Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

rørfluer proportioner

 Besvar Besvar
Forfatter
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: rørfluer proportioner
    Sendt: 18 Feb 2017 kl. 18:24
Nu køre der en anden tråd, hvor man virkelig kan se hvordan forskellen mellem de forskellige proportioner, virkelig er udslagsgivende for det endelige resultat. Der ligger et utal af charts på nettet der tydeligt illustrere  forholdet mellem kroggab, vinge ect. Men når det kommer til moderne rørfluer er der intet, og det lader til der er frit slag, men alligevel er der bare rørfluer der bare ser RIGTIGE ud, der har de rette proportioner, selvom vinge på denne flue/krops forhold er noget mere forskudt end  en anden virkelig flot flue, med de i mine øjne også rette proportioner. Er der ingen retningslinjer for denne type fluer. Jeg har da bundet en del rørfluer igennem de seneste år med ok resultat, men vil gerne flytte mig lidt. Håber teksten er forståelig.LOL
Gem Gem Gem

Redigeret af limfjord - 18 Feb 2017 kl. 18:40
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2017 kl. 21:26
Nemmeste vej at at se fx Mikael Frödins film, "Make 'Em Swim" eller bare kigge på nogle af de mange, mange step-by-step artikler, der er på nettet, i fiskebladene eller på YouTube.

Lars
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2017 kl. 21:26
Hej Carsten.

Rør fluer proportioner? ja, jeg tror du kommer til at rode rundt i hvepseredenWink, der vil være lige så mange tilhængere af det ene og det andet setup.

Jeg har været med på rørflue vognen siden 1960, og jeg har som proffessonel fluebinder været hele vejen rundt, fra rør bundet på vatpinde med hår og fjervinger, frem til helt moderne fluer, som markedsføres i dag + et selvopfundet rørfluesystem - DFRS - Det Fleksible Rørflue System, men med hensyn til proportioner, så har man vel lade det være binderens opgave at definere dette - eller?

Mine guru, har alle dage været Jan Grünwald, og jeg bandt og fiskede i rigtig mange år med hans anbefalinger / mønstre / bindestil, men var her så proportioner indblandet, egentlig ikke, men man fik ihvertfald et godt fiskeredskab, ved at følge hans anbefalinger!

Da bogen "RØRFLUER" af Henrik Kure Nielsen kom omkring år 2000, fik vi en indgangsvinkel til de morderne hår rørfluer, og jeg anbefaler altid at mine kursister at foreberede sig, ved at læse bogens forord af netop Jan Grünwald, og så skimme bogens meget fine mønstre og ilustrationer, samt billeder.

Som fluebinder er min erfaring, at afstanden i fluens udseende / evt. proportioner er vidt forskellig fra konkurancebindingen og til den effektiv fiskende / fangende flue.

Jeg har altid skiftet mine fluer meget, dels for at prøve noget nyt, dels for at prøve nye teknik, og så fordi jeg altid har haft adgang til et hav af fluer, dels rester fra en stor produktion, og materiale afprøvning.

Jeg mødte i Karup å en fisker, som gemte sin flue hånden, og det skete ved flere møder i årenes løb, det 8. år. hjalp han mig med lande en flot 5,2kg. ny opstegen havørred, så var isen brudt, men fluen var stadig gemt i hans meget store næve. En kop øl til fejring af fangsten, fik snakken hen på fluerne, som vi brugte, og ja jeg fik at se, hvad hånden gemte, en kæmpe stor rørflue i mønstreret Den Tropiske Gråspurv!

Jeg spurgte ham hvorfor han gemte den hånden og han svarede " Vis jeg slipper den løs, bliver den skudt ned! ja det kunne jeg jo så tænke over.

Han fiskede ikke med andet, og om han fangede fisk? ja i den grad, og hans filosofi med at bruge samme flue, går jo igen ved laskefiskeriet i Skjern å, de lokale skifter ikke flue, det fisker med den samme, deres fluemønstre skal nok fange fisk, når tid og tålmodighed er derSmile

Så proportioner? ja, sikert et stort emne for nogen, men for andre er det ikke et emne, der skal fanges fisk, men det kan være jeg på min gamle dage er helt forkert på den?

Lad os få en seriøs debat om titlen, det synes jeg at oplægget fortjener.

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 18 Feb 2017 kl. 21:31
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2017 kl. 23:28
@ Benten, jeg har både den film du nævner med Frødin et eller andet sted, og set masser af youtube, blandt andet med Sørenen.Men mindes ikke han kommer ind på emnet, det var mere hvis der var lavet charts med proportioner for tubes så kunne man måske opnå bedre slut resultat, men man kan måske også tage udgangspunkt i de charts der er for krogfluerne.
@Karlsen, jeg er godt klar over at udseendet ikke spiller den afgørende rolle for laks, som jo hugger på snart alting, min eneste landet laks fik jeg på min førte bundet rørflue på min første tur til Skjern Å, indenfor en halv time for det ikke skal være lyv. :-D Men det er jo lækkert at fiske men en flue man er stolt over og tror på når den tages ud af æsken. Når det kommer til fiskeri efter feks selektive ørreder eller stalling, tror jeg såmænd godt at de rette proportioner kan gøre udslaget, det har jeg i hvert fald set skrevet et sted. Og, det giver vel også mening til dels, insekter fugle ect er for det meste bygge ud fra samme skala, ben iforhold til krop, hoved størrelse i forhold til krop ect.. I


Redigeret af limfjord - 18 Feb 2017 kl. 23:30
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2017 kl. 00:51
Hej Carsten.

Nu kan teorien omkring tørfluefiskeriet diskuteres lige så intens, som alt andet fluefiskeri.

Jeg har rådyrket tørfluefiskeriet efter bækørred og Stalling i mere end 50 år, rigtig meget fiskeri, rigtig meget Imitations binding, også undervisning, men skal man koge det ned, ihverfaldt til danske forhold, så er det min erfaring, at 30 % af fiskene spiller helt tosset, og vil kun have de nøjagtige gengivelser på fluen, både farve - størrelse, men oftest er fluens placering i fiskens vindue ganske kort i tid, og her det så miraklet sker, fisken tager fejl, og ja, det er det, som holder tørfluefiskeren igang.

Man skal vel også sige, at der selvfølgelig er dage, hvor man ikke rammer plet med fluevalget, men erfaring her, er ikke at foragteWink

Jeg har haft den fornøjelse, at have noget af det bedste ørred / stalling vand uden for min dør, og i perioder var der tørfluefanget Stalling og ørred på op til 60cm., det sker nok ikke mere i mine levetid, med fisk i den størrelse fanget på str. 18 - 32Smile

I dag henter jeg mine tørfluefisk hos åens havørred, og ude på kysten, de fisk er slet ikke så tosset i hovedet med fluevalget, og ja, hvor finder man tørflue fisk på 2kg. -måske 3kg. , ikke hos åens normale fiskebestand, men jeg er lige så begejstret for tør fluefiskeriet efter havørred, som Stalling og Bækørred.

Mvh fra en tosset tørfluefisker
Per karlsen



Redigeret af PK - 19 Feb 2017 kl. 00:52
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2017 kl. 08:38
@Karlsen, det var nogle pænt store stallinger, har aldrig dyrket fiskeriet efter dem, og kommer nok desværre hellere ikke til det, da det jeg dyrker på kyst og en smule ved åen fint dækker mit behov for oplevelser.

Ja, jeg er i og for sig godt klar over at fiskene oftest ikke er selektive og tager hvad de bliver budt når de er i hugget,  jeg var som udgangspunkt også mere interesserede i de charts af æstetiske årsager.


Redigeret af limfjord - 19 Feb 2017 kl. 08:40
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum