Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forsendelse / porto.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Forsendelse / porto.
    Sendt: 15 Dec 2016 kl. 16:16
I forbindelse med auktioner, og salgs annoncer, har jeg over de sidste måneder konstateret, at man ser lidt forskelligt på, hvad det skal koste at sende varen, især stænger har for nogle sælgere, fået en meget høj pris.

Vi er vel alle enige om, at vi skal have forsendelsen så billigt, som mulig, eller man skal aftale nøjagtig de vilkår man vil have, vis man vi have sine forsendelser forsikret.

Stænger, ja jeg undre mig jo over, at det skal koste små 200kr., at sende en stang til 150 krWink

Jeg mener så også, at det er sælger pligt, at vide hvad det koster, og finde den billigste forsendelse, og jeg mener ikke, at sælger har retten til at bliver fornærmet, når man gør opmærksom på, at forsendelses omkostningerne, er lige i overkanten, især ikke vis man 100% kan agumentere for en billigere løsning.

Jeg vil slå et slag for at et sted, som Gul&Gratis, kan være stedet, hvor man kan sende sine varer billigt, prøv at kigge forbi linket her:

https://mit.guloggratis.dk/pakkepost/

Jeg påstår ikke, at der ikke er andre udbydere, der har bedre servise / priser, men er det tilfældet, så lad os alle vide besked, det kræver kun et link, så kan man hurtig vurdere, hvad det vil koste, også at sende stænger!

Når vi når hen til 1. januar 2017, har jeg forstået det sådan, at post / pakke belægges med 25% moms, og ja så må vi se, om 123nus auktioner kan bevares, for er det dyrt nu, så må jeg da frygte, at vores små ting, overhovedet ikke vil kunne bort auktioneres, det bliver ganske enkelt alt for dyrt i forsendelse.

Er jeg forkert underrettet? så lad mig få en forklaringTongue

Mvh
Per Karlsen.




Redigeret af PK - 15 Dec 2016 kl. 16:17
Til top
Rune Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dr. Claws Avatar

Tilmeldt:: 04 Feb 2014
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dr. Claws Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2016 kl. 17:00
Hej Per

Jeg undrer mig over, at du foreslår Gul og Gratis og samtidig ikke mener at det bør koste små 200 kr. (med GLS 160) at sende en stang. De har nemlig en max pakkelængde på 120 cm, så man kan kun sende 2-delte stænger under 8 fod. På DBA er max pakkelængden 2 m, så det er helt klart løsningen når der skal sendes stænger.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2016 kl. 19:48
Hej Rune.

Du behøver ikke at undre dig, jeg føjede jo netop til indlægget, at der måske var andre muligheder, og de muligheder ligger du jo frem, så er der jo trods alt flere udbydere, der evt. kan sende stænger.

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2016 kl. 19:52
Jeg er stort set enig med dig Per, Men syntes nu bare at køber burde have valget i hvordan hans/hendes stang skal sendes og det burde ikke ligge hos sælger.

De cirka 20 gange jeg har købt stang herinde har det aldrig været et problem at jeg har bestemt måden den skal sendes på,Jeg har også en gang imellem måtte betale lidt for et stangrør da sælger ikke havde et sådan et, men 99,99 % af gangene er det rare og søde mennesker at handle med og ofte har de ikke vidst at der var et billigere alternativ end Pest DK (postnord) 
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2016 kl. 19:58
Coolrunner.DK er ret billige også 

EDIT: fik lige en pb at de ikke sender så lange pakker undskyld 


Redigeret af Kevin rostrup - 15 Dec 2016 kl. 20:01
Til top
Steen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lindblad Avatar

Tilmeldt:: 09 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lindblad Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2016 kl. 22:28
PostNord pålægge moms på frimærker fra januar 2017, ikke på pakkeporto.
og som noget nyt for at tage kampen op med GLS har de skam sænket priserne på deres PEST priser 

op til 5kg - 60,- DKK
op til 10kg - 90,- DKK
op til 20kg - 150,- DKK

Priserne gælder selvfølgelig kun ved online portokøb.


det ser jeg som noget positivt og som jeg tolker deres prisliste er overstående priser inkl moms. og skulle der moms på er det jo ikke så skørt LOLLOL.



Redigeret af Lindblad - 15 Dec 2016 kl. 22:29
Flyon.dk -Alt i fluebinding & grej til fluefiskeren.
Fishpond - TFO - Alfa reels - Arctic silver - Zpey - Geoff anderson - Cheeky - Veniard - Future Fly - Metz - Stonfo - Partridge - Kamasan
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2016 kl. 03:39
Porto har der jo været skrevet om her før og bliver det sikkert igen. Samt det faktum at det kunne være rart hvis sælgere skriver under deres auktioner/annoncer hvad det koster. Men vi er ikke mange der konsekvent gør det. Jeg startede selv med det for nogle år siden og har siden gjort det med hver auktion. Dels for at vise at jeg gerne vil gøre hvad jeg kan for at det gøres billigst muligt med porto. Men også fordi det er oplysninger jeg selv som køber ønsker at vide på forhånd så man ikke får en slem overraskelse når sælger vender tilbage med et ublu beløb. Dette oplevede jeg for ikke længe siden da en sælger præsenterede et beløb der var dobbelt så dyrt end det behøvede at være. Jeg skrev tilbage med en del forslag som jeg også påpegede at sælger kunne vinde meget på at tilbyde i andre handler forstået på den måde at folk sikkert ville have en større tendens til at købe mere og for mere hvis man ville gøre det billigst muligt for køber med porto. Jeg synes selv jeg påpegede det på en positiv og sober måde og direkte skrev at det kun var ment sådan og nogle råd jeg også gerne så ham få glæde af. Men desværre var jeg med sælgers kommentar til det ladt tilbage med følelsen af at det var mig der var idiot. Jeg følte bestemt også en modvillighed for at gøre det for mig og endte med at foreslå en lidt højere pris der gjorde det så nemt for vedkommende som muligt at købe porto. For at forklare det lidt nærmere ville jeg selv have sendt sådant til 39 kr og sælger ville have 80 kr. Jeg endte med at foreslå 46 kr så man bare kunne gå på posthuset og/eller sætte frimærker på. Sådan blev det og jeg synes et eller andet sted at så fandt vi ud af det til hver isærs nogenlunde tilfredshed og jeg sparede således 34 kr ihvertfald til hvad først forlangt.

Angående det første jeg skrev med at ikke mange skriver hvad porto de vil gøre det til formoder jeg at der kan være flere årsager. Dels at der er flere forskellige forsendelsesmuligheder der til dels kan være svære at holde styr på og umiddelbart skabe sig indsigt i. Noget af det finder man faktisk først ud af efter man begynder at bruge dem. Men det kommer jeg til. Dels ved dem som bare har startet nogle få auktioner/salg af gangen at der går en hel del tid med at forberede salget - klargøre tingene, tage billeder, skrive tekst og oploade det hele. Jeg kombinerer det hele med at have en vægt klar og vejer det samtidig. Jeg bruger en ret simpel metode til at skrive det hele op på et A4 ark med navn på tingen og vægt. Senere kommer købers navn på og mail sendt til vedkommende samt når betaling har fundet sted. Derefter købes porto og endeligt pakkes og sendes og det ganske ofte dagen efter betaling er modtaget. Angående porto ved jeg efterhånden en del om hvad endelig pakkevægt bliver men har lært det ved at veje pakkemateriale mange gange sammen med varen. Alligevel kan tidspres da alt sådant her jo foregår i en fritid hvor åh så meget andet fylder også gøre at jeg kan blive i tvivl om hvor på grænsen endelig pakkevægt ligger og i nogle få tilfælde har jeg skrevet at det måske bliver det ene eller andet beløb som regel kun med ganske få kroners forskel porto bliver.
Følgende vil jeg gerne skrive lidt om de forskellige af de billige porto alternativer og lidt om hvordan de fungerer og hvornår man kan bruge dem. For når det gælder forsendelse over 500 gr og i nogle tilfælde allerede nede over 250 gr er det ikke længere hensigtsmæssigt at bruge postnord. Men nogen helt udførlig vejledning i brug af dem kan jeg dog ikke tidsmæssigt tage med her. Jeg prøver her blot at tage det vigtigste med. Men jeg svarer gerne på spørgsmål derom og uddyber hvis det ønskes for jeg kender dem godt nu.

DAO via coolrunner.dk blev jeg ikke for så længe siden opmærksom på og har nu brugt dem rigtigt mange gange. Deres service og effektivitet et helt og aldeles sublim. Men de har desværre et max længde mål på forsendelser på 50 cm. Der er ikke nogen tvivl om at de er i eksplosiv vækst og som de vokser har jeg en forhåbning til at max målet vil gøre det samme. Mindste køb er 33 kr som pakke uden omdeling op til 1 kg pakkevægt. 43 kr for 1-5 kg og 49 kr for 5-10 kg
Deres side er nem at oprette sig på og for så vidt også at bruge. Dog finder jeg det en forkert arbejdsgang at skulle starte med at indtaste postnummer på modtager for først senere at komme til at skrive dennes adresse. Det kunne man godt have gjort smartere. Men ok det må man så leve med. Man får derefter ved portokøb en kode der skrives på pakken og ikke noget med navne og adresser - det er et helt nyt og anderledes system dette her. Både køber og sælger får via sms og/eller email besked om både at pakken sendes og modtages/afhentes. DAO beder om både email og mobilnummer på modtager. Men haves kun det ene taster man blot sine egne oplysninger ind som det der mangler. Men én af delene er man nødt til at have så modtager får besked. Det fungerer fint og er også sådan DAO selv anbefaler man gør hvis kun det ene haves. Ulempen ved DAO er for køber at de specielt i yderområder endnu er for lidt udbredte og der kan være for langt til dem og for store udgifter og besvær for køber forbundet med at bruge dem. For sælger kan ulempen ydermere være at ved flere samtidige salg at det kan være ret tidskrævende at undersøge om der ligger et udleveringssted tæt nok på køber da den eneste rigtige gangbare metode faktisk er at opstarte et portokøb, med en masse indtastninger, der giver en afstand i km til købers adresse. Min løsning har derfor været i de aller sidste salg at gøre køber opmærksom på muligheden og hvis køber ser en interesse i at spare lidt mere på porto i forhold til guloggratis (medmindre det drejer sig om længere stænger) selv at undersøge om det er ønskværdigt og give besked derom til mig. På den måde undgår jeg at spilde en masse tid som det også kan knibe med udover alt det andet og som der også går rigtigt meget af ved afviklingen af det videre salg.

GLS bruges billigst fra siden dba.dk Det kræver dog at man opretter en annonce som kan oprettes ganske gratis. For at købe porto der skal man nemlig vælge en annonce før man får lov til at gennemføre et sådant køb. Men hvad man derefter vælger af pakkestørrelse og -beløb er fuldstændigt uafhængigt af hvad man rent faktisk sender. Det kan med andre ord dermed være noget helt andet end den annonce man bruger til købet. GLS har et max mål på 2 meter og kan dermed være den bedste og billigste måde at sende stænger på. Principielt vil prisen for porto på en stang være 49 eller 59 kr. Men da man pålægges et kortgebyr vil den endelige pris være et lidt skævt beløb på lidt over 50 eller 60 kr 

Guloggratis er via postnord og på deres præmisser, forsendelsesvilkår og udleveringssteder blot meget billigere. Uden omdeling 39 kr op til 1 kg og 49 kr 1-5 kg osv. Der kan tilvælges med omdeling for merpris men så går det billige noget af det. Fordelen kan her være at man kommer tættere på køber og at det således bedre kan betale sig for køber ikke at skulle hente for langt væk og udgiften og besværet forbundet derved ikke være det værd at bruge DAO istedet.     
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2016 kl. 14:47
Vil gerne tilføje at det ville være super rart hvis sælgere tilføjer hvis de tager sig betalt ekstra for pakkematerialer og dens slags. Synes faktisk KUN det er på sin plads at oplyse sådant så man ved hvad man skal forholde sig til. Går selvfølgelig ud fra at i de tilfælde at når de optræder som købere selv er villige til den slags ekstra gebyrer også selvom det først bagefter oplyses eller?
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2016 kl. 20:26
En ulempe ved at bruge "gul og gratis" er så at på den seddel modtager får i sin postkasse, står "gul og gratis" som afsender, og da jeg ikke venter noget fra "gul og gratis", men noget fra hr XXX XXXX, så gider jeg ikke ulejlige mig ud i bilen og kører ned til den nærmeste postbutik for at hente noget som lige så godt kan være reklamer eller hvad nu "gul og gratis" kunne finde på at sende ud...

Og så har jeg ikke noget problem med at sælger skriver at porto vil være eksempelvis kr 200 for at sende en stang. i dette tilfælde skal han måske ud og købe et rør at sende stangen i, og det er vel kun rimeligt at denne udgift afholdes af køber. og hvis man ikke er enig heri, så står det jo en frit for at lade være med at handle med vedkommende, eller fylde benzin på bilen og hente stangen selv!
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2016 kl. 04:12
Citat: duck power

En ulempe ved at bruge "gul og gratis" er så at på den seddel modtager får i sin postkasse, står "gul og gratis" som afsender, og da jeg ikke venter noget fra "gul og gratis", men noget fra hr XXX XXXX, så gider jeg ikke ulejlige mig ud i bilen og kører ned til den nærmeste postbutik for at hente noget som lige så godt kan være reklamer eller hvad nu "gul og gratis" kunne finde på at sende ud...

Og så har jeg ikke noget problem med at sælger skriver at porto vil være eksempelvis kr 200 for at sende en stang. i dette tilfælde skal han måske ud og købe et rør at sende stangen i, og det er vel kun rimeligt at denne udgift afholdes af køber. og hvis man ikke er enig heri, så står det jo en frit for at lade være med at handle med vedkommende, eller fylde benzin på bilen og hente stangen selv!

Det er ikke rigtigt det du skriver. Som jeg skriver guloggratis er via Post nord og det er derfor en ganske almindelig meddelelse som ved al anden pakke igennem dem uden omdeling hvor beskeden ved denne metode modtages som sms og/eller email og ikke som en seddel. Beskeden går ikke ud på at det er en forsendelse fra guloggratis. De sender ikke sådan bare lige pakker til folk. Men jeg vil da gerne have en fra dem for det må da være rart hvis de kunne finde på at sende noget spændende som pakke og den udgift de selvfølgelig også har på at sende det som pakke, for så vidt jeg er orienteret er det ikke gratis for nogen som helst at sende som pakke. Har forøvrigt heller aldrig fået så meget som én eneste spammail fra dem. Men jo man får en kvittering på sit pakkekøb og med trackingnummer sendt til sin email men det er jeg nu bare glad for og da man får et trackingnummer med det samme er det dejligt nemt at kopiere og sende tilbage med sit svar til køber om at pengene er modtaget og her er dit trackingnummer - jeg sender allerede imorgen. Selvom det er et privat køb er det faktisk noget nær samme service som en netbutik kan tilbyde. Det er da værd at tænke over.

Ja det står da enhver frit for at skrive det koster 200 kr at sende. Men kan direkte forhindre et salg. Også da det vides det kan gøres meget billigere og ja så kan man da starte bilen selv men kun plausibelt indenfor en vis rækkevidde. Jeg skal iøvrigt sådan mest for oplysningens skyld til at sende en 6 1/2 fods stang for blot 39 kr. Røret fandt jeg i gemmerne og var genbrug og endelig pakkevægt lige under kiloet. Men har også for nyligt taget 40 kr for et rør jeg så også sendte mange men meget billige stænger i. Røret har oprindeligt været svinedyrt og var fra min side kun tiltænkt at gemme til at sende noget tilsvarende meget værdifuldt i samt havde en størrelse med en meget stor diameter der kunne have været andre ting i end tynde stænger. Jeg skrev endvidere i annoncen at det kunne komme på tale at bekoste røret men køber fik også valget om at jeg istedet til 0 kr kunne sætte pap sammen og det formodentlig også ville gå fint. Med andre ord blev valget overladt til køber og blev så sendt i røret.    
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum