Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Køb af fluesæt

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FluenDK

Tilmeldt:: 21 Jun 2017
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FluenDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Køb af fluesæt
    Sendt: 21 Jun 2017 kl. 13:54
Hej
Har besluttet mig at blive fluefisker:-)
Vil derfor gerne have nogle gode anbefalinger til valg stang, hjul, liner osv.
Det bliver 99 % havørredfiskeri.

Budget ca. 2.000 kr. samlet.

Derudover kommer der køb af fluer og lidt udstyr.

Skal jeg gå efter færdige sæt eller andre forslag?

Tak.


Redigeret af FluenDK - 21 Jun 2017 kl. 13:56
Til top
Frederik Brink Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Frederik Brink Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Frederik Brink Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2017 kl. 16:01
Hej!

Velkommen til fluefiskerverdenen - et dejligt sted!

Hvis du har søgt lidt på nettet, har du måske bemærket, at der er mange forskellige holdninger til valg af fluegrej. Mærker, længde og klasse er en smagssag - nu får du mit bud.

Du skriver ikke om det er havørredfiskeri i åen eller på kysten, men jeg synes man skal vælge sit første sæt, så det bliver et allround-sæt.

2.000 kr. er et rigtig godt udgangspunkt.

Jeg har tidligere været ansat i en grejbutik, men jeg vil gerne understrege, at jeg ikke har nogen interesser indblandet.

Jeg vil anbefale dig en klasse 7. Hvis det er kystfiskeri er en 9" at foretrække, men hvis det udelukkende er til åfiskeri, vil jeg anbefale en 9,6" eller en 10" (så kan man række lidt længere ud over kanten).

I forhold til liner vil jeg vælge en allround WF-line, og jeg vil vælge den flydende.

Hjulet vil jeg vælge i en plasticudgave og bruge pengene på stang og line i stedet for.

Et sæt jeg har sat adskillige fluefiskere i gang med består af en Guide Line EXP4 med en Guide Line 4-cast line.

Hvis det kun er åfiskeri, vil jeg vælge Guide Line Bullet (eller Vison Vibe 85 ell.). På disse liner er klumpen (som udgør kastevægten) kortere. Det egner sig bedre til åfiskeri og korte kast.

Spørg endelig, hvis der er behov for yderligere hjælp.

Knæk og bræk,
Frederik.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FluenDK

Tilmeldt:: 21 Jun 2017
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FluenDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2017 kl. 16:18
Hej Frederik,
Tak for besked.
det er 100 % kyst.

Til top
Bo S Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FiatluX Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FiatluX Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2017 kl. 16:29
Havde nok ogå snuppet EXP4´ren

Eller for at spare til waders :)
https://fluer.dk/produkter-fiskegrej/52-fluesaet/5211-pool-12-fluesaet-inkl-kaste-dvd-til-traening/

Eller for at få lidt Hardy følelse
https://fluer.dk/produkter-fiskegrej/52-fluesaet/9737-greys-gr30-seatrout-96-fod-7-fluecombo/



Redigeret af FiatluX - 21 Jun 2017 kl. 16:31
Til top
Bo S Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FiatluX Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FiatluX Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2017 kl. 16:30
Ps. Har selv en EXP4 #4, kanon stænger til prisen!
Til top
Steffen dantoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dantoft Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: kolding
Status: Offline
Beskeder: 165
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dantoft Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2017 kl. 18:45
Du vil få mange bud.. Men en exp4 er et godt fornuftigt bud. 
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FluenDK

Tilmeldt:: 21 Jun 2017
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FluenDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2017 kl. 08:51
Hej:-)
er glad for alle svarere på den korte tid.
jeg tror jeg vælger dette. https://fluer.dk/produkter-fiskegrej/52-fluesaet/9737-greys-gr30-seatrout-96-fod-7-fluecombo/

Det virker som en gylden mellemvej prismæssigt.

Så skal jeg bruge nogle fluer. 
Andre ting jeg skal have købt?

Hvilken beklædning, kan i foreslå?
Waders, trøje m.v.

TAK
Til top
finn kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finn_kjær

Tilmeldt:: 17 Apr 2013
Geografisk: sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 118
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finn_kjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2017 kl. 09:44
Hejsa,

som flere andre her også skriver, så er det linen, stangen og hjulet i nævnte rækkefølge der udgør et godt sæt... Men hensyn til hjulet, så kan de billige plasthjul være ganske udmærkede; dog skal du være opmærksom på det gab der er mellem spole og spolehus - på nogen hjul kan linen smutte ind der og drille..  Har du overvejet at købe brugt? Der er garanteret nogen her på dette fora der har et sæt 2nd-hand i fornuftig kvalitet til en rimelig pris.. Fluer er jo et helt kapitel for sig, men med 10-15 stykker i forskellige mønstre; tang-loppe, kutling, reje, tobis så er du godt i gang. derudover vil jeg anbefale en linekurv, waders og vind/vandtæt jakke..

Og hvis du er helt ny fluefisker, så vil jeg anbefale at et kaste-kursus - eksempelvis hos ækvator -sport i Odense, men det kan du også finde mange steder. 

Til sidst vil jeg så byde dig velkommen i denne fantastiske fluefiskerverden, og samtidig komme med en lille advarsel: Det har med at gribe om sig :-) 

Knæk og bræk 


Mvh Finn
Til top
Bo S Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FiatluX Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FiatluX Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2017 kl. 12:08
Vision waders! 
Igen rigtig god kvalitet i forhold til prisen, selvfølgelig vil der være forskel på de billigste og de dyreste men generelt har Visions waders lige det der ekstra i forhold til andre "billig" waders.

Men alt kommer jo an på personlig erfaring osv. Wink
Til top
Bo S Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FiatluX Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FiatluX Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2017 kl. 12:11
Eller måske de her som starter waders https://hvidovresport.dk/Shop/waders/aandbar-waders/cc3-xp-stocking-foot-waders.aspx 

Har ingen personlig erfaring med dem men har læst en del positive meninger om dem, måske er der andre herinde som kan give deres besyv med!?!
Til top
Peder Bækhøj Zeuthen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Peder Bækhøj Zeuthen

Tilmeldt:: 08 Jun 2017
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Bækhøj Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2017 kl. 12:23
prøv og tjek dette, har selv handlet der, fin betjening

http://www.fishline.se/guideline-exp4-havsoringsset/product_details.php/products_id/1489

mvh Peder

Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FluenDK

Tilmeldt:: 21 Jun 2017
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FluenDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2017 kl. 14:36
Ser godt ud.
tænker at det nok er bedst at prøve de waders.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FluenDK

Tilmeldt:: 21 Jun 2017
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FluenDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2017 kl. 16:45
Ved godt, at det er bedst jeg får en person til hjælp. 
Men er her nogen der liggende inde med et link til hvordan man spoler line på, rigger det hele til osv.?

tak,.
Til top
Bo S Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FiatluX Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FiatluX Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2017 kl. 16:58
https://www.scientificanglers.com/fly-fishing-knot-tying-basics/
Til top
finn kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finn_kjær

Tilmeldt:: 17 Apr 2013
Geografisk: sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 118
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finn_kjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2017 kl. 17:10
Hey..

prøv at skriv "set up fly reel" i Youtube søgefeltet - så skal du bare se :-) 
Mvh Finn
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2017 kl. 17:24


Du skriver du ønsker dette sæt:

https://fluer.dk/produkter-fiskegrej/52-fluesaet/9737-greys-gr30-seatrout-96-fod-7-fluecombo/

Det vil jeg dog ikke anbefale dette, pga disse problemer med line, stang og hjul

1) Linen:
Sættet kommer med Int-clear-line. Dårlig ide med gennemsigtig line, når man skal lære fluekast - vigtigt at have en line man kan se, således at man kan lære at lave gode loops.


2) Stangen:
Stangen er 9,6 fod. Jeg vil anbefale 9 fod som starter stang af flere årsager.

3) Hjulet:
hjulet er sandsynligvis for let til at være i balance med en 9,6 fods stang. Efter min mening heller ikke optimalt hvis man skal have en afslappet kastestil, hvor det er "stangen der gør arbejdet". Men det er naturligvis et individuelt spørgsmål og afhænger af stil. Min holdning er dog at som begynder er det vigtigt ikke fra start af at skulle lære at kompensere for problemer og særheder i grej sammensætningen.


Flere har anbefalet EXP4 og det er ihvertfald en god stang til pengene, hvor du får en stang du kan vokse med. Men der er rigtig mange andre gode stænger. Dog er det vigtigere at tænke først på forfang som det vigtigeste, dernæst linen som næst vigtigeste, dernæst øvelse på græs - og mindst vigtigt af alt er fluestangen

Mvh Rasmus


Redigeret af Rasmus Elvekjær - 22 Jun 2017 kl. 17:28
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2017 kl. 19:01
hej fluer dk.  det er alle sammen velmente ord om hvad du skal gøre men det aller vigtigste er at du finder en instruktør der kan hjælpe dig igang eller en klub der kan hjælpe dig så du undgår for mange begynder vanskeligheder du vil meget hurtigere komme igang uden problemer hvis du vælger en af de ting jeg nævner,hvor bor du i landet kunne måske hjælpe dig igang du er velkommen til at ringe til mig hvis du bor på sjælland så kan vi også snakke grej.mvh leif lunde.  23741120.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FluenDK

Tilmeldt:: 21 Jun 2017
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FluenDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2017 kl. 08:11
Hej igen,
Hvis det er bedre at customize et sæt, er det vejen at gå.
Flere har foreslået denne fluestang: EXP4 #4
Hvilket hjul og line skal jeg så bruge sammen med stangen?

Som tidligere nævnt, vil jeg gerne op i en 2000-2500 kr. for at få noget der er lidt langtidsholdbart.
Tak.


Redigeret af FluenDK - 23 Jun 2017 kl. 08:12
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2017 kl. 09:15
EXP4 er bare et forslag og der findes mange andre gode. Jeg ville dog ikke vælge klasse 4, når du skriver:

"Det bliver 99 % havørredfiskeri"

Vælg minimum klasse 5 og gerne klasse 6 eller 7, mest pga vinden på kysten. Flere vælger klassse 3-4 på kysten men ikke godt begynder valg.

Jeg ville heller ikke vælge meget kraftigere end klasse 7, da det som begynder så bliver sværere at få føling og lade stangen.

Vælg en standard wf line i farven gul eller orange. Vælg en flydende da det så bliver letterede at løfte line fra vandet. Vælg gerne dertil intermediate polyleader hvis du har brug for at komme ned.

Skydehoveder er også en mulighed, jeg ville dog vente lidt - men de er gode til at lære dobbelt træk senere. .

Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FluenDK

Tilmeldt:: 21 Jun 2017
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FluenDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2017 kl. 10:09
Hej Rasmus,
Hvilket hjul vil du forelå til en EXP4 i klasse 6?

Jeg tænker måske at dette er et godt valg. SÅ det er tilmed på tilbud.
http://jaegeren-og-lystfiskeren.dk/product/guideline-quadra-1345/


Redigeret af FluenDK - 23 Jun 2017 kl. 10:34
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2017 kl. 11:08

Til en 9 fods klasse 6 ville jeg vælge et hjul imellem 130 - 170 gram afhængig af stang og line - og det vil altid være et kompromis - men undlad de helt letvægtere under 130 gram.

Hjulet du foreslår kender jeg ikke men det ser ud som et godt hjul - specielt at det har en indvendig ramme. Hvis du senere bruger monofil skydeline så forhindrer det tynde skydeliner i at sætte sig fast mellem spolen og hjulhuset.
Ikke et problem med WF linen - men senere kommer du nok til at bruge monofil på kysten også.

Eneste minus ved hjulet er prisen det er godt nok på "tilbud" - men lad dig ikke narre af det. De fleste ting bliver markedsført som "tilbud". Jeg tror at 1399 kr er værdien af det hjul ikke mere eller mindre. Men derfor kan det stadig være et godt køb. Men hvis du har et begrænset budget, så ville jeg hellere bruge pengene på line og stang - hjulet er den mindst vigtige del af udrustningen.


Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FluenDK

Tilmeldt:: 21 Jun 2017
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FluenDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2017 kl. 11:17
Hej igen,
Tak for besked
Lad mig gerne høre hvad du foreslår af hjul i en god kvalitet, med fremtid i.


Redigeret af FluenDK - 23 Jun 2017 kl. 11:26
Til top
Søren. Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Søren. Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 96
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2017 kl. 11:37
Mit bud:

Stang: Guideline EXP4 9' #7 (100% vælg en klasse 7, nu ved jeg ikke hvor du skal fiske, men en klasse 6 kan hurtigt blive for let mange steder - i hvert fald som begynder) 

Hjul: Vælg efter budget, men et par gode bud:
(billigt) Okuma SLV Str. 7/8, 
(mellem) Guideline Reelmaster str. 6/8
("dyrt") Guideline Haze 68 

Line: Guideline 4Cast #7 Flyd. 


Holder du dig til det billige hjul (som er rigeligt fint til dansk kystfiskeri), så kan du holde dig på dit budget eller under. Jeg vil anbefale dig at kontakte en butik for et samlet tilbud. Du skal jo også bruge bagline, forfang, forfangsmateriale osv.
Du kan typisk spare en hel del ved at købe samlet :)  




Redigeret af Søren. - 23 Jun 2017 kl. 11:38
Til top
Søren. Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Søren. Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 96
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2017 kl. 11:39
Quadra hjulet er i øvrigt super fint, og det er Guidelines tidligere topmodel (før Vosso og Fario modellerne). Nok derfor at det er nedsat ;)
Til top
finn kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finn_kjær

Tilmeldt:: 17 Apr 2013
Geografisk: sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 118
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finn_kjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2017 kl. 11:58
Altså, hvis du vil have et prisbilligt fluehjul der virkeligt har vist sit værd, så bør du overveje Okuma airframe - det er i komposit så der ruster/tærer ikke,men du skal skylle det alligevel af hensyn til bremse og line..

Hjulet kan du få fra kr. 200 så det er da til at have med at gøre - så kan jeg anbefale dig Lawson xtreme WF - den får du for kr. 349

så er du godt i gang :-) 


Mvh Finn
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FluenDK

Tilmeldt:: 21 Jun 2017
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FluenDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2017 kl. 12:20
Takker alle for indlæg.
Foreløbig ser indkøbslisten såleds ud:
Guideline EXP4 9' #7 
Guideline Reelmaster str. 6/8
:-)

Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2017 kl. 12:24


Hvis du skal tænke fremtid. Så tænk først på din fiskesituation.

Du kan fx stå i to scenarier A og B

A) Du starter på kysten og fisker flue på dage med moderat vind desuden engang imellem put and take

B) Du har ikke interesse for P/T og starter på kysten og vil senere gerne kunne fiske i kraftig blæst!

I scenarie A starter du måske med klasse 6 stang og vil senere supplere med klasse 5 eller 4

I scenarie B starter du måske med klasse 6 stang og vil senere gerne supplere med klasse 7 eller 8

Og du vil gerne bruge samme hjul.

Ved scenarie A vil jeg vælge et hjul imellem 130 og 150 gram

ved scenarie B vil jeg vælge et hjul imellem 150 og 190 gram


Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2017 kl. 12:35


I forhold til hjul er jeg enig med Finn Kjær i at det er en god ide at vælge et meget billigt hjul dvs 100 - 300 kr.

Men hvis du gerne vil bruge penge så køb noget ordentligt der er langtidsholdbart og ikke blot en mellemting.

Tænk også i brugt prisen på dit indkøb. Fx foreslog du det Guideline hjul - men du kan faktisk få et Danielsson eller waterworks lamson hjul for de samme penge. Forskellen er blot at hvis du passer godt på dit hjul så kan du om 5 år sælge Danielsson eller Lamson hjulet for 1000 kr og hjulet har derfor reelt kun kostet dig 400 kr - det kan du nok ikke med dit guideline.

Alternativt vælg et billigt hjul under 400 kr – det kan du om nogle år bruge som back-up hjul.

I begge situationer har det altså kun kostet dig under 400 kr. at have et hjul

Hvis du i stedet køber et ukendt halvgodt/halvdårligt hjul i mellemprisklassen så vil prisen på sigt være højere – fordi ingen vil købe det brugt.

Men alting er jo et personligt valg. Jeg har selv nogle få gode hjul jeg bruger til at fiske med og samtidigt er en ”investering”.
Desuden har jeg mængder af billige hjul. De billige hjul bliver brugt som back up, men også til at opbevare de forskellige liner jeg veksler imellem ved daglig kaste træning på græs.

Jeg bruger dem også ved ”rough” fiskeri. Fx så når jeg fisker gedder fra min båd så bruger jeg faktisk præcis EXP4 klasse 7 og EXP klasse 9 den ene rigget med flydeline den anden med skydehoved synk. Det er billige stænger sammen med nogle gamle hjul derpå. Når jeg så har mine stænger liggende i min lille båd og samtidigt bøvler med anker og driv anker så vil jeg ikke have dyrt grej liggende og rode rundt.
Men når jeg så vadefisker bruger jeg Sage/Gloomis stænger og Danielsson/Sage/Waterworks hjul – og så passer jeg på mit grej!

Mvh Rasmus


PS. Guideline EXP4 klasse 7 er et fint stangvalg – har den som sagt selv som backup og den er IKKE til salg☺ Men du må gerne prøve den.

.



Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FluenDK

Tilmeldt:: 21 Jun 2017
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FluenDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2017 kl. 12:40
Tak for svar.
hvis ikke et mellemklassehjul, hvilket tophjul foreslår du så?
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2017 kl. 12:41
hej fluen dk. når det drejer sig om hjul så glem alt om de sikkert velmente råd om vægt og des lignende 95 % af de hjul som er specificeret til en given klasse eller 2 eller 3 er for det meste brugbare uden at være for tunge,et godt valg kunne være loop clw 5-8 eller okuma clv 6-8 de er rimelig lette og fungerer rigtigt godt til prisen under en tusse.leif.
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2017 kl. 13:27



Du vil gerne have forslag. Fx kunne Lamson Liguid til omkring en tusse være et valg - det har samme bremsesystem som deres topmodeller, flere vil mene at det er en ulempe at det er tungere end top modellerne. Jeg vil mene at det er en fordel. Derfor er jeg ikke enig med Leif - men alting er individuelt og selvom han siger at du skal glemme mine råd - vil jeg blot tilføje, at bare fordi Leif ikke mener det gør en forskel er ikke nødvendigvis det samme som dig. Nu har Leif tilbudt dig kaste lektion - så hvad med at vi alle 3 mødes på græs - så vi kan se at det gør en forskel.

Selv er jeg meget krakilsk hvad angår vægt og tænker +/-1 10 gram. Jeg vikler fx blytråd omkring hjulfoden på nogle af mine hjul. Dernæst fastgøres dette med en stump cykel slange. Det giver balance og balancepunktet ligger tættere på klingen. Fordelen ved cykelslangen er desuden at jeg så kan vikle forfanget omkring hjulholderen og fastgøre fluen i et øje. uden cykelslangen vil forfanget få et kink omkring hjulfoden og lettere glide af.
Jeg afmontere ofte kroghvilet. Det irertere mig og jeg bruger det ikke, da mine forfang ofte er længere - og jeg gider ikke have nailknoten indenfor topøjet.

Nå tilbage til dit spørgsmål og flere forslag til hjul, hvis du i stedet gerne vil have full frame der lukker af for skydelinen - så kunne Danielson være et forslag eksempelvis F3W serien der koster det samme som guideline - men efter min mening er det en bedre investering




Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Dennis Jørgensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zinkoid

Tilmeldt:: 12 Nov 2010
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zinkoid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2017 kl. 15:54
Hej FluenDK, Du må endelig ikke købe et Lamson Liquid hvis du vil fiske kyst. Det holder ikke. Hjulet er ellers ganske fornuftigt med god bremse, men coatningen som hjulet er behandlet med er ikke stærk nok. Går der først hul på coatningen så korroderer aluminiumet også selvom du skyller det efter brug. Ellers er jeg stort set enig med de andre. 
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FluenDK

Tilmeldt:: 21 Jun 2017
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FluenDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2017 kl. 09:38
Tak for forvirringen.
;-)
Gas..Jeg vil snarest læse igennem de fine indlæg i gennem (en gang til).

Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2017 kl. 10:57
Citat: zinkoid

Hej FluenDK, Du må endelig ikke købe et Lamson Liquid hvis du vil fiske kyst. Det holder ikke. Hjulet er ellers ganske fornuftigt med god bremse, men coatningen som hjulet er behandlet med er ikke stærk nok. Går der først hul på coatningen så korroderer aluminiumet også selvom du skyller det efter brug.

Helt enig i dine betragtninger omkring Liquid hjulet, det er så ringe, at det burde være forbudt at sælge det! 😠
Mvh
Henning
Til top
Jørgen Lorenzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FFFI

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Kysten
Status: Offline
Beskeder: 148
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FFFI Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2017 kl. 11:25
Hej Fluen

Hvis du har bestemt dig for Exp4 stangen, så tjek lige RED HOT SUMMER SALE -johnnorris.co.uk der kan du købe den til en god pris (£60-70) ved dog ikke om de lige har den model du skal bruge.
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2017 kl. 14:31


Danmark kan også være med i tilbud - Jeg købte mine to EXP4 i den lokale butik https://alle-tiders.dk.
De blev solgt til halvpris! så jeg købte spontant de sidste to stk. Bagefter blev jeg overasket over, hvor gode de er. Det er ikke altid de dyreste stænger der nødvendigvis er de bedste!

Vedr Liquid så tak for info - det var jeg ikke klar over, jeg overvejede faktisk selv at købe netop det hjul Liquid, da det er muligt med billige ekstraspoler. Men nu vil jeg bestemt ikke købe det!

Held og lykke med grejvalget og der vil altid være meget forskellige meninger.
Men mit bedste råd (som jeg tror alle er enige i) er at tænk også på forfang og line som vigtige valg. Køb fx ikke en klar Intermediate line som der blev foreslået - den kan du ikke se, og derfor kan du ikke lave korrektioner for fejl i linebuer du opdager.

Håber du bliver glad for fluefiskeri, og det er ikke svært - men kræver blot øvelse.

bedste hilsner Rasmus

Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
finn kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finn_kjær

Tilmeldt:: 17 Apr 2013
Geografisk: sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 118
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finn_kjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2017 kl. 17:49
Mener du godt nok det Rasmus - Citat: "Dog er det vigtigere at tænke først på forfang som det vigtigste, dernæst linen som næst vigtigste, dernæst øvelse på græs - og mindst vigtigt af alt er fluestangen."  Altså at forfanget spiller en større rolle end selve linen og at hjulet spiller større rolle end stangen?? Eller har jeg misforstået dig....?
Mvh Finn
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum