Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

UL Hjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Henrik Schmidt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
schmidt Avatar

Tilmeldt:: 20 Nov 2006
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schmidt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: UL Hjul
    Sendt: 13 Dec 2016 kl. 19:49
Er der nogen herinde som kan komme med et godt bud på et lille bitte luksus UL hjul....hvor køber jeg det henne??
Hilsen Henrik
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2016 kl. 19:55
https://alle-tiders.dk/abu-revo-2-sx.html
det er et godt tilbud.


Redigeret af botage - 13 Dec 2016 kl. 20:00
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2016 kl. 19:56
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2016 kl. 20:33
Hej
Jeg bruger selv  Okuma Helios Gold HXG
Som fås i forskellige størrelser. Jeg bruger en Str 30 til min ulstang. og en str. 35 til almindeligt spinnefiskeri.
Meget let hjul. Prisen varierer dog lidt så lidt websøgning kan godt betale sig Smile

Okuma har også en billigere model Ceymar som er ganske fornuftigt også. 

Jeg har tidligere fisket med både Abu, Mitchell og Shimano, men synes Okumas hjul er lige så gode.
Endnu har jeg ikke prøvet de dyre Daiwa hjul, men folk siger de er ret fede.
Kom ned i grejbutikken og Drej løs. Tongue

Mvh Ole 
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2016 kl. 11:24
Har brugt Abu cardinal 52 de seneste 15 år et super hjul.
Til top
Steen Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S. Jørgensen

Tilmeldt:: 11 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S. Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2016 kl. 16:23
Hej - Kevin, jeg købte mit i 84 (tror jeg) og det er blevet brugt, meget. 30år for fulde gardiner også videre til en af sønnerne. En fiskekammerat har brugt et dam 110 ti år mere - og vi snakker om tre ugentlige ture  i sæsonen.
Men hvor lille skal det ønskede hjul være? Jeg så nogle andre, nok overvejende ældre her:
 http://www.steenvinkel-fiskesite.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=33&Itemid=194
Der er ogsåå meget andet om ul spin.
Dette bare som hjul inspiration, for der er også nogle helt små, der er nyere.
Det tankevækkende er bare prisforskellen, et flot Cardinal 52, som du kan finde reservedele til, til en lille plov og du har hjul i trediva år plus!
Selvfølgeligt er der en sammenhæng imellem vægt og kvalitet, på nye kontra ældre hjul og hvor man skal lægge sig er selvklart op til den enkelte selv og ikke et gruppepres, hvor der kun foreskrives shimasukiyama 2000 tii glsx quatro osv.
Men find et hjul som tiltaler dig og som er lækkert af gå med.
knæk og bræk
Til top
Stefan Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Stefan Nielsen

Tilmeldt:: 21 Feb 2003
Geografisk: Aalborg og omegn.
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stefan Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2016 kl. 17:51
Hej hvordan er lineoplæggetpå de gamle Abu hjul i nævner, kan de evt håndtere en fletline?

Har selv et gammelt cardinal c3, lineoplægget er ikke for godt på dette hjul desværre Confused 

Vh Stefan
Til top
Steen Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S. Jørgensen

Tilmeldt:: 11 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S. Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2016 kl. 11:04
Hej, hvis du går fra en o,20 mono og til en o,10 flettet, så kan den tynde line, alene, være en medvirkende forklaring på lidt line besvær. På den anden side er der en række fordele ved den flettede, som mange mener opvejer ulemperne.
Det er eksempelvis oplagt, at hvis man ved bundbid, bare blokerer spolen og går baglæns, så vil den tynde line "skære" sig anderledes ned i den foregående  løsere oprullede line. Så man skal måske ændre eller justere lidt på tidligere rutiner.
Det ideelle havde måske været at man kunne justere "raise and fall" spole hastigheden. Ellers må man i sin søgen efter hjul der matcher ens ønsker, fokusere på de hjul der har denne større spole bevægelse. Det er dog uomgængeligt, at denne spole bevægelse, er mere hensigtsmæssig / effektiv, på eksempelvis de mindste daiwa hjul, ((str, op til 500) eller spoler med en linekapacitet på under 80m 0,20), eller måske som silstar tiny.
Men hvordan den enkeltes cost / benefit kurve ser ud, er individuelt. Jeg kan kun sige at det fungerer for mig, men om andre vil være tilfredse vides ikke - men prøv selv.
K&B
Til top
Stefan Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Stefan Nielsen

Tilmeldt:: 21 Feb 2003
Geografisk: Aalborg og omegn.
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stefan Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2016 kl. 16:29
Har nu aldrig haft fletline på mit cardinal c3, altid nylon. Kan bare godt lide de gamle klassiske hjul.

Vh Stefan
Til top
Jørgen Sarup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sappe

Tilmeldt:: 03 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sappe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2016 kl. 17:39
Jeg har nu uden problemer i mange år benyttet 0,12mm fletline på Cardinal54. Når jeg skriver uden problemer, så skal det forstås sådan at jeg ikke har oplevet line kludder af nogen art, til trods for det mindre pæne lineoplæg.
Desværre så har jeg derimod oplevet at toppen af mine spoler er "knækket" af. Spolen er simpelthen blevet udsat for at linen har udvidet sig, med det til følge at spoletoppen er røget af. Jeg har forsøgt at løse dette problem på forskelligvis, men har sidenhen måtte opgive. Dette er sket med både brugen af flet og monofile liner, - på forskellige fora kan jeg se at jeg langt fra er den eneste der har oplevet dette problem.
På ebay har jeg for nogle år siden set en annonce for en "custom made" metal spole til Cardinal54, - om dette kunne være løsningen ved jeg ikke, men det kunne måske være et forsøg værd?
Med venlig hilsen Jørgen.
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2016 kl. 19:06
Hej
Har i mange år brugt Cardinal 52 det bedste ul hjul der er lavet. Jeg brugte 0.12 og 0.10 på hjulet og lagde linen håndlagt påspolen første gang, der er en lang artikel her på sitet af Per Karlsen om emnet og det er meget begavet det der står og det virker havde aldrig problemer.
Er dog gået bort fra det nu til fordel for de helt små Ambasaddeuer 1601c det spiller max med 6 gr Gladsax woblere😀😀
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2016 kl. 11:02
Hej jørgen.

Nu kan jeg forstå på dig, at du har problemer med at toppen kappes af spolen, og det er jo noget jeg har kendt til op igennem tiden, men der er faktisk noget man kan gøre for at det ikke sker, altså at snøren kapper spolen.

I gamle dage hørte der til mange af Abu hjulene en overskåret kork ring til hjulene, dels som opfyldning, så der ikke skulle spoles så meget line på, men også for at forhindre, at linen lavede dumme ting. Senere kom disse halvskåle i en rød kunsstoft udgave, men jeg synes, at det bedste var de indsatser, som var i kork.

Jeg har som konkurancekaster, benyttet en hurtig løsning, nemlig i stedet, at bruge en farvet blød udgave af isolerbånd, og så, som altid ligge den inderste snøre op i hånden, så vil snøre trykke sig ind i isolerbåndet, og problemet er løst + at oplægget får den helt rigtige start, og så kan fletlinen også bruges.

Nu har plast spoler altid vist sig, at være sårbare, især vis man bruger dem om vinteren, for nogle plasttyper, har det absolut ikke godt med frost, men jeg har som værktøjsmager og CNC mand, udskiftet plastspoler med alu spoler, men det kræver at man har adgang til det rigtige aluminium + en CNC drejebænk, men jeg skiftede til alu, især til konkurancekast, da der ved ændring af spolens geometri, kunne opnås små 15% længere kast.

I dag kan man købe specielle spoler til nogle typer hjul, som bruges til konkurancekast, så tanken er taget op, af de professonelleWink

Mvh
P.K.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres