Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

"Usynlige beviklinger"

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Søndergaard Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
PerR Avatar

Tilmeldt:: 30 Aug 2013
Geografisk: Mors
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PerR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: "Usynlige beviklinger"
    Sendt: 19 Mar 2017 kl. 20:50
Jeg har desværre knækket en slangering på min 14'. Ringene er beviklet med en tråd som nærmest forsvinder når de får lak. Jeg tænker om jeg kan bruge en hvid tråd fra "Gudebrod" eller om jeg skal finde en ufarvet silketråd for at få den ønskede virkning.
Findes der nogle her på forum, som har erfaring med dette og kan spare mig for at skulle forsøge mig frem.
Per 
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 786
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2017 kl. 21:16
Pearsall's Gossamer silketråd i hvid (meget tynd), så er du i hvert fald helt sikker ! Smile
Til top
Per Søndergaard Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
PerR Avatar

Tilmeldt:: 30 Aug 2013
Geografisk: Mors
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PerR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2017 kl. 22:47
Hej Lars C, tak for svar så må jeg til at søge på hvor jeg kan få denSmile
Til top
Eigil Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eigre Avatar

Tilmeldt:: 29 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eigre Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2017 kl. 01:56
Den fås bla. her. http://www.ebay.com/bhp/pearsall-silk-thread
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2017 kl. 10:53
Det kommer lidt an på stangens farve om en hvid nylon tråd også forsvinder. Gossamer gør næsten altid men er super tynd og bøvlet at arbejde med fordi den ikke er elastisk. Der findes andre lidt tykkere silketråde som også forsvinder - som regel. Som regel er der behov for lige at prøve sig frem på en stump stang, men den mulighed har du jo ikke.
Et andet alternativ er gennemsigtig nylontråd. Det kan dog godt blive mælkehvidt eller få et hvidt skær.
Til top
Per Søndergaard Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
PerR Avatar

Tilmeldt:: 30 Aug 2013
Geografisk: Mors
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PerR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2017 kl. 13:16
Hej Eigre
Tak for dit svar men lidt dyrt for en enkelt rulle + porto fra USSmile Jeg fandt den hos ussingbech.dk, han kan klart anbefales lynhurtig ekspedition og mindste porto hos Post Nord.
Per
Til top
Per Søndergaard Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
PerR Avatar

Tilmeldt:: 30 Aug 2013
Geografisk: Mors
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PerR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2017 kl. 13:36
Hej PM, tak for dit indlæg det gav lidt ar tænke over.
Stangen er Hardy Angel med kobberfarvet klinge og de andre beviklinger er fint "usynlige" og jeg tænker at netop Hardy har mange års erfaring i anvendelse af silke tråd til beviklinger og kommer det til at ligne de andre beviklinger på stangen er det jo helt fint, ellers må jeg jo prøve med andre løsninger og jeg kan joo teste en bevikling på et stykke blankt kobberrørSmile. Sende stangen til UK 100 kr i porto og 30£+35£ handling og reservedele synes jeg jo er lidt pebret for en enkelt slangeringOuch
Og nu haster det jo efterhånden lidt Åerne i Vestjylland og elvene i Norge åbner jo lige om lidtBig smile
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2017 kl. 16:54
Hej Per,
jeg vil vædde min gamle hat på at Hardy ikke har brugt silketråd til Angel stængerne. Hvis de har brugt det engang har det været på deres splitcane stænger. Det er mere sandsynligt at de har valgt en farve der ligger tæt op ad stangens farve og at det er en str. A nylontråd. 
Når du piller den gamle tråd af - varm beviklingen op med en hårtørrer så bliver epoxyen blød - så kan du formentlige se hvilken farve den har.
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2017 kl. 16:55
Hvis det er en silketråd vil du kunne se øjets fod helt tydeligt og det kan du formentlig ikke.

Redigeret af P.M. - 21 Mar 2017 kl. 16:55
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2017 kl. 17:03
Jeg går ud fra at den ser sådan her ud http://thefirstcast.ca/wp-content/uploads/2016/09/Hardy-Angel-9-6-8wt-4pc-Fly-Rod-CC.jpg

Redigeret af P.M. - 21 Mar 2017 kl. 17:04
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2017 kl. 17:06
På billedet kan man tydeligt se tråden - det kan man ikke med hvid Gossamer silketråd. Derimod vil en nylontråd i samme farve som klingen blive næsten gennemsigtig. Men det er næsten umuligt at gætte hvilken farve de har brugt ud fra det færdige resultat. Men skriv til Hardy og spørg hvilken tråd de har brugt.
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2017 kl. 17:11
Men nu har jeg skrevet til Hardy - så må vi se om de har styr på deres ældre varer. Sage plejer at svare forholdsvis hurtigt på den slags.
Til top
Per Søndergaard Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
PerR Avatar

Tilmeldt:: 30 Aug 2013
Geografisk: Mors
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PerR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2017 kl. 17:45
Hej PM, jeg skal forsøge at besvare dine spørgsmål et ad gangenSmile

1. Jeg tror du har ret noget af vejen. Hardy har med sikkerhed brugt silke på nogle af deres stænger, alene af den grund at deres ældste stænger er fremstillet før man kunne få nylontråd, og jeg så for nogle år siden en gul glasstang med  fuldstændig usynlige silkebeviklinger.
2. man skal kunne se foden af ringen tydeligt, og det er jo netop det man kan, hvad du også kan se på billledet, det som taler for at du har ret med hensyn farve på tråden er at det virker gulligt når du ser på beviklingen. hvilket sikkert kan skyldes trådens farve eller at lakkeringen har en svag gul farve, dette kan ses ved den store skydering på billedet.
3. Jeg synes nu ikke at man kan se tråden tydeligt. Jeg er kommet i tvivl om der er lagt en farvet bund under bevikliingerne. du kan se en klart farvet lysere ring i slutningen/begyndelsen og tråden er en smule mørkere end stangen.
4.Jeg havd tænkt på at bestille snakering, tråd og lak fra Hardy , de garanterer at man kan købe reservedele til stængerne i første ejers levetid såe-deeetLOL
5. Jeg venter lige nogle dage for at høre om du får svar.
Per
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2017 kl. 09:04
Hej Per,
jeg tror du overvurderer hvor meget arbejde Hardy har lagt i deres Angel stænger. Jeg ved at det er en besnærende tanke at de har kælet for stængerne og brugt den fineste silketråd. Når man bruger hvid silketråd er beviklingen HELT væk. På billedet kan man tydeligt se en farvning af hjulfoden - det kan man ikke med hvid silketråd. Jeg har bygget en hel del stænger hvoraf nogle med hvid silketråd og gjort rigtigt med varm skibslak så forsvinder tråden fuldstændig. Fortyndet epoxy har samme effekt.
Jeg har også bygget rigtigt mange stænger med nylontråd og set hvordan tråden, alt efter klingens farve, bliver næsten helt gennemsigtig - ganske som på billedet.
Anyway - Hardy har ikke svaret, men hvis du tager den gamle bevikling af, så får du formentlig svar på dine spørgsmål.
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2017 kl. 09:06
På billedet jeg linkede til at kan du også tydeligt se en farveforskel på klinge og beviklinger. Igen, det kan man ikke med hvid silketråd. 



Redigeret af P.M. - 23 Mar 2017 kl. 09:07
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2017 kl. 09:12
Her har du et rimeligt dårligt billede af en gul stang jeg lavede for mange år siden med hvid Gossamer http://rodbuilding.org/photopost/showfull.php?photo=430

Redigeret af P.M. - 23 Mar 2017 kl. 09:12
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2017 kl. 09:17
Og her har du en jeg har bygget for nylig med Gudebrod 00 Spring Green nylontråd https://www.facebook.com/peterrefstrup.mulbjerg/media_set?set=a.1080955855288775.1073741856.100001231112263&type=3

Redigeret af P.M. - 23 Mar 2017 kl. 09:18
Til top
Per Søndergaard Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
PerR Avatar

Tilmeldt:: 30 Aug 2013
Geografisk: Mors
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PerR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2017 kl. 10:59
Hej Peter, dai-sensei.
Jeg har lige brugt ½ time til at beundre dine billeder, imponerende arbejde det kan kun beskrives med de ypperste superlativerBig smile.
Jeg bøjer mig i støvet for din expertise, jeg vil prøve i aften at afmontere den knækkede ring og beviklingen for at se, som du skriver, om jeg får svar på mine spørgsmål der.
Per
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2017 kl. 14:01
Tak for de pæne ord Per, jeg skylder en pilsner hvis det er silketråd :-)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum