Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

3D printere.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: 3D printere.
    Sendt: 25 Sep 2016 kl. 14:14
Jeg kan se flere artikler rundt om i medierne, at 3D printere er på vej ned i pris, og bliver brugt til alverdens ting.

Jeg var med i den tidligste del at noget, som lignede 3D Print, og daværende var printer + program hules dyre, men meget interessant for en "onkel opfinder", som jeg var i det meste af mit voksne arbejdsliv.

I dag, som pensionist, er jeg stadig nysgerrig omkring 3D printerens udvikling, og spekulere på, om nogen af grejmagerne ud i blink og wobler leger med en 3D printer.

Vis der er nogen der bruger 3D printeren, til foreksempel prototyper / grundmodeller til blink og wobler, er det så noget der virker, og er det til at betale sig fra?

Lad os høre, om denne del af fagre ny verden, er trådt ind på lystfiskerens områdeWink

Mvh
P.K.
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2016 kl. 10:49
Jamen teknikken er da allerede forankret i lystfiskeriet og bruges i relativ stor udstrækning.
Herhjemme er blandt andet Svendsen Sport/Savage Gear med fremme.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2016 kl. 11:28
Ja, så er det lige det! kunne være interessant at vide, hvad det for ting, som laves med 3D printeren?

Jeg får jo egentlig ikke nogen input, ved at få at vide at Svendsen Sport/Savage Gear er med på vognen.Wink

Hvad for effekter bliver lavet på 3D printeren, og foregår det her i landet?

Jeg erindrer ikke, at der har været offentlig gjort, at tingene laves på en 3D printer, men det kan være at jeg i farten er gået glip af detTongue

Teknisk, er det jo muligt at lave alt mulig, men en 3d printer, og der vil jo nok i fremtiden også være noget at hente på hobby siden, især når 3D printeren og programmerne, bliver til at betale.

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 27 Sep 2016 kl. 11:28
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2016 kl. 14:45
Jeg vil mene det primært er gedde agn, herunder både softbaits og hard baits der får liv efter et scan af en rigtig skalle, rudskalle osv.
Dvs teknikken bliver benyttet til at udarbejde skabeloner.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2016 kl. 14:46
men jeg kan være helt forkert på den :)
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2016 kl. 14:57
"Jeg var med i den tidligste del at noget, som lignede 3D Print, og daværende var printer + program hules" .. hvad hed programmet og printer til dette ? går ud fra/håber at du kan huske det, da du har været med fra starten .. 
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2016 kl. 15:19
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2016 kl. 15:40
Jeg tror ikke 3D print teknologien er langt nok fremme til at man kan seriefremstille billige varer på dem. Det er nok stadig plastsprøjtestøbningen der dominerer.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2016 kl. 19:18
Nu er det jo efterhånden en del år siden, vi var igang med det første 3D, men daværende byggede man selv printerne, og med de stumper, som beviligerne tillod.

Jeg var mere på den programerende del, med Autocad / Autodesk, men i dag er der jo hundredvis af forskellige metoder, der bygger på lag på lag + meget mere, det er et meget stort område i dag.

Mit område var inden for metal industrien, men 3D print findes i dag til alle mulige ting.

Vi brugte 3D print til at lave fixture og lignende, men daværende var det forskning, og kurser.

Mvh
P.K.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2016 kl. 09:48
Hej Per,

3D print anvendes kun til fremstilling af prototyper da den er dyr at anvende til serieproduktion.

Når Savage Gear har kopieret konkurrenternes grej.. ehm, når Savage Gear har fremstillet en prototype, så sendes den til Kina og bliver massefremstillet af billig kineser plast.

Hvis du blot vil lave et par dimser til dig selv, kan du gøre dette på en 3D printer.

Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2016 kl. 09:56
Det er alt for dyrt at printe endegrej contra støbning, men til one of eller hvis man lige har en ide der skal afprøves, er det fint.
Det er faktisk kun fantasien der sætter begrænsningen, således har min plejesøn været med til at printe en rottelever på DTU
Michael Nielsen
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2016 kl. 10:26
3D print er super billigt, og det kræver ikke at man står ved siden af. Det er så meget mere fleksibelt en støbeforme, da en ny størrelse blot er et click og et træk med musen, og ikke en ny form.
< id="appr-predictions-pin-btn" ="">
Vælg sprog
Arabisk
Walisisk
Dansk
Tysk
Engelsk (australsk)
Engelsk (britisk)
Engelsk (amerikansk)
Engelsk (walisisk)
Spansk
Spansk (amerikansk)
Fransk
Fransk (canadisk)
Islandsk
Italiensk
Hollandsk
Polsk
Rumænsk
Svensk
Materialet koster omkring 10 øre pr gram.
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2016 kl. 10:42
det er galt med dit link!

Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2016 kl. 10:43
Hej Peter.

DINE LINK VIRKER IKKECry

Mine tanker omkring en 3D printer, er selvfølgelig ikke produktion, men mere, at kunne få en proto type, i eksempelvis blink / wobler, og så evt. lave en siliconeform til eget brug.

Med tanke på, hvor mange timer, der er brugt på at lave prototyper - testfiskeri, så kan jeg da se, at de nye generationer af grejmagere, må have meget mere tid med det praktiske fiskeri, når de evt. har adgang til en 3D printer.

Jeg tror heller ikke at programeringen er noget problem for de unge mennesker, det kræver lidt oplæring, men de fleste unge har jo i dag et glimrende tag på det encomputer kan.

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 28 Sep 2016 kl. 10:44
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2016 kl. 10:51
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2016 kl. 15:12
Hej peter
Det er rigtigt at materialet er billigt, men det kræver mere energi contra massestøbning.
Michael Nielsen
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2016 kl. 08:04
Til top
morten bundgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Morten Bundgaard Avatar

Tilmeldt:: 03 Nov 2004
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Bundgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2016 kl. 09:22
Der hvor jeg ser et eventuelt potentiale i 3D print er til at fremstille støbeforme halvdele og prototype halvparter som så limes sammen når tråd og vægt er monteret. Hvis man er lidt skrap med for ex. Solid World kan man selv designe sine agn og printe en "form" med styre tappe, indløb og evt. Holdere til en vægt. Eneste udlempe er jo at man ikke kan hælde varme materialer ind i formen som hvid metal, tin etc, men er begrænset til epoxy baserede blandinger, eller andre kolde fyldstoffer.

Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2016 kl. 13:09
Du kan læse om hvor lang tid det tager at printe et stk simpelt print, ! time mod femten sekunder i støbeproces, hvor der laves flere stk af gangen.

https://sculpto.dk/3d-guide-2/
Michael Nielsen
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2016 kl. 13:16
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2016 kl. 12:39
Ikke helt hvis filamentet springer eller har en klump, så stopper processen og så kan du starte forfra.
Selve printningen er også mere enegikrævende da varmelegeme og computer og servodele jo kører hele tiden
Michael Nielsen
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2016 kl. 15:18
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2016 kl. 23:43
En typisk 3d printer bruger omkring 600w dette er for et simpelt print Ca 3 kr oveni kommer computerens energiforbrug, hvis du massestøber koster støbningen måske 10 øre i energi per stk.
Michael Nielsen
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2016 kl. 23:49
Måske dit og måske dat. Ved du det eller ved du det ikke?


Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2016 kl. 09:41
Det ved jeg.
Michael Nielsen
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2016 kl. 10:40
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2016 kl. 19:15
Den store urinprøve og lille ledvogtereksamen
Michael Nielsen
Til top
Per Johannsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pj62

Tilmeldt:: 07 Jan 2011
Geografisk: Aars
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pj62 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2016 kl. 22:15
Hej Per
Det her link er fra den Australske lystfisker side jeg er medlem af. 
der er et væld af info omkring især Woblere som Australierne er rigtig dygtige til at lave 
I linket her er der noget om 3D printet Woblere som du måske kan drage nytte af. 

http://www.lurelovers.com/forum/3d-printed-lures_forum354.html

Ellers kan jeg stærkt anbefale alle at kikke på lurelovers.com 
Det er en helt gratis og reklamefri hjemme side med en enorm mængde info som ikke kun Australiere, men medlemmer fra hele verden har del i 

mvh PJ.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum