Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

spinner

 Besvar Besvar
Forfatter
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: spinner
    Sendt: 13 Feb 2017 kl. 17:35

hej derude, tænkte om denne montering kan bruges, jeg tænker især den lille svivel som jeg har sat på i stedet for en rapala knude, spinneren er hjemmelavet og monteret med springring hvis jeg fortryder, men lad høre ris og ros. Cry

hilsen Peder SmileThumbs Up

Til top
Steen Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S. Jørgensen

Tilmeldt:: 11 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S. Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2017 kl. 18:07
Prøv og lær - selv
(det har alle andre gjort før dig og udover lærerigt er det også spændende)
Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2017 kl. 19:06
Hej Peder

Det ligner en billig svirvel, som du benytter(?), og jeg ville nok vride/trækteste den grundigt inden brug... og så ligner det ikke en Owner krog?

Går ud fra, at du har læst JB's artikler om helikopterrigget?

I starten benyttede han en ophængerknude rundt om wiren, men se f.eks. denne artikel, hvor han benytter snaplock http://bursell.dk/artikler/freshwater/spinner-norway.pdf - det er en lidt mere elegant/fleksibel løsning end den med svirvel/ophængerknude.

Noget andet du evt. kan optimere, er størrelsen på Rapalaløkken ved krogen. Selve øjet (på linen) er alt for stort, og du risikerer derved flere ophægtninger af krogen i løkken.
Et godt udgangspunkt er at binde løkken, så øjet er mindre end afstanden til krogspidserne.

Det var en masse inputs til forbedringer, men når det er sagt, så ser spinneren i sig selv ganske fræk ud Thumbs Up

Mvh.
Michael


Redigeret af Michael Boysen - 15 Feb 2017 kl. 00:42
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Feb 2017 kl. 00:18
Hej Michael.
tak for de mange inputs, jo jeg har læst artiklen om helikopterrigget, men jeg ser hans brug af snaplock kun er fordi han bruger en færdikøbt spinner, fordi jeg prøver med svivlen, er fordi jeg selv laver spinneren og derved har muglighed for at sætte svivel på i selve opbygningen, det var det der var ideen, måske en af bedre kvalitet ok og rapala knuden jeg ved det godt ,krogen er en vmc som jeg altid bruger, men det er faktisk kun brug af svivel jeg er i tvivl om.
hilsen Peder
Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Feb 2017 kl. 00:32
Hej igen

En af pointerne med snaplock er vel også, at du kan hægte tafsen af og montere den på en anden spinner. På den måde kan du nøjes med en lille mappe med "stingers" og være dækket godt ind i forhold til forskellige spinnere.

Mvh.
Michael 
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Feb 2017 kl. 09:03
det er korrekt, men da jeg mest fisker i de vest vendte åer hvor jeg kun må ha en krog på agnet, vil jeg bare skifte spinner, feks, til havørreder vil jeg ikke fiske med helikopterrig da de jo angriber agnet bag fra, medens laksen angriber fra siden så der er rigget bare ok. men lad os se når engang vi kan komme ud at fiske i noget strømvand.
hilsen Peder
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Feb 2017 kl. 09:27
Hej Peder.

Omkring din spinner, så synes jeg at det ser ok ud, og de forskellige anbefalinger omkring rigs, må man selv vurdere, om man vil bruge.

Jeg har som i tidligere svar og artikler fravalgt de rigs, men det er så min sag, men angående de forskellige fluesnapper, så skal man i min verden se sig godt om, når man vælger disse snappere.

Det er sådan i dag, at fluesnapperne er blevet populære til mange ting, og dermed er der kommet mange flere fabrikater, og ikke alle er lige heldig udført.

Nogle snapper er i meget tynd wire, og har meget svært ved at lukke helt, når de er monteret, og så er der originalerne fra eksempelvis Mudstad, det er i kraftig wire og meget svære at åbne, tilgengæld lukker de fremragende.

Der er så selvfølgelig prisforskelle, og de snapper, som lukker godt, er oftest de dyreste.

Jeg bruger snapper i mange sammenhænge, og kender den fra en fortid, hvor vi brugte dem til vores vådfluefiskeri, og allede dengang, var der smuttere af fangst, da snapperne ikke var lukket og røg af krogene.

I dag gør jeg det, at jeg lukker / sikre snapperen ved at give den et par omgange fusions line, og en meget lille klat loctite, så er snapperen sikret, og jeg har ikke haft tab, grundet en åben snapper, siden jeg begyndte at sikre, og snapperen sikring, kan lynhurtig skiftes, da man blot skal ligge et par viklinger fusionsline på igen, når den gamle er skåret op.

Måden at sikre sine snapper, ses i denne artikel her:

http://123nu.dk/lystfiskeri/aktivbruger.asp?placering=artikler&menu=AktivBruger&section=2&mode=vis&ID=16031

Mvh
Per Karlsen.
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Feb 2017 kl. 12:12
hej Per
det er på grund af alle de fejl som kan være med snapper at jeg tænkte på svivel, når jeg selv bygger spinneren og som før nævnt kun må fiske med en krog, hellere ha 2 spinner med til åen end at skal til at montere krog på springring hvis jeg ikke vil fiske med helikopterrig længere.

hilsen Peder

ps. det er mange gode input som jeg har fået fra dig gennem dine indlæg.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres