Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Karper i Nordjylland

 Besvar Besvar
Forfatter
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Karper i Nordjylland
    Sendt: 31 Jul 2017 kl. 07:35
Hej, fiskere!

Da jeg går og tænker over, at starte så småt med karpefiskeriet, og jeg er helt blank omkring hvor jeg kan finde dem henne, så tyer jeg mig hertil for, at se om nogle af jer kan hjælpe mig.

Det jeg er på udkig efter er ret simpelt: Hvor i H finder jeg en sø her i Nordjylland, som indeholder karper? Jeg har de sidste par dage ledt og ledt på nettet, men jeg må bukke under og spørge herinde. Jeg leder ikke efter en put&take hvor der er karper i, men en sø hvor man enten skal betale dagskort eller have det statslige tegn til fiskeri. 

Grej, bait osv. det har jeg styr på - mangler dog bare en sø, hvor jeg kan bruge det henne! :D

Jeg har hørt rygter om, at der skulle være karper i Navn sø, Hornum sø og Sjørup Sø (Gatten), men jeg har sgu aldrig landet en, eller set nogen fange en karpe i de nævnte søer. Suder er der heller ikke meget af her i Jylland (ikke hvad jeg ved af) og heller ikke brasen. Jeg er ikke så glad for gedde/ørred/aborre/skalle fiskeriet mere.. nu vil jeg prøve noget nyt!

Jeg har godt nok læst mig til, at der er karper i Hobro søen, Viborg søerne og Dronninglund Søen, men at køre så langt og ikke engang vide sig sikker på, at der er karper eller kende terrænet, så melder jeg pas dertil. 

For at gøre historien kort: Jeg leder efter en eller to søer hvor der 100% er karper i, og den ikke ligger 100km fra Vesthimmerlands Kommune (Grundet at jeg 100% ikke kender terrænet og at der skal overnatning til, hvis jeg endelig skal afsted)

HVIS du ikke vil offentliggøre søen i tråden, så må du hjertens gerne sende mig en privat besked og jeg vil ikke dele tippet videre. 

JEG ER IKKE MAD-FISKER, SÅ ALT JEG FANGER BLIVER MED GARANTI GENUDSAT PÅ SKÅNSOM MÅDE!! (medmindre genudsætning er forbudt) 

Jeg håber, at en eller flere af jer kan hjælpe mig lidt på vej :)

K&B derude!
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jul 2017 kl. 18:48
Hej Safet

Som du tydeligt er opmærksom på er karpevande noget som kan være svært at få hjælp til at finde.
En måde du kan finde oplysninger om vandes bestande er de gamle guide bøger "Hvor kan jeg fiske i Danmark" og den Fisk & Fri lavede måske m.fl. En hel del af de praktiske oplysninger omkring fiskeriet er ikke længere aktuelle men vandene er der endnu og sammensætningen af de forskellige arter ofte den samme. Det kan være en ganske udmærket måde at finde de arter du søger. Det vil derefter være op til dig selv at undersøge adgang dertil.
En anden indgangsvinkel kan være igennem en forening du bliver medlem af. For selvom folk ikke fisker efter de nævnte arter ved de ofte meget om hvor de findes. Måske også en måde du kan komme på fisketur med andre, lære og det kan sagtens også være vande som kun disse personer har adgang til. På den anden side ved jeg også at der kan være et fuldstændigt ukendt og uopdyrket fiskeri utroligt mange steder. Brasen findes utroligt mange steder. Det samme gælder suder men specielt angående dem gælder det ofte at folk slet ikke ved de er der. Jeg har kendskab til flere steder hvor utroligt mange folk fisker men efter andre arter og hvor bestanden af suder er helt ukendt for dem. Vande med disse arter kan være både hyppige og meget tættere på end du tror. Fælles for både suder og brasen fiskeriet er dog at du er nødt til at forfodre. Det kan også være nødvendigt at forfodre over lang tid og ofte for at lære fiskene agnen at kende samt for at kunne fange dem et bestemt sted i vandet. Et eksempel kan være at hvis du målrettet vil fiske suder kan det være nødvendigt at fiske med mindre boilies for at sortere andre arter fra. Dette gælder specielt i større vande. I mindre vande vil du ofte kunne nøjes med at fodre på selve dagen. Fodringen i de mindre vande behøver tillige heller ikke ikke være hverken stor eller kompliceret. Forfoderet har endda nogle gange blot bestået af rasp iblandet lidt krogagn. For det er altså ofte slet ikke nødvendigt at ofre mange penge på alverdens forskellige typer bestanddele til foderet og gøre det mere kompliceret end det er. Det kan dog afhænge af hvad man fisker efter og hvor hårdt vandet bliver fisket. Ofte har jeg brugt majs og ofte et par korn af gangen. På den måde har jeg kunnet sortere de mindre skaller og rudskaller fra som ofte blander sig i fangsterne. Ikke at det egentligt har gjort noget, for mit fiskeri har mest af alt været hyggen og total oplevelsen af at sidde ved et vand og nyde naturen uden specielt fokus på at kun fange monstre. Det kan meget vel stå i skarp kontrast til det yderst målrettede specimen fiskeri og man må starte med at spørge sig selv: Hvad er det jeg vil? Overordnet set korte hurtige ture,hygge og mange fisk eller det langvarige, tålmodighedskrævende fiskeri med større agn efter færre store fisk.  
Mit fiskeri har udelukkende bestået af dags- eller aften ture til mindre vande og det er der relativt nemt og hurtigt at få et overblik over hvad der findes i vandet. Selvom dette er en sandhed med modifikationer for der er arter som er mere hysteriske at fange end andre. Tillige kan det også være svært at fastslå bestanden af de store eksemplarer ved brug af mindre agn på korte ture, men som sagt er det ikke der mit eget fokus har været. En af de største fordele derved at man kan prøve mange vande af hurtigt. Men det er vigtigt at holde sig for øje stadig at fiske korrekt og på de rigtige tidspunkter og jeg vil klart anbefale at fiske vandene flere gange før man evt. opgiver dem. Ved en del vande kan den eneste måde at finde ud af om man må fiske der være at spørge lokalt for flere vande end man forestiller sig kan det være alment kendt at man gerne må men oplysninger derpå kan man ikke finde nogen steder.
Held og lykke med det. Det skal nok lykkedes for dig hvis bare du holder ved.

Mvh Poul 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres