Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vadestøvler eller bare støvler?

 Besvar Besvar
Forfatter
anders sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Greywolf45

Tilmeldt:: 16 Maj 2017
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greywolf45 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Vadestøvler eller bare støvler?
    Sendt: 21 Maj 2017 kl. 20:04
Hej alle
vi er 4 mænd der skal til Alaska 2018, det er jo blevet forbudt at have filt på vadestøvler og vi har alle gode filtstøvler, dvs vi skal købe nye. 
Vi kom til at snak om, hvorfor vadestøvler? Kan man ikke bare købe et par billige støvler fra bilka og bruge dem, eller skal det være vadestøvler?
Hvorfor? Vi havde tænkt at købe støvlerne hjemmefra også bare smide dem ud derovre når vi skulle hjem, så der  er plads til tøjet fra outlet.
Vi skal fiske i flod i 6 dage.
På forhånd tak
Anders

Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2017 kl. 20:22
har forsøgt det samme med Bilka støvler med de blev opløst af vand og holdt ikke længe.

Til top
Steen Tofte Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sovereign Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2004
Geografisk: Lapland
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sovereign Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2017 kl. 21:26
Har ikke nogen som helst erfaring om Alaska, men har boet 26 år i Kiruna ( nordlige svensk Lapland ) Vaderstövler ? ja ! men af en god kvalitet = billig af galon eller noget i den retning, de dyre tåler ikke vegetationen, der rives hul med det samme, billige stövler af "glat" materiale skades ikke af pilebuske og små birketräer, lette at rulle ned når der vandras.Det som kan behöves er et par gode indersåler, ok det virker jo lidt tosset at köbe at par billige vadestövler til måske kr. 400,- og så lägge det samme på en stabil indersål - men så har du altså noget der dur og du kan gå langt i uden at blive trät eller få vabler. Tight lines !  Steen

Redigeret af sovereign - 22 Maj 2017 kl. 12:12
Til top
Rune Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dr. Claws Avatar

Tilmeldt:: 04 Feb 2014
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dr. Claws Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2017 kl. 15:57
Spurgte engang i en grejbutik og han sagde at vadestøvlerne er designet til at tilbageholde sand fra wadersnes sarte neoprensok, for ellers slider det for meget på wadersne. 
Hvorfor ikke bare købe et par billige wadestøvler uden filt og så har man et ekstra par støvler til en anden god gang på kysten eller i åen?
Til top
Jens Lygum Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lygum

Tilmeldt:: 18 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lygum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2017 kl. 09:14
Hej Anders.

Man kan sagtens bruge billige sko/støvler fra Bilka, men helst med en god profilsål. Hvis det har noget med vægt og plads at gøre kan i købe dem i WallMart når i ankommer. Sko/støvlerne holder ikke så længe, men sagtens til en ferie på 2-3 uger. 
Et problem med sko/støvler uden filt eller spikes er at de glider på stenene. Husk derfor en vadestav, det kan afhjælpe lidt.
Jeg plejer at skifte min vadestøvler (altid med spikes) ud for hver 2-3 år, de gamle gemmer jeg og tager dem med til Canada og de kommer ikke med tilbage :-) 
Hvis det kniber med vægten, kan der med fordel købes et par billige åndbar waders, jeg plejer at købe et par et-lags til kr. 300-400.- og smider dem ud når jeg skal hjem. Lige nu på www.fluer.dk til kr. 349.- (har købt to par til næste tur).
Mvh. Knæk og bræk
Jens Lygum

Ps. gem ud-tjente: underbukser, strømper, T-shirt og skjorter, sammen med wadestøvler og waders, når disse ud-tjente ting er blevet brugt og smidt ud, kan deres plads sagtens fyldes med vare fra Outdoor butikkerne på hjemturen ;-) 


Redigeret af Lygum - 24 Maj 2017 kl. 10:33
Til top
anders sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Greywolf45

Tilmeldt:: 16 Maj 2017
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greywolf45 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2017 kl. 23:32
Hej Jens
Tak for rådet, tænker at købe et par billig støvler i Harald Nyborg el bilka, hvis de gå fra hinanden, har jeg min gode ven gaffa ;-)
Vedr. waders, skal på familietur til Fort Myers til efteråret, tæt på boligen ligger Basspro og Dick's sport, de har et par Hodgman H5 til ca, 1500 kr. som er ca. ½ pris i forhold til DK.  de andre jeg har er ved at være slidte, så skal alligevel ha nye. Dit forslag med tynde waders var udemærket.

Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2017 kl. 07:48
Jeg forstår ikke helt holdningen med at medbringe udtjent og billigt udstyr på en (formentlig i forvejen dyr) tur til Alaska? Oplevelsen må da alt andet blive større når man har udstyr med der fungerer efter hensigten og ikke skal lappes sammen med gaffa tape. Går ikke ud fra at I også tager den gamle glasfiber fluestang med, den med løs hjulholder og defekte øjer og de møre og stive flueliner der alligevel skal smides ud?

Kom nu ind i kampen, vi lystfiskere har et valgsprog der hedder: "man må aldrig gå ned på udstyr"!

Jeg skulle i hvertfald ikke stå ved en flod i Alaska, med et par støvler der kun kunne hænge sammen hvis jeg brugte gaffa tape...
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2017 kl. 09:09
Hej,

Du kan sagtens bruget et par alm. billige støvler, det vidst kun grejbranchen der vil bilde os ind at det kun er "wadestøvler" der kan holde til fiskeri - Jeg købte for år tilbage, da pengene var små, et par alm. vandrestøvler i Tøj og Sko tror jeg gav 250 kr. de holdt fuldt ud lige så godt som alt purpose made skotøj jeg har ejet.
Et lille fif er at punche / bore et par drænhuller, da vandrestøvler jo af gode grunde ikke har det.

/Claus,
Venligst
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2017 kl. 16:54
Duck Power

Nu er der jo (ikke meget) til hinder for, at man kan bruge gamle udtjente ting som underbukser/strømper/T shirts og skjorter der efterfølgende kan smides ud til fordel for noget andet!. Selvf. kan nogle ha`et problem, hvis de går op i "snopperiet" - men aktuelle effekter har jo intet at gøre med at gå ned i udstyr, da udstyret i dette tilfælde må siges at være selve grejet - og ikke undertøjet, strømper :)



Redigeret af kikophil - 25 Maj 2017 kl. 16:55
Til top
Søren. Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Søren. Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 96
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2017 kl. 18:06
Man kan godt bruge støvler der ikke er lavet til formålet, jeg ville dog have et par ting i mente:
De fleste arbejdsstøvler/vandrestøvler er mere eller mindre vandtætte - hvilket er fint til det de er beregnet til, men til vadefiskeri har det samme effekt som en fyldt linekurv hvor vandet ikke kan løbe fra - de bliver fyldt med vand, og tunge som sten når du skal gå i dem på land fra plads til plads.
De er typisk også en hel det tungere i sig selv, og tørrer meget langsomt i forhold til vadestøvler der er lavet til formålet. (ikke uvæsentligt hvis de skal med på en flyrejse eller vandretur hvor vægten har betydning)
Rigtige vadesko er lavet i lette, hurtigttørrende materialer - og er lavet i materialer hvor vandet hurtigt kan løbe ud af skoen når man går på land, mange af dem har detaljer som f.eks indbyggede drænhuller. 

Jeg ville selv bruge pengene på et par rigtige vadestøvler (der kan fåes noget fornuftigt for 700-800 kr. f.eks Guideline, og noget endnu billigere fra Kinetic eller Rapala  til 400-500 kr. der nok skal holde til sådan en tur). Du kan jo altid sælge dem når i kommer hjem (eller beholde dem til en anden god gang)
Set i forhold til turens pris er det peanuts.
Hvis du vil spare penge, kan du jo vente med at købe dem til at i er derovre. (hvis i har tid til det) Der er typisk en hel del at spare...

Håber at i får en fantastisk tur, Alaska er virkeligt et fiskeparadis!



Redigeret af Søren. - 25 Maj 2017 kl. 18:13
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2017 kl. 19:11
Vi gør som Jens Lygum, gamle underhylere/sokker ,t-shirts ,og waistwaders bliver gemt og kasseret derovre,.
Til top
anders sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Greywolf45

Tilmeldt:: 16 Maj 2017
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greywolf45 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2017 kl. 20:51
Du har næsten ret, waders og stænger skal være i orden. Årsagen til jeg skriver som jeg gør, at vi har 2 dage efter fiskeriet i Anchorman hvor vi skal i outlet og måske på havfiskeri, støvlerne fylder og vejer meget. Prøver selvfølgelig de billige støvler og waders at inden afrejsen, fungerer det ikke, jamen så må vadestøvler med. 
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Maj 2017 kl. 00:40

Hej Anders

Når jeg vandrer med fuld oppakning i lapland (telt, sovepose, mad kogegrej osv) så tæller vi antal gram på ryggen - ja vi filer vores tandbørste ned for at sparer et par gram;) og vi medtager kun CDC fluer str 18, da alt andet er for tungt!! ;)
spøj til side - men pointen er, at så vejer et par vadestøvler alt for meget! specielt når de er våde!
Jeg vandrer jo med vandrestøvler og skal slæbe waders og vadestøvler på ryggen!

Derfor har jeg nogle gange i stedet taget lette kondisko (løbe sko) med i et par str større. De har dræn og er fine. Problemet er blot at de ikke giver ankel støtte.
Jeg har løst problemet ved at binde anklen op med ankelbind støttebind inden jeg tager waders på.

Jeg vil ikke råde dig til at tage kondisko med på din tur. Da du ikke jagter gram og har brug for noget kraftigere.

Men mit råd er altid at medtage noget ankel støttebind eller neopren støtte. Det er godt under alle omstændigheder - især hvis dine vadesko ikke giver perfekt ankelstøtte. Det ville jo være ærgerligt at vrikke om på foden på din rejse.

Mvh Rasmus
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
anders sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Greywolf45

Tilmeldt:: 16 Maj 2017
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greywolf45 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2017 kl. 00:14
Tak Rasmus, for rådene ;-)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum