Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

141 cm kæmpelaks fra Storå

 Besvar Besvar
Forfatter
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: 141 cm kæmpelaks fra Storå
    Sendt: 05 Okt 2016 kl. 20:37
I dag har 23 årige Simon Kastrup Shimizu fanget og genudsat en kæmpe hanlaks på hele 141 cm i Storå midt i Holstebro. Laksen er dermed Danmarks længste laks.Thumbs Up fanget på spinner.

kilde TV midtvest



Redigeret af Jakob Larsen - 05 Okt 2016 kl. 22:35
Til top
Per Gylling hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Gylling

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gylling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2016 kl. 21:10
Tillykke til Simon og tillykke til alle krafter bag Storåens succes

I har både de fleste og største laks i Dk - imponerende 👍
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2016 kl. 21:23
Hvad vejer en sådan fisk årstiden taget i betragtning??

Bedste bud må være at finde foto af en sent på sæsonen fanget (hjemtaget) laks fra en laksestamme som i facon minder om den vestjyske..., men det er jo ikke let.

Her storfangerlisten fra Tana.



Redigeret af Jakob Larsen - 05 Okt 2016 kl. 22:18
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2016 kl. 22:12


Det dælme VILDT Wacko

Hvad vejer sådan en ??   25kg+ ??

Stort tillykke Clap


Til top
Per Gylling hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Gylling

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gylling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2016 kl. 22:46

Et forsigtigt bud er at fisken er vokset i længden ca min 5 cm i kæben og så snakker vi en laks på ca 135 cm!!

Sådan en ville som nystegen blank laks nok veje mellem 22-26 kg

At hanlaksen taber lidt vægt er kendt så mit forsigtige bud er at den flotte ernorme fisk nok vejer 20-22 kg😊

Vildt imponerende størrelse, der vækker drømme og nok gør at der bliver fisket lidt mindre med vindknuder på forfanget fremover i danske lakseåer
Til top
danny rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
danny rasmussen

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 117
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér danny rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2016 kl. 22:50
Sikke en fisk! Stort tillykke til Simon, og hvis det ikke var for alle de frivillige timer som er blevet lagt i Storåen, så havde dette ikke været muligt, så et stort skulderklap til jer!! Fortsæt endeligt det store arbejde..

Her er en laks på 132 cm og 24.35 kg, og de er meget ens i deres gydedragter, så mon ikke den har vejet ca 30 kg da den gik op i vandløbet, og ca en danmarksrekord nu Wink

Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2016 kl. 22:54
Benytter man Sturdys lakseskala for 140 cm siger den 32,4 kg og for 135 cm siger den 28,9 kg. Men da det er en farvet kroglaks der tydeligvis har opholdt sig i ferskvand i længere tid og har tæret på sine fedtdepoter og har tabt vægt deraf havner vi måske nærmere nede på 25 kg. Det ville med den længde undre mig hvis den vejede mindre. Men er ikke ekspert og er ude i gisninger her.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2016 kl. 23:01
Det er jo nok en fisk der ved opgang ligger tæt på Dinesens i længde, men så har den jo givet tabt vægt siden februar/april, så mit bud vil nok også være ca. 22 kg.

Redigeret af Jakob Larsen - 06 Okt 2016 kl. 06:37
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2016 kl. 23:09
Dinesens laks var nygået, dyb, bred og skulle have været 136 cm lang. Er i tvivl om laksens hoved bliver længere i gydedragt og selvom underkæben antager en anden form at overkæben ikke bibeholder den samme længde. Har ikke lige tænkt på det før endsige foretaget målinger og sammenligninger på egne fangne laks.

Redigeret af Salmoniden - 05 Okt 2016 kl. 23:10
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2016 kl. 03:05
Synes måske jeg tager fejl med at overkæben bibeholder sin længde men er i tvivl. Hvad synes i?

Billedet nedenfor er en af min egne laks fra en august måned og den har jo ikke helt udviklet samme "kartoffeltud" (dette begreb kun for sjov da jeg egentlig også er forelsket i det udseende farvede laks har og ikke for unødigt nedgøre noget som helst omkring fangsten) der måske forlænger hovedets længde. Sammenlignet vises der jo en vis forskel og jeg kunne egentlig godt tænke mig at få det belyst yderligere og lære mere.


Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2016 kl. 06:34
Hej Poul Erik-
Jeg vil foreslå du stiller spørgsmålet til DTU Aqua. kontakt kan du finde på www.fiskepleje.dk 
Så kan du poste svaret når det kommerWink
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2016 kl. 07:05
Citat: Gylling

Tillykke til Simon og tillykke til alle krafter bag Storåens succes

I har både de fleste og største laks i Dk - imponerende 👍

En del af forklaringen på at vi i disse år har de største laks i Storå er helt givet at kvoten har været minimal i forhold til opgangens størrelse.
Sidste år blev opgangen beregnet til 5.800 laks mens kvoten kun var 90 laks af de store...Så er det klart at forholdsvis mange overlever endnu endnu en gydesæson.

I år er kvoten 185 af de store og opgangen i år sandsynligvis væsentligt større end i 2015. Mit bud vil være omkring 30-50 % større i år. Simons laks er sikkert omkring 7 år gammel.
Hvis kvoten også fremover fastholdes så ubetydelig som den er nu, ser vi sikkert snart en laks på 150 cmWink 

Så - ja det vil være en god ide at fiske uden vindknuder hvis du kommer til StoråSmile
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2016 kl. 09:13
Citat: Jakob Larsen

Hej Poul Erik-
Jeg vil foreslå du stiller spørgsmålet til DTU Aqua. kontakt kan du finde på www.fiskepleje.dk 
Så kan du poste svaret når det kommerWink

Det vil jeg prøve og så vende tilbage. 

Ved du om man har nogle undersøgelser der viser noget om overlevelsesraten efter gydning i Storåen eller måske bare generelt herhjemme hvis man ikke lige har for der. Samt måske også noget om genkomstraten efter første gydning? Synes det kunne være uhyre interessant at vide mere om.

Mvh Poul
Til top
henrik Jordt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hjv Avatar

Tilmeldt:: 11 Sep 2009
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hjv Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2016 kl. 09:16
hvis vi taler 135 cm. frisk fra hav så er 22kg markant i underkanten... vi taler vel mere 25-30 gør vi ikke? men om 5 cm Vokset kæbe er nok er så spørgsmål - måske i underkanten... men ingen tvivl om at denne rent vægtmæssigt også i nuværende form er den største danske laks i nyere tid! Kæmpe tillykke til Simon!!!
Til top
Thejs Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Terkel Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2013
Geografisk: Roskilde
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Terkel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2016 kl. 09:17
Er det en vildlaks?
Til top
henrik Jordt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hjv Avatar

Tilmeldt:: 11 Sep 2009
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hjv Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2016 kl. 09:24
mit gæt er at den ligger på 24-26 kg! som den ser ud på billede???
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2016 kl. 16:37
Jeg skal da lige oplyse at en laks på 134,5 fra Mörrum i sept. 1992 vejede 26,5 kg, den blev aldrig annerkendt og var en syg grim fisk.
Det kan give et fingerpeg til storålaksens vægt.
Og HURRA for det og K&B til fangeren

Redigeret af Taonga - 06 Okt 2016 kl. 16:41
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2016 kl. 17:06
Hej Poul

Hvis du vil læse lidt om laks, der overlever gydning kan jeg henvise til rapporten Bestandsstørrelse og gydeoverlevelse hos atlantisk laks (salmo salar) i Storå af Daniel Lindvig. '

Se fx. s 43-44

Du kan søge den på nettet.

mvh Jakob


Redigeret af Jakob Larsen - 06 Okt 2016 kl. 17:07
Til top
Leif Langholz Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Vikingen

Tilmeldt:: 21 Okt 2006
Geografisk: Als
Status: Offline
Beskeder: 1
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vikingen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2016 kl. 18:20
Ja, det er en stor laks. Dog vil jeg indvende, at Dinesens fra 54 var en flot blank fisk på 26,5 kg og 136cm også kaldet en gris.

Denne fisk fra Storåen blev ikke vejet og da det samtidig er en farvet fisk har den også brugt nogle kalorier, da de ikke indtager føde i gydetiden. Så for mig er Dinesens fisk stadig den største (læs tungeste), men altså ikke mere den længste.

Man skal jo lige definere, hvad den største betyder?? For mig er det den tungeste og sådan er det også til konkurrencer og fisken blev ikke vejet.. Så det hele vil blive baseret på gisninger og så står jeg af. Dinesens er stadig den tungeste og flotteste danske laks fanget på krog.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2016 kl. 14:33
Citat: Terkel

Er det en vildlaks?
Nej, jeg har fået fortalt at det var en udsat laks. Det var nu også mit gæt på baggrund af fotos.

mvh Jakob
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2016 kl. 18:22
Ja er misundelse ikke en grim ting men det er sku en flot fisk uanset hvad folk mener om størelse og udsat laks
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2016 kl. 19:17
John, jeg synes nu ikke man kan konkludere at bemærkninger kan tolkes som misundelse. Der er ikke noget negativt i at fange en udsat laks og i øvrigt komme med vurderinger omkring størrelsen. 
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2016 kl. 22:28
Citat: pip_ser

Ja er misundelse ikke en grim ting men det er sku en flot fisk uanset hvad folk mener om størelse og udsat laks


 

Det har sgu da intet med misundelse at gøre Ouch


Længere oppe på denne site kan du læse at Thejs stiller et spørgsmål om om dette er en vildlaks og dette besvare Jakob så,,,,,andet er der ikke i dette !!

Hvem ville ikke gerne have fanget denne LAKS Wink


Det kunne iøvrigt have været ret spændende hvis der lige var blevet nappet et par skæl til en undersøgelse af dens livssynklos !



Men er det endeligt tilladt???


 Og hvor på laksen er det bedst at tage en sådan prøve ????












Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2016 kl. 01:29
Citat: Salmoniden


Dinesens laks var nygået, dyb, bred og skulle have været 136 cm lang. Er i tvivl om laksens hoved bliver længere i gydedragt og selvom underkæben antager en anden form at overkæben ikke bibeholder den samme længde. Har ikke lige tænkt på det før endsige foretaget målinger og sammenligninger på egne fangne laks.


Hej

Hvis man kigger på billedet af den store laks kan man se, at dens øje ligger lidt tættere på gællelågets bagkant end på snuden, hvis man trækker en linje fra snude til gællelågets bagkant tværs gennem øjet. Gør man det samme på et billede af en blanklaks vil man se, at øjet i dette tilfælde ligger tættere på snuden. Derfor kan man nok gå ud fra, at snuden forlænges en del under farvningen - og det ser jo også lidt sjovt ud i forhold til det noget mere strømlinede hoved på en blanklaks.

Spørgsmålet der herefter, hvor meget hovedet er vokset. Der må være tale om nogle cm, som andre jo også har skrevet. Dinesens laks skulle have været 136 cm, men ser man på billedet af den, var den faktisk allerede ved også at anlægge sin krog, og var måske også lidt længere end i helt blank/"ikke-gydedragtanlæggende" tilstand. Måske har de været nogenlunde lige store i "oprindelig", havgående tilstand.

Under alle omstændigheder en imponerende fisk og et stort tillykke til fangeren!

Det er i øvrigt helt utroligt, at de to gamle rekorder for laks og tun næsten samtidig bliver overgået eller tangeret (om end uofficielt).

Mvh Henrik

Redigeret af Henrik L. - 08 Okt 2016 kl. 01:54
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2016 kl. 07:11
Citat: carsten o

Citat: pip_ser

Ja er misundelse ikke en grim ting men det er sku en flot fisk uanset hvad folk mener om størelse og udsat laks


 

Det har sgu da intet med misundelse at gøre Ouch


Længere oppe på denne site kan du læse at Thejs stiller et spørgsmål om om dette er en vildlaks og dette besvare Jakob så,,,,,andet er der ikke i dette !!

Hvem ville ikke gerne have fanget denne LAKS Wink


Det kunne iøvrigt have været ret spændende hvis der lige var blevet nappet et par skæl til en undersøgelse af dens livssynklos !



Men er det endeligt tilladt???


 Og hvor på laksen er det bedst at tage en sådan prøve ????


Hej Carsten

Ja, det kunne have været spændende at vide noget om hvordan den var blevet så stor, men umiddelbart tror jeg ikke det er en god ide at give lystfiskere lov til at udtage skælprøver fra levende fisk. Der kan dannes svamp hvis det ikke gøres rigtigt og fokus må være på at få laksen genudsat med de bedste chancer for at den kan overleve. Ellers er det bedste sted at udtage skælprøver lidt bag rygfinnen i området over sidelinjen og helst en 10-15 stykker fra en død fisk.

Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2016 kl. 11:36
Det gør almindelige lystfiskere allerede under elfiskeri i mange åer på de fisk der lægges ind til strygning
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2016 kl. 23:30
Citat: Jakob Larsen

Hej Poul Erik-
Jeg vil foreslå du stiller spørgsmålet til DTU Aqua. kontakt kan du finde på www.fiskepleje.dk 
Så kan du poste svaret når det kommerWink

Ville lige høre dig Jakob om du ikke også istedet for mig vil spørge DTU Aqua om det om vækst af laksens hoved i forhold til gydedragt. Blot ud fra den betragtning at du vil kunne gøre det på en bedre og mere tålmodig måde. Jeg er ganske vist tit i kontakt med dem. Men er lidt træt af dem og har ikke orket at spørge de mange gange de har haft ringet til mig på det sidste. For de har længe været opmærksomme på både min store viden og hjælpsomhed. Jeg har såmænd gjort opmærksom på at jeg ret beset ikke skal gøre deres arbejde for dem. Og det er både bekymrende og med sorg i sjælen at jeg forleden måtte hjælpe en forsker der var faldet over ordet brasenleg. Jeg måtte jo desværre knuse hans umiddelbare teori om at det ikke var født af at brasen er en specielt pjattet fiskeart og at begrebet vedrørte noget helt andet. Jeg har også været nødt til at oplyse at det beløb jeg honoreres med pr. konsultation nu i flere måneder har stået stille og snarligt bør forhøjes. At det også her kan være svært at få tingene til at hænge sammen og beløbet på de 100.000 pr. gang jeg får ud af fisketegnsmidlerne slet ikke er nok. Derfor håber jeg du derfor istedet lige vil spørge dem om det andet. Wink
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres