Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Støbning af blink

 Besvar Besvar
Forfatter
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Støbning af blink
    Sendt: 09 Jul 2017 kl. 14:56
Hej, jeg støber selv mine blink, og det går faktisk rimlig godt, men jeg har et udtalt problem, og det er at på tynde gennemløbsblink ofte er hul langs gennemløbs kanalen, for et 1/2 år siden fik jeg anbefalet at varme formene op, og det hjalp faktisk på daværende tidspunkt i de kolde mdr, hvor jeg stod i en kold baggang. Men nu hvor vi har sommer så er problemet der igen selvom jeg opvarmer formene, sætter den skrå så det løber hurtigere igennem, jeg er omhyggelig med sodningen. Og tråden har jeg både prøvet at sode, bruge kobberfedt, og sulfo, men det virker som om jeg opnår bedst resultat med sulfo, men alligevel er jeg igennem 4-7 støbninger at et givent tyndt blink, og det er efter min mening lidt for mange gange før det lykkedes. Jeg har og sat formene på skrå, så det løber hurtigere ned, og det har hjulpet en smule men er ikke nok. Håber der sidder nogle her inde med de vise ord. Måske er svaret at jeg skal igang med helt nye forme til denne type gennemløbsblink, da jeg for nuværende sender metallet igennem siden, måske løsningen er at det sker fra enden af, men det kræver jo støttende stativ, og er hellere ikke sikker på det vil gøre nogen egentlig forskel, forslag/erfaring er mere end velkommen. 
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 357
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2017 kl. 16:41
Prøv at varme støbematerialet mere op og tilsæt evt lidt tin det plejer at hjælpe.

Rasmussen
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2017 kl. 17:04
Tak for tippet, tin lyder som en god ide, hvis det er fri for bly vel og mærke (astma), jeg kan ikke tilføre mere varme uden ilt/gas. Har forsøgt at opvarme formene idag til 225 gr i ovnen, og den var stadig gal, faktisk ville det bare ikke lykkes i dag efter mange forsøg, så blev jeg gal og plumpede de tre udgangs huller med fimoler, og lavede to huller i enden, gjorde forsøget to gange og anden gang lykkes det, så nu er formen så ødelagt, men nu ved jeg hvad jeg skal gøre, sammen med dit tin trick. Wink
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1726
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2017 kl. 17:45
Hej Carsten.

Jeg tilsætter 10% tin, ved komplicerede emner, det gør at materialet flyder bedre.

Jeg blander på vægt, altid 1 kg. hvidmetal + 100 g. tin.

Min varme kilde, er et Kokum camping el komfur med 2 plader i snegle version, med 4 trin, fra hærens overskudslager.

Dette komfur kan varme konstant, da der ikke er plombering på, men så kan de 4 trin give helt op til 460 grader.

Jeg har altid top varme på, og så må fordampningen være høj, og materialet overvarmt, det har virket i små 30 år, så det er fint for mig.

Jeg støber normalt i det fri, eller med udsugning.

Vis du vil se lidt teknik angående placering af tråd, både til øjer og gennemløbs tråd, så kig i Remi Garders Silicone bog. Følger man Remi Garders teknik, så går det ikke galt.

Teknisk, så støber jeg første emne uden tråd, og uden udluftning, og vis der er indfald i de første emner, så laves udluftningsrillerne, medens emnet sider i forhalvparten, så kan evt. udluftning skæres præcist, hvor der er behov.

Jeg soder mine forme, meget, med stearinlys, der soder voldsomt, normalt håndstøbte stearinlys.

Mvh
P.K.
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2017 kl. 18:08
Jeg bruger en CFH butan gasbrænder, der har en max temperatur på 1750 grader, det bør så være rigeligt,  men det må være de 10% tin der skal til, og så indløb/udløb i enden. Mange tak for input, og må hellere få fat i den bog. :-)
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1726
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2017 kl. 18:53
Silicone bog:

http://shop.aekvator.dk/search.aspx?keyword=Silicone

Mvh
P.K.
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2017 kl. 22:10
Mange tak Per, jeg bliver lige nød til at høre hvorfor støber du uden tråd, skære du kanalen bagefter? Eller ligger du bare tråden løst indeni uden kanal? Og hvad er formålet med dette.  
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1726
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2017 kl. 22:41
Hej Carsten.

Den første støbning har ingen tråd, når formen fyldes 1. gang. herved kan du meget nøjagtig lave udluftning de rigtige steder!

Når udluftnings kanalerne er skåret, så soder jeg det hele, giver gennemløbstråden kobber pasta / alu pasta, og så er formen klar til at støbe gennemløber, og der vil kun være få tilpasninger, når formen først har sat sig.

VI SNAKKER HER STØBNING I SILICONE FORME.

Tråden har kun styr i den ene form halvpart, og styret går helt igennem formen, så er der håndtag til at trække tråden ud.

Tråden trækkes ikke ud i formen, men emnet tages ud og ved at holde det støbte emne i en tyk læder handske, kan tråden trækkes ud uden problemer, vis tråden ellers er smurt korrekt!

Emnet her over, er en gennemløb af et hoved til Mørrum spinneren, tråden ligger på  formens ene side!

Mvh
P.K.
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2017 kl. 23:19
Okay, tak Per, ja jeg støber også kun i silikone, så det er relevant. Jeg vil afprøve det her næste gang jeg laver en form, istedet for tråden er halv/halv i hver part, det gør vel også at der er mere styring på tråden, man lære hver dag. Thumbs Up
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1726
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2017 kl. 08:09
Hej Carsten.

Omkring det at lave en form til gennemløbs blink, er den vigtigste ting nok, hvordan blinket bliver placeret i modelervoksen, når man skal klargøre 1. form halvdel.

MAN SKAL VÆRE MEGET NØJAGTIG, MED BLINKETS PLACERING. DET SKAL LIGGE LIGE NØJAGTIG I CENTER, I BEGGE BLINKETS ENDER, OG PEJLEPUNKTET ER DER, HVOR MAN VIL LIGGE TRÅDEN!


Jeg har altid en ny tråd i originalen, som stikker ud i begge ender. Er det en ny model, som ikke i forevejen har gennemløbshul, så laver jeg et ganske lille hul i blinkets ender, med et  1 mm. pinol bor, og limer så en stump wire i begge ender, så kan formen laves rigtig.

Vis man vil have en god tråd til at lime i, så er Nips nåle gode, det har en poleret overflade, og giver et fint aftryk, så den originale gennemløbstråd fixeres 100% rigtig.

Mvh
P.K.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Fluer.dk


Forest & Jagthuset


Fisk og Fang


GEOFF Anderson