Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skærpede lakseregler i Orkla 2017

 Besvar Besvar
Forfatter
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skærpede lakseregler i Orkla 2017
    Sendt: 06 Dec 2016 kl. 19:55


  • hunlaks fredes hele sæsonen.
  • max 1 hanlaks pr. dag kan hjemtages
  • max 2 hanlaks pr. uge kan hjemtages
  • max 4 hanlaks pr. sæson kan hjemtages
  • max 1 pr sæson over 80 cm
  • Ikke længere krav om udsætning af laks over 100 cm 
  • alle fiskere skal registreres
Jeg siger tak, og sandsynligvis nej tak...


Redigeret af Jakob Larsen - 13 Dec 2016 kl. 20:55
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2016 kl. 09:12
Ja nu kommer "svederen" af alle de forbandede farme i havet, til Valejerne.
Gud ved om fiskelejen sættes ned med alle de restrektioner der nu er fremlagt, det ene må jo følge det andet, eller bliver der endnu engang skruet op for lejen?

Redigeret af Taonga - 07 Dec 2016 kl. 12:22
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Lars Henriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Spin

Tilmeldt:: 05 Nov 2015
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Spin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2016 kl. 11:56
Hejsa

Jeg forstår jeres holdninger - men er det ikke bare sådan det er/sådan det bliver...? Mere og mere C&R

Andre steder er dét ikke noget problem. Priserne er VÆSENTLIG højere - og der er 100% C&R   

Eks Laksefiskeriet på Kola eller steelhead fiskeriet i Nordamerika...

? ?

Tror det (er) bliver fremtiden.....

I DK er det jo ligeså - med eks. kun 1 laks over/under et fastsat cm mål.
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2016 kl. 12:56
De steder hvor man praktiserer C/R, f.eks.i Scotland skyldes jo nok for det meste at man har haft et utroligt stort netfiskeri i bl.a. i flodmundingerne, og man nu vil hjælpe bestanden tilbage til fordums leje.

Norge og C/R....tja. jeg så en udsendelse ang. tyvfiskeri langs kysterne i Norge, det er et KJÆMPE problem, et andet KJÆMPE problem er at alle havbrugene udleder så meget skidt og bl.a. LUS dræber masser af laks der trækker ud fra elvene.

Alle de ovenævnte grunde og sikkert mange flere er skyld i at laksebestanden i de Norske elve er faldet drastisk de mange senere år.

Jeg overværede et foredrag hvor vedkommende foredragsholder også belyste yderligere om et par grunde til lakse tilbagegangen. En af dem var at der på opvækstpladserne i Nordatlanten er stor konkurrence om føden fra bl.a. Makrel og Sild. En anden væsentlig faktor er at vandet bliver varmere og den plankton som er en vigtig fødedel forsvinder. Alt dette taget i betragtning siger jo at man er nød til at gøre et eller andet, og det et eller andet blev de nye fiskeregler for Orkla 2017.

Ad åre, forhåbentlig, kan det være at der bliver indført C/R i Norske elve.

Det er er en særdeles trist retning.....men god jul og K&B for 2017




Redigeret af Taonga - 07 Dec 2016 kl. 13:01
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2016 kl. 16:07
Den danske laks har samme opvækstområde som laksen fra midtnorge, så at skylden lægges på sild og makrel er nok lidt langt ude. C/R fungerer bedst de steder hvor der er en reel mulighed for at få en laks. For os andre på middelmådigt dagkortvand er det en del af pakken, at kunne hjemtage en laks. Systemet i Orkla udelukker næsten 100 % denne mulighed. Sjældent jeg har fanget en hanlaks...hunnerne er langt i overtal i juni.
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2016 kl. 17:21
Kære Jakob
Nu er det en af de dygtigste og bedste havbiologer der bl.a. rådgiver de fleste regeringer og råd i de lande der har opgang af Salmo Salar i deres floder elve og åer.

Jeg har set og hørt det foredrag 2 gange og er ganske overbevist om at det er rigtigt, da mængden af makrel og sild er taget til i et voldsomt omfang.

Og så for øvrigt har jeg ikke det fjerneste imod at hjemtage en laks til mit spisekammer, den smager tifold bedre end de burlaks fer flyder rundt i deres eget fedt på kølemontren.

Men jeg kan ikke se at det skulle være bedre at C/R på de bedre steder end på de mange fortrinlige kortvald der f.eks. i Orkla. Det er da også en del af pakken der hvor du siger der er reelle muligheder for fangst.....det er i mine øjne nøjagtig det samme, hels eller dygtighed.
Men ikke mere herfra, C/R er et ømtåleligt spørgsmål og det tror jeg ikke man bare løser med et snuptav....
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2016 kl. 22:31
Nogen som har hørt hvad Gaula bestemmer sig til eller evt hvornår det afgøres?
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Dec 2016 kl. 18:02
Har søgt efter det, men intet fundet om Gaula. Mit bud vil være at det sikkert bliver i stil med i år og slet ikke så restriktivt som i Orkla.
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2016 kl. 19:22
Har osse ledt forgæves - men håber du får ret Jakob! Vi krydser fingre. Jeg vil godt sætte fisk ud, til fordel for bestand og afvejet ift eget konsum, men alt for restriktiv regulering tager nu noget af fornøjelsen for mig.
Til top
frank jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frankjensen

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frankjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Dec 2016 kl. 07:13
Når situationen er, som den er, må man se bort fra madfiskeri.
Jeg tror også, det danske tobisfiskeri er medskyldig.
Frank
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Dec 2016 kl. 07:56
Nej, så må man nok se bort fra fiskeri...så lodsejerne kan forstå alvoren.
Til top
Anders Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
anderslarsen

Tilmeldt:: 24 Aug 2006
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér anderslarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Dec 2016 kl. 11:57
Enig med Jakob. Hvis man mener man vil laksen det så godt, så stop fiskeriet, til der er et overskud at høste af. 
Til top
Thomas Pilegaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thomaspilegaard Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomaspilegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2016 kl. 13:01
Vil bare informere om at i Norge findes der ca 419 lakseelve spredt ud over 2300km fra nord til syd. Orkla, Gaula, Alta, Lærdal og alle de andre kendte "turistelve" er absolut ikke de bedste løsninger hvad angår oplevelser, fisk og ikke mindst priser.

Jeg fisker i en lille flom elv her hvor jeg bor, jeg fisker fra 15. Juni til 15. September og har fanget i mellem 10 og 32 laks pr. sæson i denne elv.

Det koster mig ca. 1500 norske kroner for et årskort. En flomelv er afhængig af regn. Det falder som ofte også i April og Maj, det er i den periode at der går laks op. Og her er laks hele sæsonen (stort set) uanset regn. De største laks har jeg fanget inden kl. 11 om formiddagen i ca. 25-27 graders varme og skyfri himmel. Ekstrem lav vandstand og krystalklart vand.

Jeg elsker at fiske i de nævnte "turistelve" men jeg vil lige så godt fiske i en mindre ukendt elv for at få større "garanti" for laks. Fisk laks i andre elve folkens, det måske en endnu større oplevelse..
Venlig hilsen

Thomas Pilegaard
hello@thomaspilegaard.com
+47 46214361
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2016 kl. 21:03
nu officielt


Læg trods alt mærke til graden af involvering i Norge før der træffes afgørelse om laksereglerne....
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2016 kl. 20:31
http://www.gaula.no/sider/tekst.asp?side=92&valgtmenypunkt=84
I Gaula er reglerne vel som sidste år med hunlaksfredning fra 1. juli ellers ligner reglerne dem fra Orkla.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum