Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Salg af fisk fra putten?

 Besvar Besvar
Forfatter
Lucas tran Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lucasfisker Avatar

Tilmeldt:: 20 Sep 2016
Geografisk: Hasselager
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucasfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Salg af fisk fra putten?
    Sendt: 07 Okt 2016 kl. 20:30
Hej gutter! 
Har lige været ned i putten som gav et resultat på 4 fisk, mere end jeg skulle bruge. Har en fryser der helt fuldt og tænkte om jeg godt må sælge min fisk til lokale? 
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2016 kl. 20:32
Nej, der er omsætningsforbud for alle andre end erhvervsfiskere. Du må gerne forære dem væk.

"Lyst- og fritidsfiskere må ikke sælge deres fangst. Der gælder med andre ord et omsætningsforbud. Fangsten er til eget forbrug. Salg af egen fangst er forbeholdt personer eller selskaber, der er registreret som berettigede til at drive erhvervsmæssigt fiskeri."
Tænk før du skriver....
Til top
Lucas tran Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lucasfisker Avatar

Tilmeldt:: 20 Sep 2016
Geografisk: Hasselager
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucasfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2016 kl. 20:35
Tak for det hurtige svar Jan! så skal der bare presses hårde ind i frysen..
Til top
Jørgen Lorenzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FFFI

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Kysten
Status: Offline
Beskeder: 148
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FFFI Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2016 kl. 21:23
Hej.
Er ret sikker på du gerne må sælge fisk fra put & take, men du må ikke sælge "vilde" fisk fra søer, åen, kysten".....
Mvh Jørgen 




Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2016 kl. 22:08
Citat: FFFI

Hej.
Er ret sikker på du gerne må sælge fisk fra put & take, men du må ikke sælge "vilde" fisk fra søer, åen, kysten".....
Mvh Jørgen 






Tjek fiskeriloven Jørgen, den er ret klar. Hvordan skulle nogen kunne bevise, at deres fisk er fanget i en P&T sø og ikke i et vandløb?



Redigeret af Jan Persson - 07 Okt 2016 kl. 22:09
Tænk før du skriver....
Til top
Lars Møllenberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Møllenberg Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Møllenberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2016 kl. 23:41
Med de ustyrligt grimme fisk, der normalt går i putten, så er det vist ikke det store problem
Til top
Jørgen Lorenzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FFFI

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Kysten
Status: Offline
Beskeder: 148
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FFFI Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2016 kl. 00:12
Hej igen.
Nå, jeg bøjer mig i støvet, og tager mine ord i mig igen, når dem der har styr på love og paragraffer siger man ikke må, så er det jo nok sådan, så du må nok spise de fisk du har "købt" i putten.
/ Jørgen 


Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2016 kl. 09:48
Put-huls fiskeri er ikke omfattet af den normale fiskerilovgivning, og derfor kræves det ikke, at dem der fisker efter put-fisk skal ha' et statsligt fisketegn.

Men hvis man vil sælge døde rensede fisk fra put-hullet, så skal man være registreret som fødevarevirksomhed, med egenkontrol af hygiejnen, smileys og hele balladen. 

Opbevarerer man derimod fiskene fra put-hullet levende, så vil de helt lovligt kunne sælges videre, det vil ikke være anderleden end når man sælger et kæledyr eller nogle guldfisk fra havedammen til naboen.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2016 kl. 09:51
http://www.sportsfiskeren.dk/forsoeg-paa-ulovligt-salg-af-fisk-stoppet

Bemærk at loven er ændret i 2014

Redigeret af Jan Persson - 08 Okt 2016 kl. 10:04
Tænk før du skriver....
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2016 kl. 22:06
Citat: Jan Persson

http://www.sportsfiskeren.dk/forsoeg-paa-ulovligt-salg-af-fisk-stoppet

Bemærk at loven er ændret i 2014



§ 1. Fiskeridirektoratet udsteder efter ansøgning fra personer, virksomheder eller selskaber bevilling til at drive selvstændig virksomhed med førstegangsomsætning af fisk, jf. fiskeriloven § 3, nr. 1, og § 86. Indførsel ved import eller samhandel til Danmark er dog kun bevillingspligtig virksomhed efter reglerne i denne bekendtgørelse i det omfang aktiviteten angår de levende, ferske, kølede eller frosne varer, som er opregnet i Bilag I-IV til Rådets forordning (EF) Nr. 104/2000 af 17. december 1999 om den fælles markedsordning for fiskerivarer og akvakulturprodukter.

Stk. 2. Ved førstegangsomsætning af fisk forstås i denne bekendtgørelse alle former for forhandling, opbevaring, transport, behandling, erhvervelse, modtagelse, overdragelse, indførsel ved samhandel og import af fisk i Danmark, eller samhandel og eksport af fisk fra Danmark, ved den første modtagelse, håndtering eller markedsføring umiddelbart efter fangst eller opdræt. Aktiviteter, der sker som led i en offentlig fiskeauktionsvirksomhed, omfattes ikke af denne bekendtgørelse.



Læs stk 2. Læs hvad Niels Riis Ebbesen skriver og så er der ikke mere at diskutere.


Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2016 kl. 23:12
Når et dambrug sælger fisk til ejeren af et put-hul, så er det første gangs omsætning af fiskene, og dem der fisker i put-hullet har i princippet købt fiskene af ham der ejer put-hullet, og de er så andet led i handlen med fisken, og derfor er de ikke omfattet af reglerne omkring førstegangsomsætning.

Men hvis en put-huls fisker vil vidersælge hans fangst i slagtet og renset tilstand, så falder han ind under reglerne for en levnedsmiddelvirksomhed, sælger han derimod fisken levende, så er den ikke et levnedsmiddel, men blot et levende dyr.

Det er dog ikke noget problem, at blive registreret som en levnedsmiddelvirksomhed, der drives på hobbybasis, det kræver blot noget papirarbejde.


Redigeret af NRE - 08 Okt 2016 kl. 23:15
Til top
Lucas tran Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lucasfisker Avatar

Tilmeldt:: 20 Sep 2016
Geografisk: Hasselager
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucasfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2016 kl. 23:42
Så jeg må godt sælge min fisk til naboen? Blive lidt forvirret nu.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2016 kl. 01:04
Citat: Lucasfisker

Så jeg må godt sælge min fisk til naboen? Blive lidt forvirret nu.


Nej, det må du ikke, med mindre du har fødevarestyrelsens godkendelse til at handle med levnedsmidler.
MEN!!!!! Hvis du IKKE renser fisken inden du overdrager den til din nabo, så er det for så vidt helt i orden, fordi du IKKE har påført fisken en ekstern smittekilde i form af dårlig hygiejne på feks rensebordet ved put søen.
Så fødevaresikkerhedsmæssigt, så er urensede forsvarligt kølede fisk intet problem. Du skal bare huske at holde dig ajour med bagatel grænser for indtjening,moms,skat osv osv
Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2016 kl. 09:07
forær dem væk og gør nogen glade - du var jo taget ud og fiske under alle omstændigheder....
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2016 kl. 11:28
Citat: sulen

Hvis du IKKE renser fisken inden du overdrager den til din nabo, så er det for så vidt helt i orden, fordi du IKKE har påført fisken en ekstern smittekilde i form af dårlig hygiejne på feks rensebordet ved put søen.
Så fødevaresikkerhedsmæssigt, så er urensede forsvarligt kølede fisk intet problem. 

Jeg er ikke helt sikker på, at det er tilstrækkeligt, at Lucas undlader at rense fiskene, for når fisk er døde, så starter der en masse nedbrydningsprocesser, som kun kan bremses ved korrekt nedkøling, og jeg kunne forstille mig, at levnedsmiddelkontrollen gerne vil ha' tjek på, om Lucas har nogle kølefaciliteter, som de kan godkende.

Men det koster jo ikke noget, hvis Lucas henvender sig til levnesmiddelkontrollen og beder og at få en vejledning.

Og som jeg har skrevet i et tidligere indlæg, så findes der masser af små hobbyvirksomhedder, som er omfattet af levnedsmiddellovgivningen, det er faktisk sådan, at en hobby biavler som kun producerer og sælger en 30-40 glas honning, han er omfattet af reglerne.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2016 kl. 19:54


Og som jeg har skrevet i et tidligere indlæg, så findes der masser af små hobbyvirksomhedder, som er omfattet af levnedsmiddellovgivningen, det er faktisk sådan, at en hobby biavler som kun producerer og sælger en 30-40 glas honning, han er omfattet af reglerne.
[/QUOTE]

Må lige rette dig. Man skal ikke registreres som biavler så længen man sælger under 4000 kg om året og man kun sælger fra egen bolig eller en bod ved vejen. :-) Så med mindre glassene indeholder 1 kg eller mere, så er der lang vej fra 30-40 glas.

Og ja, den rette instans at kontakte, er nok fødevarestyrelsen.



Redigeret af sulen - 09 Okt 2016 kl. 19:55
Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2016 kl. 22:48
Citat: sulen

 Må lige rette dig. Man skal ikke registreres som biavler så længen man sælger under 4000 kg om året og man kun sælger fra egen bolig eller en bod ved vejen. :-) Så med mindre glassene indeholder 1 kg eller mere, så er der lang vej fra 30-40 glas.

Det er underligt, jeg har en bekendt som er hobby-biavler, og han har ellers brokket sig voldsomt over, at han skulle registreres som levnedsmiddelvirksomhed, blot fordi han sælger lidt honning fra egen bigård, og hans 5-10 stader kan vel næppe producere 4 tons honning om året.
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2016 kl. 00:52
Hvorfor ikke bare google det.



Denne gælder ikke lystfiskere medmindre fødevarestyrelsen sidestiller dambrugssalg med fisk fanget i et dambrug af lystfiskere. 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum