Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sportex til kysten ..?

 Besvar Besvar
Forfatter
Tobias Hjorthjær Schultz Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tobias073 Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tobias073 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Sportex til kysten ..?
    Sendt: 15 Dec 2016 kl. 11:21
Halløjsa :)
Jeg går i overvejelser om at købe mig en absolut top-kæp til kysten. Og den jeg umiddelbart har i tankerne er en Sportex Tiboron 9" 9-29
Nogen her, der har erfaringer med denne stang?


Til top
MICHAEL ROLSNER Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ROLSNER

Tilmeldt:: 19 Mar 2007
Geografisk: Billund
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ROLSNER Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2016 kl. 12:08
Synes jeg læste i sidste nye nummer af Sportsfiskeren, at Sportex først lige nu, efter mange, mange års fravær på det danske marked, kommer tilbage igen, så tror ikek mange har erfaringer endnu.

Men google er din ven:

http://www.testberichte.de/p/sportex-tests/tiboron-testbericht.html  
Til top
Tobias Hjorthjær Schultz Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tobias073 Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tobias073 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2016 kl. 12:14
Tak for link :)
Jeg havde godt set den lille anmeldelse.
Desværre kniber det med at finde noget mere fyldestgørende. Derfor opslaget :)
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2016 kl. 12:31
Hej

Måske kan du finde noget nyttigt om Sportex her:
https://www.youtube.com/user/SportexRods/videos

Mvh Henrik

Til top
Johnny Mark Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jmj1972 Avatar

Tilmeldt:: 22 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jmj1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2016 kl. 16:14
Er super glad for min 10' sportex kev seatrout 18-35 g.
Kaster voldsomt langt med den foretrukne 28 g. Bornholmerpil 😉
Johnny
www.rokkerne.dk
Til top
Tobias Hjorthjær Schultz Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tobias073 Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tobias073 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2016 kl. 20:27
Halløj :)
Jamen der var jo en, der havde erfaringer ...
Må jeg spørge; hvad er det, den kan - udover at kaste langt?
Og hvordan synes, du den er sammenlignet med andre gode stænger?
(tvivler på, det er første gang, du smider nogle tusindlapper efter en stang ;)

Til top
Steen Bøgelund Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Bøgelund64

Tilmeldt:: 07 Apr 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bøgelund64 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2016 kl. 22:17
Hej
Har en del erfaring med de gamle Sportex stænger. Har en lille samling som
vel er ca 25år gammel. Dem der før hed Sportex Kev spin D L. Med kastevægt
op til 35g er nok noget af det bedste man kan få. Både med hensyn til længde
på kast og auktion, eneste minus er vægten på stangen holdt op mod nye stænger.
Vh
Steen
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2016 kl. 10:41
Hej Tobias.

Jeg har haft Sportex så lang tid det har eksisteret, og bruger flere typer af deres stænger, både til Ul og til det grovere fiskeri.

Sportex HM Turbo i 10' er min foretrukne stang, til fiskeriet med multihjul på kysten, og i åen til havørredfiskeriet med spin.

Sportex HM Turbo er bare lækker sag, som kan få agnen ud over stepperne, og så kan den virkelig trætte fisk, der har lidt størrelse.

Jeg er ikke sikker på, at jeg ville investere i en ny, vis jeg kunne få fingre i en god velholdt brugt stang.

Jeg har lagt mærke til, at der igennem det sidste år, er kommet flere af de gode Sportex til salg, og det er med at slå til, når chanserne er der.

Og ja, hvorfor købe det dyreste / nyeste? ikke at jeg vil blande mig i det, men jeg er sikker på, at jeg har fået lige så meget ud af en nedsat stangs pris, som vis jeg havde investeret i de nye, for Sportex er et absolut top mærke, men deres " gamle" stænger" i min verden absolut lige så gode, som de nye, vis man ser på det praktiske i, at Sportex har man reelt hele livet.

Jeg har et langt liv indefor brug af kyststænger, dels som testfisker og konkurancekaster, og jeg er ikke i tvivl om, når jeg har rigtig kvalitet i hænderne, men det er så min helt eget personlig vurdering, at noget passer til mig, da jeg betragter mit grej, som et arbejdsredskab, og så er jeg iøvrigt ligeglad med om stænger er fancy i farven eller opsætning, reklame har igen magt i mit valg af grej, og har aldrig haft detWink


Mvh
P.K.
Til top
Tobias Hjorthjær Schultz Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tobias073 Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tobias073 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2016 kl. 12:33
Hej Per
Tak for input :)
Tjaeh, hvorfor investerer man i kvalitetsgrej?
Jeg har det såmænd meget lige som dig med mit grej. Min foretrukne stang i fjorden er en SG Custom Coastal 9" 7-23. Den kan vist fås for 1800 kr. Klingen er fænomenal, men den er helt blottet for bling. Det kommer jeg ikke til at lave om på. Som i nogensinde formentlig.
Men den er lige let nok til den åbne kyst og til mit laksefiskeri i de jyske å'er. Den kaster nemlig ikke så godt med over 20g. 
Jeg har prøvet rigtig mange stænger på kysten, men indtil videre har ingen af dem givet den der kildrende fornemmelse i kroppen, som man får, når skidtet bare spiller optimalt. Derfor er jeg på jagt efter den FEDE kyststang, som jeg kan have i 25 år, så jeg kan skrive et indlæg lige som dit om 15. Jeg håber, at Sportex Tiboron, viser sig at være den stang.
Det er muligt, at jeg ville kunne finde en god, brugt stang, der ville gøre det for mig. Jeg har således været på jagt efter en god RST, men jeg har ikke fundet præcis, hvad jeg søgte.
Lystfiskeri er min eneste hobby. Og erfaringen har lært mig, at det ikke kan betale sig at købe det næstbedste. For så skal man sgu bare skifte igen. Man bliver irriteret over, at det ikke spiller helt, og det koster penge hver gang.
Heldigvis falder det sig sådan, at jeg er blevet kontaktet af importøren, som vil give mig en stang til test mellem jul og nytår.
Så den uge er gået, ved jeg, om det er den rigtige stang for mig.
Er det dét, synes jeg såmænd ikke, at prisen er for høj.



Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2016 kl. 13:15
Hej Tobias.

Ja RST har en stor plads i vores hjem, dog mest til flue. Jeg har brugt RSt fra firmaet hed Cormoran, og jeg har op gennem årene haft kendskab til mange fine spinnestænger, som husets venner har brugt, med stor tilfredshed.

Nu ved jeg ikke, hvor du har søgt info om spinnestænger i RST, men jeg ville kontakte :

http://shop.aekvator.dk/

De har haft RST i rigtig mange år, og jeg vil tro, at de måske kunne være vejen til en fin spinne stang.

Mvh
P.K.
Til top
Helmer Mark Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lottiman Avatar

Tilmeldt:: 19 Maj 2006
Geografisk: NV jylland
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lottiman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2016 kl. 19:31
Jeg har fisket med Sportex Kevlar spin dl 10 fods 35 gram i snart 20 år. Jeg kommer ikke til og skifte til noget andet. Det kan godt være de er en smule tungere end Lesatherne og andre langt dyrere stænger. Men de der få gram der er forskel, de ligger nok mest omkring kork og håndtag, hvor der alligevel sidder et forholdsvis tungt hjul.
Der er nok ikke så meget forskel på topdelene på Sportex og andre lettere stænger.
Her er link på en butik der er begyndt og føre Sportex, også de dyre.
http://mosedahl.dk/produkt/sportex-air-spin-seatrout/
Mvh Helmer
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2016 kl. 00:39
Tobias hvis du er i nærheden af Fredericia  kan du prøve en 9 og 10 Tiboron dejlige stænger især den på 10 fod.
chr
Til top
Johnny Mark Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jmj1972 Avatar

Tilmeldt:: 22 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jmj1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2016 kl. 15:53
Hej Tobias, 

Beklager den lange svartid, men det er lidt hårdt at blive babyramt som 44-årig og så lige op til julen ShockedLOL

Er som skrevet rigtig glad for min Sportex, men har konstateret den er bedst til fisk over 50 cm/1.5 kg. De mindre fisk har jeg smidt nogle stykker af, hvilket selvfølgelig kan tilskrives sort uheld, dårlig krogning eller en bremse der har stået lidt forkert. 
Jeg føler en rigtig god kvalitet i stangen og ift min kammerats Shimano Lesath lever jeg med de 20-30 ekstra gram stangen vejer mere. Kunne måske nøjes med en 9 fods med lidt mindre kastevægt hvis jeg fiskede med mindre agn, men fisker helst Stevns og Møn og der synes jeg den kommer til sin ret. 
Der er et relativt stort udvalg af nye og let brugte Sportex stænger på ebay.de Købte selv min over nettet, da jeg ikke kunne finde den model nogen steder i DK og ikke rigtig kunne få en grejpusher til at skaffe den hjem, ellers støtter jeg såmænd helst vores butikker i DK.

Go´ jagt på din nye havørred-killer Cool

Venlig hilsen og godt nytår
Johnny
www.rokkerne.dk
Til top
Bjarne Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bjarne Larsen

Tilmeldt:: 04 Maj 2011
Geografisk: Odense SV
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjarne Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2016 kl. 00:03
Hej Tobias.

Prøv at ringe til Jesper i Sportdres Bornholm. Han har snakket om, at han har nogle fede Sportex stænger på vej. Airspin
Hedder de vist. Lidt dyre også, men det er jo sekundært😜

Vh. Bjarne
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum