Multi nysgerrig
    Sendt: 09 Aug 2017 kl. 20:33
Hvem har lidt råd omkring multi hjul.
Jeg har lyst til at prøve multi hjul til mit spinnefiskeri både i å og ved kyst.
Der skal siges at jeg er til fiskeri med lette agn (6 -16 g) kan jeg få noget
der kan bruges til det.. Jeg har et Shimano cardif 301 som jeg egentlig 
købte til fiskeri efter flade, men det kan jo godt bruges til at kaste med,
omend ikke så langt som med fastspole... Så mit spørgsmål er: er et lav
profil multi hjul til ca 1500 kr meget bedre til kastefiskeri. Jeg har to 
stænger som er egnet til denne form for fiskeri..
Jeg skal til norge om en uges tid, hvor jeg helst fluefisker, men vi oplever jo 
at vandstanden kan nærmest umuliggøre det, så derfor kunne jeg tænke mig
at prøve med multi..
P.F.H. tak

KNÆK&BRÆK
Laurids
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2017 kl. 23:32
Hej Laurids.

Jeg forstår udmærket, at du er nysgerrig omkring multihjul, og det har jeg alle dage været, selvom jeg har fisket med multi i mere end 50 år, så er der stadig noget, der kan / skal undersøges, når talen er på multihjul.

Jeg har være kasteinstruktør, med multihjul siden 1970, og set mange underlige tiltag, når talen har været på multihjul. Jeg har desuden brugt multihjul til konkurances kast, og mit råd til nye brugere af multihjul, er altid, prøv at låne et multihjul, og prøve fiskeriet med det, før man roder sig ind i, oftest håbløse investeringer af hjul, man aldrig får brugt rigtig.

Teknisk kan multihjulet være endog ret så vanskelig at tumle, men en ting mener jeg, man skal holde sig for øje, nemlig om hjulet skal køres ind, og det er oftest en langvarig affære, måske 2 - 3 sæsoners flittig brug, før hjulet er kørt til, vis det er nyt, og jeg hører til dem, som mener, at et multihjul ikke funker, før det er kørt til.

Man kan springe over, og købe et brugt ældre hjul, som er kørt til, og ja, så kan man gå direkte igang med at tune hjulet til sit eget fiskeri, en stor fordel, men som kræver, at man stoler på sælger, og at hjulet har været behandlet ordentligt.

Nu ved jeg ikke om du er til højre / venstre hjul, men her på siden, kan man altid finde gode brugte / ældre multihjul, og jeg ville især se på Ambassadeur hjulene fra ABU, de er rigtig gode, og normalt til at betale, og kørt til, så funktionere disse hjul rigtig fint, og kan holde hele livet.

Størrelsen af disse hjul, afhænger af hvad man vil fiske med, og med oplyste vægte op til 16g. - 18g. er der fine muligheder for, at findet et rigtig godt hjul.

Ud over Ambassadeur, så ville jeg kigge på Shimanos Calcutta hjul, i 200 serien, de kaster forrygende, vis man evt. kunne finde et toptunet Calcutta, så er der nok ikke mange hjul, der kan kaste lige så langt, vis det er længden, der tæller.

Jeg bruger selv forholdsvis ældre multihjul - såsom  Shimano Calcutta XT 200 + ABU Ambassadeuer 5600 CL Rocket - Orange  + ABU Multihjul  5600 D6.

Disse multihjul dækker mit behov til kysten, jeg bruger ikke multihjul i elven / åen, mest fordi jeg har specielle fastspolehjul, til ferskvand !

Da jeg samtidig er hjuldoktor, så kan jeg normalt klare al service og reparation selv, og det er en vigtig del af multihjulet, at servicere og vedligeholde tingene.

Jeg håber du finder et godt hjul til dit behov, for fiskeri med multihjul er i min omgangskreds en livsstil, og der er ikke meget der slår et godt fiskeri, med et velfungerende multihjul.  Wink  

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 09 Aug 2017 kl. 23:32
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2017 kl. 07:59
Tidligere i år lavede jeg denne tråd
http://123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51138&title=multihjul-til-lette-agn

Der er en hel del gode modeller og vælge mellem, men et godt bud ville være curado 71 hg som jeg selv har valgt. Det kan findes til 1499 kr ved søgning på google, jeg købte mit i Tyskland fordi ingen danske forhandlere havde det på daværende tidspunkt

For at samle det hele op, og komme med mine erfaringer efter nogle ture med stængerne, hjulet og forskellige agn.

For det første så ser det ud til, at stængerne er det helt store problem og finde, specielt hvis der skal lidt længde på og kastevægten holdes nede. Men du har jo stængerne, så det er jo ikke et problem

Jeg lagde ud med curado 71 hg og shimano crucial jig&worm opgivet til 3,5-7 gram. Som gammel ul nørd var det jo det helt rigtige, men stangen er på ingen måde en "UL" stang som jeg kender det. 
Sættet kaster fint med mepps 3 og mepps 4, samt mepps 2 long. Når vi kommer over 10 gram med denne stang så begynder længden så småt og komme, men til mit fiskeri i små åer er præcision klart vigtigst. Stangen er en fin stang til aborre, og kaster fint med væsentligt tungere gummishads end de opgivne 7 gram, men er ikke specielt egnet som å stang. 

Da ryggen ikke vil de kortere stænger til å fiskeriet mere, så har jeg indkøbt en parabellum trigger 10-30 gram på 9'2" kastevægten er over det jeg ville foretrække, men prisen var ganske fin. 
Den kan fint kaste præcist med mepps 4, long 2 og 3 og woblere på 7-9 cm som jeg typisk anvender.
Et par gange har jeg fisket ind i mørket, og det kræver naturligvis lidt opmærksomhed men det er jo også en del af fornøjelsen 
I går prøvede jeg lige på vej hjem fra åen og kaste med savagear 9,5 cm low rider opgivet til 9 gram, men monteret med en lettere krog og uden springringe. Her kunne jeg kaste en 25 meter uden de store problemer

Tidligere har jeg fisket en del fluefiskeri om aften og natten ved åen, men de seneste år har fiskeriet i dagstimerne taget over grundet arbejde og familielivet. Her har jeg aldrig rigtigt haft held med fluefiskeriet, så jeg er gået tilbage til spinnefiskeriet. For mig giver multihjulet en ekstra dimension på fiskeriet, jeg skal være mere opmærksom og kan gå og "nørde" lidt med kastet som jeg kender det fra fluefiskeriet. 

Som nævnt har min helt store udfordring været at finde stænger over 9 fod, som kan kaste med lette agn. TFO har tidligere haft en 9'6" kastevægt op til 11 gram, men den er udgået af sortimentet. 

St croix laver dog en række MLF2 stænger i avid serien, det er lidt dyrere stænger, men de har kastevægt 3,5-17 gram som ville passe fint til mit å fiskeri og findes i længder op til 10'6". Men indtil videre lever jeg fint med min parabellum som kostede 1/6 del af prisen på en af disse st croix når vi regner fragt, moms, told og gebyr med Wink

Så hvis du vil kaste 6-16 gram direkte ud af æsken med et nyt multihjul så er curado 71 hg et godt valg. XG modellen er med højere gearing hvis dette ønskes. Hvis du vil kaste med endnu lettere agn så skal du se efter BFS modeller fra shimano, men de skal hentes hjem fra japan, alternativt kan du finde nogle få ved tyske forhandlere. Derudover er de altså noget dyrere end dit budget, lige pt er shimano calcutta conquest bfs vist det fineste inden for helt lette agn på multihjul. 

jeg er ikke gammel ræv i multi sammenhæng som Per, men jeg har altså formået og få det til at fungere til mit fiskeri, omend jeg vil give Per ret i man skal overveje det før man bare kaster sig ud i det. 


Redigeret af René H.N. - 10 Aug 2017 kl. 08:36
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2017 kl. 09:16
Hej Laurids

Du skal ikke forvente at et multihjul kaster længere end et fastspolehjul. Men lige så langt er realistisk. Det mest afgørende for mig er ergonomien, et lavprofil hjul er det mest behagelige at fiske med.

Jeg har selv brugt multihjul siden jeg var 16 år. Jeg startede med et Ambassadeur 5000C på kysten. I dag bruger jeg udelukkende lavprofil hjul fra Shimano og Daiwa til spinnefiskeri, på kysten, fra båd, i søerne og i elve efter laks. I Shimano sprog bruger jeg mest størrelse 200, som jeg anser for at være en universal størrelse, men går somme tider ned til størrelse 100 eller 50 til UL fiskeri.

Multihjulet har den fordel ved UL, at det kan kaste små vægte med en ret kraftig line, eller med andre ord at linens tykkelse ikke påvirker kastelængden ret meget.

Du kan kaste 16 gram med stort set alle lavprofilhjul, men ved 6 gram og derunder falder mange af hjulene fra. Der kan man enten gå efter et specialtunet 200 hjul, eller gå ned i størrelse 100 eller 50. Det afgørende for hvor langt man kan gå ned er spolens vægt, eller rettere dens inerti. Linens vægt indgår i regnestykket, og det gælder om at få vægten ned. Derfor er mange tunede hjul udstyret med spoler med ekstremt lille linekapacitet. De kaster fint alskens småtterier, men den ringe linekapacitet sætter grænser for hvad det er forsvarligt at fiske efter.

Regn med blod, sved og tårer i starten. Det kræver øvelse. Få gerne en øvet multifisker med ud. Start med en billig monofil line, gerne 0,25 eller 0,30. Regn med at fuglereder æder noget line i starten. Start gerne på græs. Når øvelsen kommer får du stort set aldrig fuglereder mere. Jeg fisker selv med så lidt bremse at spolen skal tomles for ikke at give overløb, men start hellere med lidt mere bremse. Du kan google dig frem til hvordan bremserne indstilles.

Jeg har i øvrigt noteret mig at ældre multihjul stort set altid kaster bedst med monofil line, hvorimod mange nye kaster bedre med fletline. Per har ret i at de fleste hjul kaster bedre når de slides lidt til.

Hvad stænger angår synes jeg det er lidt fortvivlende. Det er næsten umuligt at finde en UL triggerstang, og de fleste triggerstænger har et alt for langt håndtag til min smag. Især når man står i waders er det et problem. Jeg er derfor gået over til at bygge mine stænger selv, og flere af mine triggerstænger er bygget på flueklinger. Tommelfingerreglen er at linevægten ifølge AFTM klassificeringen svarer til max. kastevægt når den er bygget som spinnestang. Lidt op og ned efter fabrikat.

Hvis du tilfældigvis bor i Københavnsområdet er du velkommen til at afprøve et par af mine hjul.

Mvh. Peter
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kvinde min

Tilmeldt:: 14 Mar 2017
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kvinde min Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2017 kl. 20:35
Tak til jer alle tre...

Det er da gode råd man kan bruge til noget...
Til dig Per..
så ved jeg at du ved hvad du snakker om, 
det vil jeg tage med mig i overvejelserne
Til dig Rene´..
så har jeg set et curado hjul til 2000 kr
det er i hvert fald med i tankerne, det med stængerne 
har jeg selv hæftet mig ved, der er ikke mange omkring 
9-11 fod med så lave kastevægt men jeg har bla. en 11 fod
shimano stang 5-25 med relativ små løberinge som jeg 
ved andre har brugt til multi.
Til dig Peter..
Det med str på hjulet har jeg ikke helt tænkt på,
men som du skriver så giver det jo mening, at jo 
større spole jo svære  er det at få det til at rotere..
Jeg har også selv tækt på det med at få bygget en
flueklinge til multi.. om ikke længe går jeg på efterløn
så kan det jo blive det første projekt..
Jeg bøjer mig for jeres seriøse svar..
TAK

KNÆK&BRÆK
Laurids

Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2017 kl. 07:02
Har bygget alle mine multistænger selv af ul/let fastspolestænger.
Vh
Henrik
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2017 kl. 09:52
Hej Laurids

hvis du læser den tråd igennem jeg linker til, så kommer der flere gode svar på hvad hjul jeg kunne se nærmere på. Men igen så er det som om det kun går en vej med prisen, og det er opad. Spole inkl forsendelse, moms og gebyr ville faktisk koste i nærheden af ½ delen af det budget du har beskrevet såfremt du skal ud i tuning af et 200 hjul for at kunne kaste de 6 gram du beskriver Cry 

Som jeg læser Pers indlæg, så anbefaler han hjul til at kaste de tungeste af dine agn, men ikke hjul til at kaste med 6 gram. Men kan godt være mig der misforstår hans indlæg. Jeg har selv haft et 4601ab som var kørt til, det brugte jeg til spinnerbait og jerkbait efter gedder, og min vurdering var at det gerne ville have noget over 10 gram for at kaste fornuftigt. Men igen er jeg ikke super erfaren ud i kast med multihjul. Der er det min klare vurdering at curado 71 ud af æsken er bedre end selv det gamle tilkørte 4601ab jeg havde Wink

angående stængerne har jeg som sagt selv valgt og satse på en stang som har rette længde, men lidt for høj kastevægt i forhold til ønskerne. At jeg ikke bare kastede mig ud i en St croix var dels prisen og at jeg ikke lige ville vente en måned eller måske mere på en stang fra USA der skulle igennem det danske told cirkus. 
St croix avid kan findes nogle steder i EU med lidt held og tålmodighed, eller bestilles hjem fra USA. De findes som sagt i 3,5-17 grams kastevægt, men disse har jeg ikke selv haft held med at finde i over 9 fod i Sverige hvor jeg primært kiggede 
http://stcroixrods.com/products/freshwater/avid-series-casting/

curado 71 hg hjulet er du velkommen til at komme og prøve her hos mig hvis du bor i nærheden, både på mine stænger men også på dine egne hvis du tager dem med. 

hjulet findes til de 1499 kr her
https://www.fiskogfang.dk/shop/multihjul-15928p.html

og så kan jeg se der nu er kommet DIY spole, den vejer omkring 5 gram mindre end standard spolen, til netop curado'erne til en pris på 400 kr inkl porto. Så med moms og gebyr havner vi på 660 kr. Jeg tror jeg vil indkøbe sådan en spole her i vinterens løb, ikke fordi jeg vil kaste lettere agn, men måske få lidt bedre længde på de mindre agn fra 6-8 gram når det er nødvendigt
http://www.ebay.com/itm/DIY-Shimano-SCORPION-70HG-71HG-CURADO-70HG-71HG-70xg-71xg-CUSTOM-FISHING-REEL-SP-/322596831940?var=&hash=item4b1c4502c4:m:m0h671gUmEEGx2WMIXY48ng

På tackletour er der en meget lang tråd om curado 70, hvor mere rutinerede brugere af multihjul også omtaler hjulet positivt. På tackletour er det lidt smag og behag om folk er til shimano eller daiwa 
http://www.tackletour.net/viewtopic.php?f=47&t=67111

jeg har på ingen måde erfaring som de andre herrer i tråden, men har fundet noget der fungerer ud af æsken i alt fald til mit eget fiskeri. Derudover så vil et curado 71 også kunne nå og komme med på turen til Norge, skal du ud i et større hjul med tuning vil du nok skulle forvente der går lidt tid med og få delene hjem 


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2017 kl. 10:15
nu er denne her tråd fyldt med godt indhold, så hvis det allerede er skrevet så se bort fra mit indlæg.

Jeg blev også sulten efter at drengedrømmen om et multihjul skulle udleves, og jeg var sindsygt heldig at der var en herinde fra der forærede mig et CS rocket pro, hvilket jeg er evig taknemmelig for den dag idag.

1. Hvis du kan finde en der kan hjælpe dig med de indledende kastemanøvre, tror jeg at man er hjulpet godt på vej. Det havde jeg desværre ikke, og jeg ville have været lykkelig for at få elimeneret start fejlene.

2. START på græs .. find en boldbane og prøv der.

3. Har ikke prøvet at skille andet ad end abu hjulene, men jeg blev meget overrasket over hvor simpelt bygget op hjulene er .. så find schematics på hjulet og rens det grundigt ved brug.

alle dem ovenover ved 10000 gange mere om multihjulsfiskeri end jeg, men ovenstående er blot nogle af de ting der har lagt mig på sinde, når jeg fisker med mine hjul. 
Til top
Finn Toft Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Evotec.

Tilmeldt:: 28 Aug 2007
Geografisk: Randbøldal
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Evotec. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2017 kl. 09:21
Hej, St.Croix stænger, kan fås i Sverige til rimelige penge, husk den lave kurs, kan ses på 
 https://www.sportfiskeprylar.se
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2017 kl. 13:58
Citat: Evotec.

Hej, St.Croix stænger, kan fås i Sverige til rimelige penge, husk den lave kurs, kan ses på 
 https://www.sportfiskeprylar.se

Hej Finn

var selv forbi siden da jeg skulle købe, men på daværende tidspunkt havde de ikke 9 fods modellen med den lave kastevægt hjemme. Den er dog i lager lige nu ser det ud til Wink

prisen i Sverige er faktisk tæt på det samme som den koster fra USA inkl levering, hertil kommer så moms, told og gebyr. Så priserne i Sverige må siges og være ganske attraktive Clap

en af st croix mlf2 modellerne og DIÝ spolen til mit curado 71 står højt på min ønskeseddel til jul LOL
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dalleinf

Tilmeldt:: 19 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 61
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dalleinf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2017 kl. 22:30
Jeg kan i hvert fald varmt anbefale St Croix stængerne. Jeg har en 9'6" Avid MLF2 og en 9' Legend Elite MLF2. Begge stænger er fantastiske. Legend Elite stangen (ældre 2015 udgave) er på tilbud på St Croix Webshop - med transport via Shopusa løber den op i cirka 2700kr..... På papiret er Legend Elite måske bedre, men ved åen er Avid ligeså god :-)
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dalleinf

Tilmeldt:: 19 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 61
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dalleinf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2017 kl. 10:01
Jeg videregiver info fra min bror:
I kan overveje at tjekke Daiwa DXS Salmon & Steelhead casting hos FishUSA (tjek især MLFB varianter med kastevægt 5-15 gram), hvor de lige nu er på tilbud og med rimelig forsendelsespris... ned til ca. 8$ for 1 stang og ca. 23$ for 2 stænger.
Dertil kommer importgebyr og moms, så samlet pris for 1 stang er 680-700kr og 2 stænger er ca. 1300kr...
Hverken min bror eller jeg har prøvet stængerne, men de er med Fuji komponenter og får generelt fine reviews på www.

St Croix stængerne er som nævnt fantastiske - og værd at spare op til, men gode tilbud kan knække selv den bedste mand...
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2017 kl. 15:01

Citat: Dalleinf

Jeg videregiver info fra min bror:
I kan overveje at tjekke Daiwa DXS Salmon & Steelhead casting hos FishUSA (tjek især MLFB varianter med kastevægt 5-15 gram), hvor de lige nu er på tilbud og med rimelig forsendelsespris... ned til ca. 8$ for 1 stang og ca. 23$ for 2 stænger.
Dertil kommer importgebyr og moms, så samlet pris for 1 stang er 680-700kr og 2 stænger er ca. 1300kr...
Hverken min bror eller jeg har prøvet stængerne, men de er med Fuji komponenter og får generelt fine reviews på www.

St Croix stængerne er som nævnt fantastiske - og værd at spare op til, men gode tilbud kan knække selv den bedste mand...

jeg er nem og knække, for min rygrad er godt nok elendig når det kommer til grej indkøb LOL
jeg har kigget på st croix ud fra dine anbefalinger, men synes stadig at 2000+ for en stang er mange penge. Derudover ville jeg gerne have en længere end 9 fod rent, som var det eneste de har i Sverige på lager, og så var vi inkl moms, told og gebyr tættere på 3000 kr end 2000 for en 9'6" eller 10'6".
før jeg købte parabellum trigger, fandt jeg daiwaen ved en dansk forhandler, men kun i de højere kastevægte. Det er som om at ingen rigtigt har de forskellige MLF modeller med lav kastevægt, måske efterspørgslen er for lille Confused
nå men jeg hoppede lige i et køb med begge ben, så har bestilt en DXS962MLFB fra fishusa. Prisen paypal trak er 501 kr, dertil kommer 125 kr i moms og gebyr til postdk på 160 kr såfremt den leveres med dem. Så i alt knap 800 kr alt inkl ClapClap
skal nok skrive om stangen når den er modtaget og testet, de forventer en levering på 7-21 dage og fragt var 7,50$ for en stang


Redigeret af René H.N. - 16 Aug 2017 kl. 15:17
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kvinde min

Tilmeldt:: 14 Mar 2017
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kvinde min Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2017 kl. 15:56
Jeg følger med i jeres stang viden/test..
Det kan sikkert hjælpe mig meget videre..
Lige nu kigger jeg på hjul, men jeg skal
lige til Norge en uge først, så jeg må
videre når jeg kommer hjem.
Men tak for al jeres råd indtil..
KNÆK&BRÆK
Til top
Finn Toft Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Evotec.

Tilmeldt:: 28 Aug 2007
Geografisk: Randbøldal
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Evotec. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2017 kl. 15:35
Hej igen, så fik jeg købt en St.Croix AVC 90 MLF2, 4-17g. kastevægt, til 2100,- incl porto, i sverige. 
Har lige stået og viftet i stuen med hjulet på, og glæder mig til den 1. tur.
Hjulet er et Amb. 1601, som jeg har købt en del stumper til i Japan, og skal først lige bygges om før jeg er klar.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Sep 2017 kl. 13:15
jeg har d.d. modtaget min daiwa dxs962mlfb

den er samlet og har lige haft 5-10 kast med en mepps 3'er på græsplænen

mit første indtryk af den naturligvis ikke er så kraftig som min parabellum trigger stang, men stadig med en forholdsvis stiv bunddel. Mepps 3 kunne fint kaste distancer til de mindre åer som jeg fisker, men tror dog en 4'er eller flying c 10 grams ville klæde den bedre. Hvordan følingen med endegrejet er når jeg kommer til vandet må tide jo vise

den er flot monteret, hjulholderen er jo en standard fuji og fungerer som den skal. Kork er okay kvalitet, håndtagets længde er også okay for en 9'6" det er lige lidt længere end min underarm.

nu skal der bare blive tid til igen og komme ud og fiske, så jeg kan få prøvet stangen ved åen Wink

EDIT:
jeg måtte altså lige ud og forsøge mig lidt mere på græsplænen. 

mepps 3 blev forsøgt først, og her forsøgte jeg mig med præcisions kast på 8-10 meter, med lidt indstilling af hjulet blev præcision bedre og ganske acceptabel

mepps 4 blev herefter monteret, og stangen kastede fint 20 meter uden det store besvær. Kast på 10-12 meter og med rigtig god præcision var nemt og opnå, og den var umiddelbart bedre end med mepps 3, 4'eren spiller ganske godt med stangen og mit curado 71 er mit indtryk, og det er nok mest mepps 4 jeg vil benytte til mit å fiskeri. Der skulle endvidere kun anvendes ganske få kræfter for at kaste med mepps 4 Clap

jeg har ikke prøvet caviar 14 grams spinnerne som blev mine foretrukne på parabellum trigger, og umiddelbart vil jeg tro mepps 4 passer stangen bedre. 


Redigeret af René H.N. - 05 Sep 2017 kl. 14:34
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres