Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skal sportsfiskernes fangster begrænses i fjordene

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Torben Meldgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tmeldgaard

Tilmeldt:: 30 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tmeldgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skal sportsfiskernes fangster begrænses i fjordene
    Sendt: 26 Okt 2016 kl. 09:38
Ja - det spørgsmål stiller jeg i dette indlæg, hvor man til sidst meget gerne må stemme på det tiltag som bedst stemmer overens med ens holdning.

I må meget gerne kommentere, men klog af skade, vil jeg opfordre jer til at gøre det under indlægget eller på FB opslaget (som der er linket til). 

mvh Torben
Følg mine oplevelser med fluestangen på kysten: seatrouting.com
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2016 kl. 10:05
Godt nok et svært emne. Jeg er mest tilhænger af, at biologerne ud fra facts i hver enkelt fjord kommer med anbefalinger. Hvis biologerne mener der er et problem, kan foreningerne og DSF, opfordre til selvjustits. Derefter skal udviklingen følges tæt. Biologerne kan jo også få nogle hints, fra lystfiskerne selv hvis vi oplever nogle problemer. Altså lad fagkunskaben få fingeren på pulsen i hver enkelt tilfælde og udstede Anbefallinger. Anbefalinger som de fleste næppe vil overhøre. 
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2016 kl. 10:45
Tak Torben fordi du tager en MEGET relevant diskussion op. Jeg synes det er meget trist, at vi er nået dertil at må diskutere dette emne. Men ørred stammerne på sydsjælland er AKUT truet fra udryddelse.
Derfor synes jeg ikke valget er så svært. Vi kan i stedet spørge os selv:

Ønsker vi at der stadig skal være oprindelige ørred stammer tilbage på sjælland eller ønsker vi ikke det?

Hvis vi ønsker dette, mener jeg vi bør vi være et godt eksempel og gå forrest. Hermed kan vi også bedre lægge politisk pres.

I din fine afstemning mener jeg dog der mangler en kategori for catch og release? efter min mening kan man godt fiske efter en truet stamme med skånsomme catch og release teknikker. Det kan ligefrem være vigtigt at sportfiskere befinder sig i området for at holde øje med ulovlige garn. Men også fordi vores indberetninger om fangster kan sætte fokus på problemet. Jeg kan fx fortælle at der stort set ikke findes ørred.

Mvh Rasmus
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Henrik B. Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Henrik B. Pedersen

Tilmeldt:: 05 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik B. Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2016 kl. 10:56
Jeg synes ikke et forbud er en god idé, jeg synes derimod oplysning om, at man kun bør hjemtage til egen husholdning er en bedre løsning. 

Jeg er af den overbevisning, at vi står med en dårlig sag, hvis en lystfisker eksempelvis hjemtager 15 ørreder, når mange ofte er ude med riven efter fritidsfiskere, der hjemtager samme antal
Mvh Henrik B. Pedersen
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2016 kl. 12:18
En bonus for at andmelde en som sælger fisk.
Hvis man kun fanger til eget forbrug, begrænser man meget.
Salg er i forvejen forbudt.
Om du så vil fange dine fisk på den ene fller den anden måde er op til en selv
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2016 kl. 12:26
Regler regler regler.....
Jeg er tilhænger af fornuftige regler, som udspringer fra fagfolk og fornuft. Hvis der er akut behov for, nogle tiltag eller bestemte anbefalinger vedr. en fjord, så lad det komme fra en biolog...og vi må tage det til efterretning. Havørreden er ikke en truet art, men kan have det svært nogle steder. Det giver ingen mening, med nogle generelle regler her, ud over dem vi har allerede. Vi mangler bare, at kontrollen bliver bedre. I min verden giver det iøvrigt sig selv, at de fisk man hjemtager er til eget køkken. 
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2016 kl. 12:34
Enig....men jeg ser ikke problemet! Jeg kan ikke erindre nogle historier, om lystfiskere som har hjemtaget så mange. Det må være en promille af lystfiskerne.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Henrik B. Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Henrik B. Pedersen

Tilmeldt:: 05 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik B. Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2016 kl. 12:40
De fritidsfiskere jeg kender er faktisk utroligt hæderlige mennesker, jeg har været med et par stykker ude og deres fangster er faktisk ret beskedne og de dyrker deres fiskeri som hobby præcis som jeg. De fanger primært fladfisk i fåtal og er desuden meget opmærksomme på regler vedr. deres fiskeri. 

I min optik, er problemerne på de kanter jeg fisker ret begrænsede :)
Mvh Henrik B. Pedersen
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2016 kl. 12:47
hmm hvor fisker du? Problemet her er er helt anderledes karakter:

Blot lidt dokumentation til at underbygge min påstand om at det er vigtigt at lystfiskere findes i området for at kunne opdage, dokumentere og ind rapportere de mange ulovlige garn se nedenstående link:

______________________________________________________________


http://sn.dk/Naestved/Ulovligt-fiskeri-afsloeret-i-Saltoe-AA/artikel/589429

http://www.sportsfiskeren.dk/19-garn-konfiskeret-i-præstø-fjord

http://www.sportsfiskeren.dk/susåen-spærret-af-garn

http://fisketips.dk/Default.asp?Obj=spsm&funk=vis&spId=171994

https://m.facebook.com/NaestvedKommune/posts/10153634312946078

http://naestved.netavis.nu/sjaellandske-fjorde-oerredfiskeri-paa-politiske-dagsorden/

http://www.sportsfiskeren.dk/kig-efter-piratgarn-ved-fladsaa

http://apps.vocast.com/r/pressframe/222/view/0e9c8f18810f99b6

http://sn.dk/Vordingborg/Viceborgmester-Heino-Hahn-idoemt-fiskeri-boede/artikel/608046

——————————————————————————————————————-

Jeg mener også vi har et problem, at vi i mange år har haft en handlings lammet fiskerikontrol. De har tilsyneladende været fuldstændig underbemandet og derfor været helt afhængig af frivillig indrapportering.

Vi kan med rette stille spørgsmålet; hvad er der taget af initativer for at øge denne overvågning i takt med at problemet er vokset og vokset og nu er de oprindelige ørredstammer på et yderst kritisk niveau? Kan vi få lidt dokumentation for hvor mange kontrol sejladser der rent faktisk er foretaget?

Måske vi som lystfiskere bliver nødt til at lave et stykke frivilligt arbejde ligesom ornitologer. Dvs i stedet for at tælle fugle kunne man jo begynde at tælle garn (både lovlige og ulovlige) og hermed få status på problemet.

Vi er jo virkelig oppe mod enorme politiske udfordinger når selv lokalpolitikere som Viceborgmester Heino Hahn (DF) med den ene hånd stemmer imod fredninger og med den anden hånd både sætter lovlige og ULOVLIGE garn op. Han har et tilsyneladende et stort “privat” forbrug og vil hellere SELV fange de sidste sydsjællandske ørred, før de er fuldstændig udryddet. Kan vi derfor stole på at der i fremtiden er politisk incitament for at øge fiskerikontrollen?
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2016 kl. 13:49

Ministeren kunne starte med, at forbyde alle former for garnfiskeri i fjordene, det ville helt sikker være meget gavnligt for bestandene.


Og ret beset, så burde havørreden være helt fredet når den er nået op i åen, for det er da meget dumt, at fange de få fisk, som efter et farefuldt ophold i havet, er nået op i åen for at formere sig.


Det er da også meget usportsligt, at fiske efter fisk i deres gydeperiode, og fra det øjeblik hvor en havørred er gået op i øen, der er den i gang med, at modne dens rogn og mælk, og den proces kræver, at den står i ferskvand og gør sig klar til selve gydningen.

Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2016 kl. 14:13
Jeg mener ikke at man skal “kapre” denne debat og gøre det til en “ENTEN-ELLER” debat. Det bliver for rabiat og vil alligevel aldrig få nogen tilslutning - snarere tværtimod.

Lad os derfor få lidt nuancering. Jeg har den holdning at det i visse områder kan være nødvendigt med både udvidet fredningsområder samt udvidet fredningstid i nogle åer. Desværre tager politik tid. Derfor:

Indtil vi får nogle faste retningslinjer, vil jeg opfordre til 100% Catch og Release med skånsomme metoder. Det vil også være et godt politisk signal at sende. At vi lystfiskere tager situationen meget alvorligt.

Derudover så mener jeg også, at fiskerikontrollen skal fokusere deres indsats mod de truede bestande - og det skal ske nu og her med start fra IMORGEN.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2016 kl. 15:24
Citat: Rasmus Elvekjær

Jeg mener ikke at man skal “kapre” denne debat og gøre det til en “ENTEN-ELLER” debat. Det bliver for rabiat og vil alligevel aldrig få nogen tilslutning - snarere tværtimod.

Lad os derfor få lidt nuancering. Jeg har den holdning at det i visse områder kan være nødvendigt med både udvidet fredningsområder samt udvidet fredningstid i nogle åer. Desværre tager politik tid. Derfor:

Indtil vi får nogle faste retningslinjer, vil jeg opfordre til 100% Catch og Release med skånsomme metoder. Det vil også være et godt politisk signal at sende. At vi lystfiskere tager situationen meget alvorligt.

Derudover så mener jeg også, at fiskerikontrollen skal fokusere deres indsats mod de truede bestande - og det skal ske nu og her med start fra IMORGEN.

Mener du vi skal dyrke C&R i en fjord, hvor det vælter rundt med fisk og der ingen problemer er? Bemærk i denne tråd forholder jeg mig kun til vi stangfiskere og ikke garnfiskeri.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2016 kl. 15:43
Jeg mener at vi skal dyrke C&R når vi fanger fisk som med stor sandsynlighed er på gydetræk ind og ud af en fjord hvor de oprindelige bestande er truet af udryddelse.

Det kunne fx være Præstø, Karrebæksminde, Dybsø m.fl. Dette behøver ikke være en permanent løsning - men blot indtil vi har fået et overblik over problemets løsning.

Hvis ikke vi gør noget markant nu så risikere vi at miste den sidste rest af oprindelige genetiske bestande på Sjælland.

Der er naturligvis andre fjorde som du beskriver hvor det "vælter rundt" med P/T fisk eller oprindelse fra dambrugsfisk. Her er skaden for længst sket - og problemet er naturligvis af helt anden og og faktisk langt mere alvorlig karakter. Der hjælper C/R desværre ikke meget
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2016 kl. 16:30

Prøv at se dette billede http://www.mediapix.dk/01_download-1/oerreder-1.jpg - der viser at erhvervsfiskerne i Roskilde Fjord fanger de fisk som er blevet udsat af lystfiskerne, og i de næste par dage er der ørreder på menukortet på Hotel Søfryd i Jyllinge.


Læg mærke til den øverste og nederste fisk, de har begge deforme brystfinner, og det kan vel kun skyldes, at det har været nogle ringe fisk som er blevet udsat.



Redigeret af NRE - 26 Okt 2016 kl. 16:31
Til top
Rune Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dr. Claws Avatar

Tilmeldt:: 04 Feb 2014
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dr. Claws Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2016 kl. 16:53
Man kan lave nok så mange regler om C&R, mindstemål og maks antal hjemtagne fisk, men jeg tror ikke det nytter meget, når folk ikke kan finde ud af at håndtere genudsættere ordentligt. Jeg ser tit billeder og film af blanke undermålere der kommer op og vende i hånden og taber mange skæl på den bekostning, eller får lov at ligge i et net med knuder så der kan tages billeder af dem, eller endda kommer helt op på stranden og ligge, for derefter at blive "nænsomt genudsat". For ikke at tale om, at mange bruger meget større kroge end nødvendigt. Jens Bursell har skrevet meget om krogstørrelser og krogsår. Vandtemperaturen spiller også en stor rolle, især om sommeren.
Jeg har ikke nogle tal på det, men jeg kunne forestille mig, at rigtig mange havørreder går til når de bliver genudsat en eller flere gange i deres liv under de forkerte forhold med den forkerte håndtering.
Jeg kan kun opfordre folk til at have denne artikel i baghovedet når de mærker en undermåler for enden af linen. 
http://123fisk.dk/genudsaetning-af-havoerreder/
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2016 kl. 17:39
Helt enig "instant release" "keep them wet" , modhageløse kroge, og/eller "release tackler" er vejen frem.

Det er klart at alle ikke bruger dette imorgen, men derfor behøver vi jo ikke at opgive.

Om 10 år ser de fleste forhåbentligt helt anderledes på det - det kaldes udvikling:)

Man kan sagtens tage et billede under vandet nu om dage:)

Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Rune Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dr. Claws Avatar

Tilmeldt:: 04 Feb 2014
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dr. Claws Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2016 kl. 18:11
Nej, vi behøver selvfølgelig ikke at opgive, men det var også en opfordring til alle til at være ligeså opmærksomme på dette, som at ikke at tage for meget med hjem. Af de tiltag der lægges op til at trådstarter støtter jeg mest et maksimummål på 60 cm, da de store fisk har stor betydning for bestandene, da man må forudsætte at de har gode gener siden de har opnået denne størrelse. Og de små er i øvrigt som regel bedre spisefisk.
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2016 kl. 18:15
Nej og atter nej, der er ikke behov for yderligere begrænsninger blandt lystfisker, havørreden er i stærk fremgang, og i flere åer er udsætningerne stoppet, hvorfor pokker skal der så trækkes flere regler ned over hovedet på os, og hvem pokker er det så der i så fald, i tale sætter de regler, jo det er såmænd folk fra egne rækker, jeg brækker mig.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2016 kl. 19:15

Hvis vi ser bort fra fiskeriet efter tun tilbage i midten af 1900-tallet, så har lystfiskeri med stang i saltvand, aldrig været et problem for nogle bestande, og fiskeri med stang og snøre kan aldrig blive så effektivt, at det kan komme til at udgøre en trussel for de fisk som lever i havet og ved vore kyster. 


Men se denne video, den er kun et par dage gammel, og den viser tydeligt, hvordan fiskeri med nedgarn kan grovhøste af bestandene - https://www.youtube.com/watch?v=NzkxLg-d5xs&feature=share

Til top
Jens sund Jakobsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens sund

Tilmeldt:: 10 Sep 2016
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens sund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2016 kl. 20:41
Underligt at det garn stadigvæk var der, jeg var på samme sted om lørdagen.. og jeg kontaktede selvfølgelig også fiskerikontrollen....
Gav også livreddende førstehjælp til 6 havørreder (1 var i nærheden af 5 kg)
Ved godt at det er en afstikker fra tråden her, men kan nu godt undre sig når man ser den video..
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2016 kl. 23:19
Citat: limfjord

Nej og atter nej, der er ikke behov for yderligere begrænsninger blandt lystfisker, havørreden er i stærk fremgang, og i flere åer er udsætningerne stoppet, hvorfor pokker skal der så trækkes flere regler ned over hovedet på os, og hvem pokker er det så der i så fald, i tale sætter de regler, jo det er såmænd folk fra egne rækker, jeg brækker mig.
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2016 kl. 23:57

———————————————————————————————————
CITAT Carsten Hansen:

Nej og atter nej, der er ikke behov for yderligere begrænsninger blandt lystfisker, havørreden er i stærk fremgang, og i flere åer er udsætningerne stoppet, hvorfor pokker skal der så trækkes flere regler ned over hovedet på os, og hvem pokker er det så der i så fald, i tale sætter de regler, jo det er såmænd folk fra egne rækker, jeg brækker mig.

———————————————————————————————————

Ja det var vel så den helt modsatte og rabiate holdning. Jeg vil håbe, at det blot skyldes en manglende forståelse, for det faktum at man ikke blot kan generalisere og sige “havørreden er i stærk fremgang”. Der findes nemlig genetisk forskellige bestande og blot fordi en bestand måske er i fremgang i Limfjorden betyder det ikke nødvendigvis at en anden bestand har samme status i fx Præstø fjord. Desuden kan vi også spørge os selv, hvad er det for en type havørred det er vi ønsker? NREs billede illustrere fint hvad det er for misfoster af fisk som det “vælter rundt med i fjordene”.
Men fordi man selv har svært ved at skelne skidt fra kanel, ja så behøver man vel ikke at generalisere.

Mvh Rasmus

“Nothing in biology makes sense except in the light of evolution”




Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 05:50
Nå Rasmus, så man kan ikke skelne skidt fra kanel, LOLLOLLOL Jeg, taler ikke om et område ved Limfjorden, jeg taler om hele jylland, samt fyn, det er vist dig der lever i en osteklokke i det sjællandske . At der så er problemer på sjælland respektere jeg, bare vi andre ikke skal underlægges jeres problem/regler. Men generelt har jeg stor tiltro til at de fleste sjællænder, formår at begrænse sig selv, og fiske til eget forbrug. 

Til top
Rune Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dr. Claws Avatar

Tilmeldt:: 04 Feb 2014
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dr. Claws Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 06:58
Carsten Hansen: Nu er det også primært Sjælland som der bliver lagt op til, hvis du har læst den artikel som trådstarter linker til, eller artiklen fra DR...

Det er muligt, at folk ikke tager mere hjem, end hvad de selv kan spise, men med den befolkningstæthed der er på Sjælland kombineret med ganske få, gydeegnede åer, ja så kan det jo alligevel sagtens være sandt, at havørredbestanden mange steder har det rigtig svært. Og blot fordi en bestand er i fremgang, er det da ikke ens betydende med, at man bare kan fiske på livet løs, det er en meget firkantet måde at se tingene på.
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 11:19
Carsten, nej det er ikke mig, men vist dig der lever i en “osteklokke”. Hvis du nærlæser denne tråd vil du opdage at vi flere stedet specifikt referer til problemer på Sjælland. Vi skal vel have lov til at differentiere en debat - uden at alt skal generaliseres.
Grunden til at jeg bruger den analogi med “skidt og kanal” er blot min frustration over, at jeg oplever mange lystfiskere der har den overfladiske holdning at blot de fanger fisk - ja så er alt vel ude i naturen. Man kan vel godt forvente lidt refleksion indenfor “egne rækker”. Men som jeg også kommenterede, så håber jeg blot det skyldes uvidenhed omkring de fisk der rent faktisk svømmer rundt i vores vande. Men i modsætning til dig så “brækker” jeg mig trods alt ikke over andre lystfiskere, men derimod over den triste situation vi faktisk har ude i naturen.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 17:28
Rasmus, må ærlig indrømme jeg ikke læste linket, og ja selvfølgelig kan der være problemer, visse steder i landet. Men som sagt så læser jeg om og oplever fremgang mange steder i landet, det være sig laks og havørred. Man har det ofte med at komme med hurtige konklusioner, vi havde for en del år siden, hvor der ikke blev fanget ret mange havørreder i Karup Å, men nogle få lokale der tog pænt for sig, det fik sjællanske lystfisker, og enkelt biologer til at konkludere at der burde indføres fangt begrænsninger, jeg skrev at der nok skulle komme gang i åen igen, og sæson udsving er naturligt, sørme om jeg ikke fik ret, det samme gentog sig, da vi havde nedgang i lakse åerne, her skulle der så ske et fiskestop, igen svarede jeg at det var naturligt, og det skyldtes vinterne, jeg var overbevist om de ville komme tilbage igen, i løbet af få år, trods en biologs skepsis for min mening, så fik jeg også ret her. Min pointe er, at man ikke pga af et enkelt eller to år udsving, skal gribe til restriktioner, for det vil jo så gentage sig igen og igen, da livet i vandet har i cyklus, der følger vejr og vind, der vil altid være store og små årgange, men det generelle billede er fremgang. Og når, vi får flere og flere selvproducerende åer, med stærke stammer, så kan selv en biolog ikke bilde mig ind, at det ikke skyldes at naturen mange steder er i fremgang, selvfølgelig skyldes det meste alle de frivillige hænder.
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 18:24
Carsten du ramte bullseye der er mangel på frivillige hænder på Sjælland det har man gang på gang set i diverse tråde herinde Der er arbejdet hårdt i det midt og nordjyske i snesevis af år og det begynder at bære frugt Der er steder hvor man snart i 100 år har ydet en kæmpe insats også økonomisk for medlemmernes penge også i rigtig mange år før der var noget der hed stats tilskud det kræver en enorm frivillig insats over mange mange år men det er bevist det kan lade sig gøre
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 18:27
Bare et lille indspark i denne tråd. Måske er det virkelig en god ide at få vedtaget en lov, der kun tillader Catch and Release fiskeri i de danske fjorde i en periode. Men er det virkelig kun i det sydsjællandske, at der er genetisk enestående ørredstammer. Jeg mener, at er der enestående ørredstammer andre steder, burde de vel beskyttes på samme måde. Men har man nogen anelse om, hvad  fritidsfiskerne vil sige til en indførelse af 100% Catch and Release fiskeri i mange fjorde. Det vil jo i realiteten betyde et totalt stop for fiskeri med nedgarn, alle de steder, hvor der findes unikke ørredstammer. På den anden side må vi jo alle yde vores, for at sikre den enestående - og truede - danske natur. Det tror jeg, både sportsfiskere, fritidsfiskere og politikere idag er enige om.

Det er bestemt en rigtig god ide. Jeg håber, at jeg har forstået din idé rigtigt, men jeg tror desværre, nogen har fået den galt i halsen. 



Redigeret af Norkær - 27 Okt 2016 kl. 18:29
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 18:50
Ja enig John, hvorfor sætte begrænsninger på sit fiskeri, og ikke i stedet arbejde for bedre gyde betingelser= flere fisk. Man kunne feks lave en plan i det sjællandske hvor man, får lavet aftaler med lodsejer, politikker, og få lavet en bunden kontrakt med "frivillige", lystfisker på øen, så kunne man feks give 3/4 dele af fisketegns midlerne til dem på øen over en femårige periode, det kan ikke andet end bidrage meget positivt til bestandene.
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 18:51
Det er de færreste steder i det midt og nordjyske hvor havørreden er truet så derfor er jeg enig med Carsten vi skal absolut IKKE have restriktioner på havørred i midt og nordjyske fjorde at de har problemer på Sjælland ok men så er det der der skal sættes ind og ikke andre steder
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 18:54
Citat: limfjord

Nå Rasmus, så man kan ikke skelne skidt fra kanel, LOLLOLLOL Jeg, taler ikke om et område ved Limfjorden, jeg taler om hele jylland, samt fyn, det er vist dig der lever i en osteklokke i det sjællandske . At der så er problemer på sjælland respektere jeg, bare vi andre ikke skal underlægges jeres problem/regler. Men generelt har jeg stor tiltro til at de fleste sjællænder, formår at begrænse sig selv, og fiske til eget forbrug. 

Jeg er også modstander af, at der skal krænges flere begrænsninger ned over lystfiskerne, da kystfiskeri med en stang aldrig kan blive så effektiv, at det kan komme til at udgøre en trussel mod havørreder, så længe de opholder sig i saltvand.

Men vi bør nok lige tænke på, at ministeren og hans embedsmænd ser lystfiskeri og fritidsfiskeri under et som rekreativ fiskeri, og det ville jo ikke være til nogen skade, hvis der kom en begrænsning, så fritidsfiskerne max må fange to-tre havørreder på en fisketur, og så kunne jeg nok godt leve med, at jeg selv bliver ramt af den samme begrænsning.

Jeg tvivler dog på, at fritidsfiskerne vil respektere og overholde en sådan fangstbegrænsning, og de skal nok finde på masser af måder, hvormed de kan omgå sådan nogler regler.

Og hvad hjælper det egenlig med en lov, der tvinger fritidsfiskerne til, at genudsætte halv- eller heldøde fisk med garnskader.
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 18:55
Henrik Norkær, bare fordi en stamme er enestående for sit vand, er det ikke ensbetydende med at den skal fredes/beskytte, hvis den ikke er presset eller truet, det giver for mig ikke mening, så er vi ude i at pudse glorien i luftkasteller.
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 19:01
Ved Lindenborg er der IKKE statsmidler der bliver brugt til gydebanker men kommunerne der betaler gruset og prisen for udlægning er pølser og en ramme øl og så vælter de frivillige til
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 19:35
Kære Carsten.

Godt ord igen☺ Alle kan være lidt hurtige på aftrækkeren så ”no hard feelings”.
Jeg tror også din frustration deles af rigtig mange lystfiskere og derfor var det jo også godt at du gav din holdning til kende.

Men nu hvor du føler dig klogere og stiller spørgsmålstegn ved biologernes vurderinger, vil jeg så også stille dig et retorisk spørgsmål:

Hvis dit barn er syg – vil du så føle dig tryg ved at søge behandling hos en damefrisør?

Eller hvis du skal køre over Storebæltsbroen vil du så være tryg nok ved, at en lokalpolitiker har lavet de matematiske beregninger for de bærende konstruktioner?

Hvis du også er glad for at der findes læger og ingeniører i dette samfund – hvorfor er det så at biologer konstant må slås for at blive taget alvorligt?

Vi er efterhånden vant til at landmænd, politikere og lobbyorganisationer forsøger at manipulere, men at det også skal komme fra lystfiskere i ”egne rækker” er mig dog en gåde.
Du er ikke den første der på dette forum nærer mistro imod videnskaben. Jeg har før hørt udtryk som ”biologi er en filosofi” eller ”videnskabeligt fusk” osv.

Det trætter mig lidt i længden, og det er måske derfor jeg også kan blive lidt skarp i tonen.

Jeg deler heller ikke din analyse af tilstanden i Jylland. Du skriver fx citat:

-------------------
Citat CARSTEN:

”………….. i løbet af få år, trods en biologs skepsis for min mening, så fik jeg også ret her………..”

______________

Du tager nemlig ikke højde for begreber som lokal selektion, genetisk drift og indavlsdepression. Der er faktisk for nyligt lavet et stort forskningsprojekt I Jylland om dette. Jeg vil se om jeg kan sende dig et link til dette.

Mvh Rasmus
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 20:01
Hej Rasmus, jeg kan ikke se nogen frustration noget sted i mine indlæg, syntes mere de bære præg optimisme for fiskeriet, og er løsningsorienteret, og ja sommetider er jeg lidt for skarp i min retorik, men det hænder når man syntes noget er langt fra den virkelighed, man oplever.
Jeg, vil meget gerne se det link, er altid åben for at lære mere, men derfor holder jeg nu alligevel stædigt fast i at de faktorer jeg har beskrevet, har stor indflydelse, jeg har set dette billede igennem mange år, men du har vakt min nysgerrighed. Og jo jeg respektere skam biologer, men den almindelig borger, der interessere sig for det samme, og færdes i naturen til daglig, kan godt se sammenhænge, du vil nok kalde det lomme filosofi, jeg vil som Lasse plejer at sige, kalde det sund fornuft.


Redigeret af limfjord - 27 Okt 2016 kl. 20:02
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 20:14
Citat: Rasmus Elvekjær

Kære Carsten.




Vi er efterhånden vant til at landmænd, politikere og lobbyorganisationer forsøger at manipulere, men at det også skal komme fra lystfiskere i ”egne rækker” er mig dog en gåde.
Du er ikke den første der på dette forum nærer mistro imod videnskaben. Jeg har før hørt udtryk som ”biologi er en filosofi” eller ”videnskabeligt fusk” osv.




Viste du godt, at biologer hos DTU, er kommet frem til at muslingeskrab, er godt for miljøet, fordi det fjerner bunden næring stoffer fra fjorden,  se det er vi nogle stykker der ude mærket ved er en sandhed med modifikationer, her arbejdes der for arbejdsgiveren staten, der kigger kroner og øre.

Hvor er det jeg forsøger at manipulere?, jeg konstatere.


Redigeret af limfjord - 27 Okt 2016 kl. 20:15
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 20:17

Hej Carsten.

Tak for svar og joh ... jeg synes nu nok dit første indlæg bar præg af lidt frustration over denne tråds emne. Men det er ligemeget nu, vi er helt på bølgelængde. Desuden vil jeg også sige at det er skønt med noget positiv energi - det er ihvertfald vigtigt lige meget hvad - Så der kan jeg måske lære lidt af dig;)

Jeg vender gerne tilbage med lidt faglig information hvis jeg får tid senere i aften eller imorgen - jeg skal først lige finde lidt materiale frem...

Mvh Rasmus
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 20:18
Glæder jeg mig til, god aften herfra. :-)
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 20:28
I lige måde og til dit sidste indlæg jeg ikke nåede at se vil jeg blot hurtigt sige:

Jeg ikke kender den pågældende sag. Blot lad mig hurtigt konstatere "miljø" og "natur" ikke nødvendigvis det samme. Får at sætte det lidt forsimplet op så kan et glas med rent klart vand være et "godt miljø" Men derfor er det ikke nødvendigvis en god naturoplevelse;)

Mvh Rasmus

Knowledge is a process - not a product
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 20:30
Point taken. ;-)
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 20:46
Carsten noget af DTUs underlige bestilte undersøgelse er her. Ingen med bare en smule sund fornuft tror på den.
mvh Lasse Hagebro
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 20:55
Tror i bund og grund ikke nogen er uenige her. Jeg kunne dog spørge trådstarter: hvis du bor og fisker ved en fjord, med en fin sund og god bestand af diverse fisk. Giver det så dig mening, at indføre nogle restriktioner mod et problem, som måske kun findes i Isefjorden? Nu skal det ikke opfattes, at der ikke kan findes problemer flere steder. 
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 20:58
Citat: limfjord

Viste du godt, at biologer hos DTU, er kommet frem til at muslingeskrab, er godt for miljøet, fordi det fjerner bunden næring stoffer fra fjorden,  se det er vi nogle stykker der ude mærket ved er en sandhed med modifikationer, her arbejdes der for arbejdsgiveren staten, der kigger kroner og øre.

Det er da på høje tid, at lystfiskerne erkender, at biologerne hos DTU-Aqua mener det som ministeren synes de skal mene, for hvis de ikke gør det, så kan ministeren nemt sørge for, at DTU-Aqua rammes af en mærkbar besparelse og nedskæring af budgettet, ved den først kommende finanslov.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 21:07
Denne undersøgelse blev offentliggjort ugen før Eva Kjær Hansen, dengang fiskeriminister gav tilladelse til at genoptage muslingeskrab i Limfjorden. DSFs Jesper Svennum var dengang modige og skrev det var en bestilt undersøgelse. Håber det kan læses.
mvh Lasse Hagebro
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 21:18
Enig Lasse, klart at det berøre biodiversiteten i Limfjorden, i udstrakt grad. Sjovt nok skrev biolog Jan Skriver en afhandling/bog (Limfjorden) for amterne nogle år før, og det er en helt anden konklusion jeg læser, i forhold til det DTU senere kommer op med. :-)
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 21:25
Carsten. Vi havde en lang artikel, som Jan Skriver lavede til Danmarks Naturfredningsforening om muslingeskrabet. Vi fik lov til at kopiere det til bladet Cardinalen. Det var stærke sager og sandheder der kom frem.
mvh Lasse Hagebro
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 21:29
Jeg kender ikke detaljerne i muslinge sagen. Men jeg vil forsøge at sætte mig ind i det.

Dog vil jeg tilføje at den slags sager efterhånden er hverdagskost i Danmark.

Fx dette hændelses forløb:

Først skete dette:

http://www.forskeren.dk/cbs-fik-julegave-af-esben/

Og herefter dette:

http://www.altinget.dk/miljoe/artikel/ku-forskere-cbs-rapport-om-landbrugets-rammevilkaar-er-ubrugelig

https://www.information.dk/indland/2016/09/formand-baeredygtigt-landbrug-afsloeret-tvivlsom-dobbeltrolle

På trods af alt dette er CBS ledelsen stadig stille:

http://landbrugsavisen.dk/økonomi/cbs-efter-kritik-vi-har-en-standardaftale-med-bl

Kunne det skyldes dette? :

http://www.forskeren.dk/cbs-fik-julegave-af-esben/
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2016 kl. 21:39
@Lasse, ja jeg tror også mere på Jan Skriver, end DTU. ;-)

@Rasmus, jeg vil kigge linkene i morgen. Undskyld, tråden blev kapret og drejet væk, fra udgangs punktet, jeg forlader tråden, så i kan diskutere jeres situation på sjælland. :-) Men glæder mig til at se dit link.


Redigeret af limfjord - 27 Okt 2016 kl. 21:40
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2016 kl. 08:46
Jeg mener lige vi skal gøre opmærksom på, at det er DTU s maritime afdeling. der lavede musling skrabe undersøgelsen. Ikke ferskvands afdelingen i Silkeborg.Wink
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 28 Okt 2016 kl. 08:48
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2016 kl. 09:40
Citat: lasse hagebro

Jeg mener lige vi skal gøre opmærksom på, at det er DTU s maritime afdeling. der lavede musling skrabe undersøgelsen. Ikke ferskvands afdelingen i Silkeborg.Wink

Det ændrer ikke på, at DTU-Aqua skal sige og synes lige nøjagtig det, der passer ind i den agenda som deres politiske chef har, sådan er det bare, og hvis den siddende minister ønsker mere fiskeri efter muslinger, så er det biologernes opgave, at gi' ham en god begrundelse, så han kan gi' fiskerne lov til at skrabe flere muslinger. Og det er ikke spor anderledes, når det handler om erhvervsfiskeriet i ferskvand, det bliver også blåstemplet af DTU-Aqua's biologer.

- så DTU-Aquas maritime afdeling og ferskvands afdeling, er to alen ud af det samme stykke...
Til top
 Besvar Besvar Side  123 7>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres