Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Efterlysning

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Efterlysning
    Sendt: 20 Feb 2017 kl. 23:16
i forbindelse med tråden om Jens Ploug Hansen, har jeg været i gemmerne, for se om jeg evt. havde lidt brevveksling med ham, mest omkring oplæggene til bogen "SØLVTØJ", der udkom i 1981.

Omkring blink lavet af lokale grejmagere, var Jens ploug hansen optaget af flere af de dygtige hjemmestøbere, som var igang især på Fyn og Sjælland.

Jeg kan se, at jeg på et tidspunkt har fået sæt blink af JPH, til afprøvning, og de stammede herfra:

Han hed Frede Andersen, og var indehaver  af Kvik Sport i Gørlev på Sjælland. Han lavede en masse fine, og meget flotte blink, især gennemløbere, men det specielle var at han ville ikke ud med, hvad legering hans blink var lavet i. Især hans gennemløb var specielle, man kunne bukke dem uden de knækkede, men vi har opsnuset at legeringen var bly - zink - og hvid metal, men ikke blandings procenten, ja den fik vi aldrig!

Jeg kan se at der er notat omkring et billed af blinkene, og så forskellige typer / størrelser.

Desværre er billed og blink historie, men jeg erindre dog at nogle af blinkene havde nogle meget flotte skæl med øje, og er særlig kobberfarve, med blå / rød rygstribe, de her var ringmonteret, med boret huller, medens de små gennemløbere havde noge pletter i rød eller blå, men også den særlige udgave af kobberfarven.

Jeg er nysgerrig efter at hører om der ringer en klokke om emnet her, og om der evt. findes originaler af blinkene, eller evt. foto af disse, meget flot lavede blink.
Jeg mener at erindre at nogle af blinkene, blev forhandlet både i Slagelse - Ringsted, Kalundborg og Høng, men er ikke 100% sikker om det er korrekt.

Vis der er nogen, som kender ovenstående, så vil jeg meget gerne høre historien omkring de her blink.

På forhånd tak.

Mvh
Per Karlsen.



Redigeret af PK - 20 Feb 2017 kl. 23:22
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum