Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er dette lovligt??

 Besvar Besvar
Forfatter
Henning Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tuzzok

Tilmeldt:: 19 Aug 2016
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tuzzok Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Er dette lovligt??
    Sendt: 26 Sep 2016 kl. 13:48
Jeg er medlem i Viborg Sportsfisker Forening (VSF) og dermed også
Danmarks Sportsfiskerforbund (DSF).

Har ALDRIG tilmeldt mig at få tilsendt nyhedsbreve eller stå på en mailliste - og ønsker det heller ikke. Hvad der sker i VSF og DSF læser jeg på deres respektive hjemmesider.

I nogen tid har jeg alligevel modtaget mails fra VSF der åbenbart spreder ens e-mail til diverse grupper og uden videre videresender DSF nyhedsbreve! Senest medlemskampagnen.

På den baggrund har jeg haft en længere disput med formanden Jørgen Buch, der, sædvanen tro, er klatret op i et højt træ. Jeg har blot bedt om at blive fri for disse uønskede mails!

Åbenbart ser man fjender alle steder og reagerer typisk ved at svcare mig: citat Jørgen Buch: "Vi skriver fælles mails over medlemsfortegnelsen hos Danmarks Sportsfiskerforbund, og der og i vores forening er du medlem indtil 1 marts 2017 – det har du betalt for.
Men hvis det er vigtigt for dig, kan vi godt slette dig, det er bare ekstra besvær, og du får ikke Sportsfiskeren i den tid, du har betalt for. Citat slut.

Især den sidst del er fuldstændig ude i hampen 'og du får ikke Sportsfiskeren i den tid, du har betalt for'.

Kan man det? Jeg har betalt for en vare (nemlig et medlemskab og et blad frem til 1. marts 2017)

Har været i kontakt med direktøren Lars Rasmussen i DSF der (efter at have konsulteret Jørgen Buch), svarer mig på vegne af DSF, at joh, dét er lovligt!!

For mig ligner det bondefangeri og ikke i overensstemmelse med god foreningsskik?

Er det også sådan i andre foreninger under DSF? Og skal man finde sig i dét?
Mvh. Henning Pedersen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2016 kl. 14:01
Det er ulovligt at udsende nyhedsbreve til folk, som ikke selv har anmodet om at modtage dem, og alle former for uønskede mails betragtes som spam, du kan vidersende nyhedsbrevet til dansk@spamklage.dk - så får du en svarmail med et link til en hjemmeside, hvor du lige skal bruge fem sekunder på at udfylde en blanket.

PS: Spamklage.dk drives af forbrugerombudsmanden.


Redigeret af NRE - 26 Sep 2016 kl. 14:01
Til top
Jørgen Lorenzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FFFI

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Kysten
Status: Offline
Beskeder: 148
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FFFI Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2016 kl. 14:47
Hej.
Ville det ikke være nemmere bare at slette de få mail, i stedet for at gøre et kæmpe problem ud af det :-)

Mvh. Jørgen Lorenzen

Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2016 kl. 15:14


Hej

Du kan nederst på nyheds mail fra DSF fra-melde dig nyheder fra dem !

Og ved VSF burde du kunne det samme !


Her kan du opdatere dine kontaktoplysninger og ændre dine indstillinger i Danmarks Sportsfiskerforbunds nyhedsbreve "VAND & FISK NYT" og "SPORTSFISKEREN NYT": Opdater dine informationer
Vil du helt afmelde dig nyhedsbrevene, så kan du klikke her: Frameld dig nyhedsbrevet    
Danmarks Sportsfiskerforbund • Skyttevej 5 • 7182 Bredsten • Tlf: 75 82 06 99 • www.sportsfiskeren.dk




Redigeret af carsten o - 26 Sep 2016 kl. 15:17
Til top
Henning Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tuzzok

Tilmeldt:: 19 Aug 2016
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tuzzok Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2016 kl. 15:36
Hej

Til Lorenzen
Ville det ikke være nemmere og mere anstændigt, hvis Viborg
Sportsfisker Forening UNDLOD at sende mails man ikke ønsker?


Til Carsten:
Tak for tips. 'Problemet' er bare, at jeg ALDRIG har tilmeldt mig noget nyhedsbrev fra DSF!
Jeg har heller aldrig tilmeldt mig noget nyhedsbrev/nyhedsmail i VSF og en sådan funktion findes vist i øvrigt heller ikke på deres hjemmeside!

Formanden i VSF har blot taget 'Sportsfiskeren' som gidsel efter devisen: 'acceptér at modtage vore mails eller du modtager ikke bladet, selvom du har betalt for det'! Og det giver direktøren for DSF ham såmænd ret i og finder det helt OK og lovligt!

Mvh. Henning Pedersen
Til top
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2016 kl. 19:02
sæt den som uønsket mail i din hotmail konto eller hvad du nu bruger, problem løst
Til top
Henning Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tuzzok

Tilmeldt:: 19 Aug 2016
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tuzzok Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2016 kl. 19:30
Ronny.

Det er jo en helt 'baglæns' tankegang.

Eksempel: på min postkasse står 'nej tak' til reklamer og gratisaviser.
Hvis diverse firmaer alligevel smider læssevis af åndsvage reklamer ind i min postkasse, skal jeg så bare lukke min postkasse med gaffatape - eller bør firmaet bare stoppe med at fylde min postkasse med reklamer?

Eller skal jeg fortsat bære ca. 25kg uønskede reklamer direkte ud i skraldespanden hver uge?

SPAM fra hhv. Viborg Sportsfisker Forening og Danmarks Sportsfisker-forbund er ulovlige. Og når et medlem nu IKKE har tilmeldt sig disse e-mails, er det så ikke mest ærligt, at disse to foretagender stopper og undlader at sende uønskede e-mails? Jeg spørg´ bare!

Den enkelte løsning er selvfølgelig, at man i VSF og DSF respekterer, at der er medlemmer der IKKE ønsker at modtage e-mails.

Til top
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2016 kl. 19:39
nå men så meld dem til politiet og sæt en rets sag igang imod dem, måske forbruger styrelsen kan hjælpe dig. det lader til at være den eneste løsning for dig, nu du ikke ønsker at bruge den simple metode.

edit. og jo det bedste ville være de selv stopper det, men da du nu mener/ved? det ikke kan lade sig gøre, er disse mine forslag


Redigeret af Ronny73 - 26 Sep 2016 kl. 19:42
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2016 kl. 23:39
Citat: tuzzok

... der, sædvanen tro, er klatret op i et højt træ.  

Han er da vist ikke den eneste Ouch Clap Dead
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2016 kl. 09:20
Det må da være rart hvis man ikke har større problemer her i livet, end at modtage nyhedsmails fra en fiskeklub man er medlem af, også selvom man ikke har bedt om at få dem.

Men, hvorfor har du udleveret din email adresse til dem i første omgang?
Til top
Henning Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tuzzok

Tilmeldt:: 19 Aug 2016
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tuzzok Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2016 kl. 09:40
Det forbigår åbenbart de fleste, at det handler om principper.

I VSF er det en del af konceptet og, som jeg har fået det forklaret 'og en del af hele pakken' at skulle oplyse sin e-mail i forbindelse med en elektronisk indmeldelse.

Men det berettiger jo ikke en bestyrelse til at sprede ens e-mail som man har lyst.

En sjov detalje: jeg har ikke tilmeldt mig DSF´s nyhedsbrev. Alligevel videresender formanden Jørgen Buch det til medlemmerne. Og så er det jo omgået.

Men, vi når vist ikke videre i denne tråd, så dette er mit sidste indlæg, men tak for alle svar og synspunkter.
Til top
Michael Kock Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Maestro

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 209
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maestro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2016 kl. 11:21
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Vejledning/Vejledning-til-markedsfoeringsloven/Spam-og-uanmodet-kontakt/Spam--elektroniske-henvendelser


Særlige regler for foreninger

Foreningers aktiviteter er som hovedregel ikke omfattet af spamreglerne. Foreninger må derfor gerne henvende sig elektronisk til deres medlemmer, selvom modtagerne ikke har givet deres samtykke. Men hvis en forenings henvendelser får ”erhvervsmæssig karakter”, så gælder spamreglerne for disse henvendelser.

”Erhvervsmæssig karakter” dækker over aktiviteter såsom fx salg af varer eller markedsføring af specifikke virksomheder eller produkter.

En forening må fx gerne sende informationer eller invitationer ud til sine medlemmer. Men en sportsforening må fx ikke reklamere for kondisko eller markedsføre en rejse, uden at modtagerne har sagt ja til at modtage den type henvendelser.


Redigeret af Maestro - 27 Sep 2016 kl. 11:22
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2016 kl. 11:49
Jo, det er gået op for mig at det er en principsag for dig...

Nu nævner du selv at der på din postkasse står "reklamer nej tak", her har du jo også selv været nødt til aktivt at framelde disse. Du har jo heller ikke selv tidligere givet diverse firmaer lov til at levere reklamer til dig, men har meldt dem fra da du var træt af dem!

I denne tråd for du så nogen forslag til hvordan du kan løse dit problem...

OG som vi så kan læse i posten ovenfor, så er det ikke ulovligt.

 
Til top
Henrik M. Lomholt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Creekking Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2003
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Creekking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2016 kl. 11:50
Meget ubehøvlet svar fra formanden. Han burde væltes!!
Til top
Carsten Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lai Avatar

Tilmeldt:: 03 Jul 2004
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2016 kl. 15:30
Hej , jeg håber at du smider 25 kg papir i skraldespanden Henning Pedersen, det er useriøst, bare min mening
Carsten Lai
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2016 kl. 00:05
Kære Henning Pedersen
Jeg kan læse på dit indlæg, at det drejer sig om principper for dig, men jeg synes du skal tænke på, at foreningen er drevet af frivillige som gerne vil gøre det godt for andre lystfiskere. Du skal også tænke på, at de bruger deres sparsomme fritid på at lave et stort stykke arbejde for andre, som ikke gør en pind, ud over at brokke sig over bitte små ting, som ikke burde være et problem. 

Jeg kender foreningens formand, han er for at sige det lige ud, en hæders mand som slet ikke fortjener at blive udstillet her på internettet, fordi du går i alt for små sko.

Må solen snart skinne på din fiske hat igen Smile

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum