Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

multihjul til lette agn

 Besvar Besvar
Forfatter
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: multihjul til lette agn
    Sendt: 19 Maj 2017 kl. 07:34
jeg har købt en shimano crucial bass casting jig & worm 68 MA, kastevægt 3,5-7 gram længe 6'8"

jeg skal derfor i løbet af sommeren have fundet et passende multihjul til stangen.

jeg regner med at bruge følgende agn
mepps 3 og mepps 2 long
blink, woblere og gummidyr på 6-7 gram

jeg har kigget på følgende hjul
shimano curado 71hg pris omkring 1400 kr
daiwa alphas sv 105L pris omkring 1500 kr plus moms, told og gebyr
daiwa pixy px68L pris for et brugt omkring 1300 kr plus moms, told og gebyr

ud fra hvad jeg kan læse ville et curado 71 være fint til mit behov, og det kan findes indenfor EU så jeg kender prisen på forhånd. Derudover så er prisen ganske rimelig. På amerikanske forums får det også ganske gode og flotte ord med på vejen.

omkring daiwa pixy virker det til at være en klassiker til de små agn, men for at komme indenfor budget bliver det i så fald et brugt. Alternativt er der et nyt alphas sv 105 som koster en smule mere.

er der andre hjul i kan anbefale, og som jeg måske bør kigge nærmere på Confused
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Maj 2017 kl. 15:40
Hej Rene

Curado 71 burde være et fint valg.

Daiwa Alpha og Pixy er klassikere til lette agn, men Pixy tåler ikke saltvand og Apha findes både i udgaver som tåler salt, og i udgaver som ikke gør.

Andre forslag (som tåler salt): Shimano Aldebaran og Metanium DC.

God fornøjelse!
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Maj 2017 kl. 18:41
Hej Rene
Har du overvejet et af de små gamle Ambassadeure 2500C?
Vh
Henrik


Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2017 kl. 17:03
Citat: peterAlarsen

Hej Rene 

Curado 71 burde være et fint valg. 

Daiwa Alpha og Pixy er klassikere til lette agn, men Pixy tåler ikke saltvand og Apha findes både i udgaver som tåler salt, og i udgaver som ikke gør. 

Andre forslag (som tåler salt): Shimano Aldebaran og Metanium DC. 

God fornøjelse!
Hej Peter
tusind tak for svaret

Curado får i alt fald fine ord med på vejen på de sider jeg har tjekket ud, og det ser ud til at flere uden problemer kaster 5 gram med det. Og flere skriver også om det faktisk er bedre end nogle af deres specielle bfs hjul 

at pixy ikke tåler saltvand er ikke et problem her og nu, da stangen skal bruges til bæk og havørreder i de små åer, og måske prøve lidt aborre i søerne. Men måske det også en dag kommer med til fjord eller kyst, så er det selvfølgelig bedre og have et hjul der kan tåle saltvandet.

Alpha var også bare ud fra andres gode erfaringer, men synes tit daiwa findes i flere modeller med næsten samme navn og betegnelse, og at flere så bruger forkerte billeder på eBay gør det ikke nemmere.

de to alternativer virker som gode bud også, men prisen er også ganske meget højere end curado. Jeg har fundet curado til 160 euro, og så omkring 10 euro i forsendelse. I første omgang havde jeg også bare tænkt på at bestille curado, men ville lige høre om andre havde gode bud jeg havde overset.

Citat: HSJ

Hej Rene
Har du overvejet et af de små gamle Ambassadeure 2500C?
Vh
Henrik
Hej Henrik
tak for svaret

har kigget lidt på de klassiske ambassadeur, men desværre vil jeg kun have et venstrehånds hjul. Det gør den søgen lidt sværere, og det eneste klassiske jeg fandt var et 1500 til 3000 svenske med tuning Shocked
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dalleinf

Tilmeldt:: 19 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 61
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dalleinf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2017 kl. 16:49
Hej Rene,

Jeg har ikke prøvet Curado 70/71, men forestiller mig at det er meget fint til agn i Mepps 3 klassen (dvs. let-kastelige agn på 6-7 gram). Bemærk at spolens vægt er forholdsvis høj (vist 14-15 gram), hvorfor du ikke skal forvente mirakler med agn på under 5 gram.

Du har sikkert læst om hjulet på Tackle Tour, hvor du kan læse meget modsat rettede oplysninger om mange hjul fra folk der enten elsker Daiwa eller Shimano (der er selvfølgelig andre mærker :-)).
Jeg kan lide begge mærker, men foretrækker Shimano.

Jeg er ikke stor fan af Daiwa Pixy/PX68 fraset SPR udgaven. Hvis du køber et Pixy/PX68 (hvor spolevægten også er forholdsvis høj), så er det en fordel med en Ize spole eller DIY spole fra Kina.
Daiwa Alphas og Alphas Air samt Shimano Aldebaran 50/51 og Shimano Metanium MGL kan jeg varmt anbefale, men de er dyrere. Det skal siges at Metanium drager nytte af en BFS/Shallow spole, hvis du vil kaste lettere agn end Mepps 3.

Hvis du allerede har et lavprofil hjul fra ABU/Daiwa/Shimano, så kan en forholdsvis billig løsning være en ny spole. Det er nemmest med ekstraspoler til magnetbremse hjul (oftest Daiwa) fordi det så bare er "plug and play", hvorimod ekstraspoler til centrifugalbremsehjul ofte kræver, at du flytter bremsesystemet til den nye spole (Shimano Yumeya spoler undtaget).

Mange nyere lavprofilhjul kaster OK med Mepps 3 (fx alle Daiwa hjul med SV spole). Men hvis du primært kaster lette agn (og ofte lettere / mere vindfølsomme end Mepps 3), så er det meget rart med et BFS hjul eller noget derhen ad med en let/shallow spole...
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dalleinf

Tilmeldt:: 19 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 61
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dalleinf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2017 kl. 16:58
Jeg ser nu at du vil bruge hjulet til en Shimano Crucial Jig & Worm rod. De fleste J&W stænger har en hurtig aktion.
Det er fedt til jig fiskeri - deraf stangens navn - men kan være et minus til spinnefiskeri med "agn med trekroge" efter havørred (som du vist dyrker?).
Hvis du skal efter havørred med den stang, så undlad fletline og brug en ordinær nylonline - det vil give dig færre tabte fisk.
Jeg oplever at korte bass stænger med fast-extra fast aktion samt fletline giver mange tabte fisk i hugøjeblikket eller i de følgende 5-10 sekunder. En elastisk nylonline mindsker problemet.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2017 kl. 08:19
Citat: Dalleinf

Hej Rene, 

Jeg har ikke prøvet Curado 70/71, men forestiller mig at det er meget fint til agn i Mepps 3 klassen (dvs. let-kastelige agn på 6-7 gram). Bemærk at spolens vægt er forholdsvis høj (vist 14-15 gram), hvorfor du ikke skal forvente mirakler med agn på under 5 gram. 

Du har sikkert læst om hjulet på Tackle Tour, hvor du kan læse meget modsat rettede oplysninger om mange hjul fra folk der enten elsker Daiwa eller Shimano (der er selvfølgelig andre mærker :-)). 
Jeg kan lide begge mærker, men foretrækker Shimano. 

Jeg er ikke stor fan af Daiwa Pixy/PX68 fraset SPR udgaven. Hvis du køber et Pixy/PX68 (hvor spolevægten også er forholdsvis høj), så er det en fordel med en Ize spole eller DIY spole fra Kina. 
Daiwa Alphas og Alphas Air samt Shimano Aldebaran 50/51 og Shimano Metanium MGL kan jeg varmt anbefale, men de er dyrere. Det skal siges at Metanium drager nytte af en BFS/Shallow spole, hvis du vil kaste lettere agn end Mepps 3. 

Hvis du allerede har et lavprofil hjul fra ABU/Daiwa/Shimano, så kan en forholdsvis billig løsning være en ny spole. Det er nemmest med ekstraspoler til magnetbremse hjul (oftest Daiwa) fordi det så bare er "plug and play", hvorimod ekstraspoler til centrifugalbremsehjul ofte kræver, at du flytter bremsesystemet til den nye spole (Shimano Yumeya spoler undtaget). 

Mange nyere lavprofilhjul kaster OK med Mepps 3 (fx alle Daiwa hjul med SV spole). Men hvis du primært kaster lette agn (og ofte lettere / mere vindfølsomme end Mepps 3), så er det meget rart med et BFS hjul eller noget derhen ad med en let/shallow spole...
der er som du siger på tackletour en rimelig ligelig fordeling af shimano og daiwa fans, og de fleste foretrækker klart det ene frem for det andet.

Curado skriverierne er både positive og negative, det virker dog til at alle de som har lagt pengene for hjulet faktisk er tilfredse med det. Så i første omgang tror jeg, at jeg prøver curadoen. De som ikke snakker så godt om curado ville netop vælge et daiwa i stedet for, og flere foretrækker nok her tatula som koster nogenlunde det samme. Tatula fås også i en sv model, men så skal det hentes hjem fra uden for EU og rammer så en pris på 2000 kr Embarrassed

Der er mange lækre hjul derude, og klart nogle af de nævnte er bedre valg end curadoen, men ser man på forhold mellem pris og kvalitet og evne til at kaste lette agn er curadoen svær og slå. Derudover må jeg også indrømme at rammer vi det dobbelte af curadoen så når jeg sikkert ikke og få sparet op før sæsonen er slut.

jeg bruger ikke mindre end mepps 3, men har dog købt nogle long 00 og 0, men regner og tror ikke på de kommer for enden af linen på triggerstangen. De er mest købt som sjov, og et reelt impulskøb.

jeg har ikke et multihjul i øjeblikket, mit gamle bluemax er gået til og kasseret for længe siden. Det kastede faktisk okay med woblere på 7 gram.

Citat: Dalleinf

Jeg ser nu at du vil bruge hjulet til en Shimano Crucial Jig & Worm rod. De fleste J&W stænger har en hurtig aktion.
Det er fedt til jig fiskeri - deraf stangens navn - men kan være et minus til spinnefiskeri med "agn med trekroge" efter havørred (som du vist dyrker?).
Hvis du skal efter havørred med den stang, så undlad fletline og brug en ordinær nylonline - det vil give dig færre tabte fisk.
Jeg oplever at korte bass stænger med fast-extra fast aktion samt fletline giver mange tabte fisk i hugøjeblikket eller i de følgende 5-10 sekunder. En elastisk nylonline mindsker problemet.
Tak for rådet, det vil jeg lige tænke over når der skal line på hjulet

jeg fisker dog altid med småkrogstackler, hvor fiskene gerne skal kroge sig selv. Men nu må jeg ud og forsøge mig i sommerens og efterårets løb.


Redigeret af René H.N. - 25 Maj 2017 kl. 08:21
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dalleinf

Tilmeldt:: 19 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 61
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dalleinf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2017 kl. 09:36
Hvis du primært er til Mepps 3, så kan du også overveje et Shimano Chronarch MGL (vigtigt med MagnumLite spool / MGL). Du kan finde det til 1300-1400 inkl fragt på ebay (sælger fra Litauen, ingen told). Samme sælger har auktioner på Aldebaran (går til 1950kr) og Metanium MGL (omkr 2100kr). Blot en overvejelse. Ellers lyder Curado 71 som et meget fint valg.

Ang. kombinationen småkrogstackler + fletline + kort stang med hurtig aktion, så er det min i dette tilfælde mere begrænsede erfaring (1 tur og 4 kontakter) at man stadigvæk risikerer "stor" andel af tabte fisk. Prøv dig endelig frem og meld tilbage her på forum (også om hjulet er godt til formålet).

Redigeret af Dalleinf - 25 Maj 2017 kl. 09:37
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2017 kl. 11:23
Citat: Dalleinf

Hvis du primært er til Mepps 3, så kan du også overveje et Shimano Chronarch MGL (vigtigt med MagnumLite spool / MGL). Du kan finde det til 1300-1400 inkl fragt på ebay (sælger fra Litauen, ingen told). Samme sælger har auktioner på Aldebaran (går til 1950kr) og Metanium MGL (omkr 2100kr). Blot en overvejelse. Ellers lyder Curado 71 som et meget fint valg.

Ang. kombinationen småkrogstackler + fletline + kort stang med hurtig aktion, så er det min i dette tilfælde mere begrænsede erfaring (1 tur og 4 kontakter) at man stadigvæk risikerer "stor" andel af tabte fisk. Prøv dig endelig frem og meld tilbage her på forum (også om hjulet er godt til formålet).

jeg har lige fundet de omtalte hjul ved sælgeren på eBay, der er også et par fine alternativer imellem, men det giver så også endnu flere spørgsmål

Chronarch mgl er vel større end curado 71, og er spolens vægt så mindre Confused

aldebaran ser spændende ud, og det ser ud til at jeg kan få avail spole til størrelse 51 hvis jeg får de lyster en dag. Men omvendt så er det måske bedre og vælge aldebaran bfs med det samme

jeg skal nok skrive i tråden når jeg får købt hjul, og får det prøvet ved åerne Clap
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dalleinf

Tilmeldt:: 19 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 61
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dalleinf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2017 kl. 16:20
Spolen på Curado 70/71 vejer ca 15,5 gram:
http://www.tackletour.net/viewtopic.php?f=47&t=67111&start=195
- læs nederste halvdel af siden. Bemærk, Curado 70/71 klarer fint 7 gram (cirka mepps 3), men er ikke fantastisk til lettere agn ifølge brugeranmeldelse (og han er særligt glad for Shimano).

Ja, Chronarch MGL er fysisk større.
Spolen på Chronarch MGL vejer omkring 14 gram:
http://www.tackletour.com/reviewshimchronmgl.html
Spolen er altså lettere, men også større/dybere, så det er ikke sikkert, at hjulet er bedre til lette agn. Det har også betydning hvor meget line du fylder på hjulet, når du kaster helt lette agn (fordi linen også vejer til).
Jeg har desværre heller prøvet Chronarch hjulet, men du kan ganske givet læse mere på TT :-)

Ang. Aldebaran 50/51 så er det fint til lette agn (spolen vejer vist 11 gram). Jeg bruger det selv til havørred i åen. Hvis du vil kaste lette woblere såsom Rapala Original F5 eller lignende (vindfølsom cirka 2,5 gram), så er det rart med en ekstra spole såsom Avail, KTF eller Yumeya (hvor sidstnævnte er inklusiv SVS bremse).

Fiskeri med multihjul er super sjovt, men det kan også hurtigt blive dyrt, hvis man vil kaste helt lette agn :-)
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Maj 2017 kl. 07:31
Citat: Dalleinf

Spolen på Curado 70/71 vejer ca 15,5 gram:
http://www.tackletour.net/viewtopic.php?f=47&t=67111&start=195
- læs nederste halvdel af siden. Bemærk, Curado 70/71 klarer fint 7 gram (cirka mepps 3), men er ikke fantastisk til lettere agn ifølge brugeranmeldelse (og han er særligt glad for Shimano).
 
tak for info, synes jeg har set overalt efter spolens vægt.

han skriver dog også at spolen er væsentligt mere shallow end aldebaran 50/51 modellerne.

det virker til at 7 gram er fint, lidt under kan gå men meget under så skal der findes noget andet. Men igen er hjulet ikke et bfs hjul.

Citat: Dalleinf

Ja, Chronarch MGL er fysisk større.
Spolen på Chronarch MGL vejer omkring 14 gram:
http://www.tackletour.com/reviewshimchronmgl.html
Spolen er altså lettere, men også større/dybere, så det er ikke sikkert, at hjulet er bedre til lette agn. Det har også betydning hvor meget line du fylder på hjulet, når du kaster helt lette agn (fordi linen også vejer til).
Jeg har desværre heller prøvet Chronarch hjulet, men du kan ganske givet læse mere på TT :-)
hvis vi er nede og snakke 1,5 gram forskel på spolen, så vil de nok med line veje mere eller mindre det samme. 

så tror jeg vil se nærmere på de andre alternativer i stedet.

Citat: Dalleinf

Ang. Aldebaran 50/51 så er det fint til lette agn (spolen vejer vist 11 gram). Jeg bruger det selv til havørred i åen. Hvis du vil kaste lette woblere såsom Rapala Original F5 eller lignende (vindfølsom cirka 2,5 gram), så er det rart med en ekstra spole såsom Avail, KTF eller Yumeya (hvor sidstnævnte er inklusiv SVS bremse).
aldebaran 50/51 er stadig også på listen, og det har den fordel at der kan findes lettere spoler.

lige nu ser det ikke ud til der er spoler og finde til curado 70/71, så hvis valget falder på curadoen, så er det fordi jeg tror den egentlig opfylder mine krav her og nu

Citat: Dalleinf

Fiskeri med multihjul er super sjovt, men det kan også hurtigt blive dyrt, hvis man vil kaste helt lette agn :-)
jeg har tidligere haft et par multihjul, og ja det er altså en lidt anderledes kasteoplevelse end de traditionelle spinnehjul. 

jeg spurgte tidligere i en facebook gruppe om erfaring med multihjul og UL, og blev egentlig frarådet det. Men kunne se andre kunne, og specielt uden for landets grænser er der mange der dyrker det. Så ja jeg kan også, så derfor røg stangen i kurven

Det virker til at mepps 3 kan klares af en del hjul, men skal vi længere ned skal der ofres nogle flere penge og måske en special spole. Men det er vel ikke værre end dyre fluehjul til at opbevare ens line Wink

jeg går i tænkeboks og så glæder jeg mig til at få prøvet stangen i løbet af sommeren.

tak for de mange gode råd, dejligt og se andre også leger med multihjul og lette agn Clap
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2017 kl. 11:22
lige en lille opdatering af denne tråd

jeg har nu i den seneste måned kigget på hjul, overvejet hvad jeg skulle prøve til stangen og opvejet fordele og ulemper ved de fleste af hjulene

da de fleste af hjulene skulle købes uden for EU, har jeg brugt eBay til at granske markedet.

jeg var egentlig landet på et curado 71, men har også søgt lidt rundt efter de klassiske runde ambassadeur i små størrelser. 

de små klassiske 1500c og 2500c virker til at være på vej op i pris, og de fleste der er til salg er meget velholdte "samler" eksemplarer. Og priser på 1500-3000 kr gjorde jeg egentlig opgav dette og ville gå efter et moderne hjul

den anden dag faldt jeg dog over et brugseksemplar af 1500c på eBay, og jeg kom til at smide et bud. 

Så nu går jeg i spænding og venter på der kommer et abu 1500c ind af døren, og så må vi se om jeg kan lære og bruge et højrehånds hjul Clap


Redigeret af René H.N. - 22 Jun 2017 kl. 11:24
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2017 kl. 07:38
Hej Rene

Det kan jeg godt forstå at du gjorde👍 Syntes dog at der jævnligt har været ihvertfald 2500C brugt til rimelige penge. Benytter mig selv af 2601C og 1601C og de fungere super med feks en 6gr Gladsax wobler.
Vh

Henrik


Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dalleinf

Tilmeldt:: 19 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 61
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dalleinf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2017 kl. 09:31
Hej Rene, det lyder spændende, men jeg er ikke sikker på det er optimalt. Primært fordi du skriver, at du skal tillære dig højrehåndsindspinning. Så skal du formentlig også til at skifte håndgreb efter/under kastet (?) - med mindre du kan kaste med venstre arm.
Det er nemt at foretage kraftfulde overhåndskast med 6g Gladsax ved kysten hvor præcision kun betyder lidt og der typisk ikke er vegetation etc at tage højde for. Det kan et amb. 4601 C3 også klare. Du skal kastefiske ved små åer, hvor forsigtige underhåndskast/rullekast/"pitch"-kast og præcision ofte er nødvendigt.
Om et højrehånds (!) ambassadeur af ældre dato er optimalt til dit fiskeri vil tiden vise - men spændende er det da og hjulene er flotte. Jeg håber hjulet kommer til at fungere godt for dig.
Vh M
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2017 kl. 10:18
Citat: HSJ

Hej Rene

Det kan jeg godt forstå at du gjorde👍 Syntes dog at der jævnligt har været ihvertfald 2500C brugt til rimelige penge. Benytter mig selv af 2601C og 1601C og de fungere super med feks en 6gr Gladsax wobler.
Vh

Henrik
Hej Henrik

1601c/2601c er meget svære og finde, og har indtryk af de som sælger godt ved hvad de vil have for dem

jeg smed egentlig mest af alt et bud, fordi det ikke var budt så højt op. Og til den pris kunne det altid bare være et hjul der kunne pryde hylden.

Citat: Dalleinf

Hej Rene, det lyder spændende, men jeg er ikke sikker på det er optimalt. Primært fordi du skriver, at du skal tillære dig højrehåndsindspinning. Så skal du formentlig også til at skifte håndgreb efter/under kastet (?) - med mindre du kan kaste med venstre arm.
Det er nemt at foretage kraftfulde overhåndskast med 6g Gladsax ved kysten hvor præcision kun betyder lidt og der typisk ikke er vegetation etc at tage højde for. Det kan et amb. 4601 C3 også klare. Du skal kastefiske ved små åer, hvor forsigtige underhåndskast/rullekast/"pitch"-kast og præcision ofte er nødvendigt.
Om et højrehånds (!) ambassadeur af ældre dato er optimalt til dit fiskeri vil tiden vise - men spændende er det da og hjulene er flotte. Jeg håber hjulet kommer til at fungere godt for dig.
Vh M
det vil helt sikkert kræve noget tilvænning, og hvor godt det er til de små agn og præcise kast i en lille å er jeg i tvivl om. 

jeg skal kaste med højre hånd, og så må jeg skifte efter kastet. 

jeg har dog også for en sikkerheds skyld bestilt et curado 71 hg hjem fra Tyskland Wink

nu skriver du tidligere at stangen måske ville have gavn af jeg bruger monofilline, kan du anbefale noget der vil passe godt til curado hjulet Confused
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dalleinf

Tilmeldt:: 19 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 61
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dalleinf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2017 kl. 10:29
Ok. Super.
Jeg har været glad for mange monofil liner i 0.25-0.30.
Sufix XL strong, Yo-Zuri hybrid etc.
Jeg har også haft held med bulk spoler fra Shimano og Daiwa (fx Ebay.co.uk).
Så har du også lidt line at misbruge når du øver dig på plænen/vejen (kan varmt ambefales).

Edit: du behøver jo heller ikke mange meter line på hjulet til de små åer... 50 m er nok og 100 m næsten for meget :-)

Redigeret af Dalleinf - 24 Jun 2017 kl. 10:30
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2017 kl. 10:47
Citat: Dalleinf

Ok. Super.
Jeg har været glad for mange monofil liner i 0.25-0.30.
Sufix XL strong, Yo-Zuri hybrid etc.
Jeg har også haft held med bulk spoler fra Shimano og Daiwa (fx Ebay.co.uk).
Så har du også lidt line at misbruge når du øver dig på plænen/vejen (kan varmt ambefales).

Edit: du behøver jo heller ikke mange meter line på hjulet til de små åer... 50 m er nok og 100 m næsten for meget :-)
tak for svaret

kigger lige lidt ved de danske forhandlere og på eBay Wink
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2017 kl. 15:03
lige en lille opdatering efter et par ture til å og sø, samt lidt kast i haven.

curado 71 har vist sig at være ganske fint til mit behov, det kaster ganske fint med mepps 3 og 4, flying c 10 gram og long 2. Det kræver lidt øvelse, og jig&worm stangen vil også meget gerne have noget vægt. Den er meget kraftig underklassificeret i min optik. Kast med 10 cm shad opgivet til 8 gram og 7 gram hoved giver ganske god længde på kastet, men så er vi også over dobbelt af opgivet maksimum kastevægt.

Umiddelbart kaster det ikke så langt som mine små ul stænger, men det havde jeg heller ikke forventet efter få ture. Stille og roligt øges længden, og præcisionen er også klart bedre end de første forsøg på græsset
 
jeg har i haven forsøgt og kaste i modvind og sidevind, og det kræver også lidt opmærksomhed, men kan fint lade sig gøre. Har vel lavet et par overløb, men det har helt klart været en kombination af dårligt udførte kast og uopmærksomhed.

Da jig&worm stangen er lige i det korteste til min smag, har jeg også forsøgt og finde en anden stang til å fiskeriet. Jeg ville gerne op i 8'6"-9'6"

I lørdags faldt jeg over et tilbud på savagegear parabellum trigger til 499 kr., 
http://huntershouse.dk/kat1645-St%C3%A6nger-til-multihjul/side6874-Savage-Gear-Parabellum-Trigger.html

kastevægten er lidt højere end det jeg egentlig gik efter, men udvalget af "billigere" stænger med kastevægt på 5-20 eller 7-21 gram og trigger er ikke imponerende. Derfor valgte jeg og købe parabellum frem for en meget dyrere st croix eller g loomis som er nogle af de stænger der findes i Europa med den ønskede længde og kastevægt.


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum