Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spinner kinker/snoer linen

 Besvar Besvar
Forfatter
Matias Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FiskerMann Avatar

Tilmeldt:: 19 Sep 2016
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FiskerMann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Spinner kinker/snoer linen
    Sendt: 23 Nov 2016 kl. 22:57
Hejsa. 

Jeg oplever pt. problemer med at linen kinker/snoer sig ved brug af spinner. 
Bruger gode svivler foran, og nogle gange forfang med svivel. 
Linen er berkley nanofil 0,18.

Har nogen af jer erfaringer med dette problem? 


Go fangstStar




Redigeret af FiskerMann - 24 Nov 2016 kl. 20:56
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2016 kl. 23:32
Hej Matias.

jeg fisker en hel del med (hovedsagelig Mepps )spinnere i åen. Jeg bruger aldrig svirvler, blot en lille Gamakatsu egg hægte.
jeg bruger næsten udelukkende Powerpro, altså en fletline. jeg synes ikke jeg oplever noget problem.
men selvfølgelig kinker spinnerne linen. 

jeg roder lidt med at bygge diverse kølspinnere, hvor vægten er tydeligt forskudt i forhold til trådaksen. det kan godt være at det ender med at jeg må støbe kroppene selv -  det er ikke nemt at finde (krops)vægte der er asymetriske.

men igen jeg synes egentlig ikke problemet er så stort ved alm. fiskeri, jeg kan blot godt tænke mig at dørge i timevis  -  og så skal man ikke have noget der kinker.

der findes en meget brugt kinkfri spinner, den hedder ErieDearie. den har et front hoved med en tydelig køl. den har jeg trollet lidt med og også fanget havørred på. det er dog desværre en spinner af meget ringe kvalitet (de er også ret billige)men den kan godt være inspiration for mine byggeøvelser.

Erie dearie skal man købe i USA på nettet (ebay.com).Wink

med venlig hilsen Hans Chr. Graversgaard
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2016 kl. 19:20
Hej

Har du prøvet med kuglelejesvirvler? Jeg fisker som regel med Vibrax eller Mepps str. 2-4 i åen og bruger altid en lille kuglelejesvirvel med hægte foran. Det mindsker problemet en del. Linen er 0,25 mm monofil (en gang i mellem 0,18 mm monofil).

Man kan købe små kuglelejssvirvler med hægte eller selv sætte den sammen af svirvlen og en hægte af den type, hvor man også kan køre en svirvel på (fra Cormoran eller lignende). Tjek altid hvor godt kuglelejesvirvlen faktisk drejer. Sæt en halvstor spinner på. Hold i øverste ring, medens du tager spinnerens blad og giver bladet/spinneren "et drej" og slipper. Hvis svirvelen er god, vil den frithængende spinner dreje rundt i et pænt stykke tid.

Husk, at almindelige svirvler ikke drejer særlig godt, og derfor mest er egnet som noget man bare kan binde linen fast i.

Mvh Henrik



Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2016 kl. 22:13
Jeg kan huske, at Hardy engang lavede nogle anti-kink svirvler, men om Hardy stadig laver dem, ved jeg ikke.

Ved søgning på internettet fandt jeg noget lignende, som jeg faktisk tror, vil være nemt at lave selv:

http://www.nmtackle.com/section277/fishing-tackle/product4140/Anti-kink-Vane.html

Bo
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2016 kl. 22:16
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2016 kl. 22:19
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2016 kl. 22:42

I Politikens bog 'Jeg er lystfisker' fra 1958, der er vist en antik-kink-plade, som man nemt kan klippe ud af noget tyndt klar plastikplade.


Jeg har lavet nogle stykker af sådan en plastikholder, som man får udleveret med ens navn til møder og konferencer, de virker perfekt, og de kan nemt sættes på, og tas' af linen.



Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2016 kl. 12:16
Jeg har stadig nogle af de klare plastplader fra 70erne som Niels viser ,men  bruger til Skjern å og Norge en dobbelt kuglelejesvirvel uden hægte, pebret pris men det tager det meste af snoningen på mine Kondom spinnere.

Redigeret af folp - 25 Nov 2016 kl. 12:17
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2016 kl. 18:53
Jeg kan kun sige, at den hjemmelave anti-kink plastplade virker perfekt, man kan dørge med spinnere uden at opleve snoning af linerne, og da det er en gør det selv løsning, så koster de jo ikke noget.
Til top
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2016 kl. 22:16
En spinner er IKKE beregnet til at blive brugt sammen med en svirvel.
Hvis man bruger svirvel, drejer hele spinneren rundt. Det er IKKE meningen! Det er kun bladet, der skal dreje rundt om spinnerkroppen. Med en svirvel drejer både krop og blad rundt.
Så hvis linen snor sig, så er det pga. dårligt konstrueret spinner.

Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2016 kl. 16:39
Citat: dytti

En spinner er IKKE beregnet til at blive brugt sammen med en svirvel.Hvis man bruger svirvel, drejer hele spinneren rundt. Det er IKKE meningen! Det er kun bladet, der skal dreje rundt om spinnerkroppen. Med en svirvel drejer både krop og blad rundt.Så hvis linen snor sig, så er det pga. dårligt konstrueret spinner.



Hej Michael

Hvilke spinnere bruger du - som altså ikke har problemet med linekink, hvis du binder linen direkte til spinneren?

Mvh Henrik
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2016 kl. 16:56
Hehe  ja det kunne jeg også tænke mig at vide, har fisket i 50 år ,og faktisk aldrig mødt en spinner der ikke snoede linen mere eller mindre, og mit lille ryk i spinneren får den til at rotere MED dobbelt kuglelejesvirvel, kroppen drejer jo ikke rundt :)
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2016 kl. 17:07
som nævnt før synes jeg ikke at det er et stort problem, eller rettere, efter at jeg startede med fletline, synes jeg ikke at det er et problem.
spinnerne snor linerne, jeps -  men det er som om fletlinen, der jo er død og uelastisk, kan håndtere det.
da jeg fiskede med monoline havde jeg ofte problemer, jeg tror det er fordi monolinen er elastisk.

men, igen, det må være en ret simpel sag at lave en kølspinner.

mvh hcg
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2016 kl. 17:18
Der findes kølspinnere på markedet, problemet er bare at de indeholder bly og må ikke sælges i DK

http://www.yakimabait.com/products/vibric-rooster-tail/

Selv har jeg fået, af en fiskekammerat, nogen Mepps spinnere hvor han selv har støbt kroppen fast om den gennemgående wire og forskudt vægten lidt så kroppen virker som en køl ligesom på Rooster Tail Vibric'en. 

Så ja, det kan godt lade sig gøre at lave en simpel inline kølspinner


Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2016 kl. 17:50

Min oplevelse er, at jo tyndere og blødere liner jeg fisker med, des mere bliver de snoet når jeg fisker med en spinner, og derfor bruger jeg altid en anti-kink plade, da det i alle tilfælde løser problemet.

Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2016 kl. 17:21
Tynde nylonliner er som skabt til ar sno. Selv en lille hackel tørflue får et tyndt forfang til st sno. 
Mht. Spinnere kan man også montere et antikink/gryde "blylod" en meter ovenfor en let spinner. Underligt st kaste med, men super effektivt. 
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2016 kl. 22:29
Citat: duck power

Der findes kølspinnere på markedet, problemet er bare at de indeholder bly og må ikke sælges i DK
http://www.yakimabait.com/products/vibric-rooster-tail/
Selv har jeg fået, af en fiskekammerat, nogen Mepps spinnere hvor han selv har støbt kroppen fast om den gennemgående wire og forskudt vægten lidt så kroppen virker som en køl ligesom på Rooster Tail Vibric'en. 
Så ja, det kan godt lade sig gøre at lave en simpel inline kølspinner


Hej

Du har jo helt ret vedr. Vibric Rooster Tail'en, der har den kølformede krop. Man ser dem ikke i butikkerne længere, men man kunne købe dem her i DK for nogle år siden. Jeg har nu altid ment, at disse inline-spinnere var lidt underlige i "gangen". Det er sikkert kun en sær idé, for jeg mener at have hørt, at nogle fiskere har haft godt held med dem i Brede Å for en del år siden.

Med hensyn til andre kinkfrie spinnere, kommer jeg også til at tænke på den gamle Vibrax Minnow Spin, der nu er udgået af produktion så vidt jeg ved. Det var en let Rapala-krop med et Vibrax-blad foran. Den var lidt for let til åen synes jeg, men kunne godt bruges på kysten, hvis man lige ville prøve en spinner, selv om kastene ikke hørte til de længste. Den kom også i en udgave med et lille blyhoved foran (Minnow Chaser), måske fordi den oprindelige var lidt for let i det.

Der er dog kommet en afløser, som er anerledes tung og stadig kinkfri. Blue Fox Minnow Super Vibrax hedder den vist, og den fås 5, 9, 13 og 18 gram (med blad nr. 1-4). Den har en støbt metalkrop i fiskekropsform med "hængebug". Den går dybere og burde egentlig gives et reelt forsøg i åen, især hvis man bliver træt af line-kink. Der er nok ingen tvivl om, at den kan komme godt ned, hvis den fiskes opstrøms.

http://bluefox.fishing/products/minnow-super-vibrax

Mvh Henrik

Redigeret af Henrik L. - 02 Dec 2016 kl. 22:33
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum