Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mørrumspinner.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Mørrumspinner.
    Sendt: 24 Nov 2016 kl. 10:00
Jeg har i mange år været glad for at bruge Mørrum Spinneren, og bruger i dag spinneren alle steder.

Hovederne til Mørrum Spinnerne, har vi lavet i alle mulge vægte, også som gennemløber.

Nu er min hukommelse ikke hvad den har været, men jeg mener, at de originale hoveder på Mørrum Spinnerne var i 12g. - 18.g. - 21g. - 28g., er det korrekt, eller var der andre vægte?

Jeg ville gerne lave nogle specielle Mørrum Spinner, men hvor kan jeg evt. få fat i spinner bladet. Det skal være til de store modeller, farven er lige gyldig, da resten af spinner sektionen, bliver lavet lidt anderledes end originalerne, men bladet kunne have interesse.

På forhånd tak.

Mvh
Per karlsen.
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2016 kl. 13:48
De kan stadig købes Per..
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Brian Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
brian nielsen Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2006
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér brian nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2016 kl. 14:49
7g også hvis jeg husker rigtigtBig smile
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2016 kl. 15:12
Så skal vi langt tilbage?. Jeg husker ikke en 7 grams version. Kun i Reflex spinneren.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Torben Bang

Tilmeldt:: 15 Nov 2016
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Torben Bang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2016 kl. 17:09
Hej Per

Mørrumspinnerne er efterhånden lavet i en del versioner - alene under ABU Sweden fra 1963-1981 i 5 versioner.

Det mest gængse hoved er - det kantede - er lavet fra 1967-81 og er lavet
i 3 vægte 7 - 12 og 18 gr.

Hvorledes det ser ud herefter, bliver jeg dig svar skyldig ;-)

Har du prøvet de forskellige grejpusheres hjemmeproduktion af spinnere ?

De bedste hilsener

Torben Bang


Redigeret af Torben Bang - 24 Nov 2016 kl. 17:23
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2016 kl. 17:32
Hej Torben.

Jeg har i en del år været på jagt efter de originale spinner blade til Mørrum Spinnerne, men har aldrig fundet nogle, der kunne erhverves.

Gik i flere omgange med tanker om at lave et stanseværktøj, til netop bladet på Mørrum Spinneren, men formen er ret kompliseret, så det blev kun ved tanken, da det var for dyrt, at lave værktøjet.

Jeg er klar over, at disse spinneren, kan købes i dag, og jeg kan også se, at det ikke alle vægte, der samlet i samme butik.

Desuden, er spinnerens vægt / hoved i dag også i en meget tung udgave, til de store gedde fluespinnere, så der er reelt nok at vælge imellem.

Vis jeg kunne finde en forretning, hvor alle vægte var til rådighed, kunne jeg godt finde på at investere i et par nye i hver vægt, de er fremragende, og kan fiske i den rette dybde, også i hårdt vand.

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 24 Nov 2016 kl. 17:35
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Torben Bang

Tilmeldt:: 15 Nov 2016
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Torben Bang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2016 kl. 17:45
Hej Per

ABU SWEDEN  lavede mig bekendt ikke et "løs-blads" system a la MYR spinnerne.

Det kunne ellers have været en rigtig fin ide, idet man så kunne skifte bladet alt efter lysforhold og sigtbarhed i vandet. 

"opfind" en spinner der kan ovenstående med forskellige "hovedvægte" og få ABU Garcia til at producere den så... ;-) kan du også kalde dig for spinner-guru ;-) 
(Ment i bedste mening, men med lidt humor tilsat)

De bedste hilsener

Torben Bang
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2016 kl. 18:02
egentlig er det jo lidt mystisk:
 Alm. spinnere er generelt med en simpel symmetrisk opbygning omkring trådaksen, og de kinker så linen, kølspinnere har hovedet fortil (Mörrum og ErieDearie) og de kinker ikke linen.
men hvorfor ikke en alm. spinner med en kølformet krop ? 
(ikke et ord om SG caviar, det er for ringe trådkvalitet -  en engangsspinner)

per kan man få dig til at lave nogle af de tunge kølhoveder (28 gr) med øje og så med en lang tråd bagtil - så man selv kan montere videre? (jeg har nemlig nogle USA coloradoblade som jeg synes er rigtigt gode. jeg vil nemlig rigtig gerne have nogen trollingspinnere.

hurra for hjemmefremstilling -  så tager hobbyen endnu mere af ens tid. med venlig hilsen Hans Chr. Graversgaard
Til top
Steen Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S. Jørgensen

Tilmeldt:: 11 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S. Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2016 kl. 18:26
Hej, ske bytte spinnere var også noget ABU beskæftigede sig med. De hed ABU Variant og var med i 1956 kataloget, hvor mange andre år, der i midt halvtredsserne, husker jeg ikke men det er der mange der kan finde ud af.
Systemet er genialt til "frankensteining af spinnare"

M.h.t. Mörrum spinnaren, så var der en  række andre endegrejs producenter i hvert fald i Sverige og Frankrig, der lavede tilsvarende. På samme måde som med en række andre "abu agn", som kendes fra andre producenter: Snäkdraget, ABU spinnaren samt flere af blinkene eks Utö, der var kendt som typer i forvejen.
k&b
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2016 kl. 18:49
Citat: graversgaard

men hvorfor ikke en alm. spinner med en kølformet krop ? [DIV

Hej

ABU har faktisk også lavet en spinner med kølformet krop. Den hed ABU Roulette, og havde et dobbelt propellignende blad med "Reflex-bølger".

Jeg mener også at have set en spinner med kølformet krop på et billede i Fisk og Fri engang i 80'erne. Det var vist i forbindelse med en artikel om fiskeri i USA eller Canade. Jeg mener at der stod "Steelhead" på bladet, som vist var sort med gule pletter. Kroppen var vist nok kobberfarvet. Dengang kunne man ikke sådan lige google den slags, så jeg så aldrig mere til den type spinner. Men jeg husker, at den så ret interessant ud, og man skulle tro, at der kunne være et marked for "kinkfri" spinnere.

Det er også helt rigtigt, som S.Jørgensen skriver, at ABU lavede spinnere med udskiftelige blade. Der var både Reflex Variant og Sonette Variant, og mon ikke de er lavet op til engang i 70'erne.

S.Jørgensen nævner også en fransk spinner af Mørrums-typen. Hvis nogen har JPH's fine bog Gedde Aborre Sandart, kan man se den franske Voblex-spinner blandt både de omtalte aborre- og gedde-spinnere. JPH's favorit blandt spinnere til gedder var ifølge bogen Mørrumspinneren på 18 gram. Han omtalte også Mørrumspinneren på 12 gram til aborre, men hans favorit til aborre var vist ABU Spin Up, der dog var udgået af ABU's sortiment da bogen udkom. (Er der nogen der ved, hvorfor der står Spin Fin på bladet af Spin Up? Blev den måske solgt under forskellige navne i forskellig lande?)

Mvh Henrik

Redigeret af Henrik L. - 24 Nov 2016 kl. 19:04
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2016 kl. 19:22
Hej Henrik.

Ja, Jens var også glad for Mørrum Spinneren, men han brugte den også i de lokale åer. Jeg fiskede lidt med Jens, og ja, en 28g. i Simested å? jeg fik senere forklaringen, at der i dele af åen, ved en bestemt vandstand, var en meget kraftig strøm i overfladen, og så skulle spinneren være 5 cm. over bunden. Om det virkede jo, den 7 punds havørred han hev op, var jo reeel nok, jeg havde ikke lige en 28g. og kom slet ikke ned, hvor fisken varWink

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2016 kl. 19:28
Hej Hans.

Nu er det sådan, at jeg i dag ikke mere levere hverken fluer eller støbte ting ud af huset, men jeg skal tænke på dig, vis jeg, kommer i støberiet, men jeg kan ikke love hvornår.

Jeg tror da, at du ville få glæde af et 28g. hoved til Mørrum Spinneren, lavet som gennemløb, så skal du bare sætte det tråd i du har behov for, og vis du vil have tråden sat fast, så kan du bare lime den. Vis du så har lavet et lille fint øje på tråden, så har du hvad der skal tilTongue

Mvh
Per Karlsen.


Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2016 kl. 20:26
Hej per

fint, jeg tænker så også lidt på dig.

og gennemløber med fast tråd er fint, det bruger jeg i forvejen med blinket 360.

jeg gider nemlig ikke gennemløbere.
(eller releasetackler)

simpelt grej til en simpel mand.

de bedste hilsner, hcg
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Torben Bang

Tilmeldt:: 15 Nov 2016
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Torben Bang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2016 kl. 21:24
Hej Steen Jørgensen

Du har fuldstændig ret, jeg havde helt glemt Variant spinnerne!

Måske fordi Varant spinnerne ej er så almindelige at se i Danmark ?

Men, det Per efterspørrger er de specielle blade til Mørrums-spinnerne 
og de specielle blade kan blive en anelse svære at få fat i ?

Held og lykke

Torben Bang
Til top
Brian Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
brian nielsen Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2006
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér brian nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2016 kl. 22:27
Har 2 stk 7g købt engang i 70erne. 
På min digitale vægt vejer de godt nok 9g  🎣

Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2016 kl. 00:28
Citat: graversgaard

egentlig er det jo lidt mystisk:
 Alm. spinnere er generelt med en simpel symmetrisk opbygning omkring trådaksen, og de kinker så linen, kølspinnere har hovedet fortil (Mörrum og ErieDearie) og de kinker ikke linen.
men hvorfor ikke en alm. spinner med en kølformet krop ? 
(ikke et ord om SG caviar, det er for ringe trådkvalitet -  en engangsspinner)

per kan man få dig til at lave nogle af de tunge kølhoveder (28 gr) med øje og så med en lang tråd bagtil - så man selv kan montere videre? (jeg har nemlig nogle USA coloradoblade som jeg synes er rigtigt gode. jeg vil nemlig rigtig gerne have nogen trollingspinnere.

hurra for hjemmefremstilling -  så tager hobbyen endnu mere af ens tid. med venlig hilsen Hans Chr. Graversgaard
Hej Hans

i maj måned havde DSF en stand på naturmødet i Hirtshals, standen var bemandet med frivillige fra de Nordjyske foreninger.

en af de ting der blev lavet i teltet var hjemmelavet spinnere, spinnerne var bl.a. en variant af en Mørrum spinner. 

Den mindede om dette billede, som jeg lige hurtigt har lavet i paint

Opfinderen havde simpelthen taget et hoved fra en Mørrumspinner, og lavet en form. Denne form var så omvendt som på mit billede. Formen var lavet så wiren blev lagt dobbelt og der var et øje i front og bare en lang wire bagud til at bygge spinneren på.

Jeg har siden tænkt lidt over at selv gå i gang med at forsøge mig, men er aldrig kommet i gang. Jeg har dog været lidt i gang med at søge nettet tynd for forme og andet. Og faldt faktisk over noget der i mine øjne måske kunne bruges

https://www.bleigussformen-shop.de/F50-Erie-Jig-6-bis-18

Mine tanker omkring denne form var følgende to fremgangsmåder
-Lave en dobbelt wire hvor øjet så var hvor krogen normalt stikker ud. Der vil dog ganske givet komme metal ned over øjet, som så skal fjernes. Øjet kan også være i enden hvor metal hældes i, alt efter hvad vej man ønsker køl.
-Støbe i formen uden wire, men med et tyndt metalrør hvorefter wiren kan trækkes igennem dette efter støbningen. 

det ser faktisk ud til man på et tidspunkt har kunnet købe Erie Dearie hovederne og selv lave spinnerne, desværre er de udgået 
http://www.luremaking.com/catalogue/catalogue-index/catalogue-items/weight_forward_heads.htm
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2016 kl. 06:36
Hej Rene'.

Jeg bruger nogle af de forme, som www.bleigussformen fører. Det er til Jig, og firmaet er rigtig fin at handle med, og deres forme er 1. klasses og til at arbejde med.

Vis man er lidt snild på fingrene, og kan bruge lidt håndværktøj / boremaskine, så kan formene laves om, så de også kan bruge til gennemløber, især deres Jighoveder, kan bruges, men firmaet har rigtig mange modeller, så der er muligheder nok.

På billedet ses lidt af det, som jeg roder med.

Silicone forme med 14g. hoveder til Mørrum Spinner i gennemløb og fast tråd i samme form.

Gennemløbs kuglebly, i Jig form, den er form er lavet, så der også kan isættes kroge, ikke kun en type, men flere krogtyper, idet styre tappen er fjernet, så kan alle kroge bruges, også dem man selv bukker.

Tråden til runde kuglebly gennemløber, er lavet så jeg kan sætte en popnitte i hullet, de er hærdet, og er nitten sprøjtet med slip middel, så kan der laves mange fine gennemløbs kugler, i den originale JigformWink



Håber du kan få nogle ideer til at lave egne hoveder og andet.

Mvh
Per Karlsen.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2016 kl. 09:22
Hej Per

tak for kigget, der var endnu mere inspiration

jeg købte en form kort efter, men har aldrig taget den i brug.

heldigvis får jeg snart et mindre opvarmet "værksted", så må vi se hvornår der bliver tid til at kaste sig over nogle forsøg.

er popnitterne store nok til at man kan tråde pianowire igennem dem Confused


Redigeret af René H.N. - 25 Nov 2016 kl. 09:25
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Steen Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S. Jørgensen

Tilmeldt:: 11 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S. Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2016 kl. 14:38
Der var lige lidt mere fra bunden "af grejæsken". M.h.t. udskiftelige skeer, så lave de ABU også en "Revolution", nok omkring årtusindeskiftet, en krop, meget lig den alm. Bretton spinner også fire skeer, ala comet skeer, til nem udskiftning i en plast dims.
Systemet var fint nok, men ideen en fire-i-en spinner, døde nok alligevel i halvtredsserne, siden har det heddet fire spinnere.

M.h.t. variant spinnerne, så slog det mig at de skiftede æske tilbage i 50érne, fra en rund æske med en dreje funktion også til de vanlige 3-rums sortiment æsker. Så mon ikke deres løbetid er nærmere ti år end et par enkelte?

Spin-up og Spin-fin historien er den, at abu ikke viste om der var rettigheder, på spin-up navnet, så da det viste sig, så havde de en plan B i parat - Spin-fin.
Dette var nøjagtigt det samme med Link-lure og Strap-lure. Man prøver det bedste navn, aflæser reaktionerne, vurdere en evt. pris også ændrer man navnet

M.h.t. til antikink lignende spinnere, så er der masser. Mange forskellige tilgange og ideer. Mest sjov er den ikke ukendte Mitchell spinner med to skeer, der er låst til at rotere hver sin vej.
Andre der har løst problemet på en anderledes måde er Arjon, der har en Robotspinner (mener jeg), her er der monteret en en spinner lige bag en wobler.
Så er der alle abus og andres forsøg med lidt antikink. Der er det finne formede krogophæng, der er plast finnen som på de ældre Reflekser. Der er en Fransk spinner, hvor skeophænget er kontraophængt etcetera etcetera.

Det var faktisk sjovt med alle de reelt forskellige agn tidligere og ikke det ynkelige syn på hylderne hos grejpusheren de senere år, af eks spinnere, lavet af de samme materialer, på den samme maskine i det samme lokale, som alle de andre.
Når det eneste konkurrence parameter bliver prisen, bliver produkterne nødvendigvis dårligere og dårligere og ens.
Man kan vel kun opfordre til at gå på opdagelse i de myriader af forskellige blink, spinnere og woblere der blev lavet tidligere. Kvaliteten er også bedre.
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2016 kl. 17:01
det er virkeligt fint med alle disse fine informative indlæg, tak for dem.

jeg skal selv lige ind et smut på Bleiguss, og se

for egentlig bør det ikke være så vanskelligt, en kølvægt på en alm spinner.

de bedste hilsner HCG
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2016 kl. 21:20
Hej Per

Nu startede du med at efterlyse mørrum blade, som er svære at lave med deres udformning. Nu har jeg lavet spinner i nogle år, hvor jeg helt klar fortrækker Amerikanske produceres blade til det tidlige forår med nedstrøms fiskeri og let opstrøms. De laves i Mepps blade i ekstra tykkelse, hvor den normale tykkelse er 0.025" og de tykke er 0.032". Der får du meget mere føling med bladet, tydelig slag i stangspidsen hvor du kan nærmest kan tælle omdrejninger når du lader den snurre langsomt. De blade laves op til Mepps 5 i størrelse, og de har prøvet at lave dem i størrelse 6. De er ikke færdig udviklet endnu, så jeg har ikke fået dem testet, men de kunne også være et bud på at bruge....
Hvis der er nogle som kan lave hjemme støbte hoveder i 22 og 28g, så kunne jeg godt være køber til at prøve nogle stykker, så bare sendt PB.

Ulrich


Redigeret af ufl - 25 Nov 2016 kl. 21:39
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2016 kl. 21:59
Hej Ulrich.

Ja, jeg er meget hookt på de originale Mørrum Spinners blade, mest fordi de går meget fint, er nemme at sætte igang, men nu er det jo ikke det eneste der dur, og som du er inde på, så er der der nogle blade, som virker bedre i tykkere materiale.

Jeg har så gjort det, at jeg ganske enkelt har lilmet 2 af de omtalte Meps blade sammen, og får herved, samme effekt, som den du beskriver, men jeg har så brugt uorginale meps blade, og har været så heldig i et markeds køb, at bladene har være i 2 forskellige tykkelser, og den ene var faktisk i ren kobber, og havde en lidt højere vægt end blank / messing.

Jeg er iøvrigt sikker på at vores tråd bliver fulgt nøje, både med støbte hoveder og tilbehør til spinner fremstilling, og jeg er også sikker på, at vi er mange der vil værdsætte et link, til de ting, som omtales / henvises til, så et link til de omtalte Meps blade i forskellige tykkelser, er jeg sikker på vil gøre lykke ogsåWink

Nu er det jo ikke kun de originale spinnere, der hører til de støbte hoveder. I midten af 80erne dyrkede jeg rigtig meget fluespin, hvor vi havde runde kuglebly foran rørfluerne, det udviklede sig op gennem årene, til mange typer vægte, også til at sætte foran de forskellige spinnere, og da vi begyndte at bruge ganske små tyndvæggede blink på 2 - 4g., ja da var der også forskellige vægte foran, og de blink var vel forløberne til nutidens nail blink, men det virker.
I dag er nogle af de små og meget lette blink, at finde i enden af forfanget, sammen med bombardo flådet, så udviklingen er fortsat, og jeg synes det hele har fungeret fint, og der er taget gode fisk, hele vejen rundt.

Mvh
Per Karlsen.



Redigeret af PK - 25 Nov 2016 kl. 22:00
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2016 kl. 01:45

Hej Per

Smider lige link til de amerikanske dele, den første er producenten hvor han normal kun har solgt til USA og Canada. Nu er jeg blevet venner med ejeren på Facebook igennem nogle år hvor han dog har gjort nogle undtagelser. Ellers linker jeg lige til forhandler som sælger samme dele, han har jeg også handlet med. Sidste handel kom igennem tolden, så der kom ekstra gebyr på så det er en af ulemper og risiko.

https://www.randblures.com/

http://www.firststrikelures.com/

 

Nu køre der en tråd med at kinke liner ved spinner, dels til en vægtbelastning til lette spinner/spinflue. i UK har man brugt et Wye lead hvor vægten er excentrisk så den modvirker kinking med svirvler på....Jeg bruger nu fletline, ballbearing med en ca 60cm mono/fluorocarbon med meget lille men ultra stærk snaplås. Synes det andet flyder alt for meget. De små snap låse skal være med stor bue ved agnet, især hvis man bruger små blink eller wobler, en smal lås begrænser den naturlige gang af disse i vandet. De hedder Owner hyper snap.

Ulrich



Redigeret af ufl - 26 Nov 2016 kl. 01:47
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2016 kl. 02:19
Hej Per
Ikke for at stjæle din tråd, mere lidt ekstra med spinne blade som jeg har brugt i en anden sammenhæng

Kunne være sjovt og spændende med en tips og tricks tråd, da mange af de grundlæggende ting går igen hvor de kunne være hvordan spinner trimmes så blades ikke "klapper sammen" ved opstrøms spin, materiale valg, eller bare andre gode ideer og erfaringer....
Først vil jeg som udgangspunkt meget gerne støtte de danske forhandler, ...men udvalget af dele til spinner er bare minimalt, da vi nok er et mindre tal af de danske lystfiskere.

1 billede er et udvalg af blade og kroppe fra USA, hvor disse her er ekstra tykke hvor man får meget bedre føling af speed på bladet når de fiskes langsomt. Man kan føle hver omdr pga den øget vægt.
Det giver en super fed kontakt ved det tidlige nedstrøms fiskeri hvor der skal fiskes ultra langsomt, også super i det tidlige sommer fiskeri hvor man lader spinneren svinge til egen bred og accelerere til egen bred.
Har klar bedst erfaring med de matte kroppe til tidlig forår og sommer, orange og messing mere sommer og efterår.
I de to sidste sæsonger har den øverste matte sølv være klart suveræn det bedste blad, har også testet de blanke blade med sølv og messing, den midterste blad for neden er dog i guld som jeg fik med for lige at teste den i næste sæson. Som billedet antyder, så virker de andre blade mere som spejl end den matte sølv, hvor den matte sølv meget mere lyser op. Har alle med i grejboksen, da laksen heldigvis er uforudsigelig....

2. billede viser en mat sølv og blank sølv på mørk baggrund, der kan man vist godt se hvad der lyser mest op uden spejl effekt.

3. billede viser lige løs dele sat på en wire, de to røde kugler er nu bare for at bladet kunne snurre rundt på en åben wire.
Har tidligere været flittig bruger på amerikanske forums, hvor jeg har tidligere har set et opslag uden at helt bide mærke i det.
Først er det vigtig med spinner at bladet ikke kan klappe sammen med kroppen ved opstrøms spin, man bruge dele til at holde afstand, men man kan også variere størrelsen af bøjle som har indflydelse på vinklen af bladet. Eller endnu bedre, man kan file lidt af toppen af spinner bladet i en mindre bøjle så bladet ikke går ind og bremses af wiren og samtidig har bedre vinkel så bladet ikke falder så let ind på kroppen.

4. billede viser lige forskel med to bøjler jeg sad og testede.
Hvis den lille bøjle kunne snurre 22 omgange, så kunne den store snurre omkring 29-30 omgange. Så den vil jeg lige prøve at teste noget mere i vandet, især ved opstrøms fiskeri hvor bladet gerne skal snurre så langsomt som muligt...

5. billede illustration med tegning.....


Min tilgang til en tips og tricks tråd er, at man ved at bruge et tykkere blad faktisk kan mærke speed på bladet, du kan føle hver bumb bumb når den snurre langsomt rundt. Da jeg i de fleste situationer fisker bladet så langsomt som muligt, så kan jeg nu snurre den så langsom at jeg kan tælle omdrejninger på den. Snakker vi laksefiskeri, så laver et stort tungt langsomt blad mere trykbølge end lille blad som snurre hurtigt. Så kan man lige accelerere spinneren inden den slipper bunden, som får du følgerne til at hugge.

Vil man bruge ekstra farver og flash som er mest synlig for laksen, så skal det sættes på indersiden af bladet.
Nu har jeg prøvet de forskellige overflader på blade, så de der skinner mest har jeg faktisk ikke stor succes med, den matte farve er suveræn den bedste.
Så for mig er nøglen til succes 100% bladet, dvs speed, føling, overflade og ikke mindst montagen hvor den ikke kan ”klappe sammen” med kroppen…

Ulrich

Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2016 kl. 15:50
Som et lille kuriosum i snakken om ABU og deres Variant serie må jeg nævne, at jeg har et fint lille sæt bestående af to kroppe og seks blade Sonette og Reflex i kobber, messing og sølv.  Det lidt specielle er at den ene krop er gul mens den anden er den sædvanlige orange.  Vægt 6 gr.
Bladudskiftningen sker nemt ved et fjedersystem som kan fastholde eller løsne den roterende del som holder spinnerbladet.  Kan nok kopieres hvis man finde egnede fjedre.
Håber ikke det forstyrrede debatten omkring Mørrums spinneren.
Lasse

Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2016 kl. 15:53
Hej Per,

Tak for tippet. Hvis JPH kunne hive en fin havørred op af Simested Å på Mørrum-spinneren så kan det nok også lade sig gøre andre steder. Det er jo sådan en lidt sjov fætter, som mange ellers nok ikke lige tænker på til åfiskeri. Men på den anden side - den hedder jo MØRRUM-spinneren, så den er måskeikke oprindeligt tiltænkt gedder og andre søfisk, men nok snarere de fede laks og havørreder i Sverige

Mvh Henrik
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2016 kl. 16:20
Hej Steen,

Tak for info vedrørende Spin Up/Spin Fin.

Jeg vil også give dig ret i, at mange kunstagn var noget lækrere og af bedre kvalitet før i tiden. Jeg synes dog, at man stadig kan finde agn, som holder kvaliteten. Mepps-spinnere laves vel stadig i Frankrig, og de virker nærmest uændrede gennem tiden med messing-dele og forsølvede blade osv. Vibrax (den oprindelige model) blev jo også først produceret i Frankrig, så siden i Finland og nu i Estland. Jeg synes også, at den stadig holder kvaliteten og "lækkerheden", men Vibrax-navnet bruges nu desværre også til andre agn, der ikke har noget med den oprindelige idé at gøre (den klokkeformede krop med tandhjul indeni). ABU's agn er slet ikke så lækre som tidligere, hvor f.eks. blinkene var meget lækre og meget fint producerede, med fine stempler med karakteristiske skrifttyper på de forskellige blink som Toby, Flamingo, Ninette osv. Mærkeligt, at man f.eks. ikke kunne se en værdi i stadig at bruge det oprindelige Toby-navn, da produktionen flyttede til Fjernøsten. Det var jo nærmest som et lille varemærke i sig selv grundet den specielle skrift. Toby'erne virker i dag lidt småkedelige når man vender dem om, men fiskene er vist ligeglade, for de fanger stadig fisk...

Mvh Henrik
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2016 kl. 16:37
Har for et par år siden købt en "Mørrums spinner" i Biltema. Den var anderledes i bladet, og ikke imponerende i gangen. 
Mht. Navnet Toby ville det være godt om det ikke blev brugt mere. De sidste Tobyer var vel nærmest Møresilda med vinger. 
LOL


Til top
Jens Moesgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sjø-ørret fisker

Tilmeldt:: 05 Dec 2010
Geografisk: Grindsted
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sjø-ørret fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2016 kl. 15:57
Surfede lidt i anden sammenhæng og så denne spinner fra UK, en flying c med udskiftelig vægt. (10g/15g/20g)

Måske inspiration til den lange vinter-aftener? Smile


Til top
Jens Moesgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sjø-ørret fisker

Tilmeldt:: 05 Dec 2010
Geografisk: Grindsted
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sjø-ørret fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2016 kl. 16:07
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2016 kl. 17:13
Hej Jens.

De hoveder kunne godt bruges i samlingenWink

Har du et gangbart link, til den type hoveder / spinner?

Mvh
Per Karlsen
Til top
Jens Moesgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sjø-ørret fisker

Tilmeldt:: 05 Dec 2010
Geografisk: Grindsted
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sjø-ørret fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2016 kl. 23:21
Hej Per,

Jeg har sendt dig en PM, men prøv at lave en google søgning på "rolla spinner" så burde der komme nogle links.

Mvh
Jens
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2016 kl. 00:12
Hej Jens.

Tak for linket, har dog været forbi det, og jeg har en ide' om, hvordan vi kan lave nogle hoveder, der ligner, både med fast tråd + gennemløber.

Jeg har arvet de 3 grund modeller her, det vejer fra 10g. til 18g., jeg regner med at jeg kan lave en serie senere, så vægten går over 5 forskellige fra 10g.-  30g., dog skal jeg lige have tid til at lave forme, så må vi tage det derfra.
FC spinneren er et oplagt emne, for vægte, som gennemløber, så over tid, skal jeg nok have lidt til egne æskerWink

Mvh
Per Karlsen.
Til top
John Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JPC

Tilmeldt:: 17 Mar 2007
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JPC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2016 kl. 13:33
Hej Per

Jeg var tilbage i vinteren 83 eller 84 inviteret til at deltage i en klubaften i Odsherred Sportsfiskerforenings juniorafdeling. Programmet for aftenen bestod i bygning af Mørrum-spinnere.Hovederne støbte de i siliconeforme og bladene blev banket ud over skabelon (hedder det sådan).
Desværre kan jeg ikke huske navne på hverken de 2 dengang unge fyre der stod for det, eller nogle af deltagerne.

Håber det kan bringe dig videre i din søgen.

John Christiansen
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2016 kl. 14:11
Hej John.

Jeg er udlært værktøjsmager, så reelt ville det være nemt, at lavet spinnerbladet, men jeg er ikke mere på arbejdsmarkedet, og har som sådan ikke adgang til den rette maskinpark, men jeg har noget i støbeskeen, så må vi se, hvad det bringer.

Og ja, lidt håndværktøj, og fingersnilde, kan også gøre det, og her er det god hjælp i Sylwester Thomsen gamle legendariske bøger, Sådan laves? her er mange fine tegninger / billeder af teknikker til, hvordan man laver hjemmelavet grej, og det kan bruges også her i 2016Wink

Mvh
Per karlsen.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum