Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Max. 3 havørreder om dagen.

 Besvar Besvar
Forfatter
Tage Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Parmachene Belle

Tilmeldt:: 19 Mar 2017
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Parmachene Belle Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Max. 3 havørreder om dagen.
    Sendt: 06 Jun 2017 kl. 09:58
Max. 3 havørred om dagen - uanset metode - og kun 1 over 60 cm! Sådan stod der i den nye bekendtgørelse for regulering af fiskeriet omkring Bornholm fra 2016 og nu skal Sjælland og øerne ha' samme lovgivning, hvis de kloge hoveder får deres vilje. Håbet er, at garnfiskeriet efter havørred aftager markant, for hvorfor sætte 3 garn når havørrederne vandrer - og måske få 20 blankfisk i nettet, når de 17 skal ud igen...

Sådan håber mændene bag forslaget, at det går...Jo, man har bestemt lov at være optimist, men mon ikke nærmere de garvede garnfiskere, bliver ved med at fiske præcis som hidtil...Og fanger de for meget, ja, så ta'r de sku' da bare de 3 største og dumper resten...levende eller døde!

Hmm...måske skulle de kloge hoveder arbejde lidt mere med den "bornholmske model"...


Redigeret af Parmachene Belle - 06 Jun 2017 kl. 10:03
Til top
Henrik Hvass Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Hvass

Tilmeldt:: 18 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hvass Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2017 kl. 16:37
Der er da ALDRIG en garnfisker der har sat en fisk ud igen, hvis de havde kunne tjene penge på fisken.
Til top
Tage Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Parmachene Belle

Tilmeldt:: 19 Mar 2017
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Parmachene Belle Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2017 kl. 16:57
Henrik Hvass. Hvis du har ret, hvordan kan nogen så tro at en ny lov om max. 3 havørred om dagen afholder jordens bærme fra fortsat at fiske med arme og ben...?
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2017 kl. 17:09
Af ren og skær mangel på en konsekvent politik omkring garnfiskeri og en manglende evne til at imødegå bla skarvens massive fremgang mv, opstår så tåbelige og bagstræberisk ideer, at man i stedet reagerer restriktivt overfor den gruppe, som et bedre fiskeri skulle være til glæde for, lystfiskerne.
At fastsætte et mindstemål for havørreder på 60 cm, betyder jo i praksis, at den fisk du ønsker at spise, fremover må købes hos en fiskehandler.
Garnfiskeriet vil næppe blive reduceret væsentligt af sådan et tiltag.
En reduktion af ålebestanden på 90% har jo blot betydet....at der sættes langt flere ruser for at kompensere for manglende fangster.
Utroligt at man intet har lært af det.

/Jim.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2017 kl. 17:14
Mindstemål på 40 cm er uændret, derimod er der et maksimum på "kun" en fisk over 60 cm pr dag...
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2017 kl. 18:03
Det giver ingen som helst mening - man kan jo til en start ikke sammenligne Bornholm med Sjælland, for der bliver ikke sat fisk ud på Bornholm. Det gør der til gengæld på Sjælland, og vi er nogle stykker der lægger nogle timer i vandløbs- og fiskepleje, netop for at have nogle fisk at fange. Nu skal vi så have trukket restriktioner ned over hovedet, mens kontrollen med garnfiskeriet ikke bliver øget. Det er simpelthen en joke - en meget dårlig en af slagsen.

Garnfiskerne kan fortsætte som hidtil, for der er ingen risiko for at blive opdaget da kontrollen er lig 0, mens rationalet hos "hjernerne" bag disse regler er, at nu bliver garnfiskerne lige pludselig lovlydige, da de jo kun må hjemtage 3 fisk om dagen - vågn nu op og lugt til kaffen!!

Ingen af de garnfiskere jeg har mødt, eller har kendskab til, har den mindste respekt for regler - det begrænser dem ikke på nogen måde, og iøvrigt så kan garnfangede fisk jo ikke genudsættes.

Nå, men så er der i hvert fald ingen grund til at bruge mere af sin fritid på elfiskeri og lignende aktiviteter.
Til top
claus møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cgm

Tilmeldt:: 13 Jul 2011
Geografisk: oure
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cgm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2017 kl. 18:19
Der er ikke mange  havørreder der overlever mere end et par timer i et garn, så hvad vil det hjælpe på bestanden at smidt døde ørreder ud igen intet. Næ garnfiskerne skulle kun have lov til et garn og så skal de være der mens det fisker.
Til top
Simon Rømer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Haslefisker Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2010
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Haslefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2017 kl. 18:56
Jeg er slet ikke i tvivl om at garn fiskeriet omkring Bornholm er reduceret betragteligt.
Før havde vi bi erhvervsfiskere der fiskede helt op til 100 meters grænsen efter torsk med garn der var rigtig lange, nogle på 2000 meter vil jeg tro.
De fulgt jo bare reglerne som de sagde.
Det er nu stoppet da de ikke er interesseret i bi fangster de ikke må lande.
Maks 3 havørreder i en båd, det er meget nemt for fiskeri kontrollen at kontrollere og med udsigten til de får droner, så får de et rigtig godt værktøj tror jeg på.
Til top
Simon Rømer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Haslefisker Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2010
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Haslefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2017 kl. 19:22
Vi havde også en del der fiskede "torsk" og "skrubber" på lavt vand når havørreden var fredet.
Her så vi så at de farvede blev genudsat (som regel døde) og de blanke kom med i land som lovlig bi fangst.

Det har man ikke længere samme interesse i, og jeg har en klar fornemmelse om at det har været med til at skabe mere selvjustits blandt redskabs fiskere.

Under forhandlingerne blev det jo også gjort klart at vi sådan set havde fine regler, men de var for svære at forstå og skulle gøres mere enkle.
Og virkede det vi kom frem til ikke her på Bornholm, så ville vi komme tilbage og kræve at der kom andre regler for at begrænse misbruget.

Lystfiskeriet fra kysten på Bornholm er klart blevet en større fornøjelse, da der ikke står den samme mængde af garn som før og vi har heller ikke de her typiske garn dage hvor det havde blæst kraftigt i 2 dage og vind og bølger så lagde sig i løbet af natten,Så var der mange plaser plastret ind i kystnære garn.

Men selvfølgelig er der stadig ulovligt fiskeri, men det er langt mere tåleligt nu og det er meget sjældent at man høre om sammenstød imellem lystfiskere og redskab fiskere, det skulle man ikke lede længe efter før vi begyndte på at indføre nye regler på Bornholm.
Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2017 kl. 19:48
Selvfølgelig er det aldrig rart med restriktioner, der rammer en selv, men hånden på hjertet: hvis vi som lystfiskere hjembringer flere end tre fisk fra hver fisketur, er der så ikke gået lidt rovfiskeri i det?

Selv er jeg begyndt at dyrke meget mere catch and release på kysten, da havørred-bestandene her i det sydsjællandske område, hvor jeg fisker, er truet - og den fisk, jeg fanger, er altså også en fisk mindre på gydebankerne.

Jeg ser ikke noget problem i tage en fisk med hjem til eget forbrug til gryden eller grillen, men det er slut med at tage med hjem til naboen og kollegaen, som jeg indimellem har foræret en fisk.

Dem, der udelukkende tager på kysten for at tonse fisk i land, har efter min mening et meget snævert syn på, hvad det vil sige at være lystfisker. Vi har også et ansvar for, at der er fisk til de kommende generationer.

Og selvfølgelig skal garnfiskeriet også kontrolleres - ligesom de lystfiskere, der ikke har styr på fredningszoner.

Jeg synes, det er rigtigt opmuntrende at læse, at en bag-limit har virket begrænsende på garnfiskeriet på Bornholm. For at tro, at restriktioner kun er noget, der skal gælde de andre, er illusorisk, hvis man politisk vil have gennemført en bedre beskyttelse af vore fiskebestande.

Bare min mening. Du har måske en anden. Helt fint med mig :)
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2017 kl. 19:49
Ole R. syntes enlig at du urimelig negativ, tænk engang på forårs fiskeri på syd Stevns uden 300 meter lange garn sat på 1 meter vand.. Du har jo også tidligere udtalt misfornøjet om bundgarnsfiskernes eventuelle store fangster af havørred - de har jo mulighed for at genudsætte langt størstedelen af deres fisk absolut leve dygtige, så med de nye regler må det problem sådan set være løst :-) 

Den gennemsnitlige lystfisker fanger sjældent 3 fisk over målet og dem som ofte gør, praktisere jo allerede i dag overvejende c/r fiskeri langt hen ad vejen, så det kommer jo ikke til at betyde noget synderlig for os som sådan... Den 60 cm regel er dog svær at få øje på hvad skal bruges til, det flytter jo ingen ting og kan betyde at den stål blanke drømme fisk som det kan have taget årevis at nå, skal genudsættes pga at man måske samme dag var heldig at få en på 61 cm og det vil også være en irreterende udfordring i forhold til diverse kyst konkurrencer.

Syntes dog at lystfisker kvoter (især med tanke på de vanvittigt idiotiske torske regler) er en meget forkert udvikling og ville godt nok ønske at der var en anden vej frem, omvendt syntes den lidt svær at få øje på i det her tilfælde..
Til top
Tage Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Parmachene Belle

Tilmeldt:: 19 Mar 2017
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Parmachene Belle Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2017 kl. 19:56
Jeg mener afgjort, at vi lystfiskere skal gå forrest, når det drejer sig om at forsvare miljøet og de truede fiskebestande.

Jeg mener også, at en max fangst på 3 havørreder om dagen, for lystfiskere, er en glimrende ide til gavn for miljø og ørred. 3 fisk på en dag er ikke rovfiskeri - og 3 fisk over målet er RIGELIGT som hovedret for langt de fleste familier i Danmark :).

Men de krav vi lystfiskere bør stille til os selv, har intet med de langt skrappere krav at gøre, vi - efter min mening - bør stille til garnfiskerne! For gang på gang - gennem de mange år jeg har været lystfisker - har jeg nemlig oplevet, HVOR STOR forskel der er på lystfiskernes og garnfiskernes tilgang til naturen...Jeg vil undlade at komme ind på disse forskelle her, men nøjes med at konstatere, at de mennesker der står bag den nye "fælles-lov" for lyst- og garnfiskere, om max 3 havørred pr dag, i mine øjne er LATTERLIGT naive - og bestemt ikke gavner lystfiskernes sag!!

Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2017 kl. 19:58
Som sagt - man kan ikke drage en rimelig sammenligning mellem Bornholm og Sjælland. Det er da super dejligt at garnfiskeriet næsten er forsvundet omkring klippeøen, det kommer bare ikke til at ske på Sjælland, og da slet ikke på Stevns, hvor der foregår massivt ulovligt garnfiskeri med skjulte garn. 
Uden en styrkelse af kontrollen kan de fortsætte som hidtil, det vil de gøre, og så er det helt hul i hatten, at lystfiskerne skal foregå med et godt eksempel.

Det er muligt jeg er negativ - men jeg tror ikke et sekund på, at dette tiltag vil begrænse garnfiskeriet - og da slet ikke det ulovlige - der er ingen risiko for at blive opdaget.
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2017 kl. 20:02
det som der bliver nævnt som argument, for at det er en tåbelig ide at sætte en begræsning, er at garnfiskerne kan gøre som de plejer og forsætte som de har lyst til, samt at de ikke har respekt for reglerne .. hvilket sikkert er korrekt, men skal man så ikke fastsætte nogle regler for de personer, fordi at de er ligeglade med reglerne ? skal man ikke starte et sted, og så arbejde ud fra det ..

og had angår os stangfiskere, så er der vel ikke det helt store problem i at vi kun må hjemtage 3 fisk .. hvis du mener du skal tage flere fisk med hjem for at brødføde dig og dine nære, så er det nok netop dig der burde tage til fiskehandleren!
Til top
Simon Rømer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Haslefisker Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2010
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Haslefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2017 kl. 20:06
Tro mig, vi havde også vores at slås med her på øen, men med den nye bekendtgørelse havde fiskerikontrollen et meget håndgribeligt værktøj at bruge, der er selvfølgelig nogle der ikke kan styre sig og så viser kontrollen som regel støre interesse, det bryder de andre redskabs fiskere sig ikke om og så hjælper de hinanden med at huske reglerne.
Det er det vi har oplevet flere steder på Bornholm.

Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2017 kl. 20:09
Altså i Fakse bugt er problemet jo i høj grad totalt lovlige og super lange garn fra bi-erhversfiskere, med havørred som speciale og for dem bliver det jo umuligt at have en forretning kørende.. Så er der selvfølgelig alle de ulovlige garn, i dag skal kontrollen tage dem med fingerne i kagedåsen og det er stort set umuligt.. En fritidsfisker kan lande 200 havørreder i havnen uden at de kan rører personen, den mulighed bliver lukket og kontrollen vil trods få midler, få det meget nemmere...
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2017 kl. 20:12
Jeg har vist kun en enkelt gang i mine snart 50 år som lystfisker taget 3 havørreder med hjem - det er ikke det der er essensen af min kritik - men det kan man da altid forsøge at skyde mig i skoene hvis man ikke orker at læse hvad jeg skriver.

Måske man skulle have gjort en indsats for at få styrket kontrollen FØR lavede disse regler - men det gjorde man ikke, og derfor får det karakter af symbolpolitik.

På Bornholm sætter man ikke fisk ud, og derfor giver reglerne da meget god mening derovre, lige bortset fra at kontrollen jo heller ikke styrkes på de breddegrader. 
Her på Sjælland arbejder mange frivillige for at vi kan få flere fisk på kysten, og de skal nu begrænses, mens garnfiskerne kan fortsætte som hidtil. Er der virkelig nogen der seriøst tror på, at de lige pludselig pakker deres nedgarn sammen og får en anden og mere indbringende fritidsbeskæftigelse? Held og lykke med det siger jeg bare - jeg køber den ikke.
Til top
Simon Rømer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Haslefisker Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2010
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Haslefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2017 kl. 20:14
Men fiskerikontrollen er også meget interesseret i at få  oplysninger om hvad der foregår hvor, på den måde ved de hvor de skal gøre en indsats.
Det er også vigtigt at melde ind så det ulovlige fiskeri bliver registreret.
Med udsigten til nye droner, så får fiskerikontrollen også mulighed for at komme ud med en mand og sende dronen ud for at se på redskaberne.
De kan se rigtig meget og også ned i vandet.
De kan optage og deres optagelser burde kunne bruges som beviser når de selv har lavet optagelserne.
De har teste en drone her på Bornholm, og det var noget der kunne bruges i deres arbejde.
Til top
Simon Rømer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Haslefisker Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2010
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Haslefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2017 kl. 20:19
Havørreden på Bornholm er selv producerende, det har den været siden 1992.
Men det er ikke kommet af sig selv.
Der ligger et stort stykke frivilligt arbejde bag det.
3 fisk regler er ikke for at beskytte, men for at forvalte havørredfiskeriet.



Redigeret af Haslefisker - 06 Jun 2017 kl. 20:20
Til top
Rune Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dr. Claws Avatar

Tilmeldt:: 04 Feb 2014
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dr. Claws Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2017 kl. 21:25
Det virker som om, at de fleste er enige om, at max. 3 fisk om dagen er rigeligt at tage med hjem. Jeg ser sjældent nogen som tager mere hjem. Altså ingen forskel for os lystfiskere. To fisk over 60 cm er også groft synes jeg, om så den ene er et "trofæ" eller ej - tough luck - så må det ene tilfælde sgu komme havørredbestanden og vores eget fremtidige fiskeri til gode. Så hvorfor ikke droppe al den skepsis og fordømmelse af garnfiskerne, og håbe på, at forslaget måske kan have positiv virkning, som på Bornholm (selvom det ikke er 1/1 ift. Sjælland), når nu begrænsning af garnfiskeri er politisk udelukket (desværre). Dejligt at høre de gode erfaringer fra dig Simon.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2017 kl. 21:40
Citat: Nikolaj Kolding!

Den 60 cm regel er dog svær at få øje på hvad skal bruges til, det flytter jo ingen ting og kan betyde at den stål blanke drømme fisk som det kan have taget årevis at nå, skal genudsættes pga at man måske samme dag var heldig at få en på 61 cm og det vil også være en irreterende udfordring i forhold til diverse kyst konkurrencer.

Jeg synes så at man samtidig skulle forbyde kyst konkurrencer! 

Edit:
(og fiskekonkurrencer generelt) jeg synes det er usmageligt at konkurrere på fisk og ofte får det det værste frem i folk og de hjemtager en fisk som de normalt ville have genudsat (farvet, nedfald for stor! osv)




Redigeret af duck power - 08 Jun 2017 kl. 14:28
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2017 kl. 21:20

HELT ENIG! Per Gade - så præcist kan det skrives:

Citat: Per Gade

Selvfølgelig er det aldrig rart med restriktioner, der rammer en selv, men hånden på hjertet: hvis vi som lystfiskere hjembringer flere end tre fisk fra hver fisketur, er der så ikke gået lidt
rovfiskeri i det?
Selv er jeg begyndt at dyrke meget mere catch and release på kysten, da havørred-bestandene her i det sydsjællandske område, hvor jeg fisker, er truet - og den fisk, jeg fanger, er altså også en fisk mindre på gydebankerne.
Jeg ser ikke noget problem i tage en fisk med hjem til eget forbrug til gryden eller grillen, men det er slut med at tage med hjem til naboen og kollegaen, som jeg indimellem har foræret en fisk.
Dem, der udelukkende tager på kysten for at tonse fisk i land, har efter min mening et meget snævert syn på, hvad det vil sige at være lystfisker. Vi har også et ansvar for, at der er fisk til de kommende generationer.
Og selvfølgelig skal garnfiskeriet også kontrolleres - ligesom de lystfiskere, der ikke har styr på fredningszoner.
Jeg synes, det er rigtigt opmuntrende at læse, at en bag-limit har virket begrænsende på garnfiskeriet på Bornholm. For at tro, at restriktioner kun er noget, der skal gælde de andre, er illusorisk, hvis man politisk vil have gennemført en bedre beskyttelse af vore fiskebestande.
Bare min mening. Du har måske en anden. Helt fint med mig :)


Bare min mening også! Sådan og tak fordi jeg ikke behøver skrive mere!
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2017 kl. 21:44
Citat: Rasmus Elvekjær


HELT ENIG! Per Gade


Bare min mening også! Sådan og tak fordi jeg ikke behøver skrive mere![/QUOTE]

Selv tak, Rasmus. Skulle det være en anden gang. Vi har i øvrigt stadig en fisketur til gode på et tidspunkt. Der er masser af burhøns, der skal fiskes op for tiden. Udslip..! :)
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jun 2017 kl. 10:56
Citat: Dr. Claws

Det virker som om, at de fleste er enige om, at max. 3 fisk om dagen er rigeligt at tage med hjem. Jeg ser sjældent nogen som tager mere hjem. Altså ingen forskel for os lystfiskere. To fisk over 60 cm er også groft synes jeg, om så den ene er et "trofæ" eller ej - tough luck - så må det ene tilfælde sgu komme havørredbestanden og vores eget fremtidige fiskeri til gode. Så hvorfor ikke droppe al den skepsis og fordømmelse af garnfiskerne, og håbe på, at forslaget måske kan have positiv virkning, som på Bornholm (selvom det ikke er 1/1 ift. Sjælland), når nu begrænsning af garnfiskeri er politisk udelukket (desværre). Dejligt at høre de gode erfaringer fra dig Simon.


Det er en elendig sammenligning Bornholm og Sjælland. Garnfiskerne vil jo næppe blive behandlet ens. Vi har heller ingen bevisførelse for at det vil ændre synderligt. Der er så også den længere fredning af farvede fisk i saltvand, som hele tiden glemmes i debatten. Så vidt jeg har forstået vil den ikke gælde i ferskvand.

Vi mangler fuldkommen en ordentlig dialog om emnet mellem alle de sjællandske foreninger (og lystfiskere), hvoraf kun nogle DSF foreninger har været involveret og Fishing Zealand, som jo ikke repræsenterer de sjællandske lystfiskere. Simons erfaringer fra Bornholm er jo blot personlige oplevelser. Ingen bevisførelse.
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jun 2017 kl. 11:05
Man kan også sagtens forestille sig, at man laver kvoter for trollingfangede laks i Østersøen...og så er det om at komme i dækning!!

Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jun 2017 kl. 11:52
Lad os holde os til emnet og diskutere andre arter i en anden tråd.

Men, hvis det bliver vedtaget, så vil det vel også gælde for de trolling fiskere, der fisker omkring sjælland, eller hvad?
Til top
Tage Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Parmachene Belle

Tilmeldt:: 19 Mar 2017
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Parmachene Belle Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jun 2017 kl. 12:37
Det er sør'me da meget uheldigt, at det kun er sportsfiskere med stort "S", der skal bestemme fremtiden for ALLE sjællandske lystfiskere.

Ang. laksetrolling i Østersøen, ja, så er der givet mange, der gerne så en lov med skrappe fangstrestriktioner. Tidligere tiders store dagfangster på 10 - 15 og 20 trolling laks ses heldigvis sjældent mere, da de garvede trollingfiskere for længst har vedtaget en uofficiel kvote på 3 laks pr båd pr dag - og da der ofte er 3 mand i en båd, passer det vist fint. Men også i forbindelse med dette fiskeri ville en kvote-debat være naturlig, bare man ikke - arrogant - undlader at tage såkaldte "lystfiskere" og trolling fiskere med i denne snak...

Som tidligere nævnt mener jeg afgjort, at vi lystfiskere skal gå forrest, når det drejer sig om at beskytte naturen og de truede fiskearter, men vi skal ikke være så dumme og naive, at vi afvikler vores egen hobby!

Og når "sportsfiskerne" fx ikke tager "lystfiskerne" med på råd, skaber de splid og det er det eneste, vi ikke har brug for nu, hvor Danmark markedsføres massivt i Europa som landet der flyder med laks og brakvandsgedder!

Bare 4 år tog det at fiske geddebestanden i knæ i det brakke sydsjællandske område efter massiv markedsføring i Sverige, Tyskland, Holland, Belgien og Schweiz...Måske skulle turistfolkene - bare for sjovs skyld - fremover beregne det maksimale turist-fiske-tryk et område tåler, før man inviterer germanske gæster og andet godtfolk.

Sørgeligt at turistfolkene indtil videre har haft succes med at ta' lyst- og sportsfiskerne med bukserne nede...

Redigeret af Parmachene Belle - 08 Jun 2017 kl. 12:44
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jun 2017 kl. 12:45
Ro på - der er tid endnu. Der kommer en høring i efteråret fra Naturerhvervsstyrelsen,der skifter navn til Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, hvor alle får muligheden for at kommentere.

Så hold på seler og livrem :-)
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Simon Rømer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Haslefisker Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2010
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Haslefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jun 2017 kl. 16:32
Tage, Jeg forstår at du mener at Sportsfiskere vil bestemmer over lystfiskere.
Jeg kunne godt tænke mig at du beskrev hvordan du definere det ene og det andet.
Jeg ved godt hvordan jeg vil, men kunne godt tænke mig at du beskrev hvordan du gør.

Til top
Simon Rømer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Haslefisker Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2010
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Haslefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jun 2017 kl. 16:43
Kjeld. det er rigtigt at der ikke er noget dokumentation for det jeg skriver. jeg skriver hvad jeg mener og oplever, jeg taler også med rigtig mange lystfiskere her på Bornholm og det er også ud fra det billede jeg får derfra at jeg skriver som jeg gør.
Som jeg har skrevet før i andre sammenhæng, det undre også mig at de Sjællandske foreninger ikke er interesseret i at danne fælleskab og indgå i et konstruktivt arbejde.
Det er jo sådan vi gør i DK, og det er det som vores demokrati er bygget op om.
Vi går sammen med nogle der vil samarbejde og finder nogle fælles løsninger, der er så nogle der vælger at stå udenfor og se på hvad de andre gør, og det har man også ret til.

Til top
Tage Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Parmachene Belle

Tilmeldt:: 19 Mar 2017
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Parmachene Belle Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jun 2017 kl. 17:42
"Lyst" er i Wikipedia defineret som selvfornøjelse og spænding - mens begrebet "sport" er uløseligt knyttet til konkurrence, hvilket meget præcist beskriver min opfattelse af forskellen på lystfiskeri og sportsfiskeri.
For mens lyst-oplevelsen er noget subjektivt, der unddrager sig objektiv værdiansættelse, da er sports-oplevelsen noget, der helt unddrager sig den subjektive vurdering, da et konkurrenceresultat jo altid er målbart og derfor objektivt...

Sagt på en anden måde:

En LYSTfiskers oplevelser er HELT enestående. Han mener fx ikke, at hans oplevelser hverken kan eller skal sammenlignes med andre lystfiskeres!

En SPORTsfisker mener derimod, at han kan måle sine præstationer i forhold til andre sportsfiskere ( det ligger jo i selve begrebet "sport" ). For ham er størrelsen, på de fisk han fanger, afgørende vigtig - præcis som antallet af de fisk han fanger er afgørende for hans succes-følelse. Sportsfiskeren deltager meget gerne i konkurrencer - noget han selvfølgelig tager MEGET alvorligt.
Til top
Simon Rømer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Haslefisker Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2010
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Haslefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jun 2017 kl. 18:12
Tage, jeg kan se vi er enige på det punkt, det er også sådan jeg ser det.
Jeg blev forvirret da der blev skrevet at Sportsfiskere ville bestemme over lystfiskere.

For i min verden er det ikke antallet af hjemtage fisk der betyder noget for en lyst fisker, det er den samlede oplevelse og det man selv har ud af en fisketur.

Derfor mener jeg at max 3 havørreder som gælder alle her på Bornholm også er til stor gavn for lystfiskere, da jeg mener det gavner den samlede oplevelse nu når fiskeriet med faste redskaber er kommet ned på et langt mere tåleligt niveau.
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 842
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2017 kl. 20:30
Hvor mange af de havørreder er egentlig gode at release efter de er fanget på flåd og regnorme der var ret populært på kysten sidst jeg var på bornholm,,,lige nord fra Hasle stod der 4 mand fra sjælland der fangede vildt på meget små kroge og regnorme og de var sgu ligeglade selvom de stod lige udenfor en lille bæks udløb,,skal dog siges til deres forsvar at de slap alt under 40 cm fri igen minus var at der lå 10-12 fisk under 40 cm og flød i overfladen...

Så nej det er ikke kun garnfiskere og trollingfiskere der er ligeglade selv lystfiskere med reklame på deres jakke/veste for deres sjællandske klub kan være grimme


Redigeret af Kevin rostrup - 11 Jun 2017 kl. 20:34
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum