Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forfang til både kystfluer og tørfluer

 Besvar Besvar
Forfatter
Vilhelm Ellekrog Weldingh Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Vilhelmw

Tilmeldt:: 18 Jun 2017
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vilhelmw Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Forfang til både kystfluer og tørfluer
    Sendt: 18 Jul 2017 kl. 11:42
Hejsa derude Smile
Er der en forfangstype som er god til både kystfluer og tørfluer, da jeg fisker begge, men kun har en stang og et hjul Wink
Mvh Vilhelm
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2017 kl. 13:42
Tørflue på kysten?

Men ellers er det vel blot at bruge et taperet forfang med en løkke ,efter løkke til løkke princippet.
og så skifte spids efter fluen,hvad klasse er den stang?




Redigeret af folp - 18 Jul 2017 kl. 13:43
Til top
Vilhelm Ellekrog Weldingh Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Vilhelmw

Tilmeldt:: 18 Jun 2017
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vilhelmw Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2017 kl. 22:58
Hehe, havde bare læst et sted herinde at der var folk der fiskede med tørfluer på sensommerens aftener, når fiskene begynder at kigge efter insekter i overfladen Big smile
Men min fluestang er en klasse 6/7 og jeg fisker med en WF line. Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde nogle taperede forfang med løkke rundt på markedet. Det meste er bare knudeløst...
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2017 kl. 08:20
Nej ,du laver selv en løkke i enden af dit forfang, laver en løkke på den line du vil bruge til spids ,og samler så .Men jeg tænker du kan bruge den samme spids til begge fluer,f.eks en 0.23 spids, men det kommer jo an på tørfluens størrelse, og Flourcarbon er svagt synkende ,så måske alm nylon er bedre ,men der må en på banen ,der fisker med de tørfluer,han ved bedst besked.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2017 kl. 08:14
Hej Wilhelm,

Vis du vil prøve noget andet end løkker, så kan jeg anbefale, at montere en lille rund Moser /carp ring i enden af dit forfang, og så binde dit fiske forfang i ringen.

Fordel?
Moser ringen er en lille ring på små 3mm., altså meget lille men uhyggelig stærk, da den er lavet i titan.

Løkkerne kan være svære at lave små nok + at grøde / fedtemøg hænger i, det sker sjældent med Moser / carp ringe.

Jeg har et ganske almindeligt monoforfang på ca. 2,5m., med en spids på 0,23mm, og selve fiskeforfanget veklser jeg mellem mange tykkelser / typer liner.

Jeg bruger Moser / Carp ringe på alle mine fluestænger fra kl. 2 - 11, og jeg er meget glad for den type stop på forfanget, mest fordi man kun behøver at skifte den yderste del af forfanget.

Man skal huske at være omhyggelig med sine knuder, der bindes i Moser / Carp ringen, men så har man også et setup, der kan vare hele sæsonen.

Mvh
P.K.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum