Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bæver i Gryde Å

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bæver i Gryde Å
    Sendt: 13 Nov 2016 kl. 11:16
Citat: Jakob Larsen

Et eksempel på hvordan en tråd, der handler om bæver kommer til at handle om signalkrebs og svigermødre....Så start da jeres egen tråd. Evt.  emnet " hvad skal man mene om svigermødre og signalkrebs?"Embarrassed

Jeg skal lige høre dig om en ting - mente du dette her seriøst?
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2016 kl. 15:42
Bæveren i Gryde Å - del 2

Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2016 kl. 15:52
Hej Ulrich

Der er ikke truffet afgørelse om hverken det ene eller andet vedr. faunapassage ved vandkraftsøen.

mvh Jakob
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2016 kl. 18:40
Hej Jakob
Nu skal 1 prioritet være den frie passage for smolten uden om hele vandkraftssøen, ikke et adventure projekt som alligevel ikke løser problematikken med at kun 1/3 af Storåen er produktiv. Med den stærk stigende bestand af laks i hele Storåen ville det være den bedste løsning for både laksen og et velfungerende lystfisketurisme i fremtiden

Ulrich
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2016 kl. 19:05
Ulrich. Du har ret i at der er flere laksesmolt der overlever, hvis Storå føres forbi søen og dæmningen. Det fremgår også af den rapport Alectia har udarbejdet og som ligger tilgængeligt på Holstebro Kommunes hjemmeside. 
Storålaksen nedstrøms søen har givet nået sin max. bestand i 2016. 
Hvilken løsning der kombineres med klimaprojektet med de 2 dæmninger afventer en sagsbehandling og en finansiering.

Jakob
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2016 kl. 20:52
Citat: Jakob Larsen

Bæveren i Gryde Å - del 2


Hej Jakob, jeg startede med at se din video uden lyd på, for li'som at lade billederne tale for sig selv, og da jeg efterfølgende genså videoen med dit speak på, der var min konklusion, at billederne ikke helt understøtter din agenda.


Det område og det stykke af Gryde Å som du viser på videofilmen, er omkranset af pil og en tæt rørskov, så der er bestemt ikke noget der tyder på, at det før bæverens indtog var et stræk af åen, hvor havørreder og laks kunne gyde.


Den opstemning som vises på videofilmen er på ingen måde en uoverstigelig forhindring for for havørreder og laks, der sagtens kan springe 60 cm uden et egenligt tilløb. 


Jeg vil også tillade mig at sige, at du de andre lystfiskere som ikke ønsker en bæver i 'jeres' vandløb, er nogle enfoldige stakler med et meget sølle natursyn, hvor i kun ser på det udbytte i fisk, som i kan fravriste Gryde Å.


Nogle af mine bekendte har en ødegård langt oppe i Sverige, og til gården jord hører der både en sø og en god kilometer vandløb, som dels løber ind og ud af søen.


Når jeg har fisket deroppe ved ødegården, så har jeg oplevet bævere, vildsvin og elgsdyr, og det er bare en så stor og total naturoplevelse, at jeg helt glemmer, at jeg egenlig er i gang med at lystfiske, og derfor kan jeg kun være misundelig på, at du ved din lokale å kan opleve en bæver.

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2016 kl. 20:55
Citat: Jakob Larsen

Ulrich. Du har ret i at der er flere laksesmolt der overlever, hvis Storå føres forbi søen og dæmningen. Det fremgår også af den rapport Alectia har udarbejdet og som ligger tilgængeligt på Holstebro Kommunes hjemmeside. 
Storålaksen nedstrøms søen har givet nået sin max. bestand i 2016. 
Hvilken løsning der kombineres med klimaprojektet med de 2 dæmninger afventer en sagsbehandling og en finansiering. 

Hov nu handler bæver tråden også om en vandkraftsø, men det er måske helt ok, når bare det er dig som kører ud af tangenten Shocked
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2016 kl. 21:41
Nej Niels. Jeg svarer på et spørgsmål om en dæmning og det har intet med signalkrebs at gøre. 
Nu vil jeg tro jeg er den i Danmark, der kender Gryde Å bedst. Den pågældende strækning er som jeg tidligere har sagt, at betragte som et mellemstræk uden stort fald. Og igen som jeg tidligere har nævnt ligger der fine restaurerede strækninger opstrøms - 3 km for at være præcis. Disse strækninger var tidligere lige kanaler.
Bæveren skal have sin plads, og jeg har ikke sagt andet, men ikke nødvendigvis med en spærrende opstemning i Gryde Å´s hovedløb.  Al din snak om enfoldige stakler har jeg ikke behov for at kommentere.
Et laksespring over 60 cm grenbarriere uden tilløb...mon dog...

Her projektfotos Gryde Å opstrøms (restaureret 2014)


Her projektstrækning 2015 i opstrøms forlængelse



Redigeret af Jakob Larsen - 13 Nov 2016 kl. 22:05
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2016 kl. 22:52

Hej Jakob, det undelige er, at kort efter den sidste istid der indvandrede bæveren, laks og havørreder nogenlunde samtidigt til det område som sidenhen skulle blive til Danmark, og de sameksisterede i mere end ti-tusind år, og bæveren blev kun udryddet fordi den var et meget nemt og attraktiv bytte for jægerne i bronzealderen.


Og vender vi blikket mod Norge, Sverige og Findland, så har de masser af bævere, og samtidigt har de mange flere laks, havørreder, stalling, o.s.v. i deres vandløb, end vi har her i Danmark, der næsten er helt bæver frit.


PS: Dæmningen ved vandkraftsøen har vel lige så lidt med bævere at gøre, som signalkrebs og svigermødre...

Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2016 kl. 23:16
Hej Niels. Vandløbene i Danmark er mindre end i nabolandene og nemmere at dæmme op. Jeg er med på at laksen og havørreden i et betydeligt omfang kan sameksistere med bæveren på et lavere niveau. Når bæveren ikke har væsentlige fjender vil en ureguleret vækst skabe en skævvridning, hvor bæveren presser vandrefisk mere end de ellers ville være. Præcis som med skarven. Som jeg giver udtryk for i videoen har jeg svært ved at se at bæveren på det pågældende sted bidrager positivt med en biodiversitet, der kompenserer for den natur man mister.
Det er muligt at der kan skabes en løsning, hvor der kan etableres passage forbi dæmningen. evt. ved at erstatte 60 cm høj bæveropstemning med et stenstryg. Det vil stadig påvirke vandrefiskene med en stuvningszone, men denne løsning kan være acceptabel. Det er sådanne tiltag en forvaltningsplan for bæver gerne snart skulle afklare.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2016 kl. 23:52

Hej Jakob, det er noget sludder, at bæveren ikke har væsentlige fjender, en ræv kan sagtens nedlægge en bæver, og der lever masser af ræve i Danmark.


Når du henviser til, at laks og havørred kun kan sameksistere med bæveren på et lavere niveau, så kan det kun opfattes sådan, at din holdning er, at vandløbene helst skal kunne gi' det maksimale udbytte for lystfiskerne, og derfor er der egenlig ikke plads til bæveren.


Det er jo næsten som at høre landmændene snakke om, at der ikke rigtig er plads til de mindre vandløb, hvis deres marker skal kunne gi' dem et maksimalt udbytte.


Og vi er vel ikke havnet der ude, hvor lystfiskerne er blevet lige så dumme og grådige som bønderne.

Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2016 kl. 00:45
Nu er de bæver tiltænkt Klosherheden og kun Klosterheden i et forsøgsordning hvor skoven kommer mere og mere væk fra at være et kommercielt drevet skov. De bæver er allerede til stor gene for nærområderne uden for skoven da de trives uden at have nok af naturlige fjender som kan holde bestanden på et naturligt bæredygtig niveau inden for skoven. De stortrives og formere sig stadig hastigt, så man kunne af mange grunde sagtens regulere bestanden til et bæredygtig niveau i skoven. Gryde å har intet sammenhæng med Klosterheden, så det problem kunne nemt løses. I forbindelse med Storåen, så er vandkraftsøen langt mere kontroversielt og menneskeskabt problem, hvor man reelt kun er 1/3 af Storåen som er produktiv. Men stærkt stigende bestand er jeg klar tilhænger at for laksens muligheder skal lov at have 100km vandløb så man får spredt bestanden og får de øvre løb og tilløb til at være produktive. Ikke et spørgsmål om at være mere grisk eller fange mere, et fælles arv hvor rigtig mange i disse år får fanges deres første laks i DK. Det er et spørgsmål om at vi har verdensklasse laksevand, som før var tiltænkt lystfiskere som var nød til at rejse til udlandet for at opleve dette. Det problem i Gryde å kan nemt løses, mere bekymret for hvad løsning der bliver ved vandkraftssøen...

Ulrich
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2016 kl. 07:32
Hej Ulrich. tak for dit svar til Niels, der jo hellere vil udsætte fisk end klare sig med det naturen producerer, som jeg taler forWink
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2016 kl. 13:20
Jeg synes det er vigtigt ikke blot at opstille denne debat som "BÆVER VS LAKS"

Naturen er nemlig ikke så simpel. Bæveren er en "nøgle art" - Naturens egen entreprenør, da bæveren opbygger dæmninger og dermed skaber oversvømmelse og eng-områder.

Danmark består af DRÆNEDE marker, DRÆNEDE skove, DRÆNEDE veje, DRÆNEDE byer og DRÆNEDE kyster. Dvs stort set ingen naturlige vådområder og enge.

Vådområder er derfor en truet naturtyper i Danmark.
Hvis vi gerne vil øge biodiversiteten i DK har vi brug for den slags natur. Denne naturtype er nødvendig for en masse forskellige arter af planter, træer, mosser, laver, svampe, insekter, padder og fugle osv.
Dvs at hvis bæveren skaber vådområder, så vil den samlede biodiversitet øges i området, men ikke nok med det så kan dette område også fungere som et refugium for udrydningstruede planter og dyr i DK.
(Dvs når andre områder i DK bliver drænede, takket være den nye landbrugspakke - ja så har vi brug for refugier, hvor udrydnings truede planter og dyr kan søge tilflugtsted) Sådanne refugier skaber bæveren.

Desuden vil bæverens arkitektur være vandrensnings systemer og dermed godt for både vand, fisk og fiskere.

Derfor vil mit råd være: vent og se udviklingen og nyd naturen imens og ikke kun fiskeriet.

Bedste hilsner Rasmus
Ps. I modsætning til så mange andre i dette land så spiser bæveren ikke fisk;)
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2016 kl. 18:01
Inder der slippes flere bæver ud i den danske natur skal man vist have en mere seriøs forvaltningsplan som imødekommer en hastig vækst, der gør at bæver søger ud til andre områder som ikke var tilsigtet. Hvad vil man så uden betydelige naturlige fjender som regulere bestanden?
Rigtigt, at bæver faktisk er det dyr der skaber mest biodiversitet, MEN
En tilfældig og hovedløs udvandring af bæver fra Klosterheden kan ikke genskabe alle de problemer skabt af dræning af ådale, eng og vådområder osv...
Der kunne man starte med at kigge på landbrugspakken og randzoner hvor man dyrker disse områder med tunge maskiner, der sammen med dræning får jorden til at synke sammen hvorved disse jorde ikke længere kan optage og holde på vandet i vandløbene ved spidsbelastninger ved meget nedbør. Så kunne man i samme ombæring kigge på defekte og misvedligeholdte dræn uden sandfang som fylder vandlød med sand som dækker gydebankerne. Disse faktorer får folk til at tro disse problemer løses ved at lave vores vandlød til afvandings kanaler, for kun at gøre problemerne større med oversvømmelser bare lidt længere nede i systemet....og ja man kunne blive ved og ved...Den drænede og tørre jord udskiller nu jern/okker til stor skade osv.
Ja lad os endelig få gjort noget ved vores opdyrkede ådale og enge, men ikke af tilfældige bæver der render rundt uden en seriøs forvaltningsplan

Ulrich
 
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2016 kl. 18:29
Jeg forstår din bekymring med forurening og sandvandring, men som jeg også pointerede i mit indlæg så bidrager bæveren ikke blot med forøget biodiversitet. Men bæverens konstruktioner har også en vigtig funktion i form af naturlig vandrensning.
I de af bæveren dannede rørskove og oversvømmede enge vil der naturligt være en variation i iltholdigt og iltfattigt sediment. Dette er præcis ligesom i et rodzoneanlæg eller moderne vandrensningsanlæg.
Herved kan der i disse “zoner” foregå skiftevis nitrifikation og denitrifikation - processer hvorved nitrat omdannes og frigøres til atmosfæren i form af harmløs nitrogen.
Dette er godt for os lystfiskere for det betyder at bæveren kan være med til at reducerer eutrofiering og dermed forurening af vores vandløb, søer og fjorde.

Desuden har Gryde Å ligesom de fleste andre vandløb i DK et alvorligt problem med sandvandring. Bæverdæmninger kan fungere som naturlige "sandfang" og dermed beskytte nedstrøms gydebanker - altså igen en fordel for fisk og lystfiskere.

Ja vi mennesker kan gøre noget - fx opbygge sandfang - men det er blot midlertidig symptom behandling og kræver masser af arbejde at oprense og vedligeholde. Et arbejde som bæveren kan gøre for os.

Det er rigtigt at bæveren kan blokere vandløb, men disse spærringer er ikke permanente. De skifter lokalitet og struktur fra år til år præcis ligesom nedbør og vandføring. Disse dæmninger er derfor sjældent et permanent problem og dette har ørrederen tilpasset sig til og der er jo derfor evolutionen har udviklet fænomener som “bækørred”, “overspringer”, “fejlgænger” osv.

Desuden er disse spærringer, sjældent et alvorligt problem, da det ofte kun er i sommermånederne at der kan opstå 100% blokering. Om efteråret når vandføringen stiger vil der ofte dannes naturlige vandre passage omkring dæmningen.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2016 kl. 19:51
Hej Rasmus
Ja det lyder meget fantastisk, men med denne regering dikteret af Bæredygtig landbrug, så ser jeg din beskrivelse meget tættere på et fatamorgana end noget som kunne blive virkelighed.
Vandløb er i deres øjne afvandingskanaler, som kun fremkalder nye og større problemer hvis de får gennemført al deres politik.
Så kan vi nok forvente vandmiljø og fauna i frit fald...
Så frie bæver der opdæmmer vandet i vandløb lyder vist ikke som en dagsorden ELL praktisere...

Ulrich

Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2016 kl. 20:13
Hej Ulrich

Heldigvis er mange mennesker i udlandet mere dannede og oplyste - og vi kan tiltrække turister ved at have vild natur - som de i vil sætte pris på. Økonomiske argumenter plejer politikerne jo at være lydhøre overfor.

Men vi skal samtidigt gøre noget ved vores egen naturforståelse her i Danmark.
Dette handler i sidste ende også om natursyn.
At politikerne kan slippe afsted med den lovgivning du omtaler Ulrich skyldes også Danskernes natursyn.

De fleste danskere er vokset op med et meget akavet forhold til naturen. De tror at en rigtig skov skal være drænet, gamle træer fjernet osv. De kender ikke rigtig forskel på træerne i skoven. Danskere kan generelt godt lide “park-natur”. Det er jo komfortabelt at kunne gå spadser-tur langs en sti i kanten af et vandløb. Alt hvad der er vildt bør tæmmes. Planter er kun gode når de enten kan pynte i vindueskammen eller smager godt som salat. Ja og græs er til at spille fodbold og golf på…. osv

Ligesom bæveren har vi et lignende problem her på Sydsjælland - der er opstået en sh*t-storm fra borgere, fordi et naturgenopretningsprojekt af Susåen kan betyde at kanosejlere kan få våde fødder når de stiger ind og ud af kanoen osv…

I Københavns området er det nye moderne begreb “grønne områder” som politikerne profilere sig med og det skal være så “grønt og moderne” i byen. Hvad det i praksis betyder er ofte at lidt krat og et par buske omdannes til “legepladser og borde/bænke arrangementer”. Det er også praktisk når der efter et par år skal “byfornyes” og der er behov for flere institutioner. Nu kan vi så få “grønne børnehaver” samme sted osv og vupti så er de par små buske og krat pist væk.

Nå det var måske et sidespor, men blot en bemærkning omkrig at i Danskernes naturbillede så passer "Bæver-Natur" nok dårligt ind. Nu er der også kun omkring 30 bæver familie i Danmark på dette tidspunkt. Det tager derfor tid inden bestanden udvikler sig - man kan blot håbe at flere danskere i denne periode også vil udvikle et mere nuanceret natursyn.

Bedste hilsner Rasmus

Ps. Bare nogle af jeres bævere vil svømme herover på Sjælland - der er nogle landmænd og politikere samt et par fine haver i Nordsjælland som godt kunne trænge til at blive oversvømmet;)
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2016 kl. 20:18
Citat: Jakob Larsen

Hej Ulrich. tak for dit svar til Niels, der jo hellere vil udsætte fisk end klare sig med det naturen producerer, som jeg taler forWink

Hej Ulrich og Jakob, for mig at se, så er jeres agenda helt klar og åbenlys, i ønsker ikke bæveren i Gryde Å, da i mener den vil reducere mængden af havørreder og laks i åen, og med god gammeldags bonde snuhed forsøger i at argumentere for, at den bare skal væk, så i kan optimere jeres fangstudbytte.


Og det korte af det lange er, at i ikke er en skid bedre end de bønder som rørlægger de mindre vandløb, så de kan optimere deres høstudbytte, og de jægere som skyder og forgifter de store rovfugle, så de kan optimere deres jagtudbytte.

Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2016 kl. 20:51
Hej Niels
Tak for din meget grundige analyse hvor din faglige indsigt overstråler alle os andre.
Dyb respekt for din faglige viden, det løfter debatten

Ulrich
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2016 kl. 21:06
Hej Ulrich

Helt enig med dig. For NRE er debattens emne ikke så vigtigt. Mere vigtigt er det om han kan provokere og lave uenigheder.
Forøvrigt bemærkelsesværdigt så "natur interesseret" NRE pludselig er blevet. Når det gælder Jylland så går han tilsyneladende ind for naturlige løsninger, imens han på Sjælland er ligeglad med natur, når blot kan "høste" havørrred i hans egen baghave.

For når han siger til jer:

CITAT NRE:
"Og vi er vel ikke havnet der ude, hvor lystfiskerne er blevet lige så dumme og grådige som bønderne"
----------------

Kan vi andre blot undre os over, hvilke lystfiskere han mon tænker på? - ak ja tyv tror vel at hver mand stjæler...
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2016 kl. 00:41
Kan anbefale hr NRE og hans sympatisører at se Nak og Æd på søndag for så er der måske Bæver i Gryde.  


Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2016 kl. 01:37
Citat: Rasmus Elvekjær

Jeg synes det er vigtigt ikke blot at opstille denne debat som "BÆVER VS LAKS"

Naturen er nemlig ikke så simpel. Bæveren er en "nøgle art" - Naturens egen entreprenør, da bæveren opbygger dæmninger og dermed skaber oversvømmelse og eng-områder.

Danmark består af DRÆNEDE marker, DRÆNEDE skove, DRÆNEDE veje, DRÆNEDE byer og DRÆNEDE kyster. Dvs stort set ingen naturlige vådområder og enge.

Vådområder er derfor en truet naturtyper i Danmark.
Hvis vi gerne vil øge biodiversiteten i DK har vi brug for den slags natur. Denne naturtype er nødvendig for en masse forskellige arter af planter, træer, mosser, laver, svampe, insekter, padder og fugle osv.
Dvs at hvis bæveren skaber vådområder, så vil den samlede biodiversitet øges i området, men ikke nok med det så kan dette område også fungere som et refugium for udrydningstruede planter og dyr i DK.
(Dvs når andre områder i DK bliver drænede, takket være den nye landbrugspakke - ja så har vi brug for refugier, hvor udrydnings truede planter og dyr kan søge tilflugtsted) Sådanne refugier skaber bæveren.

Desuden vil bæverens arkitektur være vandrensnings systemer og dermed godt for både vand, fisk og fiskere.

Derfor vil mit råd være: vent og se udviklingen og nyd naturen imens og ikke kun fiskeriet.

Bedste hilsner Rasmus
Ps. I modsætning til så mange andre i dette land så spiser bæveren ikke fisk;)
Ja jo....jeg vil ikke være uenig med dig men gerne give min mening med og tilføje sådanne områder synes jeg godt når det fra vores side er planlagte og/eller vi føler os nødsagede til at kontrollere dem og hvornår gør vi mennesker ikke det, at vi også er nødt til at vise hensyn til så meget som muligt. Det er vel egentlig kernen her i tråden at der også skal være plads og muligheder for fiskene. Et eksempel jeg har kendskab til er den i ikke så fjern fortid menneskeskabte engsø ved Århus å. Resultatet blev en smoltfælde og et predator-spisekammer uden lige og et stort tab for fiskene. Jeg mener ikke det blev gjort på den rigtige måde men det er vel en anden snak og jeg må jo hellere holde mig nogenlunde til tråden. Men nu risikerer jeg lige lidt mere ved at også at tilføje at jeg følte mig som ufrivillig tilskuer til det da jeg via familie havde lejlighed til fiske i det gamle nu forsvundne åløb og derfor også fik en indsigt jeg egentlig gerne havde været foruden og så det som et personligt tab. Jeg havde der mange dejlige oplevelser med dyr, natur og fisk - ikke så meget med laksefisk men med fredfisk og det er nu væk.
Beklager Jakob at jeg lige kom til at drage paralleller til andet igen og inddrog mig personligt også som det menneske med de følelser jeg har. Men jeg ser det som en værdi. Jeg gider ikke at bære maske og falde i forstillelses internet fælden. Det sidste her ikke en hentydning til dig og jeg er heller ikke ved at prøve på at påbegynde et mudderkastende person fnidder fnadder for det gider jeg heller ikke. Men som jeg ser og føler det har du selv købt den når du nu igen gav mig den oplevelse af at jeg bestemt ikke er én du synes som person eller de ting jeg skriver er en døjt værd endsige værd at svare. Så det behøver du ikke heller nu. Men det ville være dejligt at kunne tale med dig og du er altid velkommen til at spørge ind til lige præcis hvad som helst. Det her handlede lige også om at jeg skulle af med det - for som så mange andre er jeg her også på godt OG ondt. For lige til aller sidst at uddybe det delvist og måske relevant handler det også om at jeg både kan finde på at skrive noget kun for humorens skyld og iøvrigt er lige så fejlbarlig som så mange andre. Og NU skal jeg nok holde kæft. 
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2016 kl. 07:32
Beklager Paul Erik. Din parallel til Engsøen er yderst relevant, da det er en indskudt sø i stil med den bæverne laver opstrøms deres dæmning. 
Jeg synes generelt ikke jeg skal svare flere gange på det samme spørgsmål og mener anturligvis ikke der skal startes en tråd med "svigermødre og signalkrebs". Nogen gange synes jeg bare man skal vurdere om der er en bred interesse for det man bringer ind i tråden. Det er et yderst relevant emne med signalkrebs og det kunne sagtens drøftes i sin helt egen tråd det vrimler med dem i Karup Å systemet og lodsejerne fanger dem i stor stil. 
Bemærkningen med svigermødre fra Per, synes jeg dog ikke dem der følger tråden får noget ud af. Jeg synes som mange andre på 123nu, at man så vidt muligt holder sig til emnet og starter en ny tråd hvis det er andet man vil drøfte. Så kan man senere gå tilbage til den samme tråd og se hvad man nåede frem til dengang. Det kan man ikke hvis emnet drukner i alverdens "sidegrene", som Niels R. vidst kalder det. Senest som det er set i magatråden omkring behov for fredning af havørreder i fjordene. Den ender i mudderkastning omkring DSF og sjællandske foreninger udmeldelse dvs. langt fra emnet. 
Jeg indrømmer, at jeg var lige lovligt voldsom i mit tidligere svar.

mvh Jakob


Redigeret af Jakob Larsen - 15 Nov 2016 kl. 16:12
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2016 kl. 21:20
Citat: Rasmus Elvekjær

Hej Ulrich

Helt enig med dig. For NRE er debattens emne ikke så vigtigt. Mere vigtigt er det om han kan provokere og lave uenigheder.
Forøvrigt bemærkelsesværdigt så "natur interesseret" NRE pludselig er blevet. Når det gælder Jylland så går han tilsyneladende ind for naturlige løsninger, imens han på Sjælland er ligeglad med natur, når blot kan "høste" havørrred i hans egen baghave.

For når han siger til jer:

CITAT NRE:
"Og vi er vel ikke havnet der ude, hvor lystfiskerne er blevet lige så dumme og grådige som bønderne"
----------------

Kan vi andre blot undre os over, hvilke lystfiskere han mon tænker på? - ak ja tyv tror vel at hver mand stjæler...

Hmm… der er i mere end 75 år blevet lavet udsætninger af havørreder i stort set alle de jyske åer, og derfor er vel ikke spor urimeligt, når jeg påpeger, at der også er behov for fiskepleje og udsætninger her på Sjælland, der bor trods alt 50.000 lystfiskere, som bidrager til puljen med fisketegnsmidler.


Og hvad angår min naturinteresse, der kan jeg oplyse dig, at helt tilbage fra midten af 70'er, der har jeg været aktivt lokalkomité medlem i Danmarks Naturfredningsforening, og jeg har også siddet i repræsentantskabet.


Men i relation til tråden emne, så kan jeg oplyse dig og andre om, at her ovre i københavnsområdet der har vi nogle skamferede vandløb, der får en kraftværksø og en bæverdæmning til at ligne bagateller, se dette billede af et vandløb - http://www.mediapix.dk/oversigt/naturen/vaadomraader/_harrestrup_aa-5372.html - bemærk at brinkerne er beklædt med betonfliser.



Redigeret af NRE - 16 Nov 2016 kl. 15:19
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2016 kl. 21:26
Citat: NRE

 

Men i relation til tråden emne, så kan jeg oplyse dig og andre om, at her ovre i københavnsområdet der har vi nogle skamferede vandløb, der får en kraftværksø og en bæverdæmning til at ligne bagateller, se dette billede af et vandløb - http://www.mediapix.dk/oversigt/naturen/vaadomraader/_harrestrup_aa-5372.html - bemærk at brinkerne er beklædt med betonfliser.


Du har det hårdt. den slags har vi også masser af her i jylland og ofte er det tæt ved bebyggelser ligesom på dit billede så det siger vist ikke så meget om hvor uretfærdigt det er at bo på sjælland som du giver udtryk for.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2016 kl. 01:49
Citat: Jakob Larsen

Beklager Paul Erik. Din parallel til Engsøen er yderst relevant, da det er en indskudt sø i stil med den bæverne laver opstrøms deres dæmning. 
Jeg synes generelt ikke jeg skal svare flere gange på det samme spørgsmål og mener anturligvis ikke der skal startes en tråd med "svigermødre og signalkrebs". Nogen gange synes jeg bare man skal vurdere om der er en bred interesse for det man bringer ind i tråden. Det er et yderst relevant emne med signalkrebs og det kunne sagtens drøftes i sin helt egen tråd det vrimler med dem i Karup Å systemet og lodsejerne fanger dem i stor stil. 
Bemærkningen med svigermødre fra Per, synes jeg dog ikke dem der følger tråden får noget ud af. Jeg synes som mange andre på 123nu, at man så vidt muligt holder sig til emnet og starter en ny tråd hvis det er andet man vil drøfte. Så kan man senere gå tilbage til den samme tråd og se hvad man nåede frem til dengang. Det kan man ikke hvis emnet drukner i alverdens "sidegrene", som Niels R. vidst kalder det. Senest som det er set i magatråden omkring behov for fredning af havørreder i fjordene. Den ender i mudderkastning omkring DSF og sjællandske foreninger udmeldelse dvs. langt fra emnet. 
Jeg indrømmer, at jeg var lige lovligt voldsom i mit tidligere svar.

mvh Jakob
Tak for et godt svar Jakob. På den ene side ser jeg også en stor værdi ved at komme omkring andre ting men ja faren er jo at helt bevæge sig væk fra emnet. Naturligvis må jeg også medgive at det er vigtigt at også holde sig nogenlunde til emnet eller ihvertfald hurtigt vende tilbage til det. 
Mvh Poul
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2016 kl. 20:12
Citat: gumbas

 Du har det hårdt. den slags har vi også masser af her i jylland og ofte er det tæt ved bebyggelser ligesom på dit billede så det siger vist ikke så meget om hvor uretfærdigt det er at bo på sjælland som du giver udtryk for.

Hej Jan, jeg jamrer ikke, jeg gør bare opmærksom på, at når det handler om vandløb, så er der mange steder, hvor der er væsentligt større problemer end en bette bævedæmning.


Jeg kan da også lige tilføje, at de vandløb i hovedstadsområdet, hvor bund og brinker er beklædt med betonfliser, at der er det hele vandløbet som er kanaliseret på den måde.


Og i københavnsområdet har vi også et større vandløb, som i hele dets fulde længde er rørlagt, og der er anlagt en 6-sporet motorgade ovenpå.

Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2016 kl. 16:19
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum