Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

BMV hjul - men hvilket(info)?

 Besvar Besvar
Forfatter
Jesper M Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Meldahl

Tilmeldt:: 02 Nov 2016
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Meldahl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: BMV hjul - men hvilket(info)?
    Sendt: 22 Nov 2016 kl. 10:31
Hej
Er der nogen der kan lidt historik på dette BMV hjul? Har selv forsøgt at google lidt rundt, men har ikke kunnet finde den type :-)
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2016 kl. 12:10
http://grejsamler.dk/scan/kurt/138.pdf
På side 3, står der lidt om BMV hjulene
Mvh
Henning
Til top
Jesper M Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Meldahl

Tilmeldt:: 02 Nov 2016
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Meldahl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2016 kl. 12:25
Tak for svar Henning
Men hvilken model er det så på billedet? :-)
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2016 kl. 12:36
Citat: Meldahl

Tak for svar Henning
Men hvilken model er det så på billedet? :-)

Mit gæt, når der ikke er modelbetegnelse på hjulet, er at det må være det der er produceret i 1948-1949. 
Men ellers skal du se om du kan fange Heinz Gerhard fra grejsamlerne, det kan da også være han ser dit indlæg, og selv kommer på banen.
Mvh
Henning
Til top
Jesper M Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Meldahl

Tilmeldt:: 02 Nov 2016
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Meldahl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2016 kl. 12:40
Tror du har ret Henning - fik i en anden tråd at vide det var et Damm hjul, men det stemmer jo ikke når der står BMV på det :-)
I det materiale du linker til står der jo ordret at de første modeller lignede Damm........
Til top
Steen Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S. Jørgensen

Tilmeldt:: 11 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S. Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2016 kl. 18:05
Hej, det er den første sandstøbte model fra brødrene. De senere skulle være pressestøbte, hvis jeg lige husker rigtigt. Den hedder ikke A, selv om de efterfølgende har numrene B, C, D, E, F.  Et  model A hjul er til eksport marked Canada. Som jeg husker det står A for Andrika og er "bare" en Mod D.
Der findes også en  fra Højers Krudfabrik, men læs mere på www.grejsamler.dk

Første modellen er et ganske svært hjul at finde, pga kort prod tid før mod B (der heller ikke er noget almindeligt hjul. I denne kontekst er C og D de klart mest almindelige, et gennemsnits eksemplar her på sitet er set handlet for omkring hunden.
k&b
Til top
Lundberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lundberg

Tilmeldt:: 26 Dec 2006
Geografisk: Korsør
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lundberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2016 kl. 18:40
Som Steen Jørgensen rigtig skriver .. det første BMV som ligner et DAM Senior. Det blev benævnt model A (ikke at forveksle med "Andrika"), produceret i 1948 i 600 ekspl., sort hammerlak, geaartypr: rulledrev, 3 cifret nummer i hjulfod.
Kilde Dansk Grejsamler Klub artikel ved arkivar Kurt Fisker Jensen.
Bedste hilsner, Flemming
Til top
Jesper M Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Meldahl

Tilmeldt:: 02 Nov 2016
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Meldahl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2016 kl. 16:26
Tak for information
Hvis jeg nu påregner at sælge det, har det så nogen værdi rent kroner og øre mæssigt?
Eller er det mere historisk værdi Smile
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2016 kl. 17:11
Hej Jesper
Det ses ikke så tit, og er et ganske søgt hjul - så det kan du sagtens få en pæn pris for - især hvis det rent teknisk er i orden også.

En auktion er nok måden at sælge på - enten her på sitet (hvor interesserede kun har en beskrivelse at forholde sig til). Eller på en grejsamler-auktion, den næste kommer i det tidlige forår - se www.grejsamler.dk (her kan folk røre og dreje og sikre sig, at det er som de ønsker)
mvh
Heinz
Til top
Steen Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S. Jørgensen

Tilmeldt:: 11 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S. Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2016 kl. 17:35
Hej Jesper - Det er meget sjældent at man får nogen venner ved at valuere samleremner, da de jo er langt fra de sikre "guldrandede obligationer".
ALLE, tænkelige filtre og parametre kan lægges hen over - for og imod, men hvis mit eksemplar. var væk, hvad ville jeg så være villig til at give for dit eks.?
Måske i området 350 til 600, der er jo en del afskaldninger og da lakken på de sorte plejer at være endog særdeles robust, så har det fået en del høvl, måske ned mellem molens store sten. Så meget ville afhænge af den øvrige fuktionalitet.

Og, nåh ja, lidt info, ingen af brødrene har haft fisket med nogen af deres hjul - de var slet ikke fiskere eller om at den bekendt der bragte dem DAM hjulet, lige efter krigen, fik et chok da han fandt ud af hvor mange reservede dele der kunne skiftes lige over, mellem de to hjul.
k&b
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2016 kl. 18:22
Hej jesper, du kan følge med her på FaceBook, for der er en sælger som har nogle gamle grejer til salg, der godt kan minde lidt om de ting som du gerne vil sælge - https://www.facebook.com/groups/fiskegrej/?multi_permalinks=482152745288368&notif_t=commerce_interesting_product&notif_id=1479920073847542
Til top
Jesper M Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Meldahl

Tilmeldt:: 02 Nov 2016
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Meldahl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2016 kl. 20:34
Endnu en gang tak for input - for mig er det jo en hel ny verden jeg bevæger mig ind iEmbarrassed
Sagen er den at jeg har 3 hjul og 3 stænger + diverse blink/spinnere fra min bedstefar. 
Jeg fisker selv, dog med moderne udstyr og jeg har ingen intentioner om at begynde at samle(har vist rigeligt i forvejenConfused) - så planen er at sælge det der er mest værd kr/øre og så beholde et sæt som minde og nostalgi- her er det affektionsværdien der har betydning. 
Niels: tak for Facebook tippet- kunne være et udemærket forum til salg også
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2016 kl. 20:57
Citat: Meldahl

Niels: tak for Facebook tippet- kunne være et udemærket forum til salg også

Hej Jesper, du kan lige få to link mere


Salg af ABU-samlergrej - https://www.facebook.com/groups/1650358048581573/

Salg af gammelt samlergrej - https://www.facebook.com/groups/godtgammeltgrej/


Men den auktion for samlergrej, som der er her på Lystfiskerforum er faktisk ganske god - http://www.123nu.dk/lystfiskeri/auktion.asp?Action=viewauctions&menu=Auktion&catID=10

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum