Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fabrikant af blink søges(?)

 Besvar Besvar
Forfatter
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fabrikant af blink søges(?)
    Sendt: 12 Jul 2017 kl. 12:47
Hej gutter

Er der nogle af jer der kan hjælpe med hvem der har lavet dette blink? Har ladet mig fortælle det er dansk men er ikke kommet det nærmere. Uden krog og springringe vejer det 18 gr.

 

Mvh Poul
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2017 kl. 14:40
Hej Poul Erik.

Prøv at kontakte Carsten Faber i Hvidovre Sport, jeg næsten sikker på han kan give dig info om blinket.

Jeg ejer også de blink, hvoraf de største er til pirke fiskeriet, men jeg har ingen data på dem, det går fint, og kaster hulens langt!

Mvh
P.K.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2017 kl. 16:39
Tak Per

Det er altid hyggeligt at høre fra dig. Jeg skal nu ikke bruge det men synes det er lidt specielt og det bliver indlemmet i samlingen på de støvede hylder. Det ville være rart at kunne lægge en lille seddel ved. Håber at nogle af vismændene fra foreningen giver lyd fra sig. Jeg har indtil videre blot plaget en enkelt. Men det kan godt være det måske er vejen. Men tråden er jo ung endnu så vi ser Smile

Mvh Poul
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2017 kl. 16:59
Jeg mener blinket højst sandsynligt er fremstille på Willy Gundersens Specialfabrik. Der havde hjemme i Klerkegade 15, København K.
På et tidspunkt havde de adresse Nørrevej 1 i Gadstrup. Her kaldte man sig Willy Gundersens Specialværksted for Pike og Blink (1963)
WG lavede mange af SINI's (Simonsen & Nielsen) agn - der havde navne som Øresund, Pan, Langeland, Eminent, Super og Lofot m.fl.
Et lignende agn kendes i Norge - om det er fremstillet her eller der ved jeg ikke.
Der var ikke den store modelbeskyttelse på tingene, da det både var omstændigt og dyrt at patentansøge hver enkelt model.
mvh
Heinz


Redigeret af tackler - 12 Jul 2017 kl. 17:00
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2017 kl. 18:32
Hej Heinz

Det er simpelthen super. Tusind tak for din sædvanlige ekstreme grad af viden, ihærdighed og øsning deraf. Det er højt skattet herfra. Sjovt nok havde jeg idag besøg af en anden DGK´er hvor talen også lige faldt på at han gerne brugte dig som opslagsværk. Lidt finurligt.
Det kunne selvfølgelig være helt perfekt at få at vide hvad det hedder også. Så det er ikke sikkert at jeg er helt færdig med at plage Smile
Blinket købte jeg af en ældre dansk herre der også har fisket laks med flue. Så i princippet kunne det godt være købt i Norge. Men blandt grejet var meget dansk produceret samt klassisk ABU grej med et totalt fravær af spinneagn til laks. Så jeg har en fornemmelse af at det nok er købt herhjemme men det forbliver selvfølgelig kun en fornemmelse. Det var først da jeg kom hjem og rigtigt fik kigget det igennem at finurlighederne dukkede op. For der er mere som rejser spørgsmål og undrer i en grad så det knirker på loftet. Der skal lige tages nogle billeder og noget jeg selv lige skal gøre en indsats for først før jeg kan bringe det her. Hvem ved, det kan sagtens være at det for mange af jer gamle ræve i saksen bare er ligetil til at sige jamen det er bare sådan og sådan. For der skal bestemt ikke så meget til at jeg bliver forvirret og rundtosset med meget af det gamle grej. Det har jeg det såmænd også ganske fint med LOL

Foreløbig mange tak

Mvh Poul
Til top
Ejner Nygård Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ejner Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Århus Syd
Status: Offline
Beskeder: 205
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ejner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2017 kl. 00:27
Hej Poul
Jeg kan ikke give dig navnet på blinket, men jeg tror, at det er dansk fabrikeret.

Jeg købte omkring 1967 nogle stykker i en grejbutik i københavn.  Jeg mener at kunne huske, at de lå uden indpakning i nærmest en rodekasse. 
Det lignede et parti fra et bronze støberi.
Jeg fandt dem aldrig igen.
De kastede langt, og var gode til torskefiskeri fra stenene ude på Strandvejen.

I dag har jeg 1 tilbage, og den hænger kun til pynt.

Ejner


Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2017 kl. 01:33
Mange tak Ejner

Det passer ind i hvad jeg ellers har fået at vide. Så nu mangler jeg bare navnet Smile

Kan også sagtens forestille mig at den bare suser derudaf men her skal den også bare være til pynt.

Mvh Poul
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2017 kl. 10:54
Det herlige ved at være en del af et fælleskab som Grejsamlerklubben er, at summen af den samlede viden er meget stor.
Således også her, hvor vores arkivar Kurt Fisker har nærlæst annoncerne fra Sportsfiskeren og nr. 11 fra 1954 er en side fra Fishman's (Poul Suder) Grejkatalog, hvor varenummer 122 - Stream netop har de to malede prikker i lineenden,og den ophøjede "ryg".
Stream benævnes som pirken til surf cast og det lidt svære grej i 35, 60 og 85 gram. Men den afbillede udgave i 18 gram kan være varenummer 410 SMUT på 18 gram. Så sidstnævnte kan være et godt gæt på dit blink om navnet SMUT er brugt af evt. andre forhandlere må tiden vise.
Vi ved dog at både SINI og flere andre købte agn fra tidligere nævnte fabrikant WG - og Fishman havde ingen eller en meget lille egenproduktion - så mon ikke vi er ved at have indkredset fakta?
mvh
Heinz & Kurt


Redigeret af tackler - 14 Jul 2017 kl. 12:11
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2017 kl. 10:58
Hvad siger i så, sikken en viden.
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2017 kl. 16:07
Clap Jeg applauderer stående. Mange tak, også til Kurt som jeg i forvejen skylder tak for forskelligt og glæder mig til næste gang jeg render ham på døren. Det lyder til at Per K. således også nu ved hvad hans typer hedder.
Ja jeres og DGK´s samlede viden er virkelig enorm. Var det ikke for jer ville meget historie sikkert være tabt. Jeg ved godt det omfattende arkiv indeholder meget viden og jeg kunne sikkert finde svar på meget selv. For der meget mere herhjemme jeg stadig ikke ved en pind om. Men overskud til at pløje det igennem mangler jeg og jeg foretrækker bestemt egentlig også den hyggelige dialog med jer istedet. Det gør jo bestemt heller ikke noget at andre samtidig kan finde viden herved og samtidig få en fornemmelse for hvad DGK kan byde på. Det er ganske fornemt at have sådanne som jer der bider sig fast og rusker løs til det regner med info. Som tidligere nævnt går der nok ikke så lang tid før jeg igen plager jer lidt igen. Tak for denne gang.

Mvh Poul
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum