Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Erfaringer med multi-tip liner

 Besvar Besvar
Forfatter
Jan Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
baronen

Tilmeldt:: 21 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér baronen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Erfaringer med multi-tip liner
    Sendt: 20 Mar 2017 kl. 10:33
Hej Forum
Jeg går og overvejer, om jeg skal anskaffe mig en multi-tip line.
Den skal bruges i åen efter primært havørred.
Jeg har kig på Guidelines xchange wf line. Min bekymring er om denne type liner "hængsler" og om samlingen "klikker" og evt. risikerer at sidde fast i øjerne. Mht. det sidste, har jeg dårlige erfaringer med Rio Outbound og polyleader.

Mange hilsner
Jan
Til top
gulbrandsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jøg

Tilmeldt:: 27 Apr 2010
Geografisk: køge
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jøg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2017 kl. 22:32
Hej Jan
Jeg har også været irriteret på 'hængsel' effekten og modstand i øjerne ved brug af polyleader og div. tips.
Jeg har løst det ved at skubbe en silicone slange over samlingen og selv lavet små øjer på linerne i stedet for de ofte klodsede fabriksøjerWink
Mvh. Jørgen
Til top
Jan Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
baronen

Tilmeldt:: 21 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér baronen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2017 kl. 07:19
Hej Jørgen
Tak for svar!
Det med silicone rør lyder spændende. Varmer du silicone røret op, når det er trukket over samlingen? Altså en permanent samling...eller er det muligt. at skifte tips ved fiskevandet?

Mange hilsner
Jan
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2017 kl. 09:04
jeg har tidligere fisket med guideline switch multitip i mindre åer

Synes det kastede ganske fortrinligt, men vigtigst af alt var det velfungerende

Samlingerne kan godt fange øjerne, men synes klart fordelene ved at kunne skifte tips opvejede dette. 

Guideline linen jeg havde var med 15 fod spidser, det synes jeg var en klar fordel da det fiskede dybere end de kortere 10 fods spidser som nogle bruger på deres multitip liner.

bemærk at du kan skifte spidserne og beholde samme vægt, i mit tilfælde vejede spidserne 80 grains, det betød jeg kunne tilkøbe 10 fods T8 spidser og klare mig i endnu flere situationer. 

såfremt du ikke er til skydehoveder, og gerne vil skifte densitet ved åen uden ekstra liner og hjul så er det klart et godt system
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Jan Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
baronen

Tilmeldt:: 21 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér baronen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2017 kl. 12:00
Hej Jørgen
Tilgiv mit sludder! Jeg tænkte på krympeflex i stedet for silicone rør.
Så er det jo ikke permanent.
Mange hilsner
Jan
Til top
Jan Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
baronen

Tilmeldt:: 21 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér baronen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2017 kl. 12:17
Hej René
Tak for svar!
Det er netop muligheden for variation, jeg er ude efter. Jeg er ikke vild med skydehoveder i mindre vandløb. Guidelines xchange virker derfor attraktiv....jeg tror, at jeg springer ud i det, og evt. prøve Jørgens silicone slange på samlingerne.

Mange hilsner
Jan 
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2017 kl. 13:49
Kig evt på en Ambush fra Royal Wulff eller en Rio Switch Chucker - her behøver du ikke bruge tips, men klarer det fint med polyleader eller alm forfang.

Lidt specs på Ambush finder du http://royalwulff.com/products/ambush-fly-line/ og der står også hvilken linevægt du vælger alt efter om det er enhånds, switch eller tohånds

Rio Switch Chucker er som navnet siger udviklet til switchstænger, men kan sagtens bruges på en enhånds. Jeg har prøvet en #6 line på en #8 enhånds og det spiller fint.

Til top
Jan Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
baronen

Tilmeldt:: 21 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér baronen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2017 kl. 18:27
Hej Michael
Tak for svar!
Jeg vil se nærmere på de liner, du nævner.
Mange hilsner
Jan
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum