Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Line til Underhånd/Spey

 Besvar Besvar
Forfatter
Henrik Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fluemand

Tilmeldt:: 28 Sep 2010
Geografisk: Køge
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fluemand Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Line til Underhånd/Spey
    Sendt: 11 Jul 2017 kl. 20:30
Godaften Forum

Hvis dette Emne, allerede er blevet drøftet, her i Forummet før, så undskylder jeg, men jeg har brug for jeres hjælp/gode Råd. Jeg er forholdsvis ny udi Laksefluefiskeri, og indtil videre kunne klare mig, med Overhåndskast, med min 2-håndsstang. Men Overhåndskastet, har jo sine begrænsninger, når der er megen Vegetation i Bagkastet, derfor vil jeg gerne i gang, med at lære Underhåndskastet, så jeg ikke behøver at bekymre mig om, hvad er der er "i vejen" i Bagkastet. Min 13 Fods Stang, der er en klasse 9, kaster godt, med et kort Skydehoved, ca 30 fod, på 34 Gram, når vi taler om Overhåndskast. Men hvad med Underhåndskast? Skal jeg have et længere og tungere Skydehoved, for at kunne underhåndskaste? Grunden til jeg er i tvivl er, at dem jeg fisker sammen med, kun overhåndskaster og i øvrigt har hver deres Mening, omkring Emnet og af det jeg har læst, i diverse Bøger, kun har gjord mig endnu mere forvirret. På forhånd tak for jeres Svar og god aften til jer alle.

Vh. Henrik
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2017 kl. 08:19
hej henrik. mit forslag vil være at anskaffe dig et skagit  skydehoved +mowtip+ tippet  hvis vi skal omregne dine 34 gram til grains så skal dit hoved veje mellem 550 grains op til 600grains der er altid lidt mere vægt på skagit hoveder en på et almindeligt skydehoved hvis du kontakter scagit anglers vil de garanteret vejlede dig på bedste vis, jeg har ingen interesser i butikken andet at jeg er almindelig kunde,knæk og bræk.leif lunde.
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2017 kl. 08:21
hej henrik. det hedder skagitangler.com  og holder til i ribe.
Til top
Henrik V. Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
henrikhelt

Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Geografisk: Skanderborg
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér henrikhelt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2017 kl. 08:40
Hej Henrik
Jeg kan for såvidt godt tilslutte mig brugen af et Skagithoved, det er meget effektivt at kaste med. Desværre plasker det også meget og det er ikke altid en fordel, jeg er selv blevet meget glad for Zpey Hybrid linerne og de har en 34g flyd/s3/s4, som er ganske fin til f.eks. nederste del af Skjern Å.
Det er et meget kort skydehoved og selvom jeg normalt vil fortrække at gå op i vægt ved spey-/underhåndskast, så vil den meget kompakte line sikkert kaste fint på din stang.

Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2017 kl. 11:43

Hej Henrik

Skal du kaste langt --tænker her på fiskeri i Norge bla. så vil jeg anbefale skagit.

Jeg bruger selv en 550grain Skagit Max med mow-tips fra Rio samt en GripShooter skydeline 44lb også fra Rio på en kl. 8-9  13fod  G.Loomis. Det kaster langt !

Hvor- imod til det hjemlige fiskeri bruger jeg Zpey compact 30gr. som jeg kan lave nogle korte og meget præcise kast med.




Til top
Lars Henriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Spin

Tilmeldt:: 05 Nov 2015
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Spin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2017 kl. 23:00
Hejsa
1) skagit er ikke sagen hvis man ønsker lange kast eks ved norske elve. Den korte klump har simpelthen et for hurtigt turn over. Der er jo en grund til at længde kasterne bruger længere klumper
2) til de danske åer kan skagit måske være ok
3). Ville dog til enhver tid vælge enten zpey hybrid eller GL compact frem for skagit
4). Ring/besøg korsholm eller Sportshuset og de vil kunne rådgive dig så du køber den korrekte Line til dit eget behov i første forsøg
Pas på - mange af de råd du får herinde eller på FB kan været en del farvet ,!!!!

God fornøjelse
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2017 kl. 23:13
Citat: Spin

Hejsa
1) skagit er ikke sagen hvis man ønsker lange kast eks ved norske elve. Den korte klump har simpelthen et for hurtigt turn over. Der er jo en grund til at længde kasterne bruger længere klumper
2) til de danske åer kan skagit måske være ok
3). Ville dog til enhver tid vælge enten zpey hybrid eller GL compact frem for skagit
4). Ring/besøg korsholm eller Sportshuset og de vil kunne rådgive dig så du køber den korrekte Line til dit eget behov i første forsøg
Pas på - mange af de råd du får herinde eller på FB kan været en del farvet ,!!!!

God fornøjelse


 

Nu blev der spurt til kast med megen Vegetation i Bagkastet og der kommer skagit da til sin ret, specielt i det norske hvor elven er bred og man går tæt op af træer og buske !

Bruger det selv og har kun godt at sige om det.

Men vi er jo ikke ens og er da ret sikker på at at der er mange meninger om dette !

Wink





Til top
Lars Henriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Spin

Tilmeldt:: 05 Nov 2015
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Spin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2017 kl. 07:36
Helt enig Carsten. Der er selvfølgelig mange meninger om det. Og godt for det.

Men skagit er for de fleste en no nonsens line som giver hæderligt resultat uanset niveau. Dette er nok der jeg ser den største fordel.
Hvis der er plads til kastet (ikke som der spørges til) ville JEG ikke selv vælge hybrid eller skagit. Måske compact.
Hvis der er megen vegetation vil hybrid og compact - for mig - komme før skagit.
Men som jeg nævnte - gå til Sportshuset eller Korsholm og få rådgivning. 

Spændende hvad andre kan bringe til dette emne.
Knæk og bræk til alle uanset linevalg 😉

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2017 kl. 19:34
9 meters klump på 34 gram er ganske fint til spey kast, så bare kom igang med at øve det, så det sidder der når det skal bruges

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Morten Blichmann Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Salmonitis Avatar

Tilmeldt:: 19 Apr 2002
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmonitis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2017 kl. 09:37
Overhåndskast er et fantastisk kast at beherske. Mange der spey/underhåndskaster laver "mellemkast", som ikke er godt for noget som helst. Men som du selv rigtigt fremhæver, så kan man komme ud i situationer, hvor det er nødvendigt at kunne beherske andet end overhåndskast. 
Du skal finde et skydehovede på ca. 34-35 gram til din stang. Sørg for, at forfanget i første omgang er ca. 1 1/2 gange din stanglængde - så er det lettere for dig at få anker (hæftning på vandet) i dit bagkast. Og start med flydeline. Der er masser af kaste videoer på Youtube.
Held og lykke!

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum